Wees alert: horzellarves

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:52

Zijn ze dan niet makkelijker weg te halen met een doekje en warm water?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:09

Gewoon goed ontwormen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:22

Haardroger erop dan maar :D

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:27

Dan wel je nagels goed schoonmaken. Lijkt me dat je ze zelf ook niet per ongeluk binnen wil krijgen :o ( al weet ik niet of ze in het menselijke spijsverteringssysteem kunnen overleven..... maar het gaat om het idee!).[/quote]

Hihihihih Zeker weten hoor!!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:29

Blussem schreef:
Gewoon goed ontwormen.


Ja ik zie ook niet het probleem. Die van ons zitten vaak helemaal onder en daar is echt geen beginnen aan. Wij ontwormen gewoon goed en regelmatig en die van ons hebben nooit wormen.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:36

kinel schreef:
Ik geeft het hele jaar door eens in de twee maanden handje boerenwormkruid en heb geen last van wormen. Een keer per jaar in voorjaar geef ik een goede ontworming. En geen last van wormen.

Aan die ideeen is bij ons op de club een paard overleden. Boerenwormkruid gaat echt je paard niet volledig ontwormen en zeker niet de horzellarven. Ik zou maar eens gedegen navraag doen bij je dierenarts.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:40

ik liet ze vroeger zitten en ontwormde gewoon

toevallig kwam de paardentandarts in het najaar langs (normaal doen we elke winter controle maar ivm nieuw paard was dat vroeger) en hij liet ons zien dat de mini larven echt ook schade aan de tong en mond veroorzaken, was bij 2 paarden duidelijk te zien dat ze een soort van kleine snee veroorzaken (hij kon de mini larven zo ook eruit nemen, paarden waren verdoofd). sindsdien doe ik de eitjes wel weg
was niet bij elk paard zo, gelukkig

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:58

wat mij betreft verwijder je ze het gemakkelijkst met een scheermesje. Ik koop gewoon een zakje van die wegwerpdingen.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:01

Even een vraagje:
Ik verwijder de eitjes altijd met mijn wijsvinger en duim, gaat aardig goed, helaas wel eitje voor eitje.
Maar ik gooi ze dan gewoon op de grond.
Wat ik mij vanavond dus af vroeg: Komen die eitjes ook gewoon uit op de grond? Of waar ze zeg maar heen waaien? Of kan dat geen kwaad?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 23:44

ik heb ze er gewoon afgehaald door te schrapen met een schaar of scheermesje, je zag er verder nix van. wel even goed ontwormen dit najaar.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:17

Vorig jaar ze ook met scheermesje verwijderd, was hele klus en paard was het gepluk aan zijn benen ontzettend beu. Maar tandarts had idd larven in zijn mond gevonden. In juni zijn we verhuisd en ik heb hier zo'n dazenval opgehangen, maar weinig dazen gezien en ook geen eitjes tot nu toe *\o/* .
Ik begrijp het gedoe met de wormspuiten maar vind het zo enorm onhandig, het is ook een duurder en je hoort zovaak dat het niet klopt. Hopelijk heb ik voorlopig geen dierenarts nodig maar dan moet ik dus voor de pramox na de eerste vorst weer naar de kliniek toe om er aan de balie een te halen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:20

Dazen zijn geen horzels :) Dazen bijten, horzels leggen eitjes.
Ik zou er niet op gokken, gewoon ontwormen

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:47

Aha, horzels heb ik ook wel wat gezien dan, vooral in juli eigenlijk. Ontwormen doe ik sowieso ook voor eventuele ingekapselde bloedwormen en alle verhalen over mestonderzoek waar niks uit komt terwijl het paard wel wormen heeft.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:45

Ik vind het altijd wel apart dat het ene paard onder kan zitten terwijl de ander niks heeft >;)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:45

ik weet niet of het klopt, maar volgens mij hebben donkere paarden er meer last van dan lichte. Mijn zwarte Tinker zit er helemaal onder, mijn witte merrie niet. Voorgaande jaren precies zo

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:17

Jooliieen schreef:
Even een vraagje:
Ik verwijder de eitjes altijd met mijn wijsvinger en duim, gaat aardig goed, helaas wel eitje voor eitje.
Maar ik gooi ze dan gewoon op de grond.
Wat ik mij vanavond dus af vroeg: Komen die eitjes ook gewoon uit op de grond? Of waar ze zeg maar heen waaien? Of kan dat geen kwaad?


Weet iemand dit? :D

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:27

Ze moeten in een dier uitkomen om levensvatbaar te zijn, maar als je ze ergens van je paard afhaalt waar die vervolgens weer rondsnuffeld, eet, etc. dan kunnen die eitjes alsnog opgegeten worden. Kijk dus goed waar je je paard ontdoet van eitjes.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:20

ik spray dan ook dettol erover, geen idee of het helpt maar ze stinken dan in ieder geval genoeg om niet opgegeten te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:35

pien_2010 schreef:
Blussem schreef:
Gewoon goed ontwormen.


Ja ik zie ook niet het probleem. Die van ons zitten vaak helemaal onder en daar is echt geen beginnen aan. Wij ontwormen gewoon goed en regelmatig en die van ons hebben nooit wormen.


Ontwormen doodt de larven, maar die larven zitten dan al wel in de slijmvliezen van het spijsverteringsstelsel van je paard. Dus "ze hebben nooit wormen" klopt dan niet helemaal. Als je paard helemaal onder de eitjes zit is de kans groot dat hij zelfs heel veel naar binnen krijgt.