Hoe belangrijk is de balans vd ruiter voor de draagkracht vh paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WhiteWolf

Berichten: 48
Geregistreerd: 29-08-07

Hoe belangrijk is de balans vd ruiter voor de draagkracht vh paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 21:53

Rijtechniek en communicatie met het paard is essentieel voor de ontwikkeling tussen trainer en paard. Ik zeg bewust "trainer" en niet "ruiter" omdat het trainen van een paard zoveel meer omvat als alleen maar rijden. Dus mijn vraag aan jullie is; hoe belangrijk vinden jullie je eigen vaardigheden in het trainen van je paard?

RIP: Roos 29-12-2010 (Ahoy x Wallstreet)
Er zijn geen problemen. Alleen mogelijkheden en uitdagingen.
Wil je mijn mening, of wil je dat ik zeg wat je wilt horen?


Avalanche

Berichten: 15798
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe belangrijk is de balans vd ruiter voor de draagkracht vh paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:59

Balans en correct rijden is alles. Met een ruiter die niet in balans zit kan het paard niet anders dan ergens in het lichaam compenseren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:38

Heel belangrijk, mijn eigen vaardigheden zijn direct van invloed op de balans van het paard

Ik moet eerst leren hoe ik de balans kan vinden en onderhouden
Alleen met mijn -verworven - kennis en kunde kan ik mijn paard helpen en opleiden

Maar hierin kan een ruiter niet zonder de kennis en kunde van een goede trainer, die mij als ruiter kan vertellen waarom een paard iets wel of niet kan, en daar oefeningen voor heeft om het paard en mij te helpen, het onder de knie te krijgen

Als ruiter moet ik aanvoielen waar mogelijk blokkades zitten, dat moet ik kunnen terug koppelen naar de trainer om oplossingen te zoeken, en dan bedoel ik geen symptoombestrijden


Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe belangrijk is de balans vd ruiter voor de draagkracht vh paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:50

Ik heb met mijn (destijds) jonkie een relatief makkelijke route naar een dragende achterhand genomen: werken aan de verticale balans.

De balans van de ruiter is essentieel, want het duurde efkes voordat de Spaanse schone het echt doorhad.
Zou ik 'tegengehangen' hebben (zij veel gewicht op rechtsvoor, nou dan hang ik wel naar links) uit gebrek aan 'een oog op de grond', dan kan één en ander wellicht lukken, maar zodra een ander iemand die anders zit opstapt heb je gedoe.

En uiteraard: balans is sowieso een vereiste om ontspannen te kunnen bewegen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker