Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:19

Wat een klapper zeg. Ik denk dat ik van de schrik alleen al zou staan vloeken.

Vind het ook bizar dat hij met kapot tuig blijft doorrijden, je ziet gewoon dat hij z'n balans kwijt is en het paard hindert ipv hem te begeleiden. Het verdient geen schoonheidsprijs.
Hoe hij daarna met de straf omgaat is wel netjes.

Over de domheid van het paard. Mja mijn eerste reactie zou ook zijn, hoe lomp is hij nu om recht tegen de muur te springen ipv door te poort te gaan.
Maar veel heeft imo idd ook te maken met de training en het karakter dat men van eventers verwacht. Eventers worden geacht alles te springen wat voor hun neus gezet wordt, een twijfelend afwachtend paard komt niet ver in het parcours. Beetje meedenken (maar ook weer niet teveel) mag ook.
Paard is dus geformatteerd op 'obstakels springen'.

In het gewone springen zie je dat ook wel. Waar op basisniveau van het paard verwacht wordt dat hij met ruiter heelhuids over de balken geraakt en zichzelf ook redt als die ruiter er een soep van maakt, wil men op hoger niveau dan weer een paard dat perfect op de hulpen van de ruiter reageert en nìet zelf beslissingen neemt.
Heb al meerdere keren ruiters flink moeten zien bijsleutelen wanneer ze tussen de niveau's schakelden. Waar ze eerst makkelijk in de prijzen reden en daarbij ook wel geholpen werden door zelfstandige paarden werd het ineens moeilijker als elke ruiterfout afgestraft werd omdat paardlief enkel deed wat van hem gevraagd werd en niets anders.
Andere manier van trainen, andere manier van rijden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:34

Die man is zich natuurlijk ook het leplazarus geschrokken door die klap.
Snap overigens wel dat hij gewoon doorrijdt met de gebroken teugel, hij kon hem immers oppakken en had aan beide kanten 'n stuur. Maar je gaat er bij zo'n poort niet vanuit dat je paard opeens richting die hoge wand trekt lijkt me. Dat had ook met een hele teugel kunnen gebeuren m.i.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:55

Dank voor de uitleg door enkelen hierboven over het hoe en waarom van het springende eventingpaard. Weer wat geleerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:10

elnienjo schreef:
Die man is zich natuurlijk ook het leplazarus geschrokken door die klap.
Snap overigens wel dat hij gewoon doorrijdt met de gebroken teugel, hij kon hem immers oppakken en had aan beide kanten 'n stuur. Maar je gaat er bij zo'n poort niet vanuit dat je paard opeens richting die hoge wand trekt lijkt me. Dat had ook met een hele teugel kunnen gebeuren m.i.

Wel als je opeens een teugel kwijt raakt omdat ie korter is dan de andere en je dus meer teugeldruk op links hebt waardoor t paard reageert en naar rechts gaat.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat ie doorrijdt, blijkbaar hing ook de martingaal los, dat is gewoon levensgevaarlijk in zo'n parcours. Dan moet je je materiaal voor elkaar hebben.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:53

Ik zal het iets genuanceerder brengen opschrijven. Dit paard moet slim zijn, want zonder een zelf meedenken paard en een minimum IQ redt een paard het echt niet op dit niveau in de eventing. Ik vind deze sprong recht in een muur een domme fout van het paard. De muur is wat? 2.50 m? 3.00m hoog?

Waarom zouden paarden geen domme keuzes mogen maken? Dit is of een enorme inschattingsfout geweest, of hij heeft niet goed gezien wat er werkelijk voor hem stond. Hij doet ook geen poging om over de volle 2.50 te springen (en te falen), hij springt er midden in. Weigeren was in dit geval de slimme optie.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:58

Wat een geweldig paard.. Zoveel vertrouwen en will to please.

Wat een ruiter.. Onverantwoord.. Domme keuze. Maar keuzes maak je soms dom en achteraf is het makkelijk gezegd.
Ik zou het persoonlijk niet doen.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Officiële waarschuwing voor Jack Pinkney na ongeluk in Pau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:00

Dat hek was toch zeker geen hindernis? :oo

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:57

MissBambi schreef:
Dat hek was toch zeker geen hindernis? :oo


Nee, zeker niet. Links was de doorgang.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:09

weslyjune schreef:
Waarom zouden paarden geen domme keuzes mogen maken?


Omdat je een paard niet als een marionet allemaal dingen kunt laten doen die wij als mens altijd heel leuk vinden en van zodra het dan misloopt is het het paard die een domme keuze gemaakt heeft. Zo werkt het niet. :')