Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:50

Dagblad van het Noorden
Overige
Ingezonden door melody2

Afbeelding
Foto: Marjo


Haar liefde voor paarden is groot en ze reist daarvoor zelfs af naar het zuiden van Spanje. Marsha Brouwer gaat daar gedumpte en mishandelde paarden te helpen. Vrijwillig. Binnenkort vertrekt de inwoonster van Geesbrug naar Almadén de la Plata.

Ten noorden van Sevilla zet de 25-jarige Brouwer zich in voor de stichting Paard in Nood Spanje, ook wel bekend als Los Caballos Luna. Ze laat haar drukke baan in dienst van zorgboerderij De Bosrand bij Geesbrug voor even achter zich.

Omheining
,,Ik ga samen met mijn vader Wouter en we verblijven daar van 1 tot en met 7 november.” Wouter Brouwer is timmerman en ook zijn vaardigheden komen vast van pas op Spaanse bodem. ,,Hij zou er bijvoorbeeld kunnen werken aan de omheining voor de paarden”, vertelt Marsha.

Het zijn drukke tijden voor de Geesbrugse, want ze zamelt paardenspullen in voor de genoemde stichting in Spanje. Die nuttige spullen - bijvoorbeeld dekens, halsters en producten voor wondverzorging - kunnen niet mee in het vliegtuig en daarom brengt Marsha deze zelf naar Zeewolde, waar maandelijks een volgeladen vrachtwagen vertrekt naar Spanje.

,,Hoe ik op dit idee kwam? Op YouTube volg ik Fenna van Dam, die zich in Spanje drie weken lang inzette voor Los Caballos Luna. Fenna plaatste een video, die mij erg heeft aangegrepen. Dit vrijwilligerswerk wil ik ook doen, dacht ik op dat moment. Ze werken daar zó hard en zijn volledig afhankelijk van donaties, vrijwilligers en sponsoren.”

Emotionele en zware week
Marsha polste vriendinnen om mee te gaan, maar die haakten af. ,,Even dacht ik eraan om alleen te gaan, maar mijn vader wilde dus wel. In Spanje leven veel verwaarloosde dieren, dus we gaan zeker niet voor niets.” Marsha verwacht een emotionele en zware week, terwijl ze erg benieuwd is naar de ervaring. ,,Ik zou het misschien wel vaker willen doen, maar het werk hier gaat wel gewoon door.”

In Spanje wordt het een drukke week voor Marsha en Wouter. ,,We moeten eigenlijk continu op scherp staan en helpen daar waar we kunnen. De stichting vangt bijvoorbeeld verwaarloosde veulens zonder moeder op.” Op het terrein leven ongeveer tweehonderd paarden. Er is simpelweg geen geld om meer dieren te helpen. Marsha verzamelt ook donaties in Nederland en overhandigt deze persoonlijk in Spanje. ,,Alle kleine beetjes helpen. Ze zijn daar blij met alles.”

Gevoelsdieren
Marsha Brouwer ziet paarden als gevoelsdieren waar ook echt een band mee kan worden opgebouwd. ,,De communicatie tussen mens en paard vind ik mooi.” Verder hoopt zij dat mensen erachter komen wat de stichting in Spanje allemaal doet. ,,Er zijn vast genoeg spullen waar niets mee gedaan wordt, maar die Los Caballos Luna kunnen helpen.”

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:04

En wat is nu precies de nieuwswaarde van dit bericht? Sorry hoor, maar even kort door de bocht: penny uit de noordelijke provincie offert een week vakantie op voor Spaanse paardenopvang... nou nou.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:16

Is dat iemand die we moeten kennen?
Of kom ik ook op de voorpagina als ik een week ga helpen in de paardenopvang?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:16

Achterom schreef:
En wat is nu precies de nieuwswaarde van dit bericht? Sorry hoor, maar even kort door de bocht: penny uit de noordelijke provincie offert een week vakantie op voor Spaanse paardenopvang... nou nou.

Nou ja, zie je, ze is geen enge dictator en dus is ze als onderwerp veilig voor de nieuwsredactie om over te schrijven.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:19

_O- _O- _O-

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:23

oomens schreef:
Achterom schreef:
En wat is nu precies de nieuwswaarde van dit bericht? Sorry hoor, maar even kort door de bocht: penny uit de noordelijke provincie offert een week vakantie op voor Spaanse paardenopvang... nou nou.

Nou ja, zie je, ze is geen enge dictator en dus is ze als onderwerp veilig voor de nieuwsredactie om over te schrijven.

Goed punt :D

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:25

Tja. Maar ik vond dat de commissaris van de koning die van z'n paard gekukeld was ook geen nieuws. Dus dit is vast nieuws voor anderen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:30

Een week? Maar wat kun je dan doen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:42

geerke schreef:
Een week? Maar wat kun je dan doen?

Het is er mooi weer hoor ik. Sangriaatje in de zon, paar baantjes trekken in het zwembad, een week is zo om.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:46

Come on, ik ben de laatste die een lolletje niet zou waarderen, maar dit is best een beetje flauw -O-

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:47

Kuggur schreef:
geerke schreef:
Een week? Maar wat kun je dan doen?

Het is er mooi weer hoor ik. Sangriaatje in de zon, paar baantjes trekken in het zwembad, een week is zo om.


Idd ja. Ze zal wel betalen voor haar hulp gok ik en ze zorgt voor spullen, das altijd fijn.

Lief bedoeld hoor maar tegen de tijd dat je een beetje ingewerkt bent ga je alweer weg.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:08

Ik dacht ook even dat iemand d'r leven ging omgooien.
Maar om een weekje met je vader klussen nu op de voorpagina te zetten? Vind ik toch echt een beetje overdreven.

Dan liever een vrijwilliger in het zonnetje die jaren lang op een manege voor gehandicapten naast een paard mee loopt, zonder daar enig applaus voor te verwachten oid...

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:13

Dit verrijkt echt mijn leven +:)+

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:15

Ik ben zelf ook wel eens negatief maar dit!!! Wanneer we nu allemaal niet zo’n sarcastische mond opentrekken maar haar voorbeeld volgen en ons daar om de beurt voor twee weken aanmelden dan hebben ze voor jaren hulp genoeg, ken haar niet maar ze doet wel iets, en jullie ??

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:18

Nou inderdaad bigone
Wat een reacties.....
Weet niet of het een bokker is maar top dat je gaat.
Heel veel plezier.

Die paarden van de oostvaadersplassen staan die daar ook nog?

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:23

bigone schreef:
Ik ben zelf ook wel eens negatief maar dit!!! Wanneer we nu allemaal niet zo’n sarcastische mond opentrekken maar haar voorbeeld volgen en ons daar om de beurt voor twee weken aanmelden dan hebben ze voor jaren hulp genoeg, ken haar niet maar ze doet wel iets, en jullie ??


Helemaal mee eens. Wat een gezeik terwijl ze zich juist inzet. Alle kleine beetjes helpen.

Hoop dat ze er veel voldoening uit gaat halen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:11

Het gezeik gaat niet over het meisje en haar week helpen maar over dat dit in de nieuwsrubriek staat! Leuk dat ze het doet maar ‘nieuwswaardig’ is het imo niet.

Over of Bokt wel enige ambitie heeft om op de nieuwspijler ook echt nieuws te plaatsen of dat het de bedoeling is dat het allemaal het niveau van het plaatselijke suffertje niet eens haalt.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:22

Precies dit.
Vind het hartstikke leuk dat ze dit doet. Zinvol, leerzaam en nuttig.
Maar ik vind het niet in de nieuwsrubriek horen. Weet zeker dat er op bokt ontelbare mensen zijn die op de een of andere manier iets voor een goed doel doen. Die vrijwilligen, of weekjes in het buitenland iets doen.
Superleuk om iets over te horen ( in een blog, vlog, volgtopic/ whatever: oprecht leuk), maar ik vind het minder passen in de nieuwsrubriek.

Ik lees een dergelijke rubriek met in mijn hoofd toch het kader dat het dan nieuwswaarde heeft. En dat heeft dit voor mij gewoon niet. Sorry.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:35

Tja, paard van Gal gaat dood, dat is nieuwswaarde ? Zijn zoveel GP paarden die dood gaan maar omdat hier de naam Gal aan hangt is het nieuws . Boeit mij niet maar iemand anders misschien wel, net zoals een meisje die met haar vader een week belangeloos gaat helpen, vind ik knap , een ander vond dit geen nieuws dus reageer dan gewoon niet, bokt is niet een verlengstuk van het nationale team maar van doodgewone mensen en daar horen ook dit soort berichten bij.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:59

Wat ik vooral raar vind is dat er zo vaak mensen naar paard in nood gaan.
En allemaal nemen ze spullen mee, niemand gaat met niks en probeert geld en spullen in te zamelen.
Dus ik zie ook het nieuws er niet zo aan, niet negatief bedoeld verder want het is top, maar zij is een van zovelen die dit gedaan hebben.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 04:39

Dat meisje van HoefWijzer komt er net vandaan, daar hoor je niemand over.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:34

Ailill schreef:
Come on, ik ben de laatste die een lolletje niet zou waarderen, maar dit is best een beetje flauw -O-

Nou, ik vind dat de nieuws commissie toch wel wat te bespreken heeft op de eerstvolgende vergadering.
Of vind jij dit nieuwswaardig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:18

Ik was het artikel met veel belangstelling aan het lezen. Vragen, vragen, vragen. Wat gaat ze precies doen? Wat wil ze bereiken? Hebben zij en haar vader hun baan opgezegd? Wat gedurfd! Waar gaan ze van leven en hoe gaan ze om met dat leed? Gaan ze zelf ook investeren in dierenartsen, voer? Misschien zetten ze wel een adoptieprogramma op. En dan... Ze gaat er een WEEK (een hele week!!!) naartoe...

Natuurlijk is aandacht voor een goed doel belangrijk en inzamelingsacties ook. Maar dit artikel.. -O-

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:21

Er gaan zoveel mensen naar Laura om een weekje te helpen..... so what ??
Is deze persoon nu belangrijker dan die andere mensen ??

Anoniem

Re: Marsha Brouwer gaat gedumpte paarden helpen in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:30

ik dacht dat ze op z’n minst zou emigreren en haar baan als chirurg had opgezegd.

Ik begrijp oprecht niet wat hier voor nieuwsfeed is, voorpagina nieuws.