Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:08

*knhs
Springen

Afbeelding
Foto: JIM HOLLANDER/FEI

Per 1 april 2019 worden de regels voor het gebruik van achterbeenbeschermers voor pony- en Childrenrubrieken springen aangescherpt. Deze regels golden al voor jonge paardenrubrieken en per 1 april 2020 ook rubrieken voor Junioren en Young Riders en per 1 april 2021 gaat dit in voor alle springrubrieken. In deze video willen we de inhoud van deze regels verder toelichten.



De achterbeenbeschermers voor jonge paarden moeten aan de volgende eisen voldoen:
•Maximale hoogte = 16 cm.
•Breedte sluiting = minimaal 5 cm.
•Ronde beschermende gedeelte moet rond de kogel geplaatst.
•Binnenkant moet zacht en glad zijn, zonder drukpunten.
•Alleen niet-elastische klittenbandsluitingen zijn toegestaan.
•Geen elementen aan of in de beschermers, anders dan een beschermende flap, die zacht is en een beschermende werking heeft.
•Kogelringen mogen, mits correct gebruikt en als het totale gewicht van de beenbescherming van maximaal 500 gram per been niet wordt overschreden.

Beschermers aan de achterbenen bij pony- en Childrenrubrieken moeten per 1 april 2019 voldoen aan de volgende eisen:
•Maximale hoogte = 20 cm.
•Ronde beschermende gedeelte moet rond de kogel geplaatst.
•Binnenkant moet zacht en glad zijn, zonder drukpunten.
•Twee elastische sluitingen, met een minimale breedte van 2,5 cm per sluiting

Bij beschermers van de achterbenen zijn de volgende twee type sluitingen toegestaan:
Pinsluitingen: Sluitingen met een flap, die over de uitstekende pin past.
Haak- en oogsluitingen: Riemen met een haak aan het einde, die past in een bevestigingsoog.

Ook zijn alle achterbeenbeschermers toegestaan zoals deze mogen bij de jonge paarden, dus met klittenband en zonder elastiek.

Meer informatie over de toegestane achterbeenbescherming vind je hier.

In dit document is beschreven welke achterbeenbeschermers zijn toegestaan. De KNHS adviseert officials om dit bestand mee te nemen naar de wedstrijden. De controle op de achterbeenbescherming wordt gedaan door het jurylid dat toezicht houdt op het voorterrein springen. Het jurylid moet bij het gebruik van niet toegestane beschermers aan de deelnemer vragen om deze af te doen. De deelnemer heeft vervolgens zelf de keuze om andere (wel toegestane) achterbeenbeschermers om te doen of om aan de wedstrijd deel te nemen zonder beschermers. Als een deelnemer toch met achterbeenbeschermers start die niet zijn toegestaan, dan wordt de deelnemer uitgesloten of in het uiterste geval gediskwalificeerd.

Bekijk hier het KNHS-wedstrijdreglement springen per 1 april 2019.

Anoniem

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:18

Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt me niet helemaal. Achterbeenbeschermers van paarden mogen maximaal 16 cm hoog zijn, maar de achterbeenbeschermers van pony's maximaal 20? Ik ging er altijd van uit dat pony's kleiner waren dan paarden?
En pony's moeten 2 elastische sluitingen hebben, maar paarden alleen niet-elastische klittenbandsluitingen?
Maar daaronder lijkt weer gesuggereerd te worden dat pony's toch ook weer niet-elastische klittenbandsluitingen mogen hebben zoals de paarden?
Is er iemand die de ratio hierachter uit kan leggen?

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:22

Ik ben heel erg groen in deze rubriek en heb een paar vragen.
Gelden dezelfde regels voor de cross?
En mogen deze wel?:
Afbeelding

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:42

xyzutu2 schreef:
Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt me niet helemaal. Achterbeenbeschermers van paarden mogen maximaal 16 cm hoog zijn, maar de achterbeenbeschermers van pony's maximaal 20? Ik ging er altijd van uit dat pony's kleiner waren dan paarden?
En pony's moeten 2 elastische sluitingen hebben, maar paarden alleen niet-elastische klittenbandsluitingen?
Maar daaronder lijkt weer gesuggereerd te worden dat pony's toch ook weer niet-elastische klittenbandsluitingen mogen hebben zoals de paarden?
Is er iemand die de ratio hierachter uit kan leggen?


Plus dat die vandaag de dag meest verkochte sets dus ook niet mogen.
https://www.google.nl/search?q=peesbesc ... KhCudV30qM

Wat is eigenlijk de beweegreden van deze regels die echt best lastig zijn? Lijkt de belastingsdienst wel :+

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:52

Pfff mag ik zeggen dat ik dit echt weer een belachelijke reglementswijziging vindt?

Snap wel dat ze geen paarden bij het springen willen met cross beschermers maar dit gaat wel heel ver... Geen elastiek, geen bobbeltje pffff

Wordt weer een zoektocht naar de juiste bescmermer voor m'n fjord met korte maar extreem dikke pootjes waar al bijna niks lekker omheen past...

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:03

Vraag mij af waarom elastiek ineens absoluut een no go is? Met name bij springen beweegt een been behoorlijk en is een beetje rek wel fijn.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:26

Children rubrieken. Zijn dat gewoon kinderen?

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:30

Ik weet het fijne er niet van, maar deze regelingen komen voort uit het misbruik van achterbeenbeschermers. Sommige ruiters hebben ze veel te strak om het been zitten waardoor bij het springen het paard als reflex uitslaat boven de sprong en daardoor minder kans heeft om een balk eraf te tikken. Niet bepaald paardvriendelijk uiteraard, dus op zich wel goed dat zowel de FEI als de KHNS maatregelen beginnen te treffen om dit tegen te gaan. Hoe zinnig of niet deze regelement aanpassingen specifiek zijn, weet ik niet.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:33

Is het heel raar dat ik naar aanleiding van de datum van ingang van deze wijziging , het best een leuke grap kan vinden .... :D

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:43

kimmie261 schreef:
Is het heel raar dat ik naar aanleiding van de datum van ingang van deze wijziging , het best een leuke grap kan vinden .... :D


Reglementswijzigingen gaan altijd in per 1 april. Dat is de start van het buitenseizoen

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:57

Maar waarom moeten de pony’s dan beenbeschermers hebben met 2 sluitingen? Die zijn een stuk minder te vinden dan met 1 sluiting. En de pony beenbeschermers mogen hoger zijn? Wat nou als je een paard hebt van 1,80+ waarbij die van 16 cm niet passen?
Edit; en waarom zou je geen beschermers rondom de kogel mogen? Die bieden toch extra bescherming, en dit zijn toch beschermers die ik graag gebruik sinds dat mijn vorige pony een keer zijn kogel heeft opengehaald aan de buitenkant door langs een staander te schrapen

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:06

Nabster schreef:
Children rubrieken. Zijn dat gewoon kinderen?

Ja, kinderen tm 14 jaar

Sorro schreef:
Vraag mij af waarom elastiek ineens absoluut een no go is? Met name bij springen beweegt een been behoorlijk en is een beetje rek wel fijn.

Omdat je deze simpelweg harder kan aantrekken...

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:16

M_ontana schreef:
Maar waarom moeten de pony’s dan beenbeschermers hebben met 2 sluitingen? Die zijn een stuk minder te vinden dan met 1 sluiting. En de pony beenbeschermers mogen hoger zijn? Wat nou als je een paard hebt van 1,80+ waarbij die van 16 cm niet passen?
Edit; en waarom zou je geen beschermers rondom de kogel mogen? Die bieden toch extra bescherming, en dit zijn toch beschermers die ik graag gebruik sinds dat mijn vorige pony een keer zijn kogel heeft opengehaald aan de buitenkant door langs een staander te schrapen


Je mag alle beschermers die voor jonge paarden gelden ook voor de pony's gebruiken.

De beschermers die helemaal om de kogel heen gaan, zijn wel toegestaan, maar niet met klittenband en elastiek. Wel mag het met elastiek en een pin sluiting.

Zoals deze: KLIK

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:18

Rena100 schreef:
M_ontana schreef:
Maar waarom moeten de pony’s dan beenbeschermers hebben met 2 sluitingen? Die zijn een stuk minder te vinden dan met 1 sluiting. En de pony beenbeschermers mogen hoger zijn? Wat nou als je een paard hebt van 1,80+ waarbij die van 16 cm niet passen?
Edit; en waarom zou je geen beschermers rondom de kogel mogen? Die bieden toch extra bescherming, en dit zijn toch beschermers die ik graag gebruik sinds dat mijn vorige pony een keer zijn kogel heeft opengehaald aan de buitenkant door langs een staander te schrapen


Je mag alle beschermers die voor jonge paarden gelden ook voor de pony's gebruiken.

De beschermers die helemaal om de kogel heen gaan, zijn wel toegestaan, maar niet met klittenband en elastiek. Wel mag het met elastiek en een pin sluiting.

Zoals deze: KLIK

Oké, dan kan ik gelukkig nog mijn beschermers gebruiken. Bedankt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:28

Zonder elastiek. Dat wordt dus nieuwe kopen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:48

SusanH schreef:
Zonder elastiek. Dat wordt dus nieuwe kopen.


Ligt aan de sluiting voor pony's. Voor jonge paarden mogen die rondom volgens mij niet en inderdaad ook geen elastiek.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:45

Laurievc schreef:
Omdat je deze simpelweg harder kan aantrekken...


Dat kun je met riempjes, gespen en klittenband zonder elastiek ook wel als je dat perse wil.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:55

miss_lizje schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt me niet helemaal. Achterbeenbeschermers van paarden mogen maximaal 16 cm hoog zijn, maar de achterbeenbeschermers van pony's maximaal 20? Ik ging er altijd van uit dat pony's kleiner waren dan paarden?
En pony's moeten 2 elastische sluitingen hebben, maar paarden alleen niet-elastische klittenbandsluitingen?
Maar daaronder lijkt weer gesuggereerd te worden dat pony's toch ook weer niet-elastische klittenbandsluitingen mogen hebben zoals de paarden?
Is er iemand die de ratio hierachter uit kan leggen?


Plus dat die vandaag de dag meest verkochte sets dus ook niet mogen.
https://www.google.nl/search?q=peesbesc ... KhCudV30qM

Wat is eigenlijk de beweegreden van deze regels die echt best lastig zijn? Lijkt de belastingsdienst wel :+

Die mogen voor jonge paarden al een aantal jaar niet meer. Met de reden dat die inderdaad strak werden aangetrokken om het paard beter te laten springen.

Het klinkt misschien zeikerig, deze regels, maar helaas zijn er te veel mensen die niet in staat zijn zelf eerlijke en diervriendelijke beslissingen te nemen.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:39

Ik sta helemaal achter de regelentswijziging, voor mijn part mogen ze het zelfs sneller doorvoeren.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:08

koend schreef:
Ik sta helemaal achter de regelentswijziging, voor mijn part mogen ze het zelfs sneller doorvoeren.

Binnen 3/4 weken lijkt mij toch snel zat? Anders heb je helemaal geen tijd meer om andere beenkappen te zoeken.

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 08:51

Ik bedoel dat ze nog tot 2021 wachten om het te veralgemenen.

Dat ze nog allerlei verschillende modellen toelaten komt voor de lezer wat ingewikkeld over. Maar het zal op vraag van de handel zijn, anders zouden we allemaal maar 1 stel getjes meer in onze kast liggen hebben.
Maakt niets uit, geld moet rollen.
Binnenkort hangt er waarschijnlijk een labeltje "fei- goedgekeurd" aan zodat wij niet met ons reglement in de hand naar de shop moeten.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:59

Regels gaan pas in voor paarden per 1 april 2021! Tijd genoeg om nieuwe te kopen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aanscherping op gebruik achterbeenbeschermers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:19

Ik vind het een goede wijziging. Hoe strak die dingen soms worden aangetrokken is niet normaal. Maar daardoor slaan ze extreem uit van achter dus springen ze zichtbaar beter.
Dat zal vast een reden zijn voor de wijziging. Wordt veel gedaan op stallen

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:24

Nou dat wordt helemaal een drama om voor die van mij beenbeschermers te vinden die ze gaat passen en aan de regels voldoen.
Maat cob die ook als een echte cob vallen. Geen pony/cob want die zitten te strak, en sommige cob zijn net zo hoog als een full dus weer te hoog.

Op zich begrijpelijk, want als je leest/hoort hoe strak sommige het aansnoeren is ook niet goed.