[BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

[BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:16

*Bokt.nl
Blog


Introductie
Eind oktober heeft mijn wederhelft, Mike, groen licht gekregen om mee te doen met de Mongol Derby 2019. Een race van 1000 kilometer dwars door Mongolië. In deze blog zal ik elke maand, zo rond de 15e, een verslag doen van zijn (onze) voorbereidingen.

Blog 4: Winter

Het is winter. Alles en iedereen is er ondertussen aan gewend geraakt dat Mike mee gaat doen met de Mongol Derby. Vanwege de weersomstandigheden staat het rijden van langere afstanden op Endurance paarden even op een lager pitje. Er wordt bijna elke dag wel gereden, maar dan op onze eigen paarden. Daarnaast is de benodigde uitrusting grotendeels ook reeds aangeschaft. Een rustigere periode. Belangrijk om er voor te zorgen dat focus behouden blijft en dat de training niet komt stil te staan!

Het hardlopen is opgevoerd naar 2 dagen lopen, 1 dag rust. Voornamelijk over het strand en af en toe ook een stuk straat erbij. Gezien het weer zijn dit soms barre tochten waarbij Mike op gegeven moment aangaf dat het leek alsof 'er een gast naast hem rende en af en toe emmers koud water in zn gezicht gooide'. De ice-bucket challenge krijgt zo een hele nieuwe betekenis!
Afbeelding

Meer hardlopen heeft ook gevolg voor het gewicht van Mike. Mike weegt nu ongeveer 76 kilo. Dit was het gewicht waarmee hij in Mongolië aan de start wilde verschijnen, dus het is zaak om dit gewicht te behouden en niet meer gewicht te verliezen. Aangezien ik zelf ook rond de 76 kilo weeg en ik het psychisch toch een puntje zou vinden als de wederhelft lichter dan mij wordt stimuleer ik dit door 's avonds bij een kopje thee ook vooral de chocolade op tafel te zetten.

De meeste zaken met betrekking tot uitrusting zijn nu ook binnen. Het komt nu neer op de laatste zaken zoals, heel belangrijk, wat voor soort bril? Met lenzen de Mongol Derby in gaan is geen optie gezien hygiëne, zonder bril is geen optie gezien 'niets meer kunnen zien' en gewone bril heeft iets te veel risico met betrekking tot kapot gaan of verlies. Dit wordt dus nog een punt wat we komende maanden gaan uitzoeken.

De GPS is inmiddels gearriveerd en Mike en de GPS hebben besloten dat ze alle twee een geheel verschillende taal spreken. De conversatie ging als volgt 'BLEEP' 'Yeah, what Bleep? Bleep to you!' Het is mij nog niet geheel duidelijk of ze nu de verschillen hebben kunnen bijleggen of dat dit nog een puntje gaat worden. De GPS gaat in elk geval mee naar Noord-Wales.

Noord-Wales? Oh ja, Wales. Iemand, het is mij nog niet geheel duidelijk wie, had het briljante plan om eind februari, begin maart 3 dagen naar Wales te gaan om te gaan bergwandelen. Drie jaar geleden zijn wij ook met een groep naar Wales gegaan en wat mij toen vooral is bijgebleven is onvermoede spierpijn op plaatsen waar ik normaal geen spierpijn heb. Wij hadden toen een kamer met een stapelbed en een los eenpersoonsbed. Het leek toen een goed plan om alle spullen lekker op dat eenpersoonsbed te gooien, Mike onderin in het stapelbed en ik bovenin. Dat was ook echt een goed plan totdat de spierpijn om de hoek kwam kijken en ik in de avond mij dus afvroeg hoe ik dat stapelbed weer in kwam en, nog erger, in de ochtend weer er uit.

Wales is goede training voor de Derby, grenzen ontdekken en verleggen! Dat kan ook eind april denk ik zo, maar goed, we gaan eind februari. In de groep behalve Mike en mijzelf nog 2 andere Nederlandse deelnemers aan de Derby en Mike’s broer om de groep bij elkaar te houden. Om dus qua conditie niet helemaal het 5e wiel aan de wagen te zijn ben ik dus ook maar begonnen met wat hardlopen. Ik heb het nu in zes weken tijd opgebouwd van niets naar 2 keer in de week 3.5 km en zo is het wel weer goed. Ik bedoel, het moet niet teveel op echte inspanning gaan lijken! De volgende blog zal gaan over onze belevenissen in Wales.

Volg ook vooral Mike's Facebook pagina, daar komt regelmatig een update!

De eerdere blogs zijn hier te vinden:
[VN] [Blog] Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby
[VN] [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training
[VN] [Blog] Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 3: Uitrusting

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:32

Hij is al flink bezig met zijn conditie op peil te brengen en houden.

Er komt zoveeeel bij kijken om goed voorbereid aan de Derby te kunnen deelnemen lees ik.
Ik denk wel dat een goede voorbereiding echt cruciaal is.
Heel goed bezig +:)+

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:14

Stoer. Niet alleen van hem, maar ook van jou. Zal wel gek zijn ook, als de derby straks geweest is. Heb je ineens weer een hoop vrije tijd over...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 14:45

Ach, het oorspronkelijke plan was om ergens in mei een nieuw paard erbij te kopen :+ Dat hebben we nu uitgesteld tot na de Derby dus die vrije tijd zal wel weer opgevuld worden :))

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:47

Prima manier om de extra vrije tijd straks mee op te vullen :))

Goed bezig!

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:43

Leuk! Veel plezier gewenst.
Wat ik me afvraag: hoe gaat hij het opstappen en rijden op van die halfwilde paarden trainen?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:23

qua bril/lenzen: zijn setjes daglenzen ( en een bril voor 's avonds / snachts) geen optie? Daglenzen wegen niks, en zijn iedere dag vers en proper.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:43

Duhelo schreef:
qua bril/lenzen: zijn setjes daglenzen ( en een bril voor 's avonds / snachts) geen optie? Daglenzen wegen niks, en zijn iedere dag vers en proper.


Zit je alleen nog steeds met in en uit doen, in the middle of no ware zonder handen te kunnen wassen :D

Ik zou kijken voor een kunststof sportbril, met band. Dat blijft zitten, is lichtgewicht en is extreem comfortabel om te dragen.
Daarnaast zijn ze gemaakt om wat te kunnen doorstaan qua mishandeling :')

Daarbij is een goede sportbril ook fijn te dragen in combi met een cap, terwijl sommige normale brillen met de pootjes in de weg zitten.

Grootste tip, neem bij het brillen passen een cap mee! Zo weet je wat er gebeurt als je de cap opzet met de bril
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 18-02-19 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:46

dieseltje09 schreef:
Duhelo schreef:
qua bril/lenzen: zijn setjes daglenzen ( en een bril voor 's avonds / snachts) geen optie? Daglenzen wegen niks, en zijn iedere dag vers en proper.


Zit je alleen nog steeds met in en uit doen, in the middle of no ware zonder handen te kunnen wassen :D

Ik zou kijken voor een kunststof sportbril, met band. Dat blijft zitten, is lichtgewicht en is extreem comfortabel om te dragen

met een flesje water en een flesje handalcohol raak je al een heel eind kwa hygiene. (of desnoods steriel verpakte doktershandschoentjes.)
(maargoed, ik persoonlijk háát paardrijden met een bril, als dat op zich geen issue is is een (en minstens een reserve) sportbril idd een goede optie.)

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:47

En een bril van Charlie Temple? Die zijn goedkoop, voor dat geld kun je er ook twee aanschaffen zodat je een reserve bril hebt als de ene kapot gaat?

Gaaf om te lezen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 10:41

Wij zaten inderdaad ook te denken aan een sportbril achtig iets :j

Goede tip om cap mee te nemen met passen :j :D

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:40

Hier doe ik bijna alles met een gewone goedpassende titanium bril.
Te paard verlies ik de bril nooit. Alleen met een dreun en worstelen gaat die wel eens af.
Met een koort erbij voor om je nek tegen verliezen en een brilenkoker voor snachts. Moet je wel een eind komen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:57

Rossfechten schreef:
Hier doe ik bijna alles met een gewone goedpassende titanium bril.
Te paard verlies ik de bril nooit. Alleen met een dreun en worstelen gaat die wel eens af.
Met een koort erbij voor om je nek tegen verliezen en een brilenkoker voor snachts. Moet je wel een eind komen.

Alleen zal zo'n dreun of worstelen wel eens voorkomen bij de Derby, dus dat is juist een reden om geen 'normale' bril te gebruiken denk ik :D

Anoniem

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:35

Leuk geschreven weer! :j Gaaf om jullie voorbereidingen te volgen. Wat goed dat hij zo serieus is met zijn voorbereiding. Retegaaf hoor!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:07

Jullie zijn goed bezig!

Misschien ook eens kijken of een veiligheidsbril op sterkte wat zou kunnen zijn?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:31

Wat zijn jullie al goed op weg! Hardlopen met het weer van de afgelopen tijd... -O- Maar je wilt daar ook niet staan en er dan achter komen dat je net niet de conditie hebt die je zou moeten hebben. Hoe heb jij het hardlopen zelf opgebouwd? Met de komende crosstrainingen in het vooruit zicht heb ik besloten dat zowel Sil als ik wat minder welstand kunnen gebruiken, en heb ik de hardloopschoenen weer uit het stof getrokken :=

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 4: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:38

Voor crosstrainingen zijn jij en Sil wellicht beter gebaat bij wat lekkere lange stukken galopperen in verlichte zit :)) En dan je stijgbeugels net wat korter doen als dat je eigenlijk gewend bent.

Qua hardlopen ben ik gewoon begonnen met 2 keer in de week vanaf stal terug naar huis te gaan. Dus ja, ik loop daar in mn bergschoenen en mn rijbroek :+ . Kleine stukjes joggen, stukje lopen en zo de stukjes joggen uitbouwen.
Als je op gegeven moment in een (langzaam) ritme komt dan kun je dit lang volhouden. Ik heb ontdekt dat als ik er voor kies om in een langzaam tempo de hele weg te joggen dat het dan het hele stuk goed vol te houden is. Als ik besluit om het tempo op te schroeven en bijvoorbeeld 3 stukken sneller te joggen en er tussen een stukje te wandelen dan ben ik uiteindelijk sneller op het eindpunt :)) (maar heb ik dus niet het hele stuk gerend)

Ik heb even gekeken op het internet, maar het schema dat ik aan heb gehouden komt redelijk overeen met de meeste beginners schema's. Kunst is om op te bouwen, maar niet gelijk veel te veel te doen want dan krijg je weer blessures.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:51

Gaaf om te lezen dit! Echt een hele ervaring, en je werkt er ook zo lang naartoe :oo.