De Barock Pinto: het verhaal achter het showpaard

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Re: De Barock Pinto: het verhaal achter het showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:39

Ik vind het een leuk ras met mooie paarden ertussen zitten, maar waarom zou je nou voor zo'n paardenras weer het Olympische paard als doel nemen?
Volgens mij zijn de meeste amateurruiters (naar schatting zo'n 90% van paardrijdend Nederland) het er inmiddels over eens dat de meeste voor het Olympische ideaal gefokte sportpaarden qua karakter, beweging en kwetsbaarheid niet handig zijn voor de recreanten waar de meesten uiteindelijk toch bij terechtkomen.
Ik zou mijn pijlen richten op een geweldig veelzijdig, nuchter en leuk gekleurd basispaard waarbij iedereen met twee vingers in zijn neus in elke discipline Z mee kan worden en de getalenteerde ruiter ook nog wat verder mee kan komen. Maar dat is waarschijnlijk te lastig. 8-)

xyzutu2

Re: De Barock Pinto: het verhaal achter het showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:58

Ik vermoed dat ze wel een eigen fokdoel hebben (even los van dat Olympische paard ;)), maar dat de paarden nu nog alle kanten op gaan omdat ze als 'ras' gewoon nog zo jong zijn en ze geen duidelijke stempelhengst hebben die voor uniformiteit zorgt.
Nu heb je leuke sportpaarden of lusitano-achtige paarden met vlekken rondlopen als barockpinto, maar ook pinto's met mooie vlekken maar alle negatieve kenmerken van de moderne Fries. Voor daar een uniform beeld uit komt rollen ben je heel veel jaren verder, zeker omdat het een open stamboek wil zijn. Dat deel Friesch bloed mag je dus vrij vermengen met KWPNers, Geldersen, Lusitano's en noem maar op en het resultaat mag allemaal Barock Pinto genoemd worden, wat voor een best wel divers 'ras' op zal leveren...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie