Ras van de maand: de Engels Volbloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:00

*Bokt.nl
Bokt community
Door RianneH

Afbeelding
De Engels Volbloed van Waikiki.


De maand december was de maand van De Engels Volbloed. Niet direct een ras dat veel vertegenwoordigd lijkt op Bokt, maar we zijn blij met de ervaringen die gegeven zijn.

Waikiki schoot uit de startblokken met een gave foto van haar Engels Volbloed aan de andere kant van de wereld.

Mkango: Hier ook beroepsmatig, maar dan in Engeland (hoewel voor volgend jaar Zuid Afrika en Aus op de planning staan). :D Wij trainen zelf niet op een track, maar hebben diverse gallops van de Jockey Club tot onze beschikking. Zo ligt er naast de deur een 1400m gallop, en zijn er verderop gallops variërend van 1km tot 1600m met verschillende ondergronden (all-weather, gras etc.) en variërende elevations. Ook zijn er schooling grounds voor de hurdlers en steeple chasers. Ik kan morgen wel wat uitgebreider reageren en wat foto's bijvoegen van de omgeving waarin we trainen. :)

Engels Volbloed op de renbaan:
Afbeelding

Avalanche81 ervaring is niet beroepsmatig. Liefhebber hier.
Ik was een redelijk angstige ruiter, merrie was "hot as hell", zo sensibel als iets, en goudeerlijk.
Niet zo 'braaf' als de gemiddelde warmbloed, en ook niet zo simpel, als in: als ik met mijn binnenbeen blokkeerde moest ik niet denken dat ze de bocht om ging.

Zij heeft mij veranderd als mens. Ik heb geleerd te luisteren en te kijken, en te voelen. Overigens heb ik haar nooit gestraft voor wat ze aangaf, en toen ik begreep waarom ze deed wat ze deed, leerde ik ontzettend veel van haar. Met haar durf ik alles. En ik ben geen held, zij ook niet echt, maar ze geeft me vertrouwen en dan durf ik.

Ik vind ze qua karakter: eenkennig, energiek, moedig, nuchter ook (zou je van die heethoofden niet zo verwachten) super eerlijk, wat introvert soms, maar wel erg hangen aan hun eigen mens en die mag ook alles, speels, veel gevoel voor humor, en altijd in voor nieuwe dingen. Afwisseling hebben ze wel heus nodig, en anders bedenken ze zelf wel iets leuks haha.

Keihard ook, op de pezen en de benen. Super gezond, en ongelooflijk sterk. Ook een sterke wil.
Ik heb wel geleerd erg beleefd te zijn op zijn paards, en merrie eerst een schriftelijk verzoek in drievoud te doen toekomen. Dat wel.

Fijne rijpaarden, maar zoals gezegd, erg gevoelig en daarom niet geschikt voor iedereen denk ik, al kun je er dan wel weer een kind op zetten, dan zet ze geen stap verkeerd.

Engels volbloed in stand:
Afbeelding

Ook Lizy29 is een liefhebber:
Hier een groot liefhebber van het EV. Toen ik 10 jaar geleden in aanraking kwam met deze geweldige paarden was ik op slag verliefd. Eerlijk, trouw en met enorme dosis humor. Maar zorg dat je ze met respect behandeld want anders kan je net zo goed gelijk afstappen.
Ik ben ze begonnen te rijden tijdens mijn vakanties bij een vriendin van mijn ouders. Echt genieten en heb dan ook heel wat uren door het bos en omliggende dorpjes gestruind met haar volbloeden.
Inmiddels heb ik zelf alweer een aantal jaren een kruising EV x KWPN van ‘Sit this one out’. Al is die KWPN zowel qua bouw als qua karakter echt ver te zoeken. Alles wat we oppakken vind hij leuk en hij doet altijd zijn best voor me. Ik heb een periode gehad dat ik angstig was met rijden en hij nam me gewoon weer mee in zijn vertrouwen om er samen nog veel sterker uit te komen. Heerlijk ook om te zien hoe hij zich aanpast aan zijn ruiter.
- stapt er iemand op die het allemaal wel denkt te weten maar het voor hem niet op de juiste manier aanpakt: stap maar af;
-stapt er iemand die hem met respect rijdt: hij doet zijn uiterste best voor je;
-zet je er een klein kind op: hij sjokt braaf rondje en zet geen hoef verkeerd.

Binnenkort gaan we onze eigen schapenboerderij opstarten en ook daar mag hij dan aan het werk. Van dressuurpaard, naar boshobbelpaard, naar grasmaaier, naar schapenpaard.....hoe veelzijdig kan je ze hebben. De dag dat Wonderboy met pensioen gaat komt er dus ook zeker weer een nieuwe en dan een ‘echte’.

Afbeelding

Afbeelding

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano,de Quarter Horse, het Trekpaard,Het minipaard,de Arabische Volbloed en De Shetland pony.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 03:29

Wat leuk zeg. Ik heb soms het idee het het EV zwaar onder gewaardeerd wordt. En dat terwijl het super veelzijdige paarden zijn! Ik heb er een staan die tot zijn negende heeft gerend. (Helaas blijvend kreupel) en een kruising. Voor mij niks anders meer.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 05:05

Voor mij ook niet :+:

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:04

Hier ook beste ervaringen met hoog in het (EV) bloed staande paarden. Temperamentvol maar veelal werkwillige karakters met een groot hart. Bezit thans voor recreatief gebruik een 3/4 Engels Volbloed (1/4 Am.App.). Een aangenaam en veelzijdig paard welk zowel onder het zadel (dressuur en buitenritten) als aangespannen wordt ingezet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:21

Ze zijn zwaar onderschat. Je word vaak ook geschokt aangekeken als je zegt een EV te rijden. Alsof je een monster hebt ipv een paard.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:24

Ik denk als je er met de huidige trukendoos op gaat zitten het ook in een monster veranderd :+ . Althans dat is mijn ervaring wel.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:25

:')

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:43

Oh leuk! Had je je ervaringen kunnen doorgeven? Dat wist ik niet. Waar stond dat?
Ik heb ook een tijd een Engels volbloed gereden. En een hele tijd een vriendin met haar Engels volbloed begeleid. Sowieso geweldige karakters!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:48

Jij hebt toch de ggk dekhengst Stravinksy xx gereden Suzanne?

Ik ken maar een rasechte EV, deze was scherp in de omgang en ohz..kan het karakter helaas niet helemaal beoordelen omdat deze met pijn rond liep. (KS)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:52

Elisa2 schreef:
Jij hebt toch de ggk dekhengst Stravinksy xx gereden Suzanne?

Ik ken maar een rasechte EV, deze was scherp in de omgang en ohz..kan het karakter helaas niet helemaal beoordelen omdat deze met pijn rond liep. (KS)


Stravinsky xx inderdaad. Iets meer dan een jaar, toen ging hij naar Zweden, 2001-2002.
Mijn vriendin Jessica24 had ook een hele fijne volbloed, een Mytens xx. Best talentvol dier maar niet erg zuinig op zichzelf helaas. Beide hadden fantastisch karakter. Altijd blijven lopen, nooit opgeven.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:59

Dat is wel echt volbloed he, altijd blijven lopen en nooit op willen geven.

Ik heb er wel een paar gekend met Blanc Rivage als mv, volgens een van mijn toenmalige werkgevers die al wat ouder was bracht die vaak goede dressuurpaarden.

Volgens mij gaf Mytens ook meer dressuur paarden? Stravinsky is volgens mij niet super veel gebruikt in de fokkerij. De EV is bij het kwpn natuurlijk vooral gebruikt tijdens de omvorming.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:29

Ja EV gebruik is niet echt populair in het KWPN. Eigenlijk zonde want in mijn opinie kunnen ze nog zat positieve dingen toevoegen aan het stamboek.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:35

Ik werk met een EV van Esteban xx x Heraldik xx, fantastisch bloed voor de eventingsport. Echt het allerliefste paard wat je kunt wensen, veel moed en heel erg braaf. Zo'n enorm fijn paard!

Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:37

Hier ook een EV liefhebber (of TB zoals dat in Engeland word genoemd). Peterman is mij aan komen waaien en eerlijk gezegd als iemand mij had verteld dat een voskleurige oud racepaard, het paard van mijn leven zou worden, had ik ze hard uitgelachen. Ik was altijd een KWPN mens in hart en nieren, kende alle lijnen en hengsten. En toen stond daar ineens Peterman.

Afbeelding

Daarvoor reed ik op een jachtstal waar ze voornamelijk EV hadden. Een volbloed is qua uiterlijk niet erg uniform. Schofhoogte kan enorm verschillen en ze komen in alle kleuren (hoewel de meeste wel voskleurig zijn en slechts een enkeling schimmel).

Afbeelding

Voor mij is een volbloed een dier dat zich altijd wil inzetten, overijverig is en heel erg anticipeert. Altijd in voor alles. Heel leergierig! Als ze iets doen waar ze plezier van hebben kunnen ze daar nogal heet in worden. Met rust en respekt haal je ze dan door zo'n adrenalinestoot heen. Ook als ze zich hebben overlopen en moe zijn kunnen ze weer heet worden. Een beetje zoals een peuter die toe is aan zijn middagdutje. IMO gaat een warmbloed gewoon slenteren of iig rustiger lopen, maar een TB kan dan nog wel eens praatjes krijgen.
Maar boven alles, gewoon heel erg veelzijdig:

Als eventer met Sir Ian Stark:
Afbeelding

Als point-to-pointer:
Afbeelding

Als dressuurpaard:
Afbeelding
Afbeelding

Als springpaard:
Afbeelding

En in zijn vrije tijd doet ie 't ook leuk als jachtpaard, gymkhanapaard, showpaard en als superman.....
zei ik veelzijdig?

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:21

Hé, wat leuk het EV in het zonnetje. Inderdaad een beetje onderbelicht hier in NL denk ik met alle NL'se succesvolle rassen. Worden ook wel eens wat doorverkocht als (spring)sportpaarden. Ik ben bevooroordeeld maar voor mij geen mooier, eleganter en intelligenter dier.

Edit; Kimbb wat een weergaloos mooi portret van je vos

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:27

Geen enkele kennis c.q ervaring met EV. Geniet van dit leuke leerzame topic.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:33

Mijn moeder heeft vroeger een aantal jaren een voskleurige EV gehad en was er helemaal weg van. Ze reed dressuur met haar, sprong af en toe een wedstrijdje en ging er elk weekend het duin mee in. Het was een ontzettend lief en mooi paard dat alles voor mijn moeder deed. Ik herken ook wat anderen al zeiden over het feit dat het ras vaak ondergewaardeerd wordt. Want het werd vaak nogal bijzonder gevonden als ze vertelde dat ze een EV had. Terwijl ze er ontzettend veel plezier mee/van heeft gehad.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:10

Kimmb wat interessant dat jij zegtvde meeste meeste zijn vos. Hier in Australie zijn ze gewoon in alle kleuren. Ik zie overwegend bruin en zwart maar absoluut ook genoeg schimmel en zwart.

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:11

Ik zie ze ook overwegend bruin en zwart :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:44

Ik met name bruin en vos maar ken ook een valk en zwart. Schimmel ken ik er zo geen maar weet wel dat ze bestaan.
Zal wel liggen aan de tak van sport waar je in zit en de lijnen die daar in voorkomen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:57

Mijn eerste pony was ook een kruising met een Engels Volbloed, heerlijk dier <3

Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:53

wortel115, Australie is toch zowiezo anders? Daar hebben ze zwarte zwanen ipv witte! :+ Van de kleur is meer een persoonlijke waarneming (mn waar ik woon, zuid engeland). Schimmels zie ik echt bijna nooit als EV.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ras van de maand: de Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 03:31

Kimmb ze hebben inderdaad een eigen stamboek dus er zal best verschil inzitten. Hier meerdere schimmels in mijn omgeving. Ik zelf heb een bruine en een vos maar de vos is tb x stockhorse.

dianem
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:39

hallo allemaal,heb een bijna EV merrie van twaalf jaar jong,heb haar vanaf dat ze vier maanden oud is,en wat jullie allemaal schrijven,zo herkenbaar:koel in het hoofd,niet gauw onder de indruk,dapper,groot hart,is wel snel verveeld,omdat ze zo intelligent is,dus houdt van afwisseling.Heb een vriendin die grondwerk met haar doet,vindt ze geweldig,kan een knappe dressuurproef lopen maar geeft het je niet cadeau,kan super springen,kan ze wel heet bij worden,geweldige benen,nog geen dag kreupel geweest.Ontzettend voorzichtig en braaf als er kinderen op haar rug zitten,kortom geweldig paard maar is ook altijd eerlijk behandeld,en dat is wel heel belangrijk,straf niet onterecht want dat onthoudt ze!Hou gewoon ontzettend veel van haar!

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:38

Hier ook een EV fan!

Wat een werklustige, slimme dieren <3
Ik heb afgelopen zomer het geluk gehad om met een Canadese eventing amazone en haar man (volbloed trainer) te mogen werken. Ik heb altijd respect gehad voor de thoroughbreds, maar man wat een kracht zit erachter, zowel fysiek als mentaal!


Mijn eigen merrie is een afstammeling van Regal Classic & Secretariat in de merrielijn en My King & The Schreiber van de andere kant. Hart van goud, Z dressuur, en in training voor het L springen & M eventing.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding