Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:55

troi schreef:
xyzutu2 schreef:
De opmerking 'Onze nieuwe actiefstal is geheel open, zonder dak en muren' is ook gek,


Een gebouw zonder dak en muren is toch alleen een vloer??? :')
In mijn boek heet dat "de wei" :+ :')


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:57

R_Alexanderr schreef:
troi schreef:


Een gebouw zonder dak en muren is toch alleen een vloer??? :')
In mijn boek heet dat "de wei" :+ :')



'De wei' is zoooo 2018 :roll:

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:10

De hoeveelheid weidegang wordt ook geregeld via de chip(die als het goed is bij elk paard al aanwezig is)
Ik denk dat ze alles regelen via het chipnummer van je paard, net als er katteluikjes zjn die afgezteld staan op de chip van de kat.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:15

Misschien stel ik nu een domme vraag, maar hoe halen ze de paarden dan terug uit de wei of bij het hooi vandaan?

Paardengek in hart en nieren!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:22

Poekkie schreef:
Misschien stel ik nu een domme vraag, maar hoe halen ze de paarden dan terug uit de wei of bij het hooi vandaan?


Met een halster?

:D

...
Ik ben gerpiegorp

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:30

SinneJ schreef:
R_Alexanderr schreef:
In mijn boek heet dat "de wei" :+ :')



'De wei' is zoooo 2018 :roll:


Wij liggen hier helemaal dubbel _/-\o_ :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:31

De chip waar het in het hit systeem over gaat, is niet dezelfde chip als die van het paspoort. Er moet dus een aparte chip worden ingebracht, of het paard heeft een halsband om met de chip erin. Halsband heeft een clip die los gaat als er te veel kracht op komt, dus als een paard ergens achter blijft hangen of als een ander paard de halsband pakt.

Alle stations werken met de chip. In de computer staat ingesteld hoeveel minuten een paard mag eten in 24 uur tijd. De computer deelt dit door 20 uur (althans, dat was destijds zo, is wel 10 jaar geleden) en dat is het aantal minuten per uur dat het paard hooi kan eten.
Dus: paard gaat het hooistation in, chip wordt gelezen. Heeft het paard z’n hooiminuten nog niet verbruikt, dan gaat achter het paard het slagboompje dicht en voor het paard een schuif omhoog. Daarachter ligt het hooi. Na het aantal minuten waar het paard recht op heeft, gaat de schuif weer dicht. Het paard heeft dan nog even de tijd om het gemorste hooi te eten, waarna het slagboompje aan de achterkant open gaat en het paard via een hekje aan de voorkant (of in z’n achteruit) het hooistation uit kan. Krachtvoer gaat hetzelfde, maar dan in grammen per uur.
Waarschijnlijk hebben ze geen water in de wei. Een paard dat de wei in is gelopen via het sluisje (ook op chip), gaat via een ander poortje de wei weer uit om te drinken. Daarna moet ie weer langs het sluisje om de wei in te gaan. Als de weidetijd erop zit, gaat het sluisje niet open en kan het paard via een ander poortje weer de paddock / hit in.

Oy with the poodles, already

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:37

Maar als het paard nu eerder weg wil dan dat zijn minuten erop zit?

Black is the colour of my true love's hair

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:38

Het klinkt allemaal dubieus met slagboompjes en sluisjes en hekjes. Denk dat die van mij er gewoon overheen of DOORheen gaat. :')

Second star to the right, straight on till morning.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:40

Goeie uitleg.En omdat die apparatuur een behoorlijke investering is, de hit- stal ‘duur’

Ziet er erg fijn uit daar overigens

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:46

Denk toch dat een paddock paradise, zonder voerautomaten, een stuk goedkoper is in aanleg....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:50

Als ie eruit wil voordat het hooi op is, kan ie gewoon via het poortje aan de zijkant weg. Het slagboompje blijft nog even dicht tot de chiplezer geen paard meer ‘leest’. Dan stopt de tijd ook en krijgt het paard de resterende minuten tegoed. Het luik sluit dan weer, slagboompje gaat open voor het volgende paard (en die heeft misschien mazzel als het vorige paard wat hooi heeft geknoeid).

Lenti, het slagboompje staat stroom op (althans, daar kun je voor kiezen). De hekken en poortjes zijn gemaakt van gegalvaniseerd metaal (geloof ik), zijn iig stevige ronde buizen.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 17-01-19 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Oy with the poodles, already

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:51

Ik wil dat mijn pony's 24/7 hooi toegang hebben en niet een paar minuten per uur. Maar ik denk dat die van mij er sowieso onderdoor zullen kruipen _O-
Die kruipen namelijk nog onder 50 cm door.

Alex en Jorie <3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:53

Die kunnen wel onder het slagboompje door, Fenna :j
In Arnhem bij de Maesberg hadden ze een Shet die geen chip of halsband had. Pony scharrelde de hele dag alle plukjes bij elkaar en had zo voldoende. De dweilploeg van de groep, zeg maar.

Oy with the poodles, already

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:55

Arabesk schreef:
Denk toch dat een paddock paradise, zonder voerautomaten, een stuk goedkoper is in aanleg....



Is ook een stuk meer socialer en natuurlijker om met vriendjes te eten dan alleen.
In onze kudde staan ze met zn tweeën of zn drieën met de koppen in de hooibak.

Nee dit is niet mijn ding met elektronica je paard voeren.

Black is the colour of my true love's hair

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:00

Er zijn hooistations voor twee paarden naast elkaar.
Helemaal mijn systeem is het ook niet; ik heb stage gelopen bij de Maesberg en het viel me op dat veel paarden rond de hooistations bleven hangen en er dan ook af en toe lelijk naar elkaar gedaan werd.
Bij onze pony’s in de pp zie ik ze meer van hooibak naar hooibak lopen, en als er eentje wordt weggestuurd bij de ene bak, gaat ie naar de andere bak en is daar ook hooi.

Oy with the poodles, already

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:24

Tja
En als je het dan irl bekijkt, met al die metalen hekken, voerstations en te veel paarden op een klein stukje..

Dan ziet het er in mijn ogen toch gewoon uit als intensieve veehouderij eerlijk gezegd.....


Iedereen een Connemara!!


.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:36

Ten eerste vind ik het echt super mooi dat ze hebben nagedacht en echt hun best doen in tegenstelling tot vele andere bedrijven.

Maar ze krijgen nu wel veel aandacht alsof ze iets heel bijzonders doen, terwijl er natuurlijk wel degelijk zulke stallen bestaan. Dat die dan met een ander systeem zouden werken is eigenlijk niet zo belangrijk, want je deelt in naar ruimte en wensen.

Als je op de site kijkt van het nieuwe paardenhouden zie je ook juist goed dat er al vele stallen met diverse systemen bezig zijn. Dat kan hitactief zijn, maar ook een pp.

De oppervlakte vind ik nog steeds te klein tegenover het aantal paarden en zelf ben ik niet weg van die voerstations, maar het kan een oplossing zijn in een gemengde groep.
Liever zie ik juist wat meer dat bewegen wordt gestimuleerd zoals in een goede pp.

Hardvoer aanbieden zou ik ook vraagtekens bij hebben en willen weten wat er dan in zit. Ik neem aan dat je maar 1 soort per station erin kan doen en niet iedereen wil er hardvoer in hebben, maar wel een vit brokje bijv.

Commercieel gezien goed aangepakt en een stap, maar wel jammer de manier waarop.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 02:59

Bijzonder dat ik jaaaaaren terug al op zo’n stal ben geweest in Rhoon. Waarom is dit nieuws? Mijn paarden lopen met 3 op 2ha en moeten 90meter naar de waterbak en keten heel wat af, mag ik ook even een reclame praatje voor het plekje wat ik momenteel vrij heb?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:19

Oh Caily dat lijkt mij wel. Mag ik dan ook even opscheppen met mijn 7000m2 per paard. :+ Misschien kan bokt een serie “paardvriendelijke stallen” maken :D

Die van mij mogen gelukkig zo lang eten als ze willen. Wel zo prettig voor de grote en langzame eters.

Ze hadden misschien beter een PP kunnen maken met een groep van max 6 paarden per 5000m2.

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:36

Ik zou zelf ook liever gaan voor een pp zodat het paard nog meer keuze heeft maar het is iig goed om te zien dat er steeds meer stallen komen waar ze iig nadenken hoe ze paardvriendelijker kunnen werken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:49

Krachtvoerstation kan meerdere (minimaal twee, max weet ik niet) soorten voer bevatten. Staat er in een silo naast.

Ben het wel met jullie eens, trouwens. Het klinkt als weinig oppervlak (maar beter dan 20/7 op stal). Het artikel doet alsof dit deze stal revolutionair bezig is, maar dat is niet zo (en als ze zelf vinden van wel, moeten ze vertellen wat bij hun dan zo anders is als bij de bestaande hit-actiefstallen).

Oy with the poodles, already

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:00

:D hahaha zo natuurlijk........

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:01

Punz schreef:
Tja
En als je het dan irl bekijkt, met al die metalen hekken, voerstations en te veel paarden op een klein stukje..

Dan ziet het er in mijn ogen toch gewoon uit als intensieve veehouderij eerlijk gezegd.....


Dit inderdaad :j _O-

Ik vind al die gangetjes en hekjes ook veel te blessure gevoelig. Daarbij wil ik geen chip in mijn paard en een halsband vind ik gevaarlijk, clip of niet.
Bij mijn hengsten sneuvelen halsters sowieso om de haverklap (en die ervaring heb ik ook met ruinen) en als mijn merrie onbeperkt toegang krijgt tot het hooi station omdat ze altijd de beschikking moet hebben over hooi houdt ze dus de hele dag het hooi station bezet?
Overigens zou ze haar plekje bij het voerstation niet durven opeisen...
Nee, mijn ding is het niet :n

Edit: als paarden 24/7 buiten staan vind ik 5000 m2 te weinig voor hierboven genoemde zes paarden.
4 lijkt me toch wel echt de max.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:04

Zijn er bedrijven die hun best doen, is het nog niet goed -O-

Azijnp.......

Dat het er anders uitziet als thuis of voor kleine groepen lijkt mij logisch. Maar daarmee gaan we het zeker niet 'redden' als we meer paarden fijn willen huisvesten.
Ik vind het een goede ontwikkeling.
En met slechts enkele bedrijven die zo (grootschalig) om gaan nog steeds nieuwswaardig.

Echt, als ik de eigenaar was zou ik een punthoofd krijgen van dit soort reacties. En als een toekomstige geïnteresseerde was zou ik heel snel weer afhaken bij een kort verkenningsrondje na het lezen van deze reacties. Er komt meer gezeik over dan over een nieuwe traditionele stal....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Annash, Buffelduke, CairnTerrier, egnie, hagelslag, IASCrawler, Jara, koend, laetitia98, LDRD, LiannePuthzy, Linde_C, LisaVH96, Pikeur, rosslover, Rupser en 58 bezoekers