Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:43

Een stoma bij dieren vind ik toch ook best heftig en dicht tegen de grens van hoe ver gaan we met dieren op medisch vlak?
Maar ik zou niet weten wat ik zou doen als ik zelf voor de keuze zou komen te staan. Moeilijk.
Wel fijn dat je dit verhaal deelt. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:20

Myfairytale schreef:
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.

Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:16

mirjamalvaro schreef:
Gini schreef:

Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.

Een stoma is gênant, serieus :oo
Dit vind ik persoonlijk tikkeltje beledigend voor alle mensen met een stoma en zulke reacties van mensen zullen ze zeker niet helpen.

Ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:48

Mijn moeder heeft een operatie aan haar oog gehad en toen heeft ze wekenlang een bloeduitstorting in haar gezicht gehad. Dat vond ze niet leuk en wanneer ze geen zin had om het verhaal aan mensen te doen, deed ze een zonnebril op. Ik vond dat ok en ging haar echt niet pushen om die bril toch maar af te laten. Je mag je best schamen of generen over dingen.
Je moet het woord 'gênant' ook niet groter of kwetsender maken dan dat ik het bedoel. De definitie is 'als iets zorgt dat je je ongemakkelijk voelt' en dat doet een stoma -zeker in het begin- zeker wel.

Nu, en het punt was eigenlijk dat paarden het gevoel schaamte niet kennen, dus dat je dat nadeel niet hebt. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:11

mysa schreef:
Gini schreef:

Gini schreef:
ja, een stoma is gênant. Niemand die van de dokter te horen krijgt dat die een stoma moet, gaat antwoorden met: oh fijn, wanneer wordt die gestoken?
Nee, dat is huilen en vloeken en diep zitten. Dat is je slecht voelen, dat is beschaamd zijn, dat is niets meer durven, dat is je wegstoppen en beklagen waarom jou dit moet overkomen. Dat is stukje bij beetje leren om je weer een volwaardig mens te voelen, iets wat met moeite lukt.

Het valt wel mee, zo dramatisch is het echt niet. Natuurlijk is de aanleg van een stoma iets wat noodzakelijk is en niet iets dat je voor de lol krijgt maar jij schetst hier de emoties van iemand die er wel heel dramatisch in staat. Bovendien kent een paard dergelijke emoties niet.

En als men verder gezond is, beïnvloedt het het dagelijks leven gewoon niet. Noch het leven van een paard, noch dat van een mens.

Hier een mooi voorbeeld van iemand die zijn leven gewoon voortzet. En zo zijn er duizenden (nou ja, niet allemaal zo afgetraind als deze meneer)

http://www.blakebeckford.co.uk

Dat is dus eigenlijk wat ik ook zei: dat een paard daar niet hetzelfde in staat als een mens.Maar toen begon iedereen te vallen over 1 woord uit mijn post (het woord gênant) en voordat je het weet ben je niet meer jouw visie, maar het gebruik van 1 woord in je post aan het verdedigen. Dat merk je in Facebook-discussies ook. Ze filteren 1 woord of 1 zin waar ze zelf over vallen eruit en gaan daar op verder, zonder stil te staan bij het punt dat in de post gemaakt wordt. Want eigenlijk was mijn initiële standpunt dus wel een standpunt van begrip voor de keuze van een stoma.

Gini

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:18

Klopt ook, dat heeft volgens mij ook te maken met het proces van aanvaarding. De een ziet het sneller terug positief in en de ander moet eerst nog even uit een dal kruipen voordat die zichzelf mét stoma kan aanvaarden.
Het feit juist dat er dergelijke sites bestaan over getuigenissen en lotgenoten etc. geeft juist weer wat voor een impact het op mensen kan hebben en dat dergelijke steun dan nodig is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie