Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:38

Ik snap de insteek, maar ik durf te wedden dat veel internationale ruiters het hier niet mee eens zijn.

Als je lang internationaal weg bent, dan wil je dat je paard er ten alle tijde netjes bij staat. En dat houd bij een heleboel in dat er geschoren voetjes zijn.

Een herinnering in liefde, is een herinnering voor altijd.

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:00

Don_Zhivago schreef:
prugelpiet schreef:
Ik snap de insteek, maar ik durf te wedden dat veel internationale ruiters het hier niet mee eens zijn.

Als je lang internationaal weg bent, dan wil je dat je paard er ten alle tijde netjes bij staat. En dat houd bij een heleboel in dat er geschoren voetjes zijn.

Ze mogen wel geschoren benen hebben... ze mogen alleen niet op het fei terrein geschoren worden omdat dit gedaan wordt om de benen gevoeliger te maken.

Als je een aantal weken op concours bent, wil je de benen toch kunnen opscheren tussendoor? Dat mag dus niet meer.

Maar inderdaad, dit zegt wel heel veel over een deel van de ruiters in de topsport. Winnen boven welzijn, dat is een heel naar iets, en met het oog op dat zijn zulke regels goed. Triest dat ze nodig zijn, maar fijn dat ze er wat aan doen.

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:07

MarcoBorsato schreef:
Staat in het artikel:

Citaat:
Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.

Ik scheer omdat ik een hekel heb aan vetlokken en die haartjes die over de hoef vallen. Dat weg ziet er toch net een stukje verzorgder uit.

Grootste gros scheert het heus niet op om hun paard te pesten. En ik geloof, dat als je het op normale lengte afscheert met een tondeuse, ze er ook niet zoveel last van hebben.

Ik kan opscheren zonder mijn pony vast te zetten. Dat had heus niet gekunt als het pijn deed.

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:01

moonfish13 schreef:
Sorry maar voor een concours van enkele dagen, al is het 10 dagen is het gewoon bullshit om daar ter plekke te willen scheren.
Het zijn geen mensen die bikiniproof moeten zijn, en daarbij hoeveel mensen scheren thuis elke 10 dagen de benen van hun paard volledig op?
Echt mensen die daar over vallen moeten lekker thuis blijven en een hobby gaan zoeken binnen de beautywereld.
De hele dag mensen waxen als ze alles graag kaal zien.

Fijn, dat jij daar zo over denkt. Daar denk ik anders over.

Ik zie graag dat de paarden er netjes uitzien, en bij die sportpaarden horen daar geschoren voetjes bij in mijn ogen. Dat kan jij bullshit vinden, maar dat betekent niet dat dat het ís ;)

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:12

Gini schreef:
Als je de benen van je paard scheert net voordat je op tiendaags concours vertrekt, zijn de benen na tien dagen echt nog wel netjes hoor. En als het vetlokje je met 5 mm toch net iets te lang wordt, kan je altijd nog met een schaartje aan de slag.

En als ik nou 3 weken op concour wil? Dan word het juist slordig, omdat je het niet kan bijhouden.

prugelpiet
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:34

moonfish13 schreef:
Even over een andere boeg dan Prugelpiet:
Jij stelt die paar langere haren dus boven dierenwelzijn, want die regel is opgesteld omdat er mensen zijn die misbruik maken van dat scheren.
Als je dan echt zo’n paardenmens bent dan neem je die paar langere haren voor lief wetende dat je daarmee bijdraagt aan een sport met minder wanpraktijken.
Maar kennelijk is dat iets wat sommige mensen dus niet uitmaakt, en moet alles chirurgisch kaal.
En dat terwijl losrijden, trainingen en de ererondes dik in de springschoenen en bandages gereden worden en je die geschoren benen niet eens ziet.

Een simpel geschoren been waar je niks mee doet, is geen mishandeling van je paard en hebben ze ook geen last van.

Die paar lange haren neem ik prima voor lief, want de niet-sportpaarden worden niet (op)geschoren. Ik kan prima over haar hoor :+

Maar lees vooral mijn eerste berichtjes ook even. Ik vind het prima dat ze zo'n regel inlassen als dat blijkbaar nodig is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie