Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:08

Leuk dat jullie ook een stukje hiervan op de voorpagina hebben gezet!
De meeste vragen hier zijn al eens beantwoord in het topic van mirjam zelf, anders daar even een kijkje nemen :)

Thea is de beste xxxxxx Isabel is ook lief Sylverlove is ook lief (ps. sylver is met een y en niet met een i) Al draagt een giraf een goude ring, als hij geen lichaam heeft blijft hij op de grond vallen

laraxXxemma

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:44

Poh vind dat nog al wat hoor, liever een dag te vroeg dan te laat...
Je weet niet of het 1 dag te vroeg is. Dat weet je pas een dag later. Voor hetzelfde geld ben je een maand, een jaar... 15 jaar te vroeg. Neem Kyara even als voorbeeld. Stel nou dat dit een jaar of 2 herstel is, en er vervolgens nog 20 gezonde jaren volgen met een blij ei. Dan is dat het toch waard?

Thea is de beste xxxxxx Isabel is ook lief Sylverlove is ook lief (ps. sylver is met een y en niet met een i) Al draagt een giraf een goude ring, als hij geen lichaam heeft blijft hij op de grond vallen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:23

simodi schreef:
laraxXxemma schreef:
Poh vind dat nog al wat hoor, liever een dag te vroeg dan te laat...
Je weet niet of het 1 dag te vroeg is. Dat weet je pas een dag later. Voor hetzelfde geld ben je een maand, een jaar... 15 jaar te vroeg. Neem Kyara even als voorbeeld. Stel nou dat dit een jaar of 2 herstel is, en er vervolgens nog 20 gezonde jaren volgen met een blij ei. Dan is dat het toch waard?

Als je die keuze moet maken heb je al een paard dat of heel ziek is of veel pijn heeft. De vraag is dan of je dat langer wilt laten duren en zo ja, hoe lang. Dat wordt bedoeld met liever een dag te vroeg. Als je een paard hebt staan met pijn of weinig perspectief, dan kun je besluiten om daar mee te stoppen. Daar heeft het dier geen last van (alleen jij zelf), dus het kan een heel goede keuze zijn juist als je van je dier houdt.

Het voorbeeld dat jij noemt, een paard 2 jaar met bijv pijn laten lopen, voor daarna nog 20 goede jaren, zou ik dus persoonlijk echt nooit doen.

Dit zijn echter persoonlijke keuzes, en ik vind dat we af moeten van de instelling dat mensen die wel vrij snel voor inslapen kiezen, te weinig tijd nemen voor herstel voor hun dier. Dat is namelijk zeker niet per definitie zo. Het kan ook een keuze zijn uit dierenliefde om verder leed te besparen. En of je die keuze na een dag, een week of maanden neemt is aan ieder voor zich.
Dat zal voor TS niet anders zijn in dit hele proces.

Ik ben het zeker eens dat het ieders eigen mening is en het is ook zeker eigen keus. Want je paard kan je niet vertellen "baas ik wil mezelf hier doorheen slaan" of "baas ik trek het niet meer". Dat kan je alleen maar als baas zo goed mogelijk proberen te interpreteren.

Dat dikgedrukte is eigenlijk waar ik op doel, want in mijn eigen mening ben je dan wel 20 jaar te vroeg. Je kan nooit een heel leven zonder pijn of ziekte leven, geen enkel levend wezen is zo perfect gecreƫerd (minus planten misschien, al zei mijn bioleraar altijd dat we bomen niet mochten slaan). Gelukkig hebben we daarvoor medicatie en doktoren om te helpen met erdoorheen slaan. En ik kan het wel begrijpen hoor als je zou kiezen voor inslapen, het is een rotperiode waarvoor je kiest, vanuit financieel punt moet je het ook aankunnen en zeker ook zelf vanuit mentaal punt. En misschien heb je voor die kosten evengoed een nieuw en beter/liever/leuker paard.
Maar ik zou, als ik als baas mijn paard zou zien en zou denken 'volgens mij is die nog lang niet klaar hier' het mezelf niet vergeven als ik mijn paard niet de optie zou geven om te vechten voor zijn/haar eigen leven als die optie er wel is.

Dat onderstreepte vind ik persoonlijk te hard/te makkelijk gedacht. Ja als je paard dood is voelt het in ieder geval niks meer. En in sommige gevallen zal dit goed zijn zo, maar als je de behandelmogelijkheid hebt en het vooruitzicht een paardwaardig leven toont...
Stel dat het herstel niet een jaar of 2 maar 3 maanden was geweest maar je paard al ouder was en nog 5 a 10 jaar zou hebben. Waar leg je dan de grens?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie