Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:02

fohadie schreef:
Wow, ik kijk geen Sinterklaas journaal, maar voorspelde dit al: Piet moet blank zijn, Sint moet blank zijnmaar dan is het discriminatie want iedereen is blank. Er moet altijd minimaal 1 niet blanke zijn, anders is het discriminatie. Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.

Zelf vind ik het belachelijk al die veranderingen en vrees dat het volgende gaat zijn dat alle oud Hollandsche Sinterklaas liedjes verboden worden. Daarin komen immerswoorden in voor die niet meer mogen of niet meer kloppen.

Weet niet of je onlangs nog wat liedjes hebt geluisterd, maar die zijn allemaal al veranderd. Kinderen leren hele andere teksten dan wij vroeger.
Ga maar eens YouTuben.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:05

fohadie schreef:
Citaat:

Jij vindt "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" een prima zin? :=

Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.

Huh, snap je de zin niet?

Het gaat natuurlijk niet om dat roet, maar om het tweede deel van de zin :7

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:08

fohadie schreef:
verootjoo schreef:

Weet niet of je onlangs nog wat liedjes hebt geluisterd, maar die zijn allemaal al veranderd. Kinderen leren hele andere teksten dan wij vroeger.
Ga maar eens YouTuben.

Nee sorry, ik luister geen kinderliedjes behalve mijn oude lp van Sinterklaas die ik heb gekregen toen ik vijf jaar was. (Jaren 80) die gaat elk iaar op zodra we lootjes hebben getrokken op 18 oktober.

Oh vandaar. Zijn allemaal gemoderniseerd. Ze zingen ook geen ‘makkers staakt uw wild geraas’ meer :+
En dat racistische is er ook gelijk uitgehaald.

Zoek ik er teveel achter? Weet niet. Ik vind het niet erg aardig om te zingen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-11-19 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 07:52

Een kinderfeest naar de klote? Om wat minder schmink?
Kom op zeg. Dat vinden de kinderen echt niet erg.
De mijne is er blij mee, die is bang voor een pikzwarte piet.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:42

Mindim schreef:
Ik persoonlijk vind het jammer dat nu daadwerkelijk ook alles om moet, het is voor mij een fijne jeugdherinnering. Jammer dat je dat niet mag zeggen, je bent dan gelijk een hater waar je prima de middelvinger naar kan opsteken of een racist.

Maar dingen veranderen nu eenmaal, wat vroeger misschien kon is nu echt ongepast. Alles verandert om je heen en maar goed ook :)
Je moet het feest zien in deze tijdgeest, blackface piet kan niet meer. Dat maakt het feest niet minder (wat overigens een feest voor de kindertjes van nu is, en niet de kindertjes van toen)

Wim Sonneveld zong er al over in ‘het dorp’. Niet over zwarte piet, maar wel over hoe dingen veranderen en dat tijden veranderen. Dat is moeilijk als je er zelf fijne herinneringen aan had, maar onmogelijk om alles te houden zoals het ooit was.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:46

Ibbel schreef:
Mindim schreef:
Er is al kritiek op Sinterklaas, kwam er van de week al een artikel over tegen
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4930611/vlaamse-filosoof-sinterklaasmythe-schadelijk-voor-kinderen

Dat is een tweede reden.
Ik vond Sinterklaas eng, als kind (niet Zwarte Piet maar Sinterklaas) en weet nog steeds (en ik ben nu bijna 60) hoe ongelooflijk belazerd ik me voelde toen ik er achter kwam dat-ie niet bestaat.

Waarom we met z'n alle kinderen voorliegen (als 'dwangmiddel' om te zorgen dat ze gehoorzaam zijn, alleen als je lief bent geweest krijg je cadeautjes) is mij altijd een raadsel gebleven. En dat 'dreigement' zoet zijn, anders krijg je niets van de Sint wordt dan ook nog eens alleen in die twee weken eind november tot 5 december gebruikt, ook zoiets doms. Hanteert die stok achter de deur dan tenminste het hele jaar door :))

Dat ook nog ja. Maar gelukkig kan je ook een leuk sinterklaasfeest hebben zonder je kind voor te liegen en zonder het als dreigmiddel te gebruiken.
Wij doen dat iig niet. We maken wel gebruik van het magisch denken van ons kind, dus hij gelooft dat sinterklaas cadeautjes in zijn schoen doet. Die cadeautjes zijn wel onvoorwaardelijk hier, en hij weet dat sint en piet verklede mensen zijn. Maar voor een peuter/kleuter is het gewoon echt en ik ga ze daar niet bruut vanaf helpen door er helemaal niks aan te doen, maar ik ga niet koste wat kost het verhaal in stand houden als er vragen komen.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:57

chamion schreef:
Ik vind het niet erg dat onze traditie veranderd. Maar ik ben van mening dat de veranderingen nu gewoon te hard gaan en dat ze afgedwongen worden door een paar driftkikkers die heel goed de media weten te bespelen.

Het feest is al lange na niet meer het feest dat het ooit is geweest. Maar alle veranderingen zijn heel geleidelijk gebeurt (zo komt het op mij over) Nu opeens is het helemaal een issue geworden in de laatste jaren waarvan het vooral de laatste 2 jaar aardig lijkt de exploderen. Kickout zwarte piet die met bussen naar 12? intochten gaat?

Ik heb meerdere kinderen huilend gezien om deze mensen en dan heb je aan mij echt een verkeerde. Op het moment dat jij een kinderfeest verpest gaat er iets mis. Prima de discussie maar niet tijdens de intochten waar kinderen van streek kunnen raken.

Ik ben het met je eens dat ze beter gewoon geleidelijke veranderingen hadden kunnen doen zoals al jaren gebeurd met de nationale intocht. Dan had er geen haan naar gekraaid en hadden we gewoon ineens steeds een beetje minder zwarte pieten en hadden we gewoon opeens roetveeg pieten. Net als dat de oorbellen en rode lippen er toch al een tijdje niet meer waren en de roe ook al lange tijd verdwenen is.

[o]

verootjoo

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:00

Oh op die manier. Dat heb ik dus totaal niet. Vond zwarte piet altijd al niks en nog steeds niet trouwens. Heb niet echt sentimentele herinneringen aan mijn sinterklaastijd eigenlijk :+
Maar ik hecht toch al niet erg aan tradities, misschien dat dat het wat makkelijker maakt.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:52

Saharah schreef:
Maar hoe kan het nou dan dat ik geen enkele getinte piet in dit journaal zie?

Misschien omdat je niet zo goed kijkt :o

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:47

witroosje schreef:
Ik meng mij niet te veel in de discussie want het zal mij echt een worst wezen welke kleur alles heeft, maar...

cobiie schreef:
Ik vind het een goede oplossing om de zoektocht naar brave sinterklaas paarden makkelijker te maken.

De brave schimmels zijn toch steeds moeilijker te vinden.

Is dit nou echt zo? Want waarom zouden er meer brave zwarte paarden zijn dat witte? Ik mis hier gewoon wat onderzoek in ofzo...
Als je naar de springpaarden gaat kijken zijn er zoveel meer schimmels, en over het algemeen zijn dat best brave paarden die wel wat entourage gewend zijn.
(Friezen daargelaten, want dat is niet het paardenras dat voor die nieuwe ozosnel gebruikt is)

Omdat er minder schimmels zijn dan andere kleuren. Het zoekt nu eenmaal makkelijker als je alleen een braaf paard moet zoeken en niet een braaf wit paard.

En een heet springpaard lijkt me niet zo geschikt voor iemand die niet kan rijden.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:37

witroosje schreef:
Ik spring, en daar zie je bijna "alleen maar" schimmels, vandaar mijn vraag :) Over het algemeen kunnen springpaarden best wat hebben qua drukte.
Want bijna alle paarden worden heter gefokt, dat heeft niet zo zeer met de kleur te maken dus vroeg mij gewoon af waarom een zwarte dan makkelijker zou zijn :D En (meestal) loopt de eigenaar of iemand anders mee, dus echt kunnen rijden als Sinterklaas lijkt mij sowieso niet nodig.

Mijn eigen witte heeft ook al een paar keer de optocht gelopen!

Nee, het zit natuurlijk niet in de kleur welk paard braver is. Maar aan dat het gemakkelijker is om gewoon een brave te vinden dan als ie ook nog aan kleureisen moet voldoen ;)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:29

sevke schreef:
Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.

Jij niet. Maar het gaat in deze kwestie dan ook niet om jou ;)
Maar om mensen die zich gekwetst voelen.
En om het feit dat het gewoon niet meer kan.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:37

yza1987 schreef:
Ik las dit en het eerste wat ik dacht was: Heet het paard van Sinterklaas dan geen Amerigo meer? Onder welke steen heb ik geleefd?!?! :?

Die is dood

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:41

Kanzi schreef:
Ceffyl schreef:
Maar is de leukigheid van het hele feest echt puur afhankelijk van een zwarte piet? Roetveeg piet = feest verpest? Ik snap dat écht niet.

Enige wat dan wel een beetje verloren gaat is dat je helemaal zwart geverfd echt onherkenbaar bent, en als roetveegpiet zit dat er niet in.

Dat hebben de kinderen waar het feest voor bedoeld is echt niet door :n Die zien piet en sint nog steeds als piet en sint als ze zich voor hun neus transformeren en schminken.
Kinderen op de kleuterleeftijd denken magisch en hebben veel fantasie, die zien gewoon pieten en niet wie er in dat pak zit.
Pas met een jaar of 6/7 gaat dat magische denken eraf en denken ze wat realistischer. En dan zullen ze vast pieten gaan herkennen. Maar wat maakt dat uit? Kinderen koste wat het kost laten geloven is ook niks. Juist mooi als ze zelf dingen gaan ontdekken.

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:36

sevke schreef:
Ik ben het ook met pjotrg eens. Maar ik heb hier al eens op mijn kop gekregen voor deze mening, dus ik laat het maar zo.
Iedereen kan zich altijd wel ergens gediscrimineerd over voelen. Moet ik mij dan als atheïst geschokt voelen over een religieuze heilige als Sinterklaas? En over het kindeke Jezus in zijn cribbe? Pfffff.
De Drie Koningen waren ook van donkere huidskleur. Mag dat dan nog wel? Uiteindelijk is dat ook een karikatuur he...

Nee, dan weet je niet de definitie van een karikatuur...
En niet erg bekend met het kerstverhaal uit de Bijbel blijkbaar :) Geeft niet, maar je trekt dan verkeerde vergelijkingen.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie