Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:02

Horses
Overige

Volgens nieuwe undercoverbeelden worden opnieuw de slechte omstandigheden getoond waaronder paarden in Zuid-Amerika worden vervoerd en geslacht. Nederland is de grootste Europese importeur van dit paardenvlees. De werkwijze gaat in tegen de Europese voorschriften en afspraken van de sector. Daarom eist Dier&Recht een importstop op Zuid-Amerikaans paardenvlees.


Klik hier om de rest van dit artikel te lezen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:36

Nou, dat lijkt me een mooie start.

Dan ook nog even het vlees van ander vee.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:50

Wanneer je van plan bent om het filmpje te bekijken, zakdoek bij de hand. Ik heb al eerder beelden gezien maar het is dus nog geen steek veranderd.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:20

En dan roepen ze hier op Bokt dat je beter paardenvlees kunt eten want dat is vriendelijker 8)7 .

Ik ga het filmpje niet eens kijken...weet al genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:46

Cowgirl schreef:
En dan roepen ze hier op Bokt dat je beter paardenvlees kunt eten want dat is vriendelijker 8)7 .

Ik ga het filmpje niet eens kijken...weet al genoeg.

Voor paardenvlees uit NL, dus van in NL geslachte paarden, geldt dat idd.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:59

Afschuwelijk filmpje inderdaad, triest om een paard te zien sterven die te zwak is om op te staan.

Ik ben heel erg blij dat dier en recht hier mee bezig is.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:09

Als ze dit nu doen voor elk soort vlees... En gewoon de op normale wijze geproduceerde eigen vleesindustrie hier houden.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:38

Tegenwoordig kunnen ze alles op -en uitzoeken en dan kan je mij niet vertellen dat de NL importeurs van dit paardenvlees niet weten welk leed er achter zit. Schandalig! Wederom blijkt het financiele belang zwaarder te wegen dan het dierenwelzijn. En daar spelen wij als consument ook een hele grote rol in want de meesten betalen toch liever een paar euro’s minder voor de kilo knaller.

Ik heb dit specifieke filmpje niet gezien, vaak genoeg soortgelijke filmpjes wel bekeken en ik werd er altijd goed naar van. Ik ben zeker niet tegen het slachten van een dier maar verbaas me altijd weer over de wreedheid van sommige mensen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:52

Natuurlijk is het wel bekend hoe het er daar aan toe gaat, dat is het al jaren. Maar goed, geld is nu eenmaal belangrijker.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:03

Het is dan wel opvallend dat het importeren alsnog goedkoper is dan eigen vlees... En al die troep die ze in die paarden spuiten, ik wil niet weten wat de consument allemaal binnen krijgt op deze manier. Triest hoor.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:48

_San87_ schreef:
Cowgirl schreef:
En dan roepen ze hier op Bokt dat je beter paardenvlees kunt eten want dat is vriendelijker 8)7 .

Ik ga het filmpje niet eens kijken...weet al genoeg.

Voor paardenvlees uit NL, dus van in NL geslachte paarden, geldt dat idd.


Klopt.

Ben het eens met het voorgestelde verbod. Net als met veel import en export producten is het nogal vreemd; verreweg het meeste Nederlandse paardenvlees wordt geëxporteerd naar landen waar het meer gegeten wordt, bijv België, Frankrijk, Italië etc.
Prima, in NL is er weinig vraag naar.

Maar vervolgens importeren we wel zuid Amerikaans/Argentijns geslacht paardenvlees, en daar gaat het er echt heel ondiervriendelijk aan toe.
Het meeste paardenvlees als biefstuk, worst, stoofvlees en rookvlees in de supermarkten is Amerikaans/Argentijns, bijv bij de Jumbo.

Zelf eet ik erg graag veulenvlees (jaarlingen), dat koop ik bij een slager die een kudde paarden in Twente heeft lopen en af en toe wat laat slachten bij vd Veen in Nijkerk. Vriendelijk vlees dus, lokaal opgefokt en lokaal geslacht. Heerlijk mals goed vlees voor een goede prijs.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:51

Dat geen vraag zou zijn naar paarden vlees is in nl is grootste onzin.

Echter als ik jou verhaal lees vermoed ik dat ze hier buitenlands vlees inkopen om daarna als zoogenaamd Nederlands vlees door te verkopen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 02:26

Blussem schreef:
Dat geen vraag zou zijn naar paarden vlees is in nl is grootste onzin.

Echter als ik jou verhaal lees vermoed ik dat ze hier buitenlands vlees inkopen om daarna als zoogenaamd Nederlands vlees door te verkopen.


Niet geen, maar een heel stuk minder als bijv bij onze zuiderburen.

Dat lijkt mij heel erg sterk. Daar mag en kan niet zomaar mee gesjoemeld worden.
Kijk maar eens op de verpakking van bijv vlees vd Jumbo; staat gewoon Argentinië op.

De slager waar ik mijn veulenvlees haal heeft 200% zeker Nederlands geslacht vlees. Zij verkopen vooral vlees van lokaal opgefokte en geslachte dieren als varken en rund.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:48

Ik ben tegen alle dierenactivisten :')

Maar dit mogen ze van mij echt verbieden! Net als het andere vlees uit die landen. Lekker stukje vlees uit nl op het bord is beter voor millieu en welzijn is in orde.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:54

julius_juut schreef:
Natuurlijk is het wel bekend hoe het er daar aan toe gaat, dat is het al jaren. Maar goed, geld is nu eenmaal belangrijker.


Het gaat ook niet alleen maar om geld, maar ook om uniformiteit.

De nederlandse consument flipt als niet elk pakje rosbief dezelfde kleur etc heeft.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:45

Is dat zo? Of is dat wat winkeliers denken dat ze gaan doen waardoor afwijkende dingen maar niet in de winkel worden gelegd?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:24

Het is sowieso te zot voor woorden dat we zoveel vlees importeren terwijl we hier zoveel beter vlees hebben en zoveel meer regels op het gebied van welzijn en kwaliteit. Ik eet zelf geen vlees meer, maar als ik het wel zou eten zou het alleen lokaal gefokt en geslacht vlees zijn, absoluut geen import.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dier&Recht eist importstop Zuid-Amerikaans paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:29

Ik hoop dat dit er voor alle diersoorten doorkomt.
Paardenvlees zit vooral verwerkt in snacks en kant en klaar producten.
Argentijns rundvlees wordt in sommige winkels zelfs als hoogwaardiger vlees verkocht dan dat van Nederlandse koeien.

Tot het verbod het geval is: vooral etiketten lezen.

Waar ik wel bang voor ben is dat het vlees dan via een andere weg als nog hier belandt, bijv. verwerkt in gerechten, blik etc.