Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:12

ja en sommige pakken het meteen op alsof soms altijd is.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:24

Kom op met een verbod op tastharen scheren!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:53

Macs schreef:
Zo leer je iedere keer weer bij.. wat mensen toch bedenken in de paardenwereld :+ wat is er mis met gewoon leren paardrijden ipv allerlei trucjes verzinnen :o


het hele paardencircus bestaat uit een en al trucjes echt ga maar eens op keuringen kijken :o

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:54

pompadour schreef:
Als de benen geschoren zijn, zijn ze gevoeliger(pijnlijk)


treurnis...

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:59

Maar, zelfs op een 10-daags concours, als je de benen de dag voor vertrek scheert, zijn die haren toch niet giga terug gegroeid na 10 dagen? Dat volstaat toch alsnog, als je iets wilt uithalen met die kale paardenbenen? Zo kun je toch iedere keer voor een nieuwe wedstrijd de handel weer kaalscheren?

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:28

Tja, vroeger werd er getraind en tilde iemand de balk op zodat het paard er tegen klapte, keer erop sprong het hoger, scherpe spullen in de beenbeschermers, bepaalde smeersels die de benen supergevoelig maken, dan vinden ze wel weer iets nieuws om te mishandelen. En dit gebeurt echt niet alleen aan de top. Schandalig.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:37

Geldt dit alleen voor het paard of ook voor degene die erop zit?

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:43

kwita schreef:
Macs schreef:
Zo leer je iedere keer weer bij.. wat mensen toch bedenken in de paardenwereld :+ wat is er mis met gewoon leren paardrijden ipv allerlei trucjes verzinnen :o


het hele paardencircus bestaat uit een en al trucjes echt ga maar eens op keuringen kijken :o

Vreselijke mensen zijn dat.
Ze kunnen blijkbaar niet goed rijden, dus dan maar met gemene trucjes.
Reden voor mij (al eerder, hoor) om niet meer naar dressuurwedstrijden te gaan. Ik word erg verdrietig/boos van

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:53

Cookies schreef:
Geldt dit alleen voor het paard of ook voor degene die erop zit?


_O- _O- :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:13

Goh, maakt een geschoren been echt zo veel verschil... Nooit bij stilgestaan.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:23

_San87_ schreef:
Goh, maakt een geschoren been echt zo veel verschil... Nooit bij stilgestaan.

Nee, het scheren valt nog wel mee maar vaak is het even geprikkeld en dan kunnen ze de benen wat expressiever gebruiken. Maar smeer je er iets op wat prikkelend werkt , tja, gevolgen laten zich raden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:37

bigone schreef:
_San87_ schreef:
Goh, maakt een geschoren been echt zo veel verschil... Nooit bij stilgestaan.

Nee, het scheren valt nog wel mee maar vaak is het even geprikkeld en dan kunnen ze de benen wat expressiever gebruiken. Maar smeer je er iets op wat prikkelend werkt , tja, gevolgen laten zich raden.

Ja dat laatste snap ik. Maar dat kan ook op niet geschoren benen.

Echt ongelooflijk dat zo'n regel nodig is. Mensen :r.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:49

Ik heb echt nog nooit gemerkt dat mijn paard gevoeliger (of pijnlijk) is als ik haar benen net geschoren heb. :+
Dat ze er rotzooi op smeren is inderdaad uit den boze, maar als ze dat willen doen kunnen ze net zo goed thuis de benen scheren en er op wedstrijd troep op smeren. Dan maakt het niet meer mogen opscheren op wedstrijdterrein ook niets uit.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:33

Ik heb hier geen ervaring mee, maar, direct na het scheren is de huid gevoeliger en soms licht geïrriteerd (dat is bij jezelf ook). Als je er dan iets op smeert, tja dan werkt het extra. Zijn de benen een dag of een paar dagen eerder geschoren, dan is de huid al weer genezen.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:38

Benita schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee, maar, direct na het scheren is de huid gevoeliger en soms licht geïrriteerd (dat is bij jezelf ook). Als je er dan iets op smeert, tja dan werkt het extra. Zijn de benen een dag of een paar dagen eerder geschoren, dan is de huid al weer genezen.


Hoe kort scheer jij de benen van je paard dan? Bij mezelf scheer ik tot op de huid eraf, maar mijn paard heeft altijd nog een paar mm haar over. Zou wat zijn anders, scheer haar lijf ook altijd op dezelfde lengte en dat ik dan een paar dagen niks zou kunnen doen.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:21

Als je alleen de titel leest, is het best grappig

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:33

Wij scheren ook met nog een paar mm over, de haren op de benen trouwens net zo lang als het op het lijf. Maar bij sommige paarden zie ik toch minder op de benen. Zoals ik al schreef, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is een logische redenering.

Onze pony is voor scans geschoren op haar benen en dat was ook zeer kort en haar huid was daardoor erg geïrriteerd.

Kaitlyn schreef:
Benita schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee, maar, direct na het scheren is de huid gevoeliger en soms licht geïrriteerd (dat is bij jezelf ook). Als je er dan iets op smeert, tja dan werkt het extra. Zijn de benen een dag of een paar dagen eerder geschoren, dan is de huid al weer genezen.


Hoe kort scheer jij de benen van je paard dan? Bij mezelf scheer ik tot op de huid eraf, maar mijn paard heeft altijd nog een paar mm haar over. Zou wat zijn anders, scheer haar lijf ook altijd op dezelfde lengte en dat ik dan een paar dagen niks zou kunnen doen.

Anomien

Berichten: 7382
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:37

pompadour schreef:
Als de benen geschoren zijn, zijn ze gevoeliger(pijnlijk)


Mmm.. als je de beenbeschermers tijdje zo omdoet dat de haren tegen de natuurlijke stand in gaan... is dat ook gevoelig.

Voor alles Kun je iets gemeens bedenken.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:59

Sorry maar voor een concours van enkele dagen, al is het 10 dagen is het gewoon bullshit om daar ter plekke te willen scheren.
Het zijn geen mensen die bikiniproof moeten zijn, en daarbij hoeveel mensen scheren thuis elke 10 dagen de benen van hun paard volledig op?
Echt mensen die daar over vallen moeten lekker thuis blijven en een hobby gaan zoeken binnen de beautywereld.
De hele dag mensen waxen als ze alles graag kaal zien.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:09

Cookies schreef:
Geldt dit alleen voor het paard of ook voor degene die erop zit?

:') :')

Ik heb vorige week een deel van de sokken van de achterbenen van mijn Tinker weg moeten scheren.
Haren kort, dus niet eens echt kaal.

Maar die kon ineens piaffe omdat ie het gevoel van z'n staart tegen z'n achterbenen niet gewend is :(:)

Emma_spirit
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:36

Wat is hypersensitief en hyposensitief??

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:43

Emma_spirit schreef:
Wat is hypersensitief en hyposensitief??

Hyper= meer gevoel
Hypo=minder gevoel

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:01

moonfish13 schreef:
Sorry maar voor een concours van enkele dagen, al is het 10 dagen is het gewoon bullshit om daar ter plekke te willen scheren.
Het zijn geen mensen die bikiniproof moeten zijn, en daarbij hoeveel mensen scheren thuis elke 10 dagen de benen van hun paard volledig op?
Echt mensen die daar over vallen moeten lekker thuis blijven en een hobby gaan zoeken binnen de beautywereld.
De hele dag mensen waxen als ze alles graag kaal zien.


Fijn, dat jij daar zo over denkt. Daar denk ik anders over.

Ik zie graag dat de paarden er netjes uitzien, en bij die sportpaarden horen daar geschoren voetjes bij in mijn ogen. Dat kan jij bullshit vinden, maar dat betekent niet dat dat het ís ;)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:55

Als je de benen van je paard scheert net voordat je op tiendaags concours vertrekt, zijn de benen na tien dagen echt nog wel netjes hoor. En als het vetlokje je met 5 mm toch net iets te lang wordt, kan je altijd nog met een schaartje aan de slag.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:17

Nieuwsredactie schreef:
Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.


gaat een wereld voor me open. Welke gestoorde gek heeft dit ooit bedacht! Goed dat de FEI deze regel gemaakt heeft.

Ik zou zeggen volgende stap naast keuring op doping, een chemisch testje ontwikkelen om te kijken of je met een schraapseltje kunt checken of een paard wel of niet met gevoeligheidssubstantie is ingesmeerd.