Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:36

Je zou toch denken dat er andere dringerende zaken zijn om je zorgen over te maken.

In de VS en Australie is het een drama met dit soort lui. Ze bedreigen boeren, komen op hun boederijen zonder toestemming met 100 tegelijk.

Het zal ook wel naar Europa overwaaien. Trieste figuren.


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:56

Mensen zijn zo dom geworden tegenwordig en staan zo ver af van de natuur dat ze denken dat de natuur een disney sprookje is ofzo.
Alle diertjes terug de natuur in want daar horen ze...

Dat de natuur een dagelijkse keiharde overlevingstrijd is voor prooidieren vol stress vanwege de kans om opgegeten te worden (of erger nog gepakt te worden, hapje eruit en dan achtergelaten om dood te gaan, of voor de 'gelukkigen' om wel oud te worden en dan te verzwakken en dood te hongeren..dat zijn al die activisten even vergeten.

Wij leven ook niet meer in holen omdat we de nadelen van de maatschappij die we nu hebben toch laten opwegen tegen de voordelen.

En dan hebben de paarden het feitelijk nog beter gefikst dan wij mensen. Want waar de paarden inmiddels terug zijn op 1 uur werken per dag, moet ik er nog 9.5 op een dag maken voor mijn dagelijkse onderhoud. :+
Een prooidier zoekt veiligheid, eten en water...en als we het dan over stress hebben denk ik dat de natuur heel wat gestresster is dan bij mensen wonen voor zo'n dier.

Deze activisten lijden aan het zelfde syndroom als iedereen tegenwoordig: de lange termijn functie in hun hersenen is uitgeschakeld. En beseffen dat ondanks dat iedereen gek is op hokjesdenken en zwart/witdenken, de wereld nog steeds grotendeels grijs is: Dat gaat er helemaal niet in.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 15-04-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:57

anjali schreef:
Dat vuur is toch niet nodig bij deze show. het kan net zo goed zonder.Ik hoef ook geen menselijke acrobaten te zien die koorddansen zonder vangnet.

Wat een vergelijking weer. :')

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:11

anjali schreef:
Sunnda schreef:
Mensen zijn zo dom geworden tegenwordig en staan zo ver af van de natuur dat ze denken dat de natuur een disney sprookje is ofzo.
Alle diertjes terug de natuur in want daar horen ze...

Dat de natuur een dagelijkse keiharde overlevingstrijd is voor prooidieren vol stress vanwege de kans om opgegeten te worden (of erger nog gepakt te worden, hapje eruit en dan achtergelaten om dood te gaan, of voor de 'gelukkigen' om wel oud te worden en dan te verzwakken en dood te hongeren..dat zijn al die activisten even vergeten.

Wij leven ook niet meer in holen omdat we de nadelen van de maatschappij die we nu hebben toch laten opwegen tegen de voordelen.

En dan hebben de paarden het feitelijk nog beter gefikst dan wij mensen. Want waar de paarden inmiddels terug zijn op 1 uur werken per dag, moet ik er nog 9.5 op een dag maken voor mijn dagelijkse onderhoud. :+
Een prooidier zoekt veiligheid, eten en water...en als we het dan over stress hebben denk ik dat de natuur heel wat gestresster is dan bij mensen wonen voor zo'n dier.

Deze activisten lijden aan het zelfde syndroom als iedereen tegenwoordig, de lange termijn functie in hun hersenen is uitgeschakeld. En beseffen dat ondanks dat iedereen gek is op hokjesdenken en zwart/witdenken, de wereld nog steeds grotendeels grijs is. Dat gaat er helemaal niet in.

Maar dit is een show die bedoeld is voor amusement!Niet om te overleven,maar om plezierig vermaak te bieden! daar hoort geen gevaar bij te zijn.

Er.is.geen.gevaar. :(:)
Ja een ongeluk kan altijd, maar ze noemen het een ongeluk omdat niemand het gewild heeft..ik weet dat mensen het tegenwoordig niet aan kunnen dat he risico van leven is dat je doodgaat, maar dan moet je als prepper gaan leven zoals ene Jeroen en de vraag is of dat je gelukkiger maakt.

Dit is een professioneel team dat de show al jaren uitvoert zonder enig probleem..
De kans dat het paard plots ter aarde stort door een hartaanval is groter dan de kans dat hij in fik vliegt of wat jij ook in gedachte hebt wat er mis kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 15-04-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:26

cobiie schreef:
Daarnaast, wanneer je alle paardensporten/werken met paarden in 1 keer zou verbieden hebben de slachthuizen het redelijk druk vermoed ik. O:)

Slachthuizen mogen dan natuurlijk ook niet meer. :Y)
Er is een land die daar al mee bekend is, het dierenleed daar is wel wat hoger dan het was toen er nog slachthuizen waren.. :\

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:31

De vraag is of 'geen verstand van' gelijk staat aan een frisse blik.

Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van auto's. Ben ik dan gezegend met een frisse blik als ik in de garage ga staan vertellen wat jij met je auto moet doen? :+

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:11

VogeltjeM schreef:
Sunnda schreef:
De vraag is of 'geen verstand van' gelijk staat aan een frisse blik.

Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van auto's. Ben ik dan gezegend met een frisse blik als ik in de garage ga staan vertellen wat jij met je auto moet doen? :+


De vraag is of "geen verstand van" gelijk staat aan een gebrekkig beoordelingsvermogen.

Zo vind ik als buitenstaander het stierenvechten bizar. Maar ben je in dat wereldje opgegroeid, dan vind je het normaal en heeft iedere buitenstaander "geen verstand van stieren vechten". Zelfde met bepaalde culturen waarin er polo wordt gespeeld met een vogel in een zak, of dieren die onverdoofd leegbloeden bij bijv. voodoorituelen.

In culturele gewenning aan de omgang met dieren zit iets duisters.

Nogmaals ik denk niet dat de paarden in de efteling mishandeld worden, maar het gemak waarin hier bijvoorbeeld al in dit topic meerdere keren wordt geroepen "een ruk of een keer hardhandig hoort er nou eenmaal bij", "slaan dat doet iedere ruiter wel eens", "bij wedstrijden heeft een paard pas stress" (is dat ineens oké dan?), dat zet me wel te denken. Zelfreflectie over onze eigen normen en waarden in wat wij als normaal beschouwen met onze dieren is nooit weg.

Dat denk ik zeer zeker wel.
Als jij ergens geen verstand van hebt, hoe kun je dan een goede beoordeling geven?
Dat doe je dan op gevoel en niet op feiten, want de feiten weet je niet omdat je ergens geen verstand van hebt.
Je beoordeling is dus simpelweg gebrekkig bij gebrek aan kennis.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:45

Ik zie het probleem niet @Margarthea.

Rechters worden gewoon geacht zich te houden aan de strafeisen bij wet gesteld en de bijbehorende jurisprudentie.

Wat jij nu doet is appels met perer vergelijken. Je noemt voorbeelden die helemaal niets met de zaak te maken hebben maar allemaal betrekking hebben op verwaarlozing van dieren. Dat is een ander strafbaar feit en dus andere strafmaten. Dit gaat over ordeverstoring en heeft dus niets met dieren in beginsel te maken.

Of de strafmaat bij verwaarlozing van dieren omhoog moet is zeker interessant, maar lijkt mij in dit topic niet thuis te horen.

Verder snap ik de efteling volkomen.
Ze werken met een proffesioneel team voor jaren en jaren en dan moeten ze daarover gaan discussieren omdat mensen problemen hebben met een brandend dekentje.
Dus jij stelt voor dat omdat er geen probleem is gevonden met een brandend dekentje de efteling misschien toch in gesprek kan gaan om te zoeken naar een mogelijk volgende probleem. :+

En die kinderen? Ach, zo snel zijn ze niet getraumatiseerd hoor. Ik snap wel dat je er niet op zit te wachten als je een dagje weg bent.
Ik zou mijn kinderen ook zeker nit willen leren dat het normaal is om andermans dagje uit op zo'n manier te verpesten als je ergens niet mee eens bent..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:12

Magrathea:

Een rechter houdt zich bij de uitspraak ook aan jurisprudentie.
Dit om te voorkomen dat gelijke gevallen dus zeer verschillend behandeld worden omdat de rechter zijn dag niet heeft. :D

Edit, ik lees de reactie van Nies. Dat maakt het inderdaad nog een beetje anders.

Noem eens 1 verbeterpunt waarvan jij vindt dat de efteling ernaar zou moeten kijken, eventueel door middel van een extern bedrijf?
Ik kan het echt even niet bedenken namelijk..
Als bedrijf kun je het nooit iedereen naar de zin maken.
Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat de paardjes 24/7 ij de paddock horen, de ander vindt bitloos en ijzerloos beter, de volgende wil een max gewicht aan de ruiter.
Moeten ze dan elke keer een extern bureau inschakelen ondat ze anders misschien bedrijfsblind zijn?


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:27

Magrathea schreef:
Nies_ schreef:
Maar zoals ik begreep zijn ze ook niet veroordeeld, maar zijn ze hiermee akkoord gegaan om een rechtzaak te voorkomen. Dat maakt het verhaal natuurlijk wat anders, want inderdaad mensen krijgen minder straf voor veel ergere dingen.

Ohh je hebt gelijk ja. Ik wist niet dat dat kon en las het daarom niet goed :=
Dat maakt het wel een apart geval ja. Misschien om te voorkomen dat ze een strafblad krijgen / de zaak openbaar wordt?

@Sunnda, hoe moet ik dat nou weten, ik werk er niet :=
Ik weet niet hoe de paarden erbij staan, wat de werk/trainingsuren zijn, of de ruiters / andere mensen die met dieren werken geregeld les hebben. Wat is er mis met kritisch op jezelf zijn? Juist als er dieren in het spel zijn die je niet tegen kunnen spreken moet je dat zelf af en toe doen.
Het zijn de plekken waar mensen veronderstellen dat het allemaal tiptop in orde is dat juist nogal wat verbetering te halen valt in mijn ervaring :o

Dus je vindt het raar dat de efteling het niet doet?
Maar je hebt geen enkele aanleiding waarom ze het zouden moeten doen behalve jou idee dat bij bedrijven waar het allemaal in orde lijkt, vaak het meest te halen valt?
Dat vindt ik nou raar. :')

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:54

@pmarena

De vraag begint al of een tik geven grof is? Is een paard dat een ander paard schopt grof? (Wat is de mens zijn positie tegenover het paard) Is een correctie in zijn algemeenheid grof? Was het correctiewaardig?(de meest interresante gezien een paard 9/10 keer gewoon gebruik maakt van de gelegenheid)
Oftewel, het is op correctiegebied niet eenvoudig en moeilijk een heel algemeen antwoord te geven op je vraag. Ik ben tegen correctie uit emoties (bijvoorbeeld zo'n ruk in de mond omdat paard weigert stil te staan) maar heb niets tegen een goed getimede tik om ongewenst gedrag direct te stoppen.

De rest van je post vindt ik helemaal ingewikkeld :D
Je hebt een bijzondere manier van verbanden leggen en dingen linken die niet persee gelinkt zijn.

Ergens verstand van hebben is dus niet het synoniem van geindoctrineerd zijn..

Je kunt ook prima jezelf meerdere malen afvragen of je dingen kunt verbeteren of veranderen en tot de conclusie komen dat dit (op dit moment) niet nodig is.

Je post is zo generaliserend dat ik niet echt weet waar te beginnen.
Je lijkt vooral te willen aantonen dat mensen 'bedrijfsblind' zijn en dat ergens verstand van hebben vooral tegen je werkt..

Ergens verstand van hebben betekent in de basis dat je inhoudelijk kunt discusseren omdat je de feiten kunt benoemen. Als je met allemaal mensen discucciert en niemand kan de feiten benoemen kun je uren praten, maar kom je nergens omdat het meningen zijn en deze zeer persoonlijk zijn.
Als jij iemand een paard een tik ziet geven kun je zeggen: die zal die wel verdiend hebben, of: aaaaahhhh wat een beul!
Beiden zijn zonder de feiten niet heel interresant. Het is een emotie, niet een feit dat het paard het verdiend had of vreselijk zielig is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:38

pmarena schreef:
Ik denk dat er door een "buitenstaander" een heel simpel feit gezien kan worden: dat het blijkbaar redelijk normaal is in de paardensport in zijn algemeenheid, dat een paard af en toe een klap / ruk / schop / uitbrander krijgt.

En dat je als ruiter daar al snel heel wat makkelijker begrip voor op kan brengen omdat je snapt waar het vandaan komt / het vaak gezien hebt dus het normaal bent gaan vinden / het zelf ook wel eens hebt gedaan / lesgevers "die er verstand van hebben" je aanmoedigen om die knol eens een optater te geven, enz.

Maar ben je zelf geen ruiter dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je er best van kan schrikken.
En de vraagstelling of het überhaupt wel ethisch is om op een paard te klimmen kan ik ook heel goed begrijpen :j

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je zou toch hopen dat het van mens tot mens niet teveel gevraagd zou zijn om in ieder geval je best te doen om het te kunnen begrijpen, en "die buitenstaander die er niks van snapt" niet meteen voor gek te verslijten maar je gewoon eens af te vragen: hebben ze misschien een punt?

In de categorie een beetje respect voor elkaars mening en wat oprechte zelfreflectie i.p.v. meteen in de afwijzende verdedigings-modus schieten :)

Er is natuurlijk wel een verschil tussen elkaars mening respecteren en deze moeten opvolgen..
Daar ligt momenteel denk ook het pijnpunt.
Ik heb er bijvoorbeeld beslist geen moeite mee dat mensen niet op een paard willen rijden omdat zij dat voor zichzelf niet kunnen verantwoorden en dat je persoonlijk je paard niet wilt inzetten voor wedstrijden oid.
Maar ik heb daar voor mijzelf over nagedacht en besloten dat ik er in beginsel geen moeite mee heb.
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.

De rest blijft hetzelfde verhaal als mijn vorige post. Ik vind opnieuw dat je zaken een beetje uit zijn verband haalt. Alsof mensen een paard alleen maar een tik geven omdat hun lesgever dat zegt. Dat 'makkelijker begrip' heeft weer niet persee te maken met alle redenen die je aanhaalt, maar misschien wel met het feit dat je snapt waar het vandaan komt. Je hebt ervaring met trainen van paarden en weet dat een correcte tik soms de beste oplossing is.

Ik snap je punt helemaal met betrekking tot altijd een open blik proberen te houden, maar vind het jammer om dat vanuit zo'n overtrokken negatieve manier te doen.
Alsof half rijdend nederland een paard houdt en ermee omgaat alsof het een automaat is waar ze met liefde aan trekken of schoppen.
Ook mensen die een andere mening dan jij hebben, hoeven niet persee anders of minder te zijn. Dat is nu een mooi voorbeeld van een open blik. :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:07

pmarena schreef:
Een mooi voorbeeld van een open / positieve blik en het geschreven woord niet uit zijn verband te trekken zou ook zijn om niet in te gaan vullen dat ik dergelijke dingen suggereer, uiteraard zit er heel veel nuance maar anders wordt het verhaal nog 3x zo lang :P

Citaat:
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.


Hier ben ik het helemaal mee eens :j Dit zie je op meerdere onderwerpen terug en vind ik echt een groot maatschappelijk probleem momenteel. Mensen lijken imo te vaak vooral andersdenkenden op de knieën te willen dwingen.

Een ieder mag zijn eigen mening hebben. En eigenlijk zouden anderen daar gewoon respect voor moeten kunnen opbrengen. Maarja als je dat zegt dan leg je daarmee ook alweer een ander op wat die moet doen :P

Het is ook best begrijpelijk dat mensen het prima vinden als het om wat meer onbelangrijke zaken gaat, dat een ander dan een andere mening heeft: moet 'ie zelf weten: leven en laten leven.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel een bepaald punt hebben waarop ze een bepaalde mening van een ander niet meer acceptabel vinden, en dat is op het punt waarop ze denken dat die ander er mens of dier kwaad mee doet. En het daarom willen verbieden.

En dat punt, wanneer doe je waarmee nu eigenlijk een ander mens / dier kwaad...daar kunnen verschillende (goede!) mensen een totaal verschillende mening over hebben.

:P hier hetzelfde probleem hoor, antwoorden worden al snel te lang waardoor je gaat samenvatten wat niet altijd goed gaat.

Ik ben het met je laatste post helemaal eens en inderdaad, ook ik zeg dat de vrijheden en vrije meningen van mensen stoppen waar anderen (mensen/dieren) in gevaar komen. Maar zelfs daar is een groot grijs gebied en zie je dat mensen er verschillende meningen op na houden.
Het blijft intrigerend. :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:14

Ik snap niet dat als je dat soort dingen doet je zo geschokt moet reageren als je dan degene tegenkomt die net nog een tandje vervelender is dan jij. :+

Ik keur het (beide) absoluut niet goed, maar als je zelf dingen doet die niet mogen, waarom dan zo verbaasd zijn dat er mensen zijn die ook dingen doen die niet mogen?
Je doet beide in beginsel hetzelfde: iets doen wat niet mag, maar je vindt dat jij nu net de enige reden hebt waarom het nu wel mag.
Alsof schreeuwend en ongewenst een show onderbreken niet (passief) agressief is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carola, ComscoreBot, Facebook, Mars, MirjamRobin, NikkivanOlst, Rose94, Tango1979, Theseus, Vagabondo en 86 bezoekers