Autolak aantrekkelijk voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 13:18

nature today
Overige

Afbeelding
Foto door SSDesign

Het is een berucht verschijnsel dat steenmarters in hun nieuwsgierigheid alle hoeken en gaten onder de motorkap van auto’s verkennen en daarbij schade aan kabels kunnen veroorzaken. Dat auto’s een aantrekkingskracht op paarden hebben, is minder bekend. Om bezoekers hier op te wijzen heeft ARK Natuurontwikkeling een waarschuwingspictogram ontwikkeld.

Autorijdende bezoekers van natuurterreinen moeten zich bewust zijn van de risico's. Als zo'n terrein door paarden begraasd wordt, is het onverstandig om de auto in deze terreinen te parkeren of daar met de auto stil te gaan staan, bijvoorbeeld om foto’s te maken. De paarden worden namelijk vaak aangetrokken door de lak van de auto en schrapen deze er met hun tanden van af. Waarom ze dat doen is niet bekend, maar wel dat alle paarden het blijkbaar lekker vinden. Hebben ze eenmaal van de lak geproefd, dan blijkt het naar meer te smaken. Vooral metallic lak is in trek bij paarden.

Het is daarom niet slim om met auto’s in het begrazingsgebied zelf te parkeren, stil te staan en/of de voertuigen onbeheerd achter te laten. Menig natuurbeheerder heeft al eens mogen ervaren dat paarden letterlijk achter zijn of haar rug rustig aan de lak of de spiegels zaten te knabbelen. Het is dan ook verstandig om met de auto eveneens ruim afstand van de paarden te houden. Parkeren op de officieel aangewezen parkeerterreinen is dus niet alleen van belang om geen boete te riskeren, maar ook om schade aan het voertuig te voorkomen.

Waarschuwing
Om bezoekers op dit risico te wijzen, heeft ARK een waarschuwingspictogram ontworpen. Het eerste gebied waar deze waarschuwing op borden bij een begrazingsgebied wordt gebruikt, is de Schaikse Heide in natuurgebied de Maashorst in Schaijk. Een soortgelijk bord staat bovendien inmiddels in het begrazingsgebied bij Slot Loevestein van FREE Nature. Deze borden attenderen mensen extra op het parkeerverbod en de aanwezigheid van paarden. Een gewaarschuwd mens telt tenslotte niet alleen voor twee, maar kan zelf ook autoschade voorkomen.

Bekijk het nieuwe waarschuwingspictogram hier.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:24

Afbeelding
yep, al 3 keer bij mijn auto`s gebeurd
:o
Wel door mijn eigen paarden en nee, na 1 keer heb ik het niet geleerd

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:43

Oh joh, ik dacht dat dit echt een soort onzinbericht zou zijn om mensen die meer van hun auto houden dan ze respect voor de regels hebben af te schrikken, maar het is dus echt waar?

Wat apart! Nog nooit eerder gehoord.
Dat van marters wist ik wel, maar die komen hier in de regio volgens mij gelukkig niet voor.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:49

Apart zeg! Zouden ze dan niet een of ander tekort hebben?

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:50

Heel herkenbaar inderdaad!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:39

Afbeelding
Ook hier bekend.
Gelukkig niet met zijn tanden maar wel helemaal afgelebberd

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:41

Ik herken het ook! :j

Met de auto werd de aanhanger om mest op te laden bij de stal in de paddock gereden.

Paard gaat voor de pick-up staan, ontbloot haar tanden, strekt haar hals, zet de tanden op/in de motorkap en trek al schrapend haar hals terug.

Ik wist destijds niet was ik zag en was er absoluut niet blij mee. Want het leverde zichtbare schade op: de antraciete laklaag werd voortaan onderbroken door een beige/gele onderlaag.

Slim is het natuurlijk nooit om je auto tussen loslopende dieren te zetten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-01-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:41

Het is dan wel geen paard en ook geen autolak.. maar mijn kat wil ook echt mijn haar uitgebreid wassen met haar tong als ik haarlak in heb. Heel apart :+ misschien is dat hetzelfde idee?

Merlen

Berichten: 1590
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:59

Onze pick-up vertoont ook verschillende diepe krassen.
Ik ben al enkele keren vergeten dat ik hem niet te dicht naast de omheining mag parkeren.
En soms kan het gewoon niet anders dan dat we ermee de wei op moeten tussen de pony's maar dan moeten we echt met z'n n tweeën zijn.Iemand moet ze constant van de auto weg houden.Vooral m'n c-pony vindt hem lekker.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:10

Mijn paard heeft vorig jaar 2 auto’s met zijn tanden beschadigd gelukkig waren we wa verzekerd :’)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:14

Bij mij was het in IJsland met een huurauto... Paarden likten de hele wagen af, maar een zette toch even z'n tanden in de motorkap. Gelukkig was ik verzekerd, maar de huurder was vooral verbaasd dat het bij een zilverkleurige auto gebeurde. Tot dan toe had hij alleen nog maar rode auto's binnengekregen waar een paard z'n tanden in gezet had. _O-

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:15

xPabloBokt schreef:
Het is dan wel geen paard en ook geen autolak.. maar mijn kat wil ook echt mijn haar uitgebreid wassen met haar tong als ik haarlak in heb. Heel apart :+ misschien is dat hetzelfde idee?



Eeuhm nee. Behalve dat de naam in enkele letters overeenkomen.... is het echt appels met peren vergelijken. :+

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:21

Heb weleens een verhaal gehoord van iemand die een prachtige nieuwe auto zo had geparkeerd dat er geen kans was dat anderen hem bekrasten.
Was wel naast een paardenwei... Dagdag mooie auto!

Was een behoorlijke schadepost. En de eigenaren van de paarden werden vrijgesteld van aansprakelijkheid, gelukkig voor hun.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:35

Ja, het Fiatje van mijn moeder was het slachtoffer van mijn paard, zeker 40 jaar geleden al.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:37

MoniqueT schreef:
Ja, het Fiatje van mijn moeder was het slachtoffer van mijn paard, zeker 40 jaar geleden al.



Trendsetter :Y)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:50

Wist het al. Heb een hele tijd geleden een filmpje gezien gehad van paarden die een auto begonnen af te likken/schrapen. Keek toen ook raar maar ik vond het wel grappig.

Is dit tevens Ook met tractoren want tractoren in de wei blijven ze allemaal mooi vanaf bij ons op stal.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:55

Mja... ijzer tekort hè...

Ik heb 2 auto's gehad met de sporen van mijn paard erop... bij de eerste wist ik niet dat hij het gedaan had, bij de 2e wel... ik zag het hem doen... echt hè... als je op dat moment een luchtbuks zou hebben had het beest pech gehad...

Sinds toen toch maar braaf de auto op veilige afstand gezet...

Overigens waren fietsen ook niet veilig bij dat beest... fietswielen kun je namelijk vouwen... wisten jullie dat al? Oooo en je kunt er vanalles afplukken ;)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:57

Neon schreef:
Overigens waren fietsen ook niet veilig bij dat beest... fietswielen kun je namelijk vouwen... wisten jullie dat al? Oooo en je kunt er vanalles afplukken ;)

Dat geldt ook voor koeien... Maar misschien hadden die het gemunt op de appeltaart die in een van onze fietstassen zat en bij terugkomst dus op was :P

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:14

ojee, paarden moeten nu massaal afkicken van autolak. Valt niet mee zo een verslaving!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:58

Ook ooit ( jaren '70 vorige eeuw) meegemaakt dat iemand zijn eendje met vinyl dak naast een wei met twee jonge paarden had geparkeerd. Beestjes vonden het wel leuk en kwamen er op af. Eentje pakte het dak ergens bij de rand en stukje voor stukje waren ze het dak aan het strippen. Hoe het verder afliep weet ik eigenlijk niet, ik was nog redelijk jong destijds. Ik weet wel dat ik degene was die het zag gebeuren en de eigenaresse van de auto heeft gewaarschuwd.
Overigens waren ruitenwissers voor dit stel ook niet altijd veilig bleek later bij andere auto's :D .

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:03

Klinkt bekend. Pony stond vroeger in een wei waar ook een (zeer weinig gebruikte) toerit naar een boomgaard door liep. Een medewerker van de boomgaard had zn auto in de weide achter gelaten. Had hij beter niet kunnen doen...
Eigenaar van de weide had hem nog zo gewaarschuwd dat het op eigen risico was.

Pony heeft auto van voor naar achteren te grazen genomen. Op diverse plekken zn tanden over de lak gehaald, antenne en ruitenwisser er vanaf getrokken. :o
Die heeft sindsdien altijd zn auto netjes op de parkeerplaats gezet :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 01:57

Meestal staan er op stal eerst fietsen en dan auto's naast de paddock, maar heb Paard ook al weleens zijn hals op zien rekken naar een auto. Maar ja, hij sloopt ook fietsmanden, bellen of andere interessante versiersels van de fietsen als ik niet oplet. :o

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 02:03

Of ze gaan eens effe lekker hun bips schuren aan de motorkap

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 05:21

Hier ook de bitemarks in onze auto en die van mijn schoonvader. Ergens fijn te lezen dat meer paarden dit doen, dacht al dat mijn fries gewoon echt niet spoort....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Autolak aantrekkelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:42

Ow...ik heb het nog nooit mee gemaakt, meeste paarden die met boogjes om die "enge dingen" heen liepen.