Achterwaarts is een straf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mearas

Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-20
Woonplaats: Mechelen

Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 10:40

Dag iedereen,

Ik hou me bezig met grondwerk en rijden met mijn verzorgpony en op de manege. Nu zei iemand me laatst dat je paard achterwaarts laten stappen (ik zat in het zadel) een straf is voor het paard. Ik heb juist begrepen dat achterwaarts kunnen stappen erg belangrijk is bij grondwerk en rijden o.a. voor het instellen v/h leiderschap/buiten jouw bubbel blijven en het leren meer onderbrengen van de achterhand om ons gewicht beter te kunnen dragen.'Sit back more' zoals ik t in verschillende filmpjes zag.
Wat weten jullie hierover?


Ayasha
Blogger

Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:46

Hier is achterwaarts gewoon een oefening en iets dat bij de basis omgang hoort. Ze moeten gewoon op mijn vraag achterwaarts kunnen stappen. Draaien is niet overal een optie. Of het al dan niet een straf is zal vooral af hangen van de energie die jij achter je vraag zet.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

DuoPenotti

Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:48

Ik lees wel eens dat mensen hun paard achterwaarts zetten voor straf.
Ik heb daar nooit achter gestaan dat te doen.
Want die negatieve emotie wil ik daar niet aan verbinden.
Achterwaarts gewoon iets wat soms handig is.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:49

Precies wat hierboven staat: het is een oefening die je kunt aanleren.
Het kán een straf zijn, als je je paard achteruit jaagt met veel bombarie. Als je het ze netjes leert is het net zo spannend voor ze als gewoon een pasje opzij of naar voren...

VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:51

Achterwaarts is geen straf, maar sommigen gebruiken het wel zo. Die jagen het paard inderdaad naar achter omdat het paard te veel heeft gepusht zeggen ze dan. Terwijl achterwaarts gewoon een oefening is, en als je dat vanuit ontspanning doet (dus zorgen dat het hoofd van het paard ontspannen laag blijft) is er niks geks aan of mis mee.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:56

Achterwaarts, zowel ohz and aan de hand, is gewoon een goede oefening, geen straf. Het is een goede manier om lekker te stretchen, zeker voor de achterbeengewrichten. Het wordt zelfs gevraagd in proefjes vanaf L2. Daar moet je ook geen negatieve associaties aan vast willen maken.

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:58

Achterwaarts is gewoon een oefening, vanuit ontspanning en heeft idd voordelen tijdens training.

Ik heb paard ook wel eens achteruit gezet als ze te veel in ruimte kwam of zoiets. Maar dan zijn er 2 opties eb ligt het eraan hoe en wat ze deed met welke intentie. Of ze moet van mij uit mijn ruimte en maakt niet uit hoe, vooruit, opzij, Achterwaarts. Of ik zet haar rustig achteruit waarbij het weer een oefening is, net zoals een pasje opzij zetten of naar voren.

Maar er zit geen negatieve associatie aan, want het is geen straf geweest. Zo heeft zij of vorige paarden het ook nooit opgevat.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Mearas

Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-20
Woonplaats: Mechelen

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 12:10

Ik dacht inderdaad wel dat het niet persè een straf was. Ik zou een paard idd ook zeker niet met geweld achteruit zetten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57829
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:20

Hier gaan ze achteruit als ik met mijn vinger naar de borstkast wijs. Ik kan me niet voorstellen dat mijn paarden zich dan echt "gestraft" voelen. Hun lichaamstaal komt iig nooit over alsof ze het als straf ervaren. Het is gewoon een verzoek, net zoals wanneer ik ze vraag om hun voet te geven of mee te lopen. Het kán een straf zijn. Maar ik denk dat de wijze waarop het verschil maakt TS. Dus zolang jij het niet als straf "uitvoert" denk ik niet dat jouw paarden in het grondwerk het als straf ervaren.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:44

los van het feit dat het een gymnastische oefening - om b.v. de sacro-iliacaal ligamenten even te kunnen strekken - kan zijn, vind ik het ook wel fijn als ik achteruit in kan parkeren ( kan niet overal draaien)

maar zoals met zo veel: alles wat je niet goed doet kan een straf zijn

je moet het in begin ook niet afdwingen, maar rustig aan en stapje voor stapje


even aandacht voor punt 3, dan weet je waarom stapje voor stapje noodzakelijk is


https://www.atletischerijkunst.nl/atr/o ... 10-redenen

goldyc

Berichten: 745
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:14

Ik weet dat er mensen zijn die een paard, dat nietof te traag reageert op een hulp om halt te houden, achteruit zetten. Zo leert het paard 'niet stoppen = achteruit'. Achteruit gaan is meestal moeilijker dan gewoon stoppen dus na een paar keer stopt het paard op de lichtste hulp.
Het is in mijn ogen eerder een vorm van conditionering dan echt een straf.
Los daarvan zet ik ook wel eens ene paard achteruit als het te dicht in mijn ruimte komt. Maar soms zet ik ze ook een pasje opzij, hangt ervan af. Zolang ze er maar uit zijn, is het goed.

Mearas

Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-20
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-21 16:07

MCE schreef:
los van het feit dat het een gymnastische oefening - om b.v. de sacro-iliacaal ligamenten even te kunnen strekken - kan zijn, vind ik het ook wel fijn als ik achteruit in kan parkeren ( kan niet overal draaien)

maar zoals met zo veel: alles wat je niet goed doet kan een straf zijn

je moet het in begin ook niet afdwingen, maar rustig aan en stapje voor stapje


even aandacht voor punt 3, dan weet je waarom stapje voor stapje noodzakelijk is


https://www.atletischerijkunst.nl/atr/o ... 10-redenen


Interessante link, Bedankt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:21

In dressuur kan het zowel straf als gymnastiek zijn.
Bij een paard dat probeert weg te stormen, kan het enkele achterwaarts al als een straf aanvoelen. Maar dit hangt natuurlijk ook van het paard zelf af en de omstandigheden.
Echter in normale omstandigheden is dat niet de bedoeling. Het paard moet leren om rustig in goed afgemaakte passen achterwaarts te gaan. Dat op zich is echt niet zo makkelijk als het klinkt. Daar past geen spanning bij die bij 'straf' wel altijd opkomt. Ikzelf probeer die associatie ook altijd te voorkomen. In lang vervlogen tijde was de 'Schaukel' [=schommel]een oefening die op het hoogste niveau gevraagd werd, waarbij een paard storingsvrije overgangen van stap naar achterwaarts, en omgekeerd, moest maken. Dat was zeker niet als straf bedoeld, maar als blijk van optimale durchlässigkeit.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:37

Paarden zullen van nature niet snel achterwaarts lopen voor de lol. De meeste paarden lopen namelijk nog steeds liever gewoon voorwaarts. Dat is makkelijker en ze zien waar ze heen lopen. Het vergt ook vertrouwen om ze ergens heen te sturen waar ze niet kunnen kijken.

Het is een van de oefeningen die wij aanleren voor gemak (poetsplaats of trailer), als gehoorzaamheid (grondwerk) of kunstje (vrijheids/dressuur).

Dat hoeft geen negatieve associaties te geven.

En zelfs als je het gebruikt bij bijvoorbeeld een paard dat dramt en niet oplet. Dan hoeft daar geen negatieve lading aan te hangen. Maar het is voor de mens wel een handig 'knopje' om te gebruiken bij paarden die niet op je letten.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:40

Het wordt wel als straf gebruikt bij paarden die het erf niet af willen, of na 100 meter opeens gaan staken. Dan kán het werken om te zeggen: "Je wilt niet vooruit? Dan gaan we toch achteruit..."
Ik vermoed dat daar de opmerking van je stalgenoot vandaan komt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:43

Het wordt ook wel gebruikt bij trailerladen, door het paard steeds achterwaarts te zetten. Zal hij na een tijdje heel graag voorwaarts (de trailer in) willen lopen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

pien_2010

Berichten: 42804
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:58

Achterwaarts is een oefening en erg belangrijk.

Toen Hercule nog een hengst was, was hij zeer onstuimig en erg fel op de merries. Van de hengstenhouder waar we toen stonden geleerd om streng tegen hem te zijn en hem achteruit te zetten als hij klauwde, gilde cq in de wei wilde gaan. Dit heb ik toen maar een dag consequent hoeven te doen en toen liep hij aan een lang halster touwtje met me mee. We hadden hem toen net en hij probeerde uit.
Af en toe heb ik hem nog aan de hand streng achteruit moeten zetten, zowel als hengst als toen hij inmiddels geruind was. Voor hem was het een wake up call→ en je zag in zijn ogen dat hij niet leuk vond want heel goed begreep hij dat hij moest stoppen met drammen. Weer een fase later hoefde ik alleen nog maar een vinger omhoog te doen of eventjes te knippen met mijn vingers, als hij met anderen was en hij probeerde de leiding over te nemen. Dan zag je de twinkel in zijn ogen → zo van→ "jammer, ik ben gesnapt" om vervolgens zijn hoefje normaal te geven of eventjes wat ruimte te geven aan de ander etc.

Ik vind dus dat het achteruit hier behoorlijk pittig als niet horende als straf neergezet wordt. Hercule was erg dominant en ik vermoed dat hij behoorlijk wat "petsen" in zijn leven gehad heeft om hem te corrigeren voordat hij bij ons was, want hij veranderde zijn gedrag daar niet op en als iemand zijn hand omhoog deed dook hij met succes weg, dat zag ik gelijk al bij aankomst. Op 1 poeier na (de 1ste dag bij ons en hij echt gevaarlijk deed) van mij met de zweep, maar dan ook een echte en heel hard tegen zijn borst, was dit eigenlijk nooit meer nodig want de achteruit werkte bij hem veel beter. Hij vond dat niet tof. Laat dat nu net de bedoeling zijn geweest. Met name door de achteruit oefening consequent in het begin toe te passen, hebben wij 20 jaar een hele grote vriend gehad, waar zelfs anderen en mijn kinderen toen hij nog hengst was, op konden rijden en na paar weken mee aan de hand konden lopen om hem in de hengsten wei te zetten, waarvoor hij langs alle dames moest.
Ik weet zeker als wij dit niet consequent hadden toegepast, had ik een gevaarlijke draak gehad. Want toen hij die poeier kreeg met de zweep over zijn borst, zag ik een enorm respect in zijn ogen voor mij→ van "ach so, macht man das so". Ik was in tranen en heb er niet van geslapen en het paard had begrepen dat linksom of rechtsom hij niet met mij ging kuieren en dat vond hij heel fijn die duidelijkheid. Want onder al dat pittige hengstengedrag zat een enorm lief paard, die niet door had dat hij 550 kg was, en dat hij echt gevaarlijk kon zijn in zijn onstuimigheid als hij zijn kracht gebruikte, zijn voorbenen (dodelijk bij een hengst als die gaat maaien) of zijn tanden in iemand. Onder begeleiding van de hengstenhouder waar wij stonden hebben wij dat vanaf minuut één met succes aangepakt.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:59

Puur evolutionair gezien kan ik me voorstellen dat het als een straf gezien wordt. Wanneer een paard zijn hoofd tegen je aan duwt (en je daarmee soms haast tegen de muur aan plet ;( ) wordt dat toch ook als teken van dominantie gezien? Paard "duwt" je letterlijk opzij? Dat doen ze in de kudde ook wanneer ze een ander op z'n plek willen zetten / willen straffen.

Even los van de voordelen van de oefening, kan diegene die je vertelde dat het als straf gezien wordt dit misschien bedoeld hebben?

Nieuwsgierig naar Bitcoin?
Freedom is just another for nothing left to lose

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:27

Onder het zadel vind ik het gewoon een oefening, en een hele nuttige.

Aan de hand is het niet zozeer een straf maar wel iets wat vrij direct op de ruimte ingaat: het paard moet voor jou aan de kant. Dat is helemaal niet iets wat alleen maar negatief is, je hebt het vaak ook gewoon nodig om te kunnen manouvreren met een paard. Maar het is ook wel iets waarin je toch wat meer druk uitoefent.
Dus jawel, een paard wat iets te opdringerig is, de stal wil uitglippen, vergeet dat ik vroeg om stil te staan zet ik wel een pasje achteruit. Tegelijkertijd is hoe ik het doe meestal niet als straf: het doel is niet om het paard iets vervelends te laten doen, maar vooral om de focus bij mij te leggen en mijn ruimte duidelijk te maken. Dat soort vragen zijn juist ook een prima aanleiding om vervolgens juist wel weer te kunnen belonen, "let op mij en het is veel leuker. Loop door me heen en je schiet er niets mee op want je moet toch weer terug."

Maar ook de energie maakt uit, en ach, soms ook de beloning :) Een van de leuke pony's die ik ooit achterwaarts vroeg liet duidelijk merken dat heel beledigend te vinden: hoofd omhoog, verzet in het hele lichaam. Ze ging uiteindelijk wel naar achteren maar dat was echt onder protest. Een week later vroeg ik het nog eens, met ik geloof 1/8ste biksje als beloning, en toen was de reactie 'tuurlijk gaan we achteruit! Nog een pasje? Prima!'
Nou wil ik het zeker ook zonder beloning kunnen (en eigenlijk geef ik paarden bijna nooit iets), maar het is ook fijn om vanuit medewerking te kunnen werken en het leuk te maken en dat het paard het niet als iets vervelends ziet.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:58

Onder het zadel ga ik zelden achteruit, het is indd goed voor de achterhand, ook kan het erg handig zijn dingen van grondwerk onder het zadel te herhalen.
Ik gebruik achteruit vrij regelmatig op de grond. Ik haal hem zo uit mijn ruimte door het touw te bewegen, is dat een straf? Nee, het is meer een grens van ongeveer een meter om mij heen, waar hij simpel weg niet in mag. Zelfs bij paniek blijft hij hier netjes uit.
Achteruit kun je ook gebruiken om het ''slechte antwoord'' moeilijker te maken, gewoon stilstaan is bijv. makkelijker dan 20 passen achteruit, dus als je met druk en release het niet opgelost krijgt heb ik zo nog mijn ''trucjes'' om het makkelijke antwoord ook daadwerkelijk makkelijk te maken.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:03

Achterwaarts is een oefening, geen straf.

Ja, als een paard te dicht in mijn ruimte komt, zet ik hem wel eens achterwaarts. Maar niet als straf, meer om hem uit mijn ruimte te krijgen.

Of om even de aandacht terug te krijgen bij paarden die wat afgeleid zijn. Maar daar kun je iedere oefening voor gebruiken. :)

:wave:

Anoniem

Re: Achterwaarts is een straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:30

Het is een goede grondwerkoefening om aan respect te werken.
En in sommige situaties (aan de hand) kan het in die zin ook "als straf" gebruikt worden. Bijvoorbeeld als je paard enorm loopt te drammen, in de rode zone komt vanwege stress, over je heen dreigt te lopen. Straf klinkt dan negatief, maar eigenlijk is het dan wel een negatieve bekrachtiging van ongewenst gedrag.. dus ja.

Die paar passen achteruit onder het zadel vind ik dan weer gewoon een oefening. Vaak doen paarden dat gewoon omdat ze het netjes geleerd hebben maar heeft het verder niets te maken met of ze al dan niet respect voor je hebben.

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:41

Achterwaarts zie ik ook niet als straf en zo gebruik ik het ook zeker niet. Mijn paard heeft problemen in het SI gebied gehad en achterwaarts was een oefening die ik van de osteo moest doen. Nog steeds gebruik ik het achterwaarts aan de hand voor en na de training, als losmakende oefening. Inmiddels vindt ze het zo makkelijk dat ze met totale ontspanning en lossigheid een half weiland achterwaarts zou kunnen.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Berko
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:04

Geen straf, wel om m aan t denken te zetten, maar dat is gewoon logisch afwisselend rijden, figuren etc.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:25

In mijn ogen is achterwaarts idd een nodige oefening/richting - heel handig als je een hekje moet openen/sluiten vanuit het zadel en daarvoor achteruit moet, zonder af te moeten/willen stappen. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar ook evengoed als je wilt opstappen, en je paard "hier" moet blijven stil staan - als het dan 2 stappen naar voren zet, wil je dat je hem/haar die 2 passen ook weer achteruit kunt laten zetten. Om duidelijk te maken "hier is het te doen, sta even stil wil je".

Daarentegen heb ik ook al gehoord dat "men" dit gebruikt als straf, en dat paarden waarbij dit op die manier voldoende gedaan wordt dit ook linken aan "ik heb iets verkeerds gedaan".

Helaas voor mij is mijn eigen paard zo opgeleerd. Bij haar werd "achteruit gaan" idd enkel gevraagd als ze "iets verkeerds" gedaan had.
Moeilijke situatie.

Aan de hand gebruik ik achteruit gaan sowieso nooit als straf. Als ik haar, aan de hand, vraag om achteruit te gaan, is dat omdat ze, wanneer ze vooruit stapt, niet op de juiste plaats/in de juiste houding staat. Of omdat ze in de weg staat, en dat niet kan opgelost worden door vooruit te stappen. Denk bv. aan de smid, osteo, net een stap te dicht komt in de stal en mij klem zet tegen de stalwand, ... In het zadel vond ik dat moeilijker - mijn paard stapt namelijk heel makkelijk achteruit, maar ik heb nooit geweten of zij dat in haar hoofd is blijven linken aan "ik heb iets verkeerds gedaan want ik moet weer achteruit".
Ik heb het, in het zadel, in de praktijk nooit echt nodig gehad om achteruit te gaan, en heb het maar zo gelaten en het nooit echt gevraagd. The easy way out, zeg maar. Mijn paard is erg wendbaar - ik liet haar eerder een soort "spin" maken om op de juiste plaats uit te komen dan haar achteruit te doen gaan, want straffen was in dat geval nooit aan de orde, en ik wilde haar ook dat gevoel/die link niet geven.

Toen ik mijn paard een half jaar had, was ze nog geen 10 jaar, en bleek ze op pensioen te moeten gaan. We zijn nu 10 jaar verder. In het zadel heb ik het dus nooit meer nodig gehad, en aan de hand hoop ik maar dat ze die link met "ik deed iets fout" niet legt, want daarom vraag ik het niet :j
Als ze opdringerig wordt, en daardoor te dicht komt, of op welke manier dan ook iets fout doet, wijs ik haar daarop door "EY" te zeggen en met mijn vinger naar haar neus te wijzen. Zo te zien snapt ze dat wel, en linkt ze dat met "ik deed iets verkeerds". Als de situatie het dan vraagt, zet ik haar achteruit, maar alleen omdat ze op dat moment te ver is gelopen, te dicht is gekomen, ... en niet als straf; maar puur om haar "op de juiste plek/in de juiste stand" te zetten.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers