Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:29

Nou inderdaad zeg...ik heb verder geen idee hoe die paarden verder hun dagen slijten?

Maar puur dat in de fik zetten en een half rondje er mee rijden....daar lijkt het paard weinig om te geven.
Hoe maken ze dat vuur weer uit eigenlijk? Kwestie van een deken er overheen gooien of is het op een andere manier uit te maken?


pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:53

Haha ja die kraai die zijn middelvinger opstak, daar sta je dan te fluiten en wapperen naar een kraai die het te druk heeft _O-


pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:18

Dat hopsen inderdaad _O- Droogkloot :')

Ik weet nooit zo het verschil tussen kraaien, kauwen en raven maar wat ik hier "in het wild" zie doet mij vermoeden dat het stuk voor stuk eikels zijn die schijt aan de wereld hebben :')

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:42

Sunnda schreef:
VogeltjeM schreef:

De vraag is of "geen verstand van" gelijk staat aan een gebrekkig beoordelingsvermogen.

Zo vind ik als buitenstaander het stierenvechten bizar. Maar ben je in dat wereldje opgegroeid, dan vind je het normaal en heeft iedere buitenstaander "geen verstand van stieren vechten". Zelfde met bepaalde culturen waarin er polo wordt gespeeld met een vogel in een zak, of dieren die onverdoofd leegbloeden bij bijv. voodoorituelen.

In culturele gewenning aan de omgang met dieren zit iets duisters.

Nogmaals ik denk niet dat de paarden in de efteling mishandeld worden, maar het gemak waarin hier bijvoorbeeld al in dit topic meerdere keren wordt geroepen "een ruk of een keer hardhandig hoort er nou eenmaal bij", "slaan dat doet iedere ruiter wel eens", "bij wedstrijden heeft een paard pas stress" (is dat ineens oké dan?), dat zet me wel te denken. Zelfreflectie over onze eigen normen en waarden in wat wij als normaal beschouwen met onze dieren is nooit weg.

Dat denk ik zeer zeker wel.
Als jij ergens geen verstand van hebt, hoe kun je dan een goede beoordeling geven?
Dat doe je dan op gevoel en niet op feiten, want de feiten weet je niet omdat je ergens geen verstand van hebt.
Je beoordeling is dus simpelweg gebrekkig bij gebrek aan kennis.



Welke kennis dan precies in dit specifieke geval van grof zijn naar het paard?
De kennis dat het normaal wordt gevonden in het paardenwereldje om een ruk / schop / klap te geven?

Aan de ene kant is dat natuurlijk wel zo, maar aan de andere kant:

Ik vind dat VogeltjeM het super verstandig bekijkt +:)+

Maar het is ook overduidelijk dat niet alle mensen die potentie van zelfreflectie (willen) hebben, om eens uit te zoomen van wat ze normaal vinden, en met een open blik opnieuw naar het het grote geheel te kijken of het eigenlijk wel zo vanzelfsprekend / moreel in orde is allemaal.

Want wanneer heeft iemand geen verstand ergens van? Heb je pas ergens verstand van als je zeg maar helemaal geïndoctrineerd bent door het betreffende gedachtengoed? Want dan zit je nu juist op dat punt dat je er niet meer met een open blik naar kan kijken. Dan zit je in een "we doen het altijd zo, we hebben het allemaal zo geleerd dus dit is normaal" - bubbel.

Vanuit die positie zijn er nog maar weinig mensen die zich vragen stellen of het eigenlijk wel allemaal klopt en okee is. Die mensen zijn dan vaak wel heel erg kritisch tegen een ander die zich wel (terechte!) vragen stelt, maar kunnen op 1 of andere manier niet op dezelfde manier kritisch kijken naar dat wat ze normaal zijn gaan vinden.

Als je het normaal vindt dat een paard af en toe een knal krijgt als 'ie niet luistert, omdat het zo vaak voor komt en je het al zo vaak hebt gezien omdat je je in het paardenwereldje begeeft, dan heb je er dus wel verstand van en heb je gelijk?

En degene die het niet dagelijks ziet en er best van schrikt dat er zo met een dier om wordt gegaan, die moet zijn mond houden want die weet er niks van?

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:09

Ik denk dat er door een "buitenstaander" een heel simpel feit gezien kan worden: dat het blijkbaar redelijk normaal is in de paardensport in zijn algemeenheid, dat een paard af en toe een klap / ruk / schop / uitbrander krijgt.

En dat je als ruiter daar al snel heel wat makkelijker begrip voor op kan brengen omdat je snapt waar het vandaan komt / het vaak gezien hebt dus het normaal bent gaan vinden / het zelf ook wel eens hebt gedaan / lesgevers "die er verstand van hebben" je aanmoedigen om die knol eens een optater te geven, enz.

Maar ben je zelf geen ruiter dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je er best van kan schrikken.
En de vraagstelling of het überhaupt wel ethisch is om op een paard te klimmen kan ik ook heel goed begrijpen :j

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je zou toch hopen dat het van mens tot mens niet teveel gevraagd zou zijn om in ieder geval je best te doen om het te kunnen begrijpen, en "die buitenstaander die er niks van snapt" niet meteen voor gek te verslijten maar je gewoon eens af te vragen: hebben ze misschien een punt?

In de categorie een beetje respect voor elkaars mening en wat oprechte zelfreflectie i.p.v. meteen in de afwijzende verdedigings-modus schieten :)

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:59

Een mooi voorbeeld van een open / positieve blik en het geschreven woord niet uit zijn verband te trekken zou ook zijn om niet in te gaan vullen dat ik dergelijke dingen suggereer, uiteraard zit er heel veel nuance maar anders wordt het verhaal nog 3x zo lang :P

Citaat:
Het vervelende is dat mensen niet kunnen zeggen: ok jou mening en mijn mening, maar proberen dingen voor elkaar te verbieden, daar gaat persoonlijk mijn weerstand van omhoog.


Hier ben ik het helemaal mee eens :j Dit zie je op meerdere onderwerpen terug en vind ik echt een groot maatschappelijk probleem momenteel. Mensen lijken imo te vaak vooral andersdenkenden op de knieën te willen dwingen.

Een ieder mag zijn eigen mening hebben. En eigenlijk zouden anderen daar gewoon respect voor moeten kunnen opbrengen. Maarja als je dat zegt dan leg je daarmee ook alweer een ander op wat die moet doen :P

Het is ook best begrijpelijk dat mensen het prima vinden als het om wat meer onbelangrijke zaken gaat, dat een ander dan een andere mening heeft: moet 'ie zelf weten: leven en laten leven.

Maar ik denk dat de meeste mensen wel een bepaald punt hebben waarop ze een bepaalde mening van een ander niet meer acceptabel vinden, en dat is op het punt waarop ze denken dat die ander er mens of dier kwaad mee doet. En het daarom willen verbieden.

En dat punt, wanneer doe je waarmee nu eigenlijk een ander mens / dier kwaad...daar kunnen verschillende (goede!) mensen een totaal verschillende mening over hebben.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:04

Aan de andere kant: Rare snuiters heb je in elke groep, als je je daardoor laat weerhouden om iets "goeds" te doen dat toevallig binnen 1 of andere stroming valt, of je gaat er vanuit dat iedereen die iets doet dat binnen zo'n groep past, meteen ook zo extreem is.... dan ben je wel extreem beïnvloedbaar hoor :P


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4leggedmates, _San87_, _xManadisx_, CupCakes_, fohadie, gillian, laura22, Lotje033, Maanon_, Marlou91, michaz81, Muisssx, othelloster, Peachy, Pierus, Prairy, runnerfan en 28 bezoekers