Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 13:10

rtv oost
Medisch


Dierenarts Arthur Asveld in Wierden kijkt niet meer alleen met het blote oog of een paard kreupel is. Sinds twee maanden plakt hij een sensor op het hoofd, het kruis en op een been van het paard, waarna hij op een tablet meteen kan zien wat er mis is. Asveld is de eerste in Nederland die met de sensortechnologie werkt.

"Hij mag op de rechte lijn, in draf", zegt Arthur Asveld tegen zijn collega Kirsten. Aan het paard waarop de drie sensoren zitten ziet Asveld ook met het blote oog dat het dier kreupel is. "Het beeld dat nu op de tablet binnenkomt bevestigt dat", laat Asveld zien. "Een rode lijn is het gemiddelde beeld, de blauwe lijn zijn de voetstappen. Hier is meteen te zien dat het paard linksvoor zwaar kreupel is", aldus Asveld.

Nauwkeuriger

In de afgelopen acht weken heeft hij al 70 paarden onderzocht met het nieuwe systeem. "We screenen hele stallen", zegt Asveld. "Dan blijkt dat 15 tot 20 procent van de paarden met kreupelheden of pijntjes rondloopt die we met het blote oog niet zouden opmerken, ook al heb je jarenlange ervaring."

Het systeem is ontwikkeld in Amerika en is twintig keer nauwkeuriger dan de ouderwetse optische werkwijze, aldus Asveld. "Dit systeem maakt het meetbaar, je hebt geen discussie meer. Er werken al honderden partijen mee, maar in Nederland zijn wij de enige", zegt Asveld. "We willen met onze kliniek innovatief blijven en voorop lopen. Bij internationale keuringen, bijvoorbeeld als een paard naar Amerika gaat, kun je nu meteen de uitslag van deze test meegeven. Daar is nu al vraag naar."

Klik hier voor een video.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:12

En in hoeverre is dit dan anders dan de Qhorse uit Utrecht die toch echt al een paar jaar in gebruik is?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:18

Dat vroeg ik me dus ook af, want het enige verschil dat ik hier zie is dat ie het op de tablet bekijkt en dat er wat minder plakkers op gaan. :j

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:19

lyanne_sanne schreef:
En in hoeverre is dit dan anders dan de Qhorse uit Utrecht die toch echt al een paar jaar in gebruik is?


Q-horse gebruikt vaste camera's, en is dus alleen bruikbaar op de monsterbaan van Utrecht. Bij dit systeem zenden de sensoren zelf het signaal uit. Utrecht is trouwens wel ook bezig een eigen mobiele systeem van Q-horse te ontwikkelen.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:20

Ah is dat het! Thanks Ibbel. :)
Was even de vaste camera's vergeten...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:19

Maar hoe werkt het nu? Dat vind ik niet erg duidelijk uitgelegd. Wat meten die sensoren nu precies?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:25

In de bronlink, op de site van RTV Oost staat een filmpje over hoe het werkt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:28

Ja, dat filmpje heb ik gezien maar ik vond dat niet erg duidelijk.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:57

Prachtige ontwikkeling voor de paardenartsen en andere deskundigen! Dit kan heel wat leed voorkomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:26

Ik heb dit op HE al gezien toch?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:51

Ik denk dat dit in de toekomst nog veel paarden gaat kunnen helpen!

Ik zou het zeker gebruiken mocht mijn paard (vaag) kreupel komen te staan

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:42

Wat een onzin gedoe, weer een nieuw goudmijntje voor de veeartsen. Handig nu sommige al beginnen in te zien dat röntgenfoto’s lang niet altijd noodzaak zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 16:50

Dat paard was ook erg moeilijk om te zien dat het kreupel was!! Nee dus, wanneer je als da daar die test voor gebruikt mankeert er iets aan je ogen. In geval van eigenlijk niet te zien maar er is iets kan ik me voorstellen dat je er iets aan hebt.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:18

De werking is in essentie hetzelfde als bij een visueel kreupelheidsonderzoek; de assymmetrie thv het hoofd en bekken wordt nagegaan. De sensoren meten of er per pas een verschillende beweging is op deze twee plaatsen, de derde sensor thv het been is enkel om het systeem te laten weten wat links en rechts is.

Op de site van de producent staat meer info en ook een kaartje waar het systeem gebruikt wordt https://equinosis.com/find-a-vet/

Zoals op de site en kort in het filmpje vermeld is het vooral een meerwaarde bij heel milde of meervoudige kreupheden die zo niet te zien zijn, als meetbare tool voor evaluatie van verdovingen of buigproeven en ter opvolging van een behandeling.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:23

bigone schreef:
Dat paard was ook erg moeilijk om te zien dat het kreupel was!! Nee dus, wanneer je als da daar die test voor gebruikt mankeert er iets aan je ogen. In geval van eigenlijk niet te zien maar er is iets kan ik me voorstellen dat je er iets aan hebt.


Als je naar de tekst die erbij verteld wordt had geluisterd, had je dit ook gehoord. Bij dit paard zeer duidelijk waarneembaar dat het dier kreupel is, maar het gaat om de werking van dit product en dat is zeer goed te noemen. Vooral bij kreupelheid aan meerdere benen of een hele minimale kreupelheid.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:53

Dat laatste betwist ik ook niet, zal vooral in die gevallen een aanvulling kunnen zijn. Maar hoorde ook ergens een bewering dat een groot deel van de sportpaarden net niet goed loopt maar je eigenlijk als ruiter en toeschouwer het niet ziet of merkt. Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die net niet goed lopen volgens zo’n meting , paarden die bvb op de foto en klinische keuring er wel goed doorkomen. En dan vraag ik mij af, wanneer dit standaard word hoe je nog een paard goedgekeurd krijgt, als koper maar zeker ook als verkoper omdat elk miniem verschil word opgetekend terwijl het niets betekend maar gewoon de gang van een paard is. Ben er zeker niet op tegen als het maar niet doorslaat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kliniek in Wierden meet kreupelheid van paarden met sensoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:58

Anderzijds geeft het wel de mogelijkheid om problemen op te sporen voor ze al zichtbaar zijn en erger te voorkomen.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:04

bigone schreef:
Dat laatste betwist ik ook niet, zal vooral in die gevallen een aanvulling kunnen zijn. Maar hoorde ook ergens een bewering dat een groot deel van de sportpaarden net niet goed loopt maar je eigenlijk als ruiter en toeschouwer het niet ziet of merkt. Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die net niet goed lopen volgens zo’n meting , paarden die bvb op de foto en klinische keuring er wel goed doorkomen. En dan vraag ik mij af, wanneer dit standaard word hoe je nog een paard goedgekeurd krijgt, als koper maar zeker ook als verkoper omdat elk miniem verschil word opgetekend terwijl het niets betekend maar gewoon de gang van een paard is. Ben er zeker niet op tegen als het maar niet doorslaat.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar dat ligt denk ik aan de arts in kwestie die er mee gaat werken.

Maar ik zie wel toegevoegde waarde, want ik zie best heel veel paarden niet helemaal tof lopen en daarvoor zou het een uitkomst zijn. Moeten alleen de baasjes er wel voor open staan :+

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:09

Vraag is of die paarden daar dan ook echt last van hebben. Als ik het vergelijk met mensen zijn er ook echt veel mensen die niet regelmatig lopen ;) maar daar in het dagelijks leven toch geen hinder van ondervinden.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:16

IsabelleN schreef:
Prachtige ontwikkeling voor de paardenartsen en andere deskundigen! Dit kan heel wat leed voorkomen.


Hoe dan??? Ik vraag het me echt af. Want je ziet wel dat het paard niet "lekker loopt" en vervolgens moet je nog gaan uitvogelen waar dat dan door komt. En wat ga je dan behandelen. Daar zit dus het hele grote probleem.
Heb het zelf ook aan de hand gehad. We vonden ons paard niet helemaal lekker door het lijf lopen; op de buigproeven reageert het positief op kreupel maar niet heel erg. Uitverdoven geeft voor het geoefende oog wat verbetering. Beeldvorming gedaan, foto's, echo, ziet er allemaal prima uit. Niks te vinden dus. Behalve dan dat het gewricht wat gevoelig is op een schaal van 5 1/2 kreupelheid geeft.
Met een beetje rust en aangepaste beweging komt dat gewoon al goed. Maar hoe het is gekomen en waar de overbelasting vandaan komt, geen idee. Het is net als een scintigrafie. Leuk, je ziet waar ergens een paard ongemak heeft, maar wat de oorzaak is kom je vaak niet achter.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:30

Is dit nog weer anders dan GaitSmart Pegasus analyse, waar Bert Lam en EquineTendon mee werken?
Dat werkt ook met sensoren en grafieken, maar bestaat toch echt al wel een tijdje

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:34

Het lijkt me vooral handig om stronteigenwijze eigenaren mee te overtuigen. Was een keer bij een paard dat gewoon zwaar kreupel liep achter uit de knie, zo erg dat zelfs de hele heupbeweging scheef was (en dus het zadel scheef was). Eigenaar was boos dat ik er wat van zei, want het was onzin en dat ik gewoon moest doen waar ik voor was (zadel weer recht maken) _-:(
Het idiote was dat ze kort daarvoor bij een kliniek was voor een bewegingsanalyse. Ik heb de DA gesproken die tegen mij ronduit zei dat het paard zo kapot ging maar tegen de ruiter alleen maar heel voorzichtig zei dat er nog wat onregelmatigheid in de bespiering was. Slappe zooi.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:38

Sizzle schreef:
Het lijkt me vooral handig om stronteigenwijze eigenaren mee te overtuigen.


Stronteigenwijze eigenaren zijn nergens mee te overtuigen :D :D Die gaan gewoon nooit naar een veearts want hun paard is noooit kreupel