Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: Shanna, Dani, EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mooney

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:31

_/-\o_ _/-\o_ Die rode ridder, held.

Zo jammer altijd dit soort taferelen. Ga even een mooi onderbouwd betoog zitten schrijven (en niet alleen omdat iets zielig lijkt) in plaats van dit soort aandachttrekkerij.

Volgens mij is het publiek ook vooral boos om de ordeverstoorders, niet door het optreden van de acteurs.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:49

In mijn beleving is er vooral in de eerste post over dit onderwerp best over gediscussieerd, maar ligt hier de focus meer op de actievoeders.

Ik vind vuur in combinatie met een vluchtdier niet gelijk ethisch onverantwoord, mits op een goede manier getraind. Mijn ervaring is namelijk dat paarden er helemaal niet beter van worden om alle enge dingen maar weg te stoppen. Even heel zwart wit: het stereotype dressuurpaard dat een zenuwinzinking krijgt van een bloemetje naast de bak is volgens mij veel kwetsbaarder dan een doorgewinterd stuntpaard.
Op het moment dat jij een paard eigenaarschap en zelfverzekerdheid kan bieden door het te leren omgaan met enge/nieuwe/rare situaties dan verbeter je vaak het welzijn van het dier omdat ze niet bij elke onverwachte situatie in de stress hoeven te schieten.
Is daar vuur voor nodig? Nee. Wel is mijn persoonlijke ervaring dat paarden een vuurtje vaak minder eng vinden dan bijv. een paraplu. Vooral als het niet gepaard gaat met een hoop rook of stank.
Ik denk dus niet dat zo'n paard door het vuur perse stress moet ondervinden, ook niet in de training als je dat paardvriendelijk opbouwt. Ik zie op de gemiddelde pensionstal meer stress dan ik bij een stuntpaard verwacht. En eigenlijk is het natuurlijk voor het paard net zo onzinnig om een springparcours te lopen, voor de wagen te lopen, door het verkeer te wandelen, als dat het is om een rondje met vuur op een dekentje rond te rennen. Die eerder genoemde zaken doen we ook alleen maar voor entertainment, en dat zelfs voor 1 persoon ipv een heel publiek.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:26

Mooie discussie over onwetendheid tegenover een open blik hebben.
Ik denk dat een open blik en kritisch durven kijken heel belangrijk is, ik denk ook dat er nog ontzettend veel te winnen is in paardenland als we kijken naar dierwelzijn. Over het algemeen gesproken, want ik denk niet dat ik met de Efteling zou beginnen als ik welzijn zou mogen verbeteren.

Ik denk echter dat de gemiddelde leek geen open blik heeft, paarden zijn nog net genoeg deel van cultuur dat mensen er allemaal iets van meekrijgen, wat zorgt dat er best wat misconcepties zijn.
Voorbeeldje: de gemiddelde leek denkt dat een zweep is om mee te slaan/ pijn te doen. Dan is het heel logisch om dat niet te willen. Met een zweep kan je uiteraard slaan, maar ik hoop dat de meeste mensen met paarden weten dat het een aanwijsstok is.

Ik denk wel dat het een steeds groter item wordt, het ethische aspect van paardrijden of paardenhouderij. We spelen het ook een beetje in de hand met oog op geld of gebrek aan kritisch kijken. Ik ben gedragsbioloog, dus ik ben niet van het "zielug" roepen maar verdiep me wel in welzijn. En er zijn echt genoeg stallen in Nederland waar ik een knoop in mijn maag van krijg als ik naar het welzijn kijk, en dat is zowel in het recreatieve veld tot aan de topsport. We hoeven niet allemaal zijden handschoentjes aan te doen of de paarden in de vitrinekast te zetten, maar ik denk wel dat er meer ingezet moet worden in het ontwikkelen van het stalmanagement en ideeën over training.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie