Wat te doen als paard op hol slaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:40

Kookaburra schreef:
Barbet schreef:
Mag een manege eigenlijk op deze manier klanten laten rijden?
Ik bedoel vanwege de corona regels.

Nee. Sporten mag met maximaal twee personen, tenzij het 1 gezin betreft of tenzij de personen onder de 18 zijn.

Ik weet niet of het nu om een manege gaat, maar in groepjes buiten rijden wordt helaas nog gedaan. Hoe je het ook went of keert, de vraag van de topicstarter zal niet veranderen. Een paard kan altijd op hol slaan.
Maar of deze activiteit handig was ivm corona, ja, daar mag topicstarter zelf overna denken.


Het ging om 3 meiden van 16 dus dat is als het goed is allemaal binnen de regels


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:55

Als een paard echt op hol slaat is dat niet uit te zitten voor mensen die nog maar 6 maanden rijden. Als ze niet echt op hol slaan, kun je ze bijna altijd wel omtrekken door 1 teugel heel kort te pakken en met al je kracht daaraan te trekken. Ik heb nog maar 2x mee gemaakt dat dat niet werkte. Die paarden waren echt in blinde paniek, daar doe je niks tegen, maar komt weinig voor. Meestal gaan ze gewoon uit schrik rennen.

Zebrastreep

Berichten: 9687
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 02:13

Ik ken meer maneges waar het gebeurd dat je met 6 maanden ervaring mee mag op buitenrit. En altijd begeleid door meiden van 16. Heeft dit mijn voorkeur nee absoluut niet! Ik heb een keer hetzelfde meegemaakt.

Ik reed met 1 andere stagiaire en iemand die haar paard op de manege had staan en 2 beginners een buitenritje. We waren aan het draven maar moesten omkeren omdat een slagboom dicht was. We keerde om maar de 'begeleider' begon direct weer weg te draven en de andere stagiaire bleek nogal bang te zijn en die had perongeluk een verkeerd signaal gegeven. Vervolg allemaal er van door. Ik had mijn eigen paard voor het eerst mee en die draafde al weer na 2 galop passen. 1 beginner bleef zitten maar de ander viel en kreeg nog een trap na. De verwondingen vielen mee maar de schrik zat er goed in
En het waren 2 hele brave makke pony's al ver in de 20.

Achteraf vindt ik het heel dom dat het zo is gelopen want het had niet gehoeven. Ik hoor daar nog regelmatig verhalen over sat meiden van 16 een groep begeleiden. Onverantwoord in mijn ogen. In een crisissituaties weten die nog niet hoe ze moeten reageren of ehbo moeten bieden.

Slechte zaak ook van de manege eigenaar!

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 06:56

Wat een vervelende ervaring te ik weet hoe beangstigend dat kan zijn. Als je kan is uitrazen naar mijn idee de beste optie. Als dat niet kan dat kan je een volte maken of ergens tegen aan parkeren, voor beide is in mijn ervaring iets te zeggen. Een korte volte heb ik een keer gedaan met een haflinger die vervolgens de andere kant op trok en toen werd ik gelanceerd, tegen iets aan parkeren heeft bij mij ook een keer geresulteerd in steigeren, draaien en door. Dit waren beide paarden waar ik de eerste keer op reed en wist dus niet hoe ze zouden reageren. Op mijn eigen verzorg pony wist ik wel wat de beste manieren waren om de handelen maar dat is ervaring met de pony.

Je kan er niks aan doen dat dit is gebeurd en je moet je er vooral niet schuldig over voelen. De bestuurder van de auto zat 100 procent fout

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:12

Koetje_boe schreef:
senna21 schreef:
Wat een ontzettend vervelende ervaring.
Je hebt je best gedaan om de andere ruiters op te vangen. Echt goed geprobeerd, maar een paard in blinde paniek stop je niet eenvoudig.

Wat nu wel heel belangrijk is dat de pony's eerst weer rust en gehoorzaamheid leren en vertrouwen krijgen.
Ooit heeft een vriendin van mij een vervelend bijna ongeluk gehad met haar pony die schrok van een vrachtwagen. Helaas was de pony daarna niet meer betrouwbaar in het verkeer.
Voorlopig even niet op avontuur gaan en lekker dressuurmatig trainen. Als je vervolgens weer naar buiten gaat, is het beter om begeleiding te vragen.


Dat de paarden die op hol zijn gegaan gaan nu ook tot na de vakantie niet meer naar buiten dus daar ben ik wel blij mee! Verder is het sowieso een regel dat de eigenaar altijd mee naar buiten gaat dus dat komt zeker goed!


Dit is misschien wel de meest vreemde opmerking.. die paarden moeten de dag erna gewoon weer naar buiten met ervaren (volwassen!) ruiters zodat ze er van kunnen leren dat het buiten helemaal niet eng is. Van de situatie uit de weg gaan leren ze helemaal niks natuurlijk.

Het enige wat ik absoluut niet begrijp is dat de eigenaar met de fiets mee is en de auto niet gezien/gehoord heeft en dat hij 2 onervaren ruiters mee laat gaan met een meisje van 15..

noviceh

Berichten: 4764
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:30

HopeMyDay schreef:
Het enige wat ik absoluut niet begrijp is dat de eigenaar met de fiets mee is en de auto niet gezien/gehoord heeft en dat hij 2 onervaren ruiters mee laat gaan met een meisje van 15..
Even hierop inhaken, de eigenaar reed op de fiets op het ruiterpad? En had 2 paarden vast? Hoe dan?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:59

noviceh schreef:
HopeMyDay schreef:
Het enige wat ik absoluut niet begrijp is dat de eigenaar met de fiets mee is en de auto niet gezien/gehoord heeft en dat hij 2 onervaren ruiters mee laat gaan met een meisje van 15..
Even hierop inhaken, de eigenaar reed op de fiets op het ruiterpad? En had 2 paarden vast? Hoe dan?


Hij had de van allebei de pony’s aan een teugel licht vast! Gelukkig hebben we best brede en goed verharde/Aangestampte ruiterpaden dus dat kan dan gewoon

Nogmaals ik begeleide die rit niet ik zag dat ze naar buiten gingen en heb gevraagd of ik mee mocht. En dat was goed. Maar in zo’n crisis situatie waar je ook nog de persoon die de rit begeleid kwijtgeraakt voel ik me wel verantwoordelijk. Puur omdat ik dan de enige ben die misschien nog een soort van rationele keuze kan nemen

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:03

Wat zal je geschrokken zijn TS! Gelukkig is het goed afgelopen... Het kan altijd gebeuren natuurlijk. Zelf met het meest ervaren paard en de meest ervaren ruiter. Ik zou wel als eigenaar (en ik heb begrepen dat jij dat niet bent) enkel mensen mee naar buiten nemen die alle drie de gangen goed beheersen en die een bokkensprong o.i.d. wel uit kunnen zitten. Dan nog kan dit je overkomen, maar dan hebben ze in elk geval zelf wat meer te vertellen.

Jij hebt in elk geval goed proberen te handelen. Ik heb mijn paarden de one rein stop aan geleerd. Ik heb het nog nooit hoeven gebruiken want zij zijn niet van die wegrenners. Mijn eerste paard kon wel gigantisch aan de kletter gaan. Daar hielp alles een beetje, maar ik had wel vele meters nodig voor we uiteindelijk tot stilstand kwamen.

Janneke2

Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:20

... ik vermoed dat ik mij 'een hoedje zou schrikken' als er een auto op het ruiterpad verscheen.

Schrikt Knollie ook, dan zijn er verschillende opties : haar Spaanse bloed maakt dat ze na drie passen stil staat; ik grijp de balansteugel en ze staat alsnog stil, of het is proberen aan boord te blijven terwijl het vluchtinstinct de dieren in veiligheid probeert te brengen. (... waarbij een dier dus sommige dingen compleet zal negeren - maar een kilometer ruiterpad in volle vaart "het zij zo".)

Verder is er de optie van one rein stop in combinatie met je eigen gewicht gebruiken om je dier compleet uit balans te brengen.

En misselijk commentaar naast je neer leggen: als een idioot jou in een 'achterlijk parket brengt' krijg je met problemen te maken.
Dat staat los van goede voorbereiding etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

NovaZembla00

Berichten: 1
Geregistreerd: 09-01-21
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:03

Jeetje wat een heftig verhaal is dit zeg... Ik denk dat je alleen maar rustig kan proberen te blijven en proberen te blijven zitten. Je hebt buiten helaas geen bak rand waar je hem tegen aan kunt zetten.

Ik heb het ook wel een paar keer gehad, gelukkig had ik wel een beetje stuur en heb ik hem op een open stuk op de volte kunnen krijgen.
Na mijn mening hoef je je ook echt niet rot te voelen, paarden blijven vluchtdieren en kunnen op hol slaan.

Nova Zembla (CumLaude x Kennedy)

Reneegorka
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:39

Wow heftig! Ik vind dat je voor jouw leeftijd echt wel goed gehandeld hebt! Zoals al eerder vernoemd helpt soms juist actief rijden, maar dat is wellicht iets voor de volgende keer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers