Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:53

De discussie an sich vind ik wel een goede.
Wij zullen als ruiters/menners echt wel wat moeten doen aan ons paard om ervoor te zorgen dat we veilig de weg op kunnen.
Maar net als dat je als moeder je kind leert fietsen en op een gegeven moment het verkeer in moet met een kind, moet je dat natuurlijk ook met je paard. En dat kind kan ook ineens afgeleid zijn door een toeter en een rare slinger maken, mag toch hopen dat iedere andere verkeersdeelnemer bij het passeren van een (jong) kind net een klein beetje alerter is op onverwacht gedrag.
En mijns inziens zou dat bij het passeren van wandelaars met honden en van ruiters/menners hetzelfde moeten zijn.

Maar idd, ik hoor ook verhalen van ruiters die menen dat een trekker of vrachtwagen volledig stil moet staan met de motor uit omdat zij zo nodig met hun paard willen passeren en dat is natuurlijk een ander uiterste wat niet realistisch is.

Alleen als een paard daadwerkelijk flipt (om wat voor reden dan ook) heb je volgens mij als alle passerende verkeersdeelnemers de plicht om de situatie niet verder te laten escaleren.

Dat is echter geen recht als ruiter om met een niet braaf paard toch gewoon de weg op te gaan en dat van het overige verkeer te eisen, jij hebt als ruiter (en menner) de plicht om je paard op een veilige manier door het verkeer te loodsen.
En dat kun je deels al trainen op je eigen erf, en als je dan het verkeer voor 't eerst ingaat, kies dan rustige wegen en een braaf verkeersmak paard als begeleider van het onervaren paard.

En de actie van mevrouw die je pony zelfs aantikt, dat was gewoon echt een grove overgtreding en een flinke inschattingsfout van haar.
Als je daar met een auto had gereden of met een brommer of fiets, had ze het dan ook gedaan?
Mensen hebben altijd maar haast en proberen dat vervolgens af te schuiven op, ja maar jouw pony's moeten tegen het verkeer kunnen als je eraan deelneemt.
Helemaal waar, maar het overige verkeer hoort zich ook gewoon aan de regels te houden en daar houdt ruim passeren, niet afsnijden en al helemaal niet aantikken ook gewoon bij!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wulfy en 51 bezoekers