Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:46

Dit:

mooney schreef:
In mijn beleving is er vooral in de eerste post over dit onderwerp best over gediscussieerd, maar ligt hier de focus meer op de actievoeders.

Ik vind vuur in combinatie met een vluchtdier niet gelijk ethisch onverantwoord, mits op een goede manier getraind. Mijn ervaring is namelijk dat paarden er helemaal niet beter van worden om alle enge dingen maar weg te stoppen. Even heel zwart wit: het stereotype dressuurpaard dat een zenuwinzinking krijgt van een bloemetje naast de bak is volgens mij veel kwetsbaarder dan een doorgewinterd stuntpaard.
Op het moment dat jij een paard eigenaarschap en zelfverzekerdheid kan bieden door het te leren omgaan met enge/nieuwe/rare situaties dan verbeter je vaak het welzijn van het dier omdat ze niet bij elke onverwachte situatie in de stress hoeven te schieten.
Is daar vuur voor nodig? Nee. Wel is mijn persoonlijke ervaring dat paarden een vuurtje vaak minder eng vinden dan bijv. een paraplu. Vooral als het niet gepaard gaat met een hoop rook of stank.
Ik denk dus niet dat zo'n paard door het vuur perse stress moet ondervinden, ook niet in de training als je dat paardvriendelijk opbouwt. Ik zie op de gemiddelde pensionstal meer stress dan ik bij een stuntpaard verwacht. En eigenlijk is het natuurlijk voor het paard net zo onzinnig om een springparcours te lopen, voor de wagen te lopen, door het verkeer te wandelen, als dat het is om een rondje met vuur op een dekentje rond te rennen. Die eerder genoemde zaken doen we ook alleen maar voor entertainment, en dat zelfs voor 1 persoon ipv een heel publiek.

in combinatie met dit:

Simbaa schreef:
Hier een leuk filmpje. Vanaf 8:25 zie je het paard dat de vuurdeken op krijgt en hoe deze wordt aangestoken. Ik zie weinig stress.
Ben sowieso onder de indruk van hoe relaxed de paarden de stallen uitkomen, terwijl ze vlak daarna de arena in gaan. Kunnen menig wedstrijdpaarden wat van leren ;) :D

https://youtu.be/oTeWGpYXZ4Q

lijkt me een ideale samenvatting. :j

No other woman will ever catch my eye
You're for keeps
No matter what life throws at us
Together we'll get by

:+:

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie