Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:50

Wil best nog vragen beantwoorden hoor. :D

emptyy schreef:
Valt de mest dan aan de zijkant eruit? Bevuild ze haar zelf niet? Word het gat niet vies door de uitwerpselen?


Ja mest valt er aan de zijkant uit.

Nu bevuild ze zich wel, maar meer doordat er door complicaties de mest nog dunner gehouden moet worden. Hopelijk is dit in de toekomst niet meer nodig en dan krijgt ze gewoon mooie droge ballen.

Gat blijft schoon.


Apple schreef:
Eigenlijk dezelfde vragen als Emptyy boven mij :-)

Als rijpaard is zij dus ook nog gewoon geschikt?

Ja ze zou gewoon geschikt zijn als rijpaard.


amy_leftover schreef:
Nooit geweten dat dit kan :wow:
Vraag me wel af hoe zoiets in de zomer gaat, met vliegen? :o?

Vliegen zouden er niet in moeten kunnen kruipen. Het is uiteinde darm en door de contineu stroom word alles er weer uitgespoeld zeg maar.


Suzanne F. schreef:
Wat haal je jezelf op de hals? Moet schoongemaakt worden neem ik aan? Vliegen gaan erin/op zitten. Gaan aarsmaden daar dan ook kruipen? En eventueel andere wormen? Lekt er dan gewoon mest uit? Dan kan ze ook geen deken op? En met rijden zou ik bang zijn dat als je je been iets teruglegt dat je een spoor in de stoma steekt.
Ik zou het nooit gedaan hebben in ieder geval. Ik denk dat je hier veel ellende mee gaat krijgen. En buiten alle zorgen weet ik niet of het zo fijn is voor het paard. Kan me voorstellen dat ze er aan gaan lopen likken enzo. En met rollen komt er zand in misschien? Of een ander paard wat er aan gaat trekken?
Nee, voor mij een stap te ver.

Ik haal mij een vrolijk, blij paard op mijn hals. :D
Nu met genezingsproces zijn we veel bezig ja.
Ze mest gewone ballen.
Ze kan gewoon dekens op.


Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:40

Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Mijn eerste reactie was ook; "mooi niet!" Maar ja van ga je toch doorvragen, onderzoek doen en blijkt ze er gewoon prima leven mee te kunnen hebben. In de groep, alles kunnen eten en doen wat ze wil. Tja waarom dan niet.

Dat achteraf blijkt dat er misschien toch meer aan de hand is met de darm heeft niets met stoma zelf te maken.

Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die het niet willen, ook goed toch, zolang paard er maar niet onder lijd.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:47

SinneJ schreef:
mirjamalvaro schreef:
Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Mijn eerste reactie was ook; "mooi niet!" Maar ja van ga je toch doorvragen, onderzoek doen en blijkt ze er gewoon prima leven mee te kunnen hebben. In de groep, alles kunnen eten en doen wat ze wil. Tja waarom dan niet.

Dat achteraf blijkt dat er misschien toch meer aan de hand is met de darm heeft niets met stoma zelf te maken.

Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die het niet willen, ook goed toch, zolang paard er maar niet onder lijd.


Als het niet zo'n vechter was geweest die elke dag weer happy op je stond te wachten, was het verhaal ook helemaal anders he.

Ik weet niet of ik het had gedaan, maar ik heb het topic gevolgd en het is een proces geweest van iedere keer een beetje verder, want ze wil nog steeds. Ik heb er zeker begrip voor! (en ik duimde mee voor herstel)


Dat klopt helemaal, het verhaal duurde maar voort omdat de dame zelf niet van opgeven wist. We hebben meerdere malen op punt gestaan haar te laten gaan, maar dat leek zij zelf niet te accepteren. Met als toppunt toen wij jankend de DA gingen bellen en zij overeind sprong en begon te vreten. :wow:

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:46

Swiet schreef:
mirjamalvaro schreef:
Dat klopt helemaal, het verhaal duurde maar voort omdat de dame zelf niet van opgeven wist.


Hoe weet je of je paard niet wil opgeven?


Je paard door en door kennen, goed naar de ogen kijken ook, hoe de uitdrukking staat.
Ze is hier geboren en (op utrecht na) nooit van erf af geweest, dus we kennen haar erg goed. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:41

Dit was een staande operatie he, ze is niet onder narcose geweest.

Complicaties zijn waarschijnlijk gekomen omdat haar darm toch slechter was dat de artsen dachten, daardoor zijn er hechtingen losgelaten die normaal gesproken heel stevig zitten. Hierdoor is er weer via een gat weer wondvocht in haar buik gekomen, daar is weer infectie door ontstaan.


Cayenne schreef:
Ik snap het stukje niet over dat ze geen speciaal dieet krijgt, terwijl uit het topic blijkt dat ze nog erg veel problemen heeft en de koliek ook regelmatig terug komt.
Ze krijgt ook steeds weer aangepast voer en nieuwe dingen, dus dat spreekt elkaar erg tegen.

Vooraf is er tegen ons gezegd dat ze alles weer kon gaan eten.
Helaas lijken haar darmen er slechter aan toe dan tijdens de operatie naar voren is gekomen (anders was ze toen ingeslapen).
Haar darmen werken zodanig goed dat ze voedingsstoffen goed opnemen, ze komt immers prima aan.
Ook word haar mest mooi ingedikt.
Helaas krijgt ze de mooie droge mes er nu (nog?) niet goed genoeg uit. Reden onbekend.
Dit heeft echter niets met stoma te maken, maar met haar darmen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:42

Wat vroeger qua kosten mer Utrecht besproken kon worden is nu niet meer.
"Vroeger" waren koliekoperaties gratis, daarna kwam er een max bedrag en zelfs dat is er nu niet meer. Dus niet roeptoeteren dat de kosten niet kloppen.
Wel hebben wij een bedrag afgesproken met utrecht dat ze daar niet overheen mochten.

Edit: Vragen staan trouwens vrij, probeer alles zo goed mogelijk te beantwoorden

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:10

MyWishMax schreef:
Mirjam, de stoma operatie zelf had toch eigenlijk weinig risico en geen heftige revalidatie? Het is toch meer alle tegenslagen die Utrecht ook niet verwacht had die het zo heftig maken?

Ik hoop dat alle tegenslagen nu klaar zijn en dat ze nog een heel fijn en lang leven bij jullie heeft. Jullie houden haar goed in de gaten en zijn heel eerlijk naar haar toe vind ik. Als je alles van te voren had geweten is het wat anders, dat zeg je zelf ook, maar jullie zijn het aangegaan in goed overleg met Utrecht en helaas zijn er allemaal dingen bijgekomen die niemand verwacht had. Ik blijf gewoon duimen dat de stijgende lijn nu voort blijft zetten.


Klopt helemaal :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:03

Gini schreef:
Myfairytale schreef:
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.


Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Een stoma is gênant, serieus :oo
Dit vind ik persoonlijk tikkeltje beledigend voor alle mensen met een stoma en zulke reacties van mensen zullen ze zeker niet helpen.

En paard heeft geen uitwerpselen aan lichaam bengelen? :o

Snap reacties als Suzanne wel hoor.
Eerste wat wij ook gevraagd hebben of ze dan wel paardwaardig kon leven en gewoon een paardenleven lang.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:06

Cayenne schreef:
Ibbel schreef:
Ik zou echt heel, heel, héél bang zijn voor vliegen die hun eitjes in het stoma gaan leggen, waar maden uitkomen die letterlijk het vlees van je paard eten (myasis). Ik kan met niet voorstellen dat daar geen gerede kans toe is.
Op basis van die mogelijkheid zou ik nooit aan een permanent stoma zijn begonnen.


Zou het van de zomer niet met een soort vliegengaas af te plakken zijn? Of denk ik nou te simpel?

Oh nee wacht, dan kan ze niet mesten :') Lekker blond :')


:D :D :D

Tijd zal het allemaal leren, waarschijnlijk krijgt ze gewoon vliegendeken om. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:42

purny schreef:
O en die larven in de zomer... Is er echt een kans dat dat gaat gebeuren?


Volgens de artsen niet en de mensen die ervaring hebben met stoma's. Dus daar maak ik mij eigenlijk totaal niet druk om.


Gini, ik stond ook niet te springen bij mijn CI operatie en ook niet bij mijn andere hersenoperatie. Ja ik was doodsbang. Maar dat maakt het nog niet gênant. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:18

Nou ja zeg tita... -O-
Ik heb niet zozeer "vriendjes" op bokt, ben absoluut geen bekende bokker en ken bijna niemand real life.
Bovendien zeg ik steeds dat iedereen zijn eigen mening mag uiten. Zie ook totaal geen "kamp" maar gewoon voor- en tegenstanders hun verhaal doen.

En ja de stoma operatie is gelukt. En nee het heeft niet zo goed geholpen als iedereen had verwacht. Maar we zijn nog aan het puzzelen met dieet, wat kan wel, wat niet. Ondertussen mag ze gewoon rond lopen, in de groep, in de wei. Mag ze aansterken en haar darmen de KANS geven om van 2 maanden ellende te herstellen.


Als ik nog een vraag van iemand gemist heb, sorry. Bokt opent nu steeds halverwege het topic en slaat dus ongelezen berichten over?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:19

tita schreef:
Ts
Over onderzoekskosten wil ik nog wel even zeggen dat dat nog steeds speelt.
In 2015 heb ik namelijk bericht gehad om mee te doen.... mijn kosten 3000€ alles er boven voor Utrecht.
In 2018 ben ik weer benaderd..... overigens is dat paard al snel ingeslapen


Dan heb jij "mazzel" gehaf. Mij werd vertelt dat ze dit niet meer deden ivm de kostenpot.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:23

soesita schreef:
Kan je nog eens uitleggen waarom de KNHS dwars zou liggen als je haar in de sport zou uitbrengen? Dat heb ik geloof ik gemist en ik zie er ook geen enkele reden voor.


Ik had gehoord dat ze niet willen dat paarden met operatieve wonden oid in de ring verschijnen. Maar in hoeverre dit echt zo is heb ik nog niet opgezocht. Zo ver zijn we nog lang niet :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:38

purny schreef:
Myrthe3 schreef:
Wat een gezeik. Ts mag het toch zelf weten? Ik snap het punt niet wat er niet paard waardig aan is. Poep komt alleen uit de zijkant ipv achterkant.

Het is niet even alleen de poep die uit een zijkant komt lopen. Er komt volgens mij nog meer bij kijken.
Maar ik heb geen ervaring met paardenstoma en mensenstoma


Vertel. Wat komt er dan meer bij kijken? Gewoon nieuwsgierig en kijken of dit klopt. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:56

Afbeelding

Dis is de laatste foto zonder pakkie an. Stoma zie je dus in haar lies zitten.
Komt geen plak oid aan te pas.
Zoals mysa al mooi uitlegt. :)

Edit:
En de mest die er nu uit valt

Afbeelding

Edit 2, sorry :')
Laatste 2 filmpjes die ik gemaakt heb 6-7 dagen geleden.


Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 09-03-19 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:21

pipo schreef:
Even terugkomend op wedstrijden rijden.
Tuurlijk mag dat. Als ze over een wond praten val je daar niet onder, het is geen wond. Dus daar kunnen ze haar straks niet op afkeuren.


Dit staat in het reglement, geen idee of de KNHS het hiet onder vibd vallen. :')
Chirurgische behandeling
Chirurgische behandeling, die een risico vormt voor het welzijn van een wedstrijdpaard of de veiligheid
van andere paarden en/of wedstrijddeelnemers en/of publiek, is niet toegestaan.



Nabster schreef:
Wat ik vanaf het begin van het stomaverhaal bang voor was is dat het niet gewoon een reteinteressant experiment is voor de kliniek. Een leuke casus voor ze. Want hoe vaak is dit gedaan met paarden? Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met de kliniek in kwestie namelijk.

Ze hadden wel een beetje ervaring met tijdelijke stoma's, maar dus de eerste permamente.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:35

Montgri schreef:
Ik heb een vraagje, wat gebeurt er nu met het overige ‘stukje’ darm en de anus? Sterft dat af? Is dat nu juist gevoeliger voor maden omdat de mester niet meer uit komt. Of is dat dicht gemaakt.

Ik vind het een dappere keuze, denk dat de eigenaar erg sterk is, met alles en vooral emotioneel. Want jeetje sommige reacties poeh


Het overige stuk darm zal dicht groeien. De mest neemt de weg van de minste weerstand en dus het stoma uit. Als er geen mest meer door het laatste stuk darm gaat word het steeds nauwer tot het dus dicht zit.
Daarom moeten paarden met tijdelijke stoma's dagelijks gespoeld om de darm mooi open en in beweging te houden.
Het sterft niet af omdat er wel doorbloeding in zit. Maar het heeft dus totaal geen functie meer.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 04:49

Sanet schreef:
Begrijp ik goed dat de merrie nu nog drachtig is?

Nee gelukkig niet, nooit drachtig geweest. :))

Swiet schreef:
Mag je je paard ook gewoon ontwormen?

Ja hoor. :D


Over wel/geen levenslust.
Niet alleen ik zag haar vecht- en levenslust. Maar ook de verschillende artsen, dierverzorgers en eigenaren van andere paarden die langs liepen.
Als het moet kan ik zeker wel afscheid nemen van een dier, al meerdere keren moeten meemaken helaas.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:17

De operatie is pas maand geleden, ze is dus nog volop aan het herstellen. :)
In die maand heeft ze denk ik in totaal 5 dagen weer echt last gehad, ze krijgt dan echter direct pijnstillers.
We zijn dus nog aan het puzzelen met haar dieet om ook deze dagen kwijt te zijn.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:40

Voor de geintreseerden
Stoma nu, naarmate ze aankomt en haar terug krijgt ga je het denk ik steeds minder zien. :=

Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:40

En dan te bedenken dat ze nog stuk magerder was, denk dat ze zejer al 50 kilo aangekomen is.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:43

pipo schreef:
Ziet er mooi uit zeg. Meer een koker op de verkeerde plaats :D

Zo had ik hem nog niet bekejen, maar heeft er wel wat van weg ja. :))

Hoe de mest eruit ziet:

Afbeelding


Over haar schraalheid
13 maart versus 3 maart

Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:52

Bovenste is nu,onderste 3 maart. Extreme opbolling zie ik zo niet op de foto eigenlijk? Maar kan dat ze nog wat last had van doorgespoten fistel, fistel is helaas 1 van de complicaties en spoelen we nu met honingvloeistof. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:37

Ik kan ook van mijn paarden genieten als ik ze in de wei zie staan of in de bak zie spelen. :j
Hoef er niet perse op te rijden, wedstrijden te doen etc. Tuurlijk daar was ze in principe voor gefokt. Maar als dat niet meer kan straks, nou ja dan geniet ik gewoon van haar zonder het rijden. Zoals ik dat eigenlijk al haar leventje lang dat doe. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:11

Uiteraard krijgt ze pijnmedicatie als we merken dat ze (veel) pijn heeft. Maar he ze moet wel de tijd krijgen om te herstellen van 2 maanden vasten.

Haar darmen zijn duidelijk aan het herstellen. Mooie mest, totaal niet dun meer zoals in utrecht.

Ja ze heeft af en toe nog een krampje, maar aangezien we haar 24/7 in de gaten houden kunnen we direct ingrijpen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _mobo_, Iser, pyrrhus, rosak, sevenofnine, Xandyandme en 24 bezoekers