Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:39

Wel grappig dat iedereen die zegt dat ze een kinderfeest leuk willen houden boos zijn omdat HUN jeugdherinnering verpest wordt... Uhhh, omdat er wat verandert aan hoe het nu gaat wil dat toch niet zeggen dat jouw jeugdherinnering ineens verpest is? Die blijft hetzelfde hoor. Je wilt alleen afdwingen dat de herinneringen van de kinderen van nu gelijkblijven aan die van jou.

En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.

Edit: ik vind dat zwarte paard ook wel grappig. Wil toch niet zeggen dat er nooit meer een wit paard voor terug kan komen.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:47

Mindim schreef:
Ceffyl schreef:
Wel grappig dat iedereen die zegt dat ze een kinderfeest leuk willen houden boos zijn omdat HUN jeugdherinnering verpest wordt... Uhhh, omdat er wat verandert aan hoe het nu gaat wil dat toch niet zeggen dat jouw jeugdherinnering ineens verpest is? Die blijft hetzelfde hoor. Je wilt alleen afdwingen dat de herinneringen van de kinderen van nu gelijkblijven aan die van jou.

En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.

Edit: ik vind dat zwarte paard ook wel grappig. Wil toch niet zeggen dat er nooit meer een wit paard voor terug kan komen.

Nah, beetje genuanceerder mag ook wel. Afdwingen doen beide partijen, schelden en roepen doen beide partijen en het feest verpesten doen beide partijen. Waar twee zijn hebben twee schuld hoor ;)

Maar 1 partij heeft als doel een leuk feest voor iedereen en de andere partij wil graag een feest die alleen voor een deel van de bevolking leuk is :)* Maakt voor mij toch de één slechter dan de ander.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:07

Mindim schreef:
Qerty schreef:
Het constant blijven aanhalen van extremisten draagt niet bij aan de sfeer van de discussie Mindmin.
Je geeft aan dat je geen problemen hebt met roetveegpieten. Waarom is het voor jou dan zo belangrijk om olie op het vuur te blijven gooien?

Hoe gooi ik volgens jou olie op het vuur? Waar blijf ik constant extremisten aanhalen volgens jou.

Als iemand zegt dat we met een kleine aanpassing aan Piet geen gedonder hadden gehad, en ik post een artikel over dat dat misschien wel helemaal niet zo zou zijn, is extremisten aanhalen? De hele discussie draait toch om de extremen van twee groepen?

En nee ik heb geen probleem met roetveegpieten, zeg ik iets anders ergens?

Maar waarom zouden we iets waarvan we weten dat het verkeerd is langzaam in kleine stapjes moeten aanpassen?? Het is gewoon fout, dus hup, weg ermee. We maken er een nieuwe, wel leuke traditie van. Het rookverbod hebben we ook niet ingevoerd met “vanaf nu mag iedereen nog maar 1 sigaret binnen roken”. Nee, dat werd afgeschaft, want soms kunnen kleine stapjes niet en moet het gewoon anders.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:34

sevke schreef:
Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.

Dus omdat jij geen negatieve ervaringen heb gehad als kind bestaat het niet? Kom op zeg, word wakker. De karikatuur zwarte piet is wel racistisch, ongeacht of jij er wel of geen last van hebt gehad. Dat is als zeggen dat je caps overbodig vindt, want jij bent nog nooit van je paard gevallen.

Bekijk de wereld eens vanuit een ander in plaats alleen maar vanuit je zelf.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:15

_San87_ schreef:
Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven

Dit ja! Niet het feit dat hij zwart is, is racistisch. Maar de karikatuur die ervan gemaakt is wel. En dat witte mensen zich dus zwart schminken naar die karikatuur. Dat is er racistisch aan.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:57

Horsie84 schreef:
Dat wijf van een silvana simons heeft mooi wat veroorzaakt...bah

Ik vind het een misselijk makende ophef. Diep en diep triest voor een mega leuk gezellig feest wat van oudsher is zoals het is.

Overal word ophef over gemaakt, bah.

Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet. Inhoudelijk is er niets anders. We hebben de pepernoten, sint op z’n stoomboot met (nu dan zwart) paard en er zijn vrolijke pieten. Het enigste dat anders is is dat die pieten niet meer zwart zijn. Omdat dat een groep mensen kwetst. En dat verpest dan het hele feest??? Het is alleen leuk als er een groep mensen zich belabberd voelt een paar weken per jaar?
Het is niet dat er gezegd wordt dat kinderen geen schoen meer mogen zetten of dat cadeaus afgeschaft worden. Alles wat leuk is aan sinterklaas is er gewoon nog hè.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:46

Kanzi schreef:
Ceffyl schreef:
Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet.

Enige wat dan wel een beetje verloren gaat is dat je helemaal zwart geverfd echt onherkenbaar bent, en als roetveegpiet zit dat er niet in.

Tja, zet rond de feestdag een site op waarop men pieten kan uitwisselen. Iedereen die mee wil doen levert een piet en krijgt een piet. Heb je ook een onherkenbaar iemand. Ik bedoel, er is heus wel wat op te vinden als men echt wil.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:22

pjotrg schreef:
Ik heb zeker 15 jaar voor Sinterklaas gespeeld voor een stichting in Den Haag. Deze stichting kon uit de opbrengsten van de huisbezoeken, bedrijfsbezoeken, schoolbezoeken, etc. ieder jaar met ongeveer 5000 euro een goed doel gericht op kinderen in de 3e wereld steunen. Dat waren altijd kleine organisaties waar we het geld direct aan ter beschikking konden stellen en waar ze met een dergelijk bedrag heel veel konden betekenen.

Ik ben bij veel verschillende families (vanuit allerlei verschillende werelddelen) thuis geweest steeds vergezeld van zwarte pieten. Soms kwamen die pieten uit dezelfde wijk, maar omdat ze goed geschminkt waren herkende niemand ze. Ze verdraaien soms ook hun stem om niet herkend te worden. Altijd dikke pret en nooit een onvertogen woord.

Ons hoofdkwartier was het Aloysius college, wat in de laatste jaren van zijn bestaan ook wel als "zwarte school" werd aangeduid. De zwarte pieten waren veelal leerlingen van deze school. We hadden dan ook wel pietjes die echt niet geschminkt hoefden te worden en geen pruik nodig hadden.

Ik ben er, nadat de hele discussie begonnen is, maar mee opgehouden. Ik heb er geen lol meer in. Ik kan begrijpen dat sommige mensen een aanstoot aan zwarte piet nemen en zich daar niet lekker bij voelen, maar ik voel me soms ook niet lekker bij andere tradities van onze medelanders.

Van iedereen wordt tolerantie verwacht en dat is prima, maar wees dan ook tolerant naar andermans tradities, maar ga ze niet stuk maken. In de weken voor 5 december was het altijd gezellig in de binnensteden met leuke etalages, sinterklaasmuziek en hier een daar een zwarte piet.

Dit is vrijwel helemaal verdwenen omdat een kleine minderheid (waarvan een enkeling niet eens Nederlands praat) daar zonodig actie tegen moest voeren onder de agressieve naam Kick Out Zwarte Piet. Een donkere mevrouw die antropologe is uit een ver warm land en toevallig iets bij de Verenigde Naties doet heeft er, zogenaamd uit naam van de Verenigde Naties, ook iets over te zeggen. Foei mevrouw, als wetenschapper behoort u onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen voordat in uw rol als antropologe hier iets van vindt ongeacht uw huidskleur.

Vind je het dan gek dat sommige nederlanders die van hun geliefde tradities houden uit hun dak gaan? Ik wil dat niet goed praten, maar ik kan het wel begrijpen. Het enige wat die actievoerders bereikt hebben is een verdere polarisatie van de Nederlandse bevolking. Bedankt actievoerders! Het is er weer een stuk ongezelliger op geworden in Nederland. We hebben "demonstratie-vakken" langs de de route van de Sinterklaas optocht. Wow! Wat een vooruitgang!

Verdraagzaamheid, leven en laten leven moet niet alleen maar van één kant komen.

P.S. ik vind de verborgen 'hints" van het sinterklaasjournaal geweldig. Ik mag er ook als volwassene graag naar kijken.

“Ik heb er geen last van, dus ik snap er niks van dat anderen er wel last van hebben.” Ik, ik, ik, bah wat naar :n
Citaat:
Ik wil dat niet goed praten, maar ik kan het wel begrijpen

Maar ondertussen praat je het wél goed. Kom daar dan gewoon voor uit. Diegene die polariseren zijn degene die halsstarrig vasthouden aan een “traditie”. Tradities wijzigen altijd hoor, elke traditie gaat met zn tijd mee. Anders hadden wij vrouwen ook nog achter het aanrecht gestaan, want ook dat was ooit traditie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie