Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:58

Afbeelding


Afbeelding


In onze ogen begint het een beetje hierop te lijken. Wat gaat te ver? Hoe moet het zich nog verder gaan ontwikkelen? Is het nog steeds alleen maar het gymnastiseren van een paard of omgekeerde wereld?

Zijn prachtige paarden, en knap dat er onzichtbare knoppen op zitten en ze alles maar doen voor de eigenaren, maar hoe ver willen ze er in door gaan? Wij schrokken best wel van sommige beelden. Dat hoeft voor ons niet. Met springen kan je ook te ver gaan, daar zijn ook veranderingen in gebracht kwa elementen en hoogte.

Alleen maar goed dat mensen er nog wat van zeggen. Wij vragen ons echt af hoe het er over 10 jaar uitziet en wat iedereen maar normaal blijft vinden.



Afbeelding


Afbeelding

En dan zeggen mensen "ja maar dat is topsport". Maar wat is topsport nou echt? Wij bepalen toch zelf wat de TOP is van de sport?

Tot hoever gaat Black Magic voor jullie?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:23

Tot hoever? Zolang het niet tot bokt komt is er niks aan de hand

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:35

Bijzonder overdreven vergelijking, maar ik begrijp het wel...

Echter krijg ik steeds meer de indruk dat niet iedereen zo overtuigt meer is van het rijden van de Glock-ruiters. Hoewel op de filmpjes in Den Bosch niet echt te zien, heeft Adelinde een enorme verandering doorgemaakt.

Black magic is in mijn ogen een bijzonder ongelukkig gekozen naam voor deze show... het verwijst bij mij namelijk naar Zwarte Magica, de nare heks uit de Donald Duck. Op Wikipedia staat dit heel mooi verwoord:
Citaat:
Black magic has traditionally referred to the use of supernatural powers or magic for evil and selfish purposes.


Evil and selfish purposes... en daar lijkt de dressuursport in Nederland nog al een keer te vaak om te draaien...

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:08

GPSWDL schreef:
[ [url=m/UrnSHa.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/LXEp4X.jpg]Afbeelding[/url] ]


In onze ogen begint het een beetje hierop te lijken. Wat gaat te ver? Hoe moet het zich nog verder gaan ontwikkelen? Is het nog steeds alleen maar het gymnastiseren van een paard of omgekeerde wereld?

Zijn prachtige paarden, en knap dat er onzichtbare knoppen op zitten en ze alles maar doen voor de eigenaren, maar hoe ver willen ze er in door gaan? Wij schrokken best wel van sommige beelden. Dat hoeft voor ons niet. Met springen kan je ook te ver gaan, daar zijn ook veranderingen in gebracht kwa elementen en hoogte.

Alleen maar goed dat mensen er nog wat van zeggen. Wij vragen ons echt af hoe het er over 10 jaar uitziet en wat iedereen maar normaal blijft vinden.



[ [url=m/plyHfN.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/qwWuwM.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan zeggen mensen "ja maar dat is topsport". Maar wat is topsport nou echt? Wij bepalen toch zelf wat de TOP is van de sport?

Tot hoever gaat Black Magic voor jullie?


De enige overeenkomst met deze paarden is de kleur...

Wat een belachelijke vergelijking zeg, we hebben het over super opgeleide paarden welke zo echt niet iedere dag hoeven te lopen. Deze paarden krijgen speciale schoenen aan om dit voor elkaar te krijgen. Wat Total US doet is niet geforceerd d.m.v. allerlei schoenen en troep. Ik snap dat mensen zo een hekel krijgen aan Bokt...

GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:22

mavantos schreef:
De enige overeenkomst met deze paarden is de kleur...

Wat een belachelijke vergelijking zeg, we hebben het over super opgeleide paarden welke zo echt niet iedere dag hoeven te lopen. Deze paarden krijgen speciale schoenen aan om dit voor elkaar te krijgen. Wat Total US doet is niet geforceerd d.m.v. allerlei schoenen en troep. Ik snap dat mensen zo een hekel krijgen aan Bokt...


Volgens die mensen zijn het ook goed opgeleide paarden. Die hoeven ook niet iedere dag zo te lopen. Die zien er ook het slechte niet van in want het hoort in de topsport en thuis staan ze lekker in de wei. Hulpmiddelen idem dito, voor hun net zo normaal als strakke bijzetteugels in Nederland. In beide gevallen gebruikt trouwens niet iedereen de hulpmiddelen.

En of het niet geforceerd is? Erg vanzelf ziet het er ook niet meer uit.

En dat mensen een hekel aan Bokt krijgen doordat wij zeggen wat wij denken.. We don't care. Wij krijgen op deze manier een hekel aan de TOPsport.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:26

Wat een belachelijke vergelijking. Ik vind het trouwens een belediging voor de fokkers, ruiters, eigenaren en jury.

Alleen al de manier van aanleren is zware mishandeling met o.a. chemische troep op de benen en klossen.

Je hoeft het niet mooi of goed te vinden, maar zo'n vergelijking is gewoon een vorm van smaad.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:38

Electra63 schreef:
Wat een belachelijke vergelijking. Ik vind het trouwens een belediging voor de fokkers, ruiters, eigenaren en jury.

Alleen al de manier van aanleren is zware mishandeling met o.a. chemische troep op de benen en klossen.

Je hoeft het niet mooi of goed te vinden, maar zo'n vergelijking is gewoon een vorm van smaad.



Mee eens! De vergelijking houdt op bij de kleur van het paard. Echt hoor hiermee diskwalificeer je je eigen bijdragen want dit geeft een duidelijk gebrek aan enige kennis over de dressuursport aan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:38

De vergelijking gaat te ver..maar ik begrijp het punt wel.

Alleen omdat ik al een tijdje mee loop, heb ik juist het idee dat "vroeger" het voorbeenzwaaien veel meer "in" was en hengsten echt zo geforceerd gereden werden. Nu word er juist ook goed gelet op het achterbeengebruik en het hele lichaamsgebruik van het dressuur paard. Maar er zijn nog genoeg verbeter punten te vinden uiteraard.

Wbt Total US, daar is niks getrixt aan..beest liep als 2.5 jarige al met een goed achterbeen en de schoft omhoog. Mooi terug te zien op de beelden van Horses.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:41

Elisa2 schreef:
De vergelijking gaat te ver..maar ik begrijp het punt wel.


Ik niet. Ik snap wel dat men een punt wil maken, maar ook daar ben ik het echt niet mee eens.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:47

Nouja je kunt natuurlijk een punt maken bij alle takken van de paardensport op topsport niveau. Want ik geloof dat dat allemaal niet goed is voor een paard. Imo slijt een springpaard die op hoog niveau springt ook hard.

Ik vind het hier ook niet terecht, want ik heb hier niks geforceerds en onvriendelijks gezien. (wel bij sommige andere combinaties, maar daar hoor je niemand over)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:15

Jester_ schreef:
Tot hoever? Zolang het niet tot bokt komt is er niks aan de hand


Er is imo teveel aan de hand om het te negeren :j

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:58

Elisa2 schreef:
De vergelijking gaat te ver..maar ik begrijp het punt wel.

Wbt Total US, daar is niks getrixt aan..beest liep als 2.5 jarige al met een goed achterbeen en de schoft omhoog. Mooi terug te zien op de beelden van Horses.


https://www.horses.nl/fokkerij/de-ontwi ... -total-us/

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 02:01

GPSWDL ik vind dit geen vergelijking. Total loopt zoals hij gefokt is. De paarden die jij laat zien worden geprepareerd om merkwaardig te lopen. Het paard op je eerste foto loopt voor het ras nog vrij normaal geloof ik.

Als je de moederlijnen van de blackies :D bekijkt en dan valt het op dat erg bekende dressuurlijnen zijn. Heb het idee dat het allemaal een beetje hetzelfde wordt. Een wedstrijd tussen Totilas, Damon Hill en Valegro had toch wat meer verschil dan een wedstrijd tussen Total, Toto jr en Govenor.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:09

Saddlebreds lopen nu eenmaal zo idd. Die met de vreselijke mishandelingen zijn de Tennessee Walking horses. Let op dat je ze niet door elkaar haalt want het is een wezenlijk verschil.

Total loopt heel lichtvoetig en gemakkelijk. Ik kan daar echt wel van genieten en ik vind het ook weer bijzonder knap dat Edward ze zo aan het lopen krijgt. Die man is echt een vakman hoor.

Sommige paarden lopen nu eenmaal meer opvallend dan anderen. Moeten we daar nu serieus moelijk over gaan doen? Het komt op mij over als pure afgunst...

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:33

GPSWDL schreef:
mavantos schreef:
De enige overeenkomst met deze paarden is de kleur...

Wat een belachelijke vergelijking zeg, we hebben het over super opgeleide paarden welke zo echt niet iedere dag hoeven te lopen. Deze paarden krijgen speciale schoenen aan om dit voor elkaar te krijgen. Wat Total US doet is niet geforceerd d.m.v. allerlei schoenen en troep. Ik snap dat mensen zo een hekel krijgen aan Bokt...


Volgens die mensen zijn het ook goed opgeleide paarden. Die hoeven ook niet iedere dag zo te lopen. Die zien er ook het slechte niet van in want het hoort in de topsport en thuis staan ze lekker in de wei. Hulpmiddelen idem dito, voor hun net zo normaal als strakke bijzetteugels in Nederland. In beide gevallen gebruikt trouwens niet iedereen de hulpmiddelen.

En of het niet geforceerd is? Erg vanzelf ziet het er ook niet meer uit.


En dat mensen een hekel aan Bokt krijgen doordat wij zeggen wat wij denken.. We don't care. Wij krijgen op deze manier een hekel aan de TOPsport.


Omdat Ik me totaal niet kan vinden in je verhaal heb ik de volgende vraag: wie zijn Wij? Ik hoor zeker niet bij de Wij club in je verhaal. Generaliserend is het wel.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:10

imaudy schreef:
GPSWDL ik vind dit geen vergelijking. Total loopt zoals hij gefokt is.
.

Nou.....toen Donja en Marieke deze paarden reden liepen ze toch anders.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:13

ook omdat ze verder in de opleiding zijn, onder en Donja en Marieke maakten ze ook al veel indruk

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:16

Klopt. Het is persoonlijk maar ik vond het fijner om naar te kijken. Dat zat niet zozeer in de graad van africhting maar meer in de ongedwongenheid.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:22

SophievdV schreef:
Saddlebreds lopen nu eenmaal zo idd. Die met de vreselijke mishandelingen zijn de Tennessee Walking horses. Let op dat je ze niet door elkaar haalt want het is een wezenlijk verschil.

Total loopt heel lichtvoetig en gemakkelijk. Ik kan daar echt wel van genieten en ik vind het ook weer bijzonder knap dat Edward ze zo aan het lopen krijgt. Die man is echt een vakman hoor.

Sommige paarden lopen nu eenmaal meer opvallend dan anderen. Moeten we daar nu serieus moelijk over gaan doen? Het komt op mij over als pure afgunst...


Ik herinner me nog dat er toen ook zoveel discussie/controverse
was over het lopen van Krack C op de Pavo cup. Ook omdat hij met meer voorbeengebruik liep dan gemiddeld.

Edward is zeker een vakman, vond het er bij hem ook ongedwongen en vriendelijk uit zien.

Toto heb ik nooit onder Marieke gezien, het ziet er bij hem wel allemaal wat strakker uit maar zijn bouw is ook heel anders en niet te vergelijken met die van Total.

Vind ik van Governor ook, qua bouw zijn het 3 hele verschillende paarden.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:25

Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:01

Thatgrumpyh schreef:
Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?


Ik denk niet dat Bokt je daar antwoord op kan geven..

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:59

Thatgrumpyh schreef:
Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?


Dat kan je een paard leren. Het is een combinatie van kracht door training en een bepaalde manier van aanleren. Veel paarden hebben een 2e draf, deze wordt ontwikkeld als het paard iets verder in training is en komt vaak vanuit het aanleren van passage en dit wordt uitgebouwd. Er zijn vele voorwaarden voor en daar komt gevoel bij kijken. Edward heeft hier duidelijk zelf veel talent voor. Paarden moeten vanuit het achterbeen heel actief zijn en correct nageeflijk en in verbinding. Die actieve energie van achteruit vang je met zit en hand op, als je dit met gevoel doet gaat het paard zijn energie omhoog omzetten. Als je op het juiste moment je hand ontspant en (hierdoor) beloont dan leert het paard om dit te gaan doen en kan je dit uitbouwen. Niet ieder paard kan zo gaan draven als Total maar zelfs minder getalenteerde paarden kan je beter leren draven door de juiste training.
Edward is een echte vakman. Ben het wel eens dat er soms uitgekeken moet worden dat de ruggen nog wel meedoen, maar dat kan een fase in de africhting zijn. Hij weet heus wel wat hij doet.

GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:22

CharleyT schreef:
Omdat Ik me totaal niet kan vinden in je verhaal heb ik de volgende vraag: wie zijn Wij? Ik hoor zeker niet bij de Wij club in je verhaal. Generaliserend is het wel.


Wij zijn mijn vriendin en ik. Wij spreken voor ons zelf.

GPSWDL
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:26

SophievdV schreef:
Saddlebreds lopen nu eenmaal zo idd. Die met de vreselijke mishandelingen zijn de Tennessee Walking horses. Let op dat je ze niet door elkaar haalt want het is een wezenlijk verschil.

Total loopt heel lichtvoetig en gemakkelijk. Ik kan daar echt wel van genieten en ik vind het ook weer bijzonder knap dat Edward ze zo aan het lopen krijgt. Die man is echt een vakman hoor.

Sommige paarden lopen nu eenmaal meer opvallend dan anderen. Moeten we daar nu serieus moelijk over gaan doen? Het komt op mij over als pure afgunst...


Klop. Je haalt ze niet makkelijk door elkaar, verschil is er duidelijk. Maar wij hebben ze ook ontspannen zien lopen. Dat kunnen ze namelijk ook gewoon. https://youtu.be/UObsbjyHxt8 Het is alleen extremer, doorgefokt en doorgetraind waardoor het er niet fijn uit ziet dat was het punt. Saddlebred loopt dan meer van nature net als Hackney al op een bepaalde manier maar die willen ze toch ook het liefst als een zeepaard zien lopen. Letterlijk. En dat zien ze ook gewoon als show en verbeteren. Hoeft van ons niet. Wat minder genieten wij veel meer van, en de paarden waarschijnlijk ook. Wij zien echt de verschillen wel. Maar op een aantal vlakken ook wat het gemeen dreigt te gaan hebben. Het overdrijven.
Laatst bijgewerkt door GPSWDL op 08-02-19 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:50

Suzanne F. schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Gewoon een vraag. Waarom is Gal meer of minder de enige “vakman” in de dressuur die de voorbenen zo voor elkaar krijgt? Hoe dot ie dat?


Dat kan je een paard leren. Het is een combinatie van kracht door training en een bepaalde manier van aanleren. Veel paarden hebben een 2e draf, deze wordt ontwikkeld als het paard iets verder in training is en komt vaak vanuit het aanleren van passage en dit wordt uitgebouwd. Er zijn vele voorwaarden voor en daar komt gevoel bij kijken. Edward heeft hier duidelijk zelf veel talent voor. Paarden moeten vanuit het achterbeen heel actief zijn en correct nageeflijk en in verbinding. Die actieve energie van achteruit vang je met zit en hand op, als je dit met gevoel doet gaat het paard zijn energie omhoog omzetten. Als je op het juiste moment je hand ontspant en (hierdoor) beloont dan leert het paard om dit te gaan doen en kan je dit uitbouwen. Niet ieder paard kan zo gaan draven als Total maar zelfs minder getalenteerde paarden kan je beter leren draven door de juiste training.
Edward is een echte vakman. Ben het wel eens dat er soms uitgekeken moet worden dat de ruggen nog wel meedoen, maar dat kan een fase in de africhting zijn. Hij weet heus wel wat hij doet.


Maar waarom is hij meer of minder de enige die dit dot? Je ziet dat Werth het niet dot en zij wint elke keer omdat haar paarden weining spanning hebt. Gaat het ten koste van de hele plaatje?