Hartverscheurende foto: paard 'huilt' na verliezen veulen

Moderators: EvelijnS, Hanmar, benangelique, Polly, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:13

Merkwaardig artikel. Merrie optillen met een shovel? Rukken aan het veulen? Geen idee wat daar nou aan de hand was, maar van dit soort toestanden heb ik toch nog nooit gehoord.

En natuurlijk kunnen paarden rouwen en verdrietig zijn. Mijn merrie haar eerste veulen werd heel ziek toen hij een paar dagen oud was. Die blik van haar gedurende die paar kritieke dagen.... kippenvel loopt nog over mn rug als ik er aan terug denk. De wanhoop die er uit sprak sneed echt dwars door mn ziel. Ze stond er met haar neus bovenop maar liet het echt aan ons over verder, kan het echt niet anders omschrijven dan een intens bezorgde moeder die machteloos toekijkt en de 'artsen' hun werk laat doen.

Daarentegen is ze afgelopen januari op 9 maanden dracht haar tweede veulen verloren (navelstreng issue, vette pech) en daar had ze naar mijn idee weinig moeite mee. Ze probeerde hem op te starten, dat lukte niet, dus ging ze eten. Ze is een paar dagen wat van slag geweest, maar naar mijn idee meer door de bevalling en naweeën op zich dan door verdriet.

Toen mijn hengst was ingeslapen heb ik haar ook daar afscheid van laten nemen. Die probeerde ze ook (vrij woest) weer op te starten, dat ging eigenlijk een stuk heftiger dan met het veulen. Maar ook dat was na een half uurtje klaar.

Paarden ervaren verlies nu eenmaal anders dan wij dat doen denk ik. Een vriendje zullen ze, uiteraard, missen. Maar een dood geboren veulen... Tsja... die doet t niet, (over)leven gaat door.

Promise's Nashwa

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie