Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:54

SophievdV schreef:
Saddlebreds lopen nu eenmaal zo idd. Die met de vreselijke mishandelingen zijn de Tennessee Walking horses. Let op dat je ze niet door elkaar haalt want het is een wezenlijk verschil.


Vinden de amerikanen het dan niet raar dat die paarden met blokken aan hun hoeven in de piste komen? als dat Total geweest dan was het hek helemaal van de dam.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:55

die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
Afbeelding
Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:10

xLaraaj schreef:
SophievdV schreef:
Saddlebreds lopen nu eenmaal zo idd. Die met de vreselijke mishandelingen zijn de Tennessee Walking horses. Let op dat je ze niet door elkaar haalt want het is een wezenlijk verschil.


Vinden de amerikanen het dan niet raar dat die paarden met blokken aan hun hoeven in de piste komen? als dat Total geweest dan was het hek helemaal van de dam.


Ja ik vraag me ook af waarom ze daar niet al hun energie in steken ipv Nederlandse ruiters te bekritiseren.

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:47

fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar die zijn wel veel meer in balans dan dit:

Afbeelding

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:15

Thatgrumpyh schreef:
Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?


Vergeet niet dat Gal wellicht alleen nog met paarden werkt welke in zijn systeem meewerkend zijn en blijven. Anders verdwijnen ze gewoon weer. Die paarden worden zo op het randje getraind dat veel paarden het na een tijd niet meer zouden willen. Idem met Anky bv, die heeft paarden die bij haar systeem passen, niet andersom

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:34

Ik denk dat meer dan 90% van de ruiters paarden hebben die bij hun passen, ook bij de recreatie ruiter vertrekt het paard als er geen rijtechnische klik is. :+

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:37

cobiie schreef:
Ik denk dat meer dan 90% van de ruiters paarden hebben die bij hun passen, ook bij de recreatie ruiter vertrekt het paard als er geen rijtechnische klik is. :+


Klik is minder aan de orde voor een beroepsruiter. Hij moet het paard opleiden en is niet van of voor zichzelf. En qua karakter bij elkaar passen is nog wat anders dan rijtechnisch.

Je hebt nu eenmaal paarden die niet tot het randje gaan, zulk paard krijgt Gal ook niet zo ver hoor, die zie je gewoon nooit.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:42

Oakland1990 schreef:
cobiie schreef:
Ik denk dat meer dan 90% van de ruiters paarden hebben die bij hun passen, ook bij de recreatie ruiter vertrekt het paard als er geen rijtechnische klik is. :+


Klik is minder aan de orde voor een beroepsruiter. Hij moet het paard opleiden en is niet van of voor zichzelf. En qua karakter bij elkaar passen is nog wat anders rijtechnisch.

Het is maar hoe je klik wil definiëren.

Als een prof ruiter niet met ieder verschillend paard uit de voeten kan/wil dan is dat schandalig en een tekortkoming in zijn rijden schijnbaar volgens bokt.

Juist op top niveau lijkt het mij zeker belangrijk dat ruiter en paard elkaar goed liggen/matchen, dan is net dat beetje extra wat het verschil kan maken voor een topscore.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:47

cobiie schreef:
Als een prof ruiter niet met ieder verschillend paard uit de voeten kan/wil dan is dat schandalig en een tekortkoming in zijn rijden schijnbaar volgens bokt.

Juist op top niveau lijkt het mij zeker belangrijk dat ruiter en paard elkaar goed liggen/matchen, dan is net dat beetje extra wat het verschil kan maken voor een topscore.


Dat dus. Gal gaat zijn systeem niet aanpassen omdat een paard er niet in mee kan maar hij hem toch zo lief vindt. Gevolg is dat hij altijd een zeker type/karakter heeft om wedstrijd mee te rijden.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:34

Suzanne F. schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?


Dat kan je een paard leren. Het is een combinatie van kracht door training en een bepaalde manier van aanleren. Veel paarden hebben een 2e draf, deze wordt ontwikkeld als het paard iets verder in training is en komt vaak vanuit het aanleren van passage en dit wordt uitgebouwd. Er zijn vele voorwaarden voor en daar komt gevoel bij kijken. Edward heeft hier duidelijk zelf veel talent voor. Paarden moeten vanuit het achterbeen heel actief zijn en correct nageeflijk en in verbinding. Die actieve energie van achteruit vang je met zit en hand op, als je dit met gevoel doet gaat het paard zijn energie omhoog omzetten. Als je op het juiste moment je hand ontspant en (hierdoor) beloont dan leert het paard om dit te gaan doen en kan je dit uitbouwen. Niet ieder paard kan zo gaan draven als Total maar zelfs minder getalenteerde paarden kan je beter leren draven door de juiste training.
Edward is een echte vakman. Ben het wel eens dat er soms uitgekeken moet worden dat de ruggen nog wel meedoen, maar dat kan een fase in de africhting zijn. Hij weet heus wel wat hij doet.


Super omschreven zo Suzanne!

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:03

Thatgrumpyh schreef:
fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar die zijn wel veel meer in balans dan dit:

[ Afbeelding ]

Ik zie de Duitse paarden sowieso meer horizontaal gaan dan de Nederlandse, dan lijkt het me logisch dat een horizontaal gaand paard meer balans lijkt te hebben

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:22

Thatgrumpyh schreef:
fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar die zijn wel veel meer in balans dan dit:

[ Afbeelding ]


Vind ik niet. De eerste foto gaat nog maar de 2e (schimmel) loopt toch echt in 2en en op de voorhand.

Het zijn ook meer horizontaal gebouwde paarden.

Als het paard van voren zo omhoog wordt gereden (klimt) moet hij van achteren wel zakken.
Dat is niet meer of minder in balans dan het paard op de eerste foto.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:12

Thatgrumpyh schreef:
fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar die zijn wel veel meer in balans dan dit:

[ Afbeelding ]


Really? :+

Dat zijn gewoon veel minder getalenteerde paarden met een neerwaartse romprichting. Ik weet zeker dat die veel harder moeten werken om dit beeld te geven dan Total US die gewoon zijn (opwaartse) bouw en beweging mee heeft.

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:50

Haha om bella rosé geen talenteerd paard te noemen......

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:52

Thatgrumpyh schreef:
Haha om bella rosé geen talenteerd paard te noemen......

Idd !
En balans is horizontal toch ?! Anders is het geen balans.:n

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:23

fokfanaat schreef:
die lopen toch ook met een heel royaal voorbeen?
[ [url=m/jw5fPM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVuyZW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je ziet toch duidelijk verschil in bouw? Een paard dat wat neerwaards gebouwd is, kan nooit zo bergopwaards lopen als bijv. Total ?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:34


Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:00


Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:04

KahluaB schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Haha om bella rosé geen talenteerd paard te noemen......

Idd !
En balans is horizontal toch ?n


Nee t is geen weegschaal...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:35

Kendra schreef:


Ja en weet je wat het leuke is? Als niet Joop met de hengst was binnengelopen maar een boertje van buuten dan had deze er uit gegaan in de eerste of tweede bezichtiging. Hij liet bijna niks zien bij het vrij bewegen. Ze zullen nu wel blij zijn dat ze hem door hebben laten gaan, anders hadden ze een tweede Totilas situatie gekregen. Maar ik denk echt dat deze bij een onbekende eigenaar/voortbrenger geen kans had gekregen.

Ik vind Total beter dan Toto jr maar het zijn verschillende dieren en passend op verschillende merries. Total is scherper en heeft meer souplesse en toont meer bloed. Toen hij jong was toonde hij zeker minder bijzonder maar het kan ook zijn dat je onder het zadel al wel voelde dat er veel meer inzat. Totilas zelf was als jong paard ook niet heel bijzonder.
Ben heel benieuwd hoe deze zich ontwikkelt verder met Edward. En hoop dat hij heel blijft natuurlijk. En deze niet verkopen aan de Duitsers.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:43

KahluaB schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Haha om bella rosé geen talenteerd paard te noemen......

Idd !
En balans is horizontal toch ?! Anders is het geen balans.:n


Een dressuurpaard hoort opwaarts te bewegen, bergop..ik zeg nergens dat Bella Rose niet getalenteerd is, maar ze is duidelijk minder getalenteerd dan Total. En moet veel meer moeite doen om enigzins hetzelfde resultaat te behalen. Waarbij ze daarnaast door haar romprichting altijd met de voorkant naar beneden zal lopen ipv opwaarts. Dat is wat ik zeg.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:45

Afbeelding

Of vinden jullie dit prettiger om te zien? met al het gewicht op rechtsvoor, en een paard die hoog in het kruis blijft?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:31

Suzanne F. schreef:
Kendra schreef:


Ja en weet je wat het leuke is? Als niet Joop met de hengst was binnengelopen maar een boertje van buuten dan had deze er uit gegaan in de eerste of tweede bezichtiging. Hij liet bijna niks zien bij het vrij bewegen. Ze zullen nu wel blij zijn dat ze hem door hebben laten gaan, anders hadden ze een tweede Totilas situatie gekregen. Maar ik denk echt dat deze bij een onbekende eigenaar/voortbrenger geen kans had gekregen.

Ik vind Total beter dan Toto jr maar het zijn verschillende dieren en passend op verschillende merries. Total is scherper en heeft meer souplesse en toont meer bloed. Toen hij jong was toonde hij zeker minder bijzonder maar het kan ook zijn dat je onder het zadel al wel voelde dat er veel meer inzat. Totilas zelf was als jong paard ook niet heel bijzonder.
Ben heel benieuwd hoe deze zich ontwikkelt verder met Edward. En hoop dat hij heel blijft natuurlijk. En deze niet verkopen aan de Duitsers.


Daar denkt Jiska van den Akker heel anders over in dit interview:
https://www.bitmagazine.nl/emotie/de-jo ... ilas/1769/

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:35

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Of vinden jullie dit prettiger om te zien? met al het gewicht op rechtsvoor, en een paard die hoog in het kruis blijft?


Waarom altijd in foto's... Ook van Totilas zijn prima slechte momenten te vinden.. Die zijn er van elk paard... Het perfecte, altijd op het achterbeen blijvende paard bestaat nog lang niet. Als er foto's zijn van die taktfouten door spanning bij Total dan zouden die ook wel aangehaald worden.

En waarom exterieurmatige uiteinden met elkaar vergelijken? Er is meer wat dressuur maakt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:15

Janine1990 schreef:
Daar denkt Jiska van den Akker heel anders over in dit interview:
https://www.bitmagazine.nl/emotie/de-jo ... ilas/1769/


Nee hoor, volgens mij zegt ze precies wat ik bedoel. Als jong paard was hij helemaal niet opvallend en draafde als een manegepaard. Pas in het werk werd hij bijzonder.