Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:16

santie schreef:
Urbiezira schreef:
De handelaar die nu het paard verkoopt maakt zich toch gewoon schuldig aan heling, of hij nou wist dat het paard gestolen was of niet?

Als ik een fiets koop die gestolen is ben ik ook strafbaar, ook al heb ik geen enkel vermoeden dat het om een gestolen fiets gaat.


Nee hoor, dat is niet zo! Jij bent niet strafbaar en hoeft de fiets ook niet terug te geven. Zelfs als de "wettige eigenaar" kan bewijzen dat het zijn/haar fiets is, kan hij hem niet zo maar terug krijgen. En zo gaat helaas het ook met dieren, gestolen waar kan niet zomaar teruggehaald worden. Ik heb het helaas 3x meegemaakt.

Het Nederlandse rechtssysteem is zo krom als een hoepel!


nou dat is niet helemaal correct. Als ik bv op straat een spiksplinternieuwe gazelle fiets van iemand overkoop voor zeg 5 tientjes, dan zegt een rechter gewoon; u had er redelijkerwijs ervan uit kunnen gaan dat deze fiets gestolen was. En moet ik idd de fiets inleveren + dat ik dan mede schuldig ben aan heling.
Echter koop ik diezelfde (nog steeds gestolen) fiets voor zeg 600 euro ( laten we zeggen dat de winkelprijs 800 is...ik noem nu maar ff een bedrag) bij iemand thuis, dan zegt diezelfde rechter dat ik ter goeder trouw die fiets heb gekocht en mag ik die fiets gewoon houden en heb ik mij ook niet mede schuldig gemaakt aan heling.


In het geval van dit paard; de huidige eigenaar heeft het dier bij een handelaar gekocht voor 5500 euro...paspoort en alles erbij. 5500 euro is nu niet bepaald een bedrag dat je denkt; nouuuuuu dit kon wel eens om een gestolen paard gaan. Die mensen hebben dus gewoon ter goeder trouw gekocht en treffen dus geen enkele blaam. Zij staan dus ook volledig in hun recht om het paard te houden en zijn zeer zeker niet mede schuldig aan heling.

Hadden ze ditzelfde paard voor 500 gekocht en bv ook nog eens het paspoort er niet bij, dan had een rechter dus gewoon gezegd dat zij er van uit hadden kunnen, nee zelfs moeten, gaan dat het om een gestolen paard ging.


De manier waarop een gestolen goed gekocht is, maakt of de koper het gestolen goed mag houden ja of nee.


edit; o lees nu dat het paard niet bij een particulier staat, maar bij een handelaar...die zal dan idd gen 5500 euro hebben betaald (handelaar moet tenslotte ook nog winst maken), maar goed; dat veranderd verder niet zoveel aan het ter goeder trouw verhaal. Gezien de politie in het artikel al meld dat de handelaar ter goeder trouw heeft gekocht. Paard zal dus echt wel voor een realistisch bedrag zijn verkocht aan die handelaar.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:19

Ik denk dat die jongen zich er bij neer moet gaan leggen dat hij dit paard niet weer terug krijgt. Morgen moet hij het geld bij elkaar hebben en zit nog niet eens op 700 euro.
Dat gaat hem nooit meer lukken om via crowdfunding voor morgen die 5500 bij elkaar te krijgen.

Sneu voor hem, maar goed; als de huidige eigenaar al aan heeft gegeven al aardig gehecht te zijn aan het paard hoef hij niet te gaan rekenen op een langer termijn om het geld bij elkaar te krijgen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ook derde verdwenen paard getraceerd, maar nog niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:50

Geen idee hoe dat met crowdfunding zit als de actie niet lukt. Maar lijkt me dat het geld dan idd terug gaat naar de doneerders

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:46

lifaya schreef:
Niet alles gelezen maar is dit paard met papieren en paspoort verduisterd? Dan kan de vorige eigenaar zo ontzettend makkelijk de rechtszaak winnen want de eigenaar heeft ook nog eigen onderzoek plicht. Als je op de naam van het paard zoekt komt echr wel naar boven of die gestolen is...


In de fb link die iemand op de eerste pagina postte, heeft Frans zelf ook gereageerd en nog eens kort uitgelegd; hadden idd zowel paspoort als papier mee gegeven aan Rowan. Van daaruit was het een koud kunstje voor die man om het paard door te verkopen zonder dat die kopers ook maar enig argwaan kregen.
Via een rechtszaak zullen ze idd hun paard niet terug krijgen, maar dat realiseren ze zich al. Gerechterlijk gezien is er ook geen sprake van diefstal, maar van verduistering. De huidige eigenaar treft geen enkele blaam; die heeft het paard eerlijk gekocht.

Overigens is volgens Frans het paard op dit moment bij een particulier en geen handelaar, zoals het AD vermeldde.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, Dimphyl, Evilou, Fabienne_Z, Gucci_, Gypsy, Knollboll, Lynn_Nikita, Maanon_, miamivice, MoriMann, naomi_mickey, Peerke_, Riviera87, Symke, Vagabondo, vanhoorne en 65 bezoekers