Brabantse amazones in Mongol Derby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:57

Ontzettend dapper! Ik heb het 'ns online gevolgd toen er ook een Nederlandse mee deed, maar ze worden daar ook gewoon op paarden gezet die nog niet zadelmak waren. Behoorlijk pittig, ook voor ervaren ruiters in goede conditie.


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:58

pluisje88 schreef:
Oh wauw wat lijkt me dat vet!
Hoop trouwens wel dat ze op meer paarden geoefend hebben dan op IJslanders ;)

Dat hoop ik ook voor ze: toch net ff iets minder comfort :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:18

Dan is Nederland goed vertegenwoordigd. Wordt er ook over geblogd/vlogt hier op bokt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:28

Wel leuk als er wat over geschreven wordt.
Ik weet niet meer hoeveel jaar 't geleden was maar toen gingen er ook 2 Nederlandse meiden en daar kwamen wel af en toe filmpjes van online ergens. Onderweg zullen ze zelf niet vaak wifi hebben waarschijnlijk in the middle of nowhere.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:46

Apple schreef:
Nog twee weken en ze gaan naar Mongolie, op 7 augustus is de start :-)

Dit gaat over de twee Brabanders, maar mijn wederhelft doet ook mee en LindaFleur hier op Bokt ook. Daarnaast zijn er nog 2 andere Nederlandse meiden die mee doen, maar volgens mij hebben die geen Bokt account.

Op de deelnemerslijst zie ik maar 3 Nederlanders w.o. de 2 uit het openingsbericht.
https://www.theadventurists.com/adventu ... -riders/#3

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:28

Psydoxy schreef:
Holy crap op de voorpagina :D

Mijn website (http://mongolderby2019.com) wordt tijdens mijn race wel bijgehouden door iemand die er helemaal bovenop gaat zitten. In mijn volgende blog zal ik een lijst plaatsen met alle deelnemers erop. Moet er nog ff de tijd voor hebben, want de weken voor de derby zouden relaxed moeten zijn..... not :')

Tekst van Omroep Brabant klopt overigens niet helemaal, maar ach.... komt goed :Y)

Wordt je ook gefilmd door een camerateam of alleen met de eigen go-pro's?

Ik was aan 't googlen op filmpjes van voorgaande edities, maar eigenlijk geen enkel overkoepelend filmpje gevonden, behalve eentje van ABC news met een Amerikaanse (Devon) in de hoofdrol die wel als eerste finishte maar verslagen werd vanwege strafpunten door de dierenarts. Stond niet bij welk jaar dat was.


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:53

Lijkt me ook best een gedoe om tijdens zo'n race met apparatuur te zitten die opgeladen moet worden, of kan dat 's avonds bij de volgwagens?

Wordt jij gevolgd door het filmteam? Waarom is dat eigenlijk niet standaard bij zo'n groot (én duur!) evenement? Het lijkt me best een gaaf concept om op tv/youtube te kunnen volgen. Vanuit verschillende perspectieven, het afzien onderweg, de winnaar maar ook de opgevers wegens serieuze blessures.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:57

Psydoxy schreef:
Die filmopname is in het jaar dat Lara Prior-Palmer won. Haar boek "Rough Magic" is echt een aanrader. Ze beschrijft op een hele komische, maar eerlijke manier hoe de verstandhouding tussen de deelnemers is. Vooral Devon blijft niet gespaard :=

De concurrentie was idd wel heftig tussen die twee, al was het maar een filmpje van 15 minuten voor de hele race :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:17

Apple schreef:
elnienjo schreef:
Lijkt me ook best een gedoe om tijdens zo'n race met apparatuur te zitten die opgeladen moet worden, of kan dat 's avonds bij de volgwagens?

Wordt jij gevolgd door het filmteam? Waarom is dat eigenlijk niet standaard bij zo'n groot (én duur!) evenement? Het lijkt me best een gaaf concept om op tv/youtube te kunnen volgen. Vanuit verschillende perspectieven, het afzien onderweg, de winnaar maar ook de opgevers wegens serieuze blessures.


Er is geen echte 'volgwagen', er is dus niets op te laden :)) Wat je bij je hebt, daar moet je het mee doen.

Als vastgeplakt aan m'n telefoon/camera om alles vast te willen leggen lijkt me dat wel 'n enorme stressfactor om 7 dagen met je apparatuur te moeten toekomen :D
Alhoewel er tegenwoordig ook rugzakjes met zonnepanneeltjes bestaan...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:19

Apple schreef:
Klopt, nog niet alle deelnemers staan daar op genoemd :-) Bijna dagelijks worden er nieuwe deelnemers toegevoegd door degene die dit onderdeel van de website bijhoudt. Mijn wederhelft (Mike) staat er ook nog niet tussen.

Gaat hij wel go-pro-en en/of wordt hij gefilmd?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:47

Apple schreef:
Iedereen zal wel ergens op een filmpje te vinden zijn, dus daar zal hij vast wel langs komen :-)

Hier ook geen GoPro. De filmpjes met GoPro zijn over het algemeen allemaal 'oortjes in draf of galop door een landschap' als je ze ziet op YouTube, dus dat zal niet veel toevoegen. Hij neemt een lichtgewicht pocketcamera mee om een foto te maken van elk paard, van de stops, landschap, bevolking etc.etc.. Maar dus geen filmpjes.

Voor de deelnemers gaat het er om dat ze 1000 km kunnen volbrengen te paard binnen een relatief korte tijd. Zelf navigeren, op jezelf aangewezen zijn, wellicht grote delen alleen rijden. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde van de 24/7 bereikbaar en online maatschappij waar wij in leven. Zorgen dat je te zien bent op een filmpje heeft geen grote prioriteit.

Is bijna niet voor te stellen dat er geen uitgebreid video document is van zo'n beproeving anno nu. Jammer dat de organisatie daar niet zelf voor zorgt, want ik kan me voorstellen dat je als ruiter je handen meer dan vol hebt. Ik heb net even die Nederlandse deelneemster van vorig jaar gegoogled, maar van haar kan ik ook weinig vinden.

Vind de filmpjes waar de paarden nauwelijks op te stappen zijn wel spectaculair. En de tussen de oortjes laat wel mooie landschappen zien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:02

Sakura789 schreef:
Iedereen volgen lijkt me onhandig, vind een volgteam ook niet bij de derby passen. Gaat juist om de eenzaamheid en je redden met elkaar en/of locals.

Zit wat in, ik redeneer dan ook puur vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid om (veilig vanaf de bank) mee te kunnen kijken met die race. Het zou prachtige reality-tv kunnen zijn, zeker als ook op de relaties onderling wordt ingegaan; keiharde concurrentie vs vriendschappen voor het leven. Ik zou er van smullen!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:03

Psydoxy schreef:
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om steeds gevolgd te worden. Wil lekker mijn eigen ding doen. Als ik een of andere sierlijke koprol over de grond maak hoeven ze er echt niet met de camera bovenop te zitten >;)

Ook daar zit wat in (al is dat nu juist wel spectaculair om te zien :D )

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:15

Bubblewrap schreef:
Ik denk dat het dan meer naar een realitysoap gaat. De derbyrijders hebben echt geen tijd en puf voor interviewtjes en uitleg. En daarnaast lijkt het mij sowieso lastig om rijders in zo'n gebied te volgen met camera's zonder de paarden en rijders verder te beïnvloeden.

Dat is idd lastig te bewerkstelligen.

Ik vond wel iets over een film over deze derby 'all the wild horses' maar er is maar een klein fragmentje te bekijken en in een review word ik ook niet veel wijzer. Belicht die film een derby van een bepaald jaar van begin tot eind of zijn het stukjes uit meerdere jaargangen die tot docu zijn verwerkt? Helaas niet te vinden op netflix.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:32

AfricanLady schreef:
Deze documentaire komt dit jaar op dvd.
Een team volgt een aantal ruiters een bepaald. Jaar geloof ik het was erg mooi om te zien en het geeft zeker een idee hoe zwaar het is.
Het is gefilmd in het jaar dat devan uitviel doordat ze zo ziek werd

Ik zal het in de gaten houden, lijkt me de moeite waard om te zien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:51

Vraagje aan de deelnemers: ik zag het enorme bedrag wat het kost om enkel deel te mogen nemen op de website en daar komen ook nog kosten bij voor vlucht/hotels. Hebben jullie daar sponsors voor gezocht of betaal je alles zelf?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:52

Apple schreef:
De documentaire All the wild horses is gefilmd over 2 of 3 jaar :-) .

Volgen van alle deelnemers voor een film of livestream is nou net waar de MongolDerby niet over gaat. Als deelnemer zou ik daar ook horendol van worden, zit je lekker een keer in de middle of nowhere, zit er continue een auto op je hielen :

De organisatie heeft het al druk genoeg met route/locaties/paarden selecteren/dierenartsen en gewone artsen recruten etc.etc. etc.

Ze kunnen wel ook steeds meer met drones natuurlijk en die kunnen van vrij ver af inzoomen. Die techniek is in die film wellicht ook wel gebruikt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:22

pluisje88 schreef:
Omdat ze over het algemeen vlakke gangen hebben en heel fijn en makkelijk zitten lijkt een rit van bijvoorbeeld 4 uur op een IJslander niet vergelijkbaar met een rit van 4 uur op een minder makkelijk uit te zitten paard. Ik denk dat daar wel degelijk verschil in zit..


Toch blijken sommige Mongolen ook de tolt als extra gang te hebben volgens wiki:
Citaat:
Alle types hebben een grof uiterlijk en een zeer goed uithoudingsvermogen. Het Mongoolse paard kan hard en lang werken zonder veel zorg nodig te hebben. De paarden zijn heel gehard en leven het hele jaar door buiten, zonder extra voer en met weinig beschutting. Het Mongoolse paard kan in één dag een afstand van meer dan honderd kilometer afleggen. Deze prestatie wordt door weinig andere paardenrassen geëvenaard.

Sommige van deze paarden hebben de tölt als extra gang. Tölt is een heel soepele gang, die erg comfortabel is voor de ruiter bij het afleggen van lange afstanden. Het Mongoolse paard is qua uiterlijk niet bijzonder aantrekkelijk, het heeft een klein maar grof hoofd, de hals is kort en gedrongen. Het paard is breed en compact gebouwd, en de rug is kort en compact, met een krachtige achterhand. De benen zijn kort en het paard heeft zeer harde hoeven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:47

Er doen veel Amerikanen mee zeg! En zelfs 'n man van 70! Petje af dat iemand dat op die leeftijd nog aan durft!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annika__ en 73 bezoekers