Trainingsweekend voor ridders in spe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:46

persbericht
Overige

Afbeelding
Foto door Damad Horseshow

Wie altijd al heeft willen weten hoe het voelt om als een ridder te paard ten strijde te gaan, krijgt nu de kans. Op 30 en 31 maart organiseren Paard en Boog en Damad Horseshow een riddertrainingsweekend in Kaatsheuvel. Daar leren ridders in spe hoe ze te paard veilig en effectief zwaard, bijl, werpspeer en natuurlijk lans en schild hanteren. Tijdens het weekend leren de deelnemers de beginselen die komen kijken bij het geven van een spectaculaire riddershow. Ze leren eerst te voet aan hoe ze de gebruikte wapens moeten hanteren en waar ze op moeten letten. Vervolgens oefenen ze dit met kunststof wapens te paard. Eerst in stap en als dat goed gaat in draf en galop. Als het vertrouwen bij de deelnemers en de trainers groot genoeg is, gaan de oefeningen mogelijk verder met stalen wapens. Maar de veiligheid voor de ruiter en het paard staat hierbij altijd voorop.

Korte show
Het streven is dat de deelnemers op het einde van het weekend onder begeleiding een korte show geven. Hiervoor leren zij ook hoe ze op de grond een showgevecht uitvoeren. Uitgangspunt hierbij is: hoe hak je op elkaar in op een manier die er spectaculair uitziet en toch nog veilig is?

Eisen voor deelname
Om mee te kunnen doen, moeten ruiters minimaal 14 jaar zijn, een goede balans in het zadel hebben en een paard op één hand kunnen sturen. De trainers hebben ervaren ‘strijdrossen’ beschikbaar, maar meedoen met eigen paard is ook mogelijk.

Wel is het van belang dat het paard een goed conditie heeft en al het een en ander gewend is. De trainers nemen de nodige tijd om nieuwe paarden op een rustige manier aan het wapengekletter te wennen, maar als een paard al in rengalop wegspurt bij een opwaaiend zakje is dit waarschijnlijk niet een geschikt weekend voor hem.

Over de trainers
De trainingen worden gegeven door de Franse stuntman Damien Madiot uit Kaatsheuvel en de Nederlandse trainer in boogschieten te paard Arno Hendriks uit Sprang-Capelle.

Madiot heet een eigen trainingsstal en geeft tientallen shows (waaronder uiteraard riddershows) per jaar en heeft meer dan 20 jaar ervaring in het jousten (steekspel). Hij heeft zijn kunsten onder meer vertoond in de paardenshow Apassionata en bij de Eftelingvoorstelling Raveleijn.

Arno Hendriks geeft sinds eind 2015 les in het boogschieten te paard. Voor hij aan boogschieten te paard deed, heeft hij zich geschoold in middeleeuwse krijgskunsten bij De Zwaardkring in Tilburg. Toen Madiot hem in 2017 vroeg of hij een keer mee wilde doen aan een riddershow hoefde Hendriks niet lang na te denken, hij ging meteen bij Damien in training en sindsdien hebben ze samen een handvol riddershows gegeven.

De filmpjes die Hendriks hierover op zijn Facebook plaatste leverden enthousiaste reacties op van mensen die dit ook eens zouden willen proberen. Zo ontstond al snel het idee om een riddertrainingsweekend te organiseren.

Klik hier voor meer informatie.


Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:53

Mag komen kijken ook Arno?

Anoniem

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:06

Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:02

Wat cool! Als ik nog een fitte, jongere pony had, gaf ik me gelijk op :D

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:17

Anoniem schreef:
Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?

Dit noem ik niet echt een ponykamp

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:20

Ooh wat súpergaaf.
Helaas onbetaalbaar voor mij, maar zou het heel gaaf vinden zoiets.

Mijn inmiddels gepensioneerde paard is ook heeeeel wat gewend van mij... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:36

purny schreef:
Anoniem schreef:
Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?

Dit noem ik niet echt een ponykamp


Titel van YT video
Citaat:
Aankondiging ridder trainingskamp


Op het ene kamp leer je ponysversieren en brand je marshmallows en op het andere kamp ga je riddertje spelen. Wat is het verschil?

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:09

Leuk dat het geplaatst is!

Onali schreef:
Mag komen kijken ook Arno?


Ja dat kan voor 20 euro per dag, de ‘eindshow’ is gratis te bezichtigen.

Anoniem schreef:
Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?


Ik sta er wellicht niet objectief in, maar de reden dat ik het de moeite waard vond hier een persbericht voor uit te sturen is dat er bij mijn weten nooit eerder een dergelijk kamp in Nederland is georganiseerd. Dat maakt het voor mij nieuws. Ponykampen zijn er duizenden dus dat is voor mij geen nieuws meer. Maar goed daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.

Shalimar schreef:
Wat cool! Als ik nog een fitte, jongere pony had, gaf ik me gelijk op :D


Je kunt natuurlijk ook meedoen op een van onze paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:24

arno8 schreef:
.

Anoniem schreef:
Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?


Ik sta er wellicht niet objectief in, maar de reden dat ik het de moeite waard vond hier een persbericht voor uit te sturen is dat er bij mijn weten nooit eerder een dergelijk kamp in Nederland is georganiseerd. Dat maakt het voor mij nieuws. Ponykampen zijn er duizenden dus dat is voor mij geen nieuws meer. Maar goed daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.



Het staat jou natuurlijk vrij een pers bericht te versturen.
Maar ik vind het bijzonder dat de nieuws redactie gehoor geeft aan dergelijke reclame uitingen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:29

Anoniem schreef:
Maar ik vind het bijzonder dat de nieuws redactie gehoor geeft aan dergelijke reclame uitingen.


*uch* horse event *uch*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:30

LadyMadonna schreef:
Anoniem schreef:
Maar ik vind het bijzonder dat de nieuws redactie gehoor geeft aan dergelijke reclame uitingen.


*uch* horse event *uch*


Daar heeft bokt zelf belang bij.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:02

Helaas. Een cheorografie onthouden lukt me niet.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:10

Anoniem schreef:
Sinds wanneer is reclame voor een ponykamp voorpagina nieuws?


:')

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:26

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:


*uch* horse event *uch*


Daar heeft bokt zelf belang bij.


Wie weet ook uit dit?


Ben ik de enige die ravenstein geen goede reclame kan vinden. De show was echt verschrikkelijk.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:34

Furrow schreef:
Ben ik de enige die ravenstein geen goede reclame kan vinden. De show was echt verschrikkelijk.


Raveleijn (Niet ravenstein) is niet bepaald op volwassenen gericht. Toen ik de show voor het eerst zag dacht ik ook: wat is dit nou weer?

Maar inmiddels snap ik dat bepaalde keuzes zijn gemaakt. Bij een show voor volwassenen krijgen we ook weleens kritiek dat het wapengekletter 'te heftig' en 'te eng' is voor sommige kinderen (die dan aan het huilen gaan) dus ik snap dat het er bij Raveleijn wat meer ingetogen is op sommige punten. Voor volwassenen dan maar wat minder spannend om naar te kijken, maar voor de kinderen blijft het dan een leuke ervaring.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:12

Wij als volwassenen vonden de show van Raveleijn juist wel leuk.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trainingsweekend voor ridders in spe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:14

Lijkt me erg gaaf!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:08