Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:44

Onali schreef:
tamary schreef:
Of vinder na chip controle DA besloten heeft dat pony kennelijk ongewenst was en niet verder is gaan zoeken ivm toch onmogelijke zaak.



Pony is niet gechipt staat er.


Ik denk dat ze juist bedoeld dat er een mogelijkheid is dat een eventuele vinder uitgegaan is van een ongewenste pony, omdat hij niet gechipt is. Een chip is natuurlijk geen eigendomsbewijs. De shetlands die ik kocht waren ook niet gechipt en dat heb ik toen zelf snel laten doen en de chip op mijn naam gezet.


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:30

cissy schreef:
Chippen is toch verplicht? Op DNA zoeken wordt wat lastig...


Chippen is alleen verplicht als ze geboren zijn na 1 juli 2009. Mijn merrie hoefde niet gechipt te worden, mijn ruintje wel. Beide waren niet gechipt, maar ik heb ze na aankoop allebei direct laten chippen en ze staan nu op mijn naam. Dus goed te linken aan mij.

Een paspoort is wel altijd verplicht. Als een paard niet gechipt hoeft te zijn, moet er een ingetekende schets in het paspoort staan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:48

NenaC schreef:
daar zijn vast heel veel greppeltjes waar een shetlander in kan liggen. er wordt snel geroepen dat ie gejat is, net zoals met die tinker laatst en die was een stuk groter en ook in de sloot teruggevonden naar ik meen.


Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Volgens mij ging dat inderdaad om een tinker van een zorgboerderij? Daar werd van uit gegaan dat hij gestolen was en is inderdaad overleden terug gevonden in een sloot.

StalNollie schreef:
Cinnepin schreef:
De pony is niet gechipt omdat vorige eigenaar nogal laks was in dit soort dingen. Deze is overleden en zo is de pony naar huidige eigenaar gegaan, die stonden in pension bij vorige eigenaar. De bonte pony is een nakomeling van Rico en de moeder is 1 van de witte merries. ( ja ik ken Rico in het echte leven en zo ook de verzorger ).

En ook de nieuwe eigenaar is daarin laks geweest
Niet een ander de schuld geven. Chippen is zo gedaan en kost je 35€


Nou inderdaad. Gek om het niet chippen van de vorige eigenaar laks te noemen en dit als reden te geven waarom de pony nu niet gechipt is!? Vergeet niet dat de betreffende pony niet gechipt hoeft te zijn dus wellicht is dit een weloverwogen keuze van de vorige eigenaar. Maar dan nog had de huidige eigenaar gewoon de keuze de pony wel te laten chippen. Zelf heb ik mijn shetlanders na de koop wel direct laten chippen ondanks het niet verplicht was.

Dorien66 schreef:
Delphi schreef:
Chippen is alleen verplicht als ze geboren zijn na 1 juli 2009. Mijn merrie hoefde niet gechipt te worden, mijn ruintje wel. Beide waren niet gechipt, maar ik heb ze na aankoop allebei direct laten chippen en ze staan nu op mijn naam. Dus goed te linken aan mij.

Een paspoort is wel altijd verplicht. Als een paard niet gechipt hoeft te zijn, moet er een ingetekende schets in het paspoort staan.

+ een DNA-profiel.


Een ingetekende schets is voldoende, maar een DNA profiel mag ook. Dus of of. En en mag natuurlijk ook maar dat is niet verplicht.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:54

Ik ben erg benieuwd of hij nog terug wordt gevonden. Heel lullig gezegd is een shetlander zonder goede papieren gewoon weinig waard. Mijn shetlanders zijn me goud waard, maar als ik ze zou willen verkopen krijg ik er gewoon weinig voor. Waarom zou je het risico lopen zo'n shetlander te stelen als je er voor 50,- of zelfs minder één kan kopen via MP of via een paardenmarkt?
Het lijkt me inderdaad ook waarschijnlijker dat hij ergens overleden is en nog niet gevonden is. Is er een spoor in de buurt? Je hoort wel eens dat er een dier onder de trein komt.

StalNollie schreef:
Het is wel verplicht!


Off topic maar net als wat Rex_Rolfo zegt staat er in de link in mijn bericht dat één van de twee verplicht is, ofwel een DNA profiel of een ingetekende schets bij een paard/pony geboren voor 1 juli 2009. Beide mag natuurlijk altijd. Of het moet verkeerd vermeld staan op de website van de rijksoverheid.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:08

cissy schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wat is verplicht?

In de link van de NVWA staat "Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets."


Maar even in de praktijk, al heb je dna profiel en schets, hoe ga je dan een pony identificeren als die langs de weg gevonden wordt??? Snelste is via chip! (Mits die dan wel goed geregistreerd staat)


Vind en denk ik ook hoor, vandaar dat ik die van mij wel heb laten chippen.


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Shetlander al ruim een maand verdwenen in Achterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:47

Er is natuurlijk een mogelijkheid dat iemand bewust het hek open heeft gezet. Trieste afloop, maar vond dit helaas waarschijnlijker dan dat een shetlander zonder papieren gestolen wordt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, _Zeppelin, Binck8, BulletjeBeer, Cemlys, Ghazella, kyrkelover, RianneH, Rinkex, Roosyes, rosslover, SemrushBot, suus_toes, Theseus en 61 bezoekers