Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Moderators: Polly, Shanna, khirshanta, Amaryllis, Hanmar, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:39

Wel grappig / interessant om je hier bewust van te zijn toch? Ik ben wel benieuwd naar het oorspronkelijke onderzoek, want je manier van paardhouden speelt hier denk ik veel in mee.
Ik hoef zelf geen hooi van en naar stal te brengen, het hooi wordt gewonnen op het land waar het paard staat, er zijn geen stro of houtkrullen nodig want ze staat buiten, mest wordt gesleept, en ze eet dus ook volledig gras/hooi met wat vitaminebrok. Ik ben wel nieuwsgierig welke milieubelasting er over blijft. Niet dat ik haar daarom ooit weg zou doen :D Maar bewustwording is nooit weg. Wat je er mee doet ('doorslaan' of niet) is (op het moment in elk geval) nog altijd aan ons zelf :)
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-01-19 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:47

B12 via een supplement toenemen is toch ook behoorlijk eenvoudig? Of snap ik je verkeerd? :)

piendumaitre schreef:
Citaat:
Dan is er nog veel te doen over de productie van soja en tofu. Zo wordt soja, dat in veel vleesvervangers wordt gebruikt, ook gebruikt voor veevoer. Ontbossing als gevolg van grootschalige sojaproductie voor veevoer is dus extra verwarrend. Wel kun je stellen dat als soja direct als voeding voor mensen wordt gebruikt, dat efficiënter is. Ook zijn onderzoekers het niet eens over de milieubelasting van op soja gebaseerde vleesvervangers. In het rijtje hierboven stond dat vleesvervangers efficiënter zijn (Voedings & Visie). Britse onderzoekers stelden echter recentelijk dat flink bewerkte vleesvervangers zoals tofu, die uit andere landen moeten komen, door hun uitgebreide productieproces en langere transportafstand wél meer schade toebrengen aan het milieu dan vlees en zuivel uit eigen land. Dat is zeker goed om te weten, maar het is nog niet overtuigend genoegd om een vegetarisch dieet geheel overboord te gooien. Er zijn namelijk ook onbewerkte vleesvervangers en peulvruchten die minder van het milieu vragen. Bovendien komt niet al het vlees uit eigen land – en dat kun je lang niet altijd zien op de verpakking.

Interessant, dit! Hier ga ik eens meer over inlezen :)

Wat ik nog niet helemaal snap aan deze stelling: als we het hebben over de transportafstand van de soja, dan geldt dat toch eveneens voor de soja die als veevoeder wordt gebruikt? En dan is de conclusie, zou ik denken, dus weer dat de belasting lager is wanneer de soja direct door de mens gegeten wordt i.p.v. door de dieren (en er dus meer soja nodig is). De dieren die voor vlees en zuivel uit eigen land zorgen, hebben toch ook zeer regelmatig/waarschijnlijk weer die ver-weg-soja gegeten? Dus ik snap de logica denk ik nog niet helemaal van dit verhaal, hmm.

Wat misschien goed is om te weten is dat bijvoorbeeld de soja van Alpro vaak uit Europa komen, en steeds vaker lokaal :) Ik denk ook dat veel merken vleesvervangers hier vrij bewust mee om gaan, of althans: dat zeggen ze. Dat moet misschien ook wel, want het is voor hun doelgroep vaak iets belangrijks.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:27

Kinke schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat de uitgeputte grond zeker een ding is, maar veel belangrijker is denk ik dat mensen niet gezond en niet gevarieerd eten. Dit wordt alleen maar bevordert door de bioindustrie: de dieren krijgen al geen gevarieerde voeding meer, waardoor eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn.
Als je daarnaast bijvoorbeeld ontbijt met brood, luncht met rijstwafels en savonds pasta eet, dan eet je in principe de hele dag hetzelfde.

Kun je eens wat onderzoeken laten zien waaruit blijkt dat de kwaliteit van eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn?

Ik was wel benieuwd dus heb even meegezocht. Eigenlijk blijkt dan dat er in bijv. dit vergelijkend onderzoek er meerdere voedingsproducten zijn welke met de jaren bijvoorbeeld minder mineralen bevatten. Niet alleen zuivel/vlees etc. Wel interessant:
http://mineralresourcesint.co.uk/pdf/Mi ... 0_2002.pdf
Helaas gaat deze data maar tot 2002, dus al minder recent. Ik ben wel erg benieuwd nu, want je ziet hier dat bijv. rundvlees in 1991 minder mineralen bevat dan in 1940, maar dat in 2002 dat weer iets stijgt (hoewel het nog steeds minder dan in 1940 is).

piendumaitre schreef:
Als dat zo is dan zijn ze zeer vervuilend. Maar er zijn zat boeren waar de dieren alleen dat eten wat ze zelf geteeld hebben (dus mais voor de koeien van eigen land en gras van de weilanden).

Dat is uiteraard zeker waar, en dat haalt dan ook de onduidelijkheid die ik nog had over het stukje weg- bedankt! Ik dacht misschien ook een beetje te veel van uit NL, waar het volgens mij niet per se de standaard is dat de dieren alleen eten wat de boer zelf teelt. Als dat wel zo is, scheelt dat natuurlijk enorm qua milieubelasting door transport van het voer, ik snap hem!

NikkiDeKerf

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:32

Ja, er is altijd wel iets slechters. Maar misschien is de eerste stap naar 'goed bezig zijn' wel zulke bewustwording, en goed kijken naar wat wij zelf kunnen doen in plaats van naar wat 'de ander' allemaal wel niet slechter doet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie