Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Moderators: Polly, Shanna, khirshanta, Amaryllis, Hanmar, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:26

pompadour schreef:
de nagekomelingen kunnen er wel last van krijgen

erfelijke (ziekte) gen is altijd erfelijk .

Ik heb 1 ding van mijn DA geleerd, Nooit gaan fokken met dieren die erfelijk belast zijn . Dat het met rashonden is of raskatten of met paarden. zijn . Komt allemaal op het zelfde neer

Het gen is altijd erfelijk ja. Maar deze aandoening is het pas een probleem als een veulen 2 x het gen heeft. Dan komt de aandoening pas naar voren omdat het recessief overerfbaar is.

Zou het gaan om een dominant overerfbare aandoening zou je gelijk hebben. Dan is een nakomeling altijd behept met deze aandoening.

Nu moet je van geval tot geval kijken hoe belangrijk het is dat een hengst of merrie toch nakomelingen geeft. Want met het uitsluiten van bepaalde nakomelingen versmal je ook de bloedbasis.

Kijk van Everdale of Apache kan je zeggen daar is meer dan genoeg bloed van voorhanden.
Maar van Habanna kan je toch zeggen dat het erg jammer is dat ze hem gecastreerd hebben. Hij gaf vrij bloed.
Want inteelt kan weer voor hele andere vervelende problemen zorgen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it.... [o]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:59

pompadour schreef:
Zolang het niet verplicht is om bij de merries te laten testen. Op deze gen. En de meeste fokkers zullen merries niet laten testen .Blijft de gen in de lijn zitten. Door lijnteelt fokken .Blijft je altijd ziektes houden.

Alle nieuw te keuren hengsten worden getest en de WFFS status bekend gemaakt.

Dus je kan altijd een vrije hengst kiezen als je zelf een positieve merrie bezit.

Natuurlijk is het wenselijk dat er steeds minder paarden komen die dit gen met zich mee dragen.

Wat je zal zien is dat het KWPN hengsten die WFFS-positief zijn alleen nog goedkeurd als ze iecht goed zijn en iets toevoegen op een ander vlak in de fokkerij.

Weet daarbij dat het KWPN de hengsten test en niet de eigenaar.

Dan kan je als merriehouder dus de afweging maken.

Dit zag je ook bij hengsten die zelf OCD hebben. Die hengsten waren soms wel goedgekeurd vanwege bijvoorbeeld een uitzonderlijke prestatie maar kwamen vaak toch niet echt aan dekken toe.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it.... [o]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:54

Helemaal mee eens Elisa2

Lijnenteelt kan iets toevoegen. Maar wel steeds vers bloed inkruisen. En niet te veel en niet te kort op elkaar. En laat het over aan mensen met pedigreekennis.

En ook met dat vriije bloed kan je een niet gewenste genmutatie binnen brengen. Kijk maar naar Koss. Hij bracht de Gelderse fokkeriij bloedspreiding, beweging, type.
En WFFS.
Tja,..nu moeten we testen en opletten. Ik ga dus bij voorkeur met mijn merrie naar een vrije hengst. Niet omdat ik nu zo bang ben voor een WFFS positief veulen maar dat het op populatie nivo bij de Gelderse wel teruggedrongen moet worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:19

AnimalFriend schreef:
Bedankt voor de info. Ik heb er niet veel verstand van, maar als je een drager met een vrije partner kruist: dan kan de drager toch dat ene allel doorgeven aan de nakomeling en wordt die vervolgens drager. Dit is toch niet wenselijk? Dus waarom dan nog fokken met de drager? Puur een vraag uit interesse hoor, geen kritiek :)

Dat klopt. En wenselijk is het niet.

Maar het andere alternatief alle hengsten en merries met WFFS uitsluiten betekend dat je ook heel veel goede dingen van die dieren uitsluit.

Neem dus de door mij eerder aangehaalde Habanna.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/habanna

Hij bracht juist die gewenste bloedspreiding. Vrij bloed en gaf daarnaast ook nog een goede nakomelingen.
Hij is nu gecastreerd.

Het zou dus goed zijn dat de hengstenkeuringscommissie de WFFSstatus positief dan wel negatief laten meewegen.
Als ze dus moeten kiezen tussen 2 Everdale zonen die beide ongeveer even goed zijn...neem dan de negatieve.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:41

Popstra schreef:
Het zou verplicht moeten worden om fokpaarden te laten testen.
helemaal mee eens! En dat geld voor alle rassen. Laat mensen maar eens Papierwerk doen en diep in hun knip moeten gaan voor ze mogen fokken. Wellicht er dan ook wat minder overschot ontstaat.[/quote]

Dus liever inteelt depressie dan een gezond paard maar drager van het WFFS gen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:49

DeMolenhoek schreef:
Er is geen zekerheid dat een drager gezond is. Dat werd van Pssm ook gezegd: Drager is gezond. Ondertussen achterhaalt. Heel spijtig, maar als je enkel kunt kiezen tussen fokken met een drager of inteelt, dan moet je maar niet meer fokken met dat paard.

PSSM1 is veel korter in de genenpoel opgedoken dan WFFS. WFFS is waarschijnlijk al tenminste 2 eeuwen in de warmbloedpopulatie actief.

Het had zich niet zo ongemerkt kunnen verspreiden als er echt negatieve bijeffecten zouden ziijn.

Sterker nog...de kenners zijn er niet over uit of het niet zelfs positieve bijeffecten heeft voor een paard. Juist omdat het al zo lang "meeresit"

Edit...ik zeg PSSM1 maar excuus dat weet ik niet zeker wanneer dat opgedoken is.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-01-19 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:37

pompadour schreef:
klopt. de Gen blijft , Een drager hoeft het zelf niet te hebben en zijn nagekomeling ken het wel krijgen . En met lijnteelt te blijven fokken wordt die Gen steeds meer erfelijk . Vers bloed is juist goed

Het gen wordt met lijnenteelt niet steeds erfelijker.

De mutatitie op het gen blijft dan in de populatie.

En dat gebeurt met of zonder lijnenteelt.

Met lijnenteelt heb je alleen meer kans dat je twee ouderdieren bij elkaar zet die beide het de mutatie op het gen hebben. En dan heb je een probleem. Want dan heb je kans op een veulen met de aandoening.

Maar als je een hengst gebruikt die een verre verwantschap met je merrie heeft die de genmutatie niet heeft....dan is er niks aan de hand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:06

pompadour schreef:
erfelijke Gen is vererfbaar. Ook zal de hengst niet verwante merrie dekken, zijn veulen erft zijn gen .

Ieder gen is erfelijk. Dat is hoe de genetische informatie van de ouder dieren over gaat op hun kinderen.

Maar we hebben het nu over een recessief overdraagbare mutatie op een van die genen.
En van dat gen heeft een ouderdier er 2. Een gezond gen zonder de mutatie en een gen waar de WFFS mutatie wel op zit.

Het gen zal in 50% van de gevallen door gegeven worden en in 50% van de gevallen niet.

Zo kan een hengst of merrie die zelf drager is, maar gezond, nakomelingen geven die vrij zijn van de genmutatie en nakomelingen geven die de mutatie wel dragen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:20

AnimalFriend schreef:
Ik snap jullie gedachte: dat er waardevolle eigenschappen worden 'weg gegooid' wanneer er helemaal niet meer gefokt wordt met de drager hengsten. Toch vind ik dat hier niet helemaal rekening wordt gehouden met het welzijn van het paard, maar eerder met het geld wat erin omgaat en eigenschappen die wij graag in onze (sport)paarden terugzien (uiteraard zijn er een heleboel eigenschappen die het welzijn bevorderen, maar een heleboel ook alleen 'voor de sier' etc). Er zijn toch vast genoeg hengsten die niet drager zijn en ook goede eigenschappen bezitten? Waarom dan toch blijven willen fokken met de dragers en het WFFS gen erin houden?

Bij het KWPN staat voor de sier niet in een heel hoog vaandel. Het paard moet kunnen presteren. Een goed en gezond lijf is daarbij onmisbaar.

Wat men wil zien is een paard met een correct exterieur en correcte goede beweging.
Nou zullen sommige de beweging van een dressuurpaard voor de sier vinden. Ik zie dat anders. Die goede beweging komt de duurzaamheid ook ten goede.

Neem Amor. Een hengst waarvan we een uiterst sterk vermoeden van hebben dat hij WFFS positief was.

Hij gaf zelf paarden die zeer hard op de benen waren. Zeer gezonde sterke paarden met een correct funtctioneel exterieur en zeer goede beweging.
Hij was ondanks zijn niet geheel ongecompliceerde karakter, onwijs populair. Ik heb veel Amor kinderen gekend die een hoge leeftijd bereikte. Zelf is hij 31 geworden. Op 26 jarige leeftijd liep hij diverse jonge paarden er nog vrolijk uit qua beweging. Puntgaaf op de benen was hij.

We hebben heel veel te danken aan Amor. Heel veel.

Hier Amor op 29 jarige leeftijd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:47

Elisa2 schreef:
Ik ga weer mee met wat Natasja zegt, daarnaast denk ik dat ik liever met een drager van het wffs gen zou fokken op een vrije merrie. Dan met een drager van OCD/ HKO..want dat laatste heeft veel grotere en problematische gevolgen voor de gezondheid van paarden.

Voor OCD en HK is de vererving volgens mij minder duidelijk hoe dat precies verloopt. Het OCD gen is nog niet gevonden dacht ik(als er al slechts 1 gen bij betrokken is). Dus ik ga te dele met je mee voor wat betreft deze aandoeningen.

Maar ik denk ook dat je bij bepaalde waardevolle bloedlijnen moet kijken wat je exact weggooit.
(of juist niet natuurlijk ;) )

Ja leuk het dat filmpje van Amor? Ik weet er ook nog een van El Corona. Maar die mocht helaas niet zo oud worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:50

Elisa2 schreef:
Klopt, ik wilde er meer mee aangeven dat dat imo aandoeningen zijn die schadelijker zijn voor een paard dan het dragen van het wffs gen. OCD en HKO zijn deels genetisch en ontstaan deels door omgevingsfactoren voor zover ik weet

Ohh mee eens hoor.

En ik denk dat je zeker ook niet te licht moet denken over fokken met paarden met HKO.

Juist omdat je daar vele jaren later pas achter komt dat het paard heeft. Vaak pas op 2,5 jarige leeftijd of later.

Maar goed das weer een ander onderwep :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie