'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-20 19:14

Momenteel staat mijn paard al drie jaar met een herstellende blessure, maar ik denk graag terug aan de tijd dat we nog zorgeloos konden rijden.
En toen bedacht ik me weer dat het vaak een lastige opgave was :') .
Vooropgesteld moet gezegd worden dat mijn paard en ontzettend lief dier is en ik zou hem nooit inruilen, maar jeeeeeeemig wat heb ik soms toch zitten vloeken.

Hij bokte niet (zo vaak), hij rende niet... Hij deed gewoon niks. Hij liep z'n rondje en zijn lijf werkt niet mega mee dus hij loopt graag lekker lang en uit elkaar gevallen. En ik heb gewerkt, gelest en altijd alles bij mezelf gezocht als we na 5 jaar nog geen winstpunt reden in de B.
En ik ben geen sterruiter en bij z'n opvoeding heb ik best wat steken laten vallen. Maar sinds ik na zijn ongeluk ook weleens andere paarden rijd moet ik toch concluderen dat het niet volledig bij mezelf ligt, maar ook voor een heel groot gedeelte bij hem. Ik rij namelijk direct beter met andere paarden dan met die van mezelf waar ik toch zo'n 9 jaar mee heb gereden. En dat zijn dan ook niet perse goed gereden paarden. In heb er een ingereden die na twee maanden onder het zadel betere punten liep dan mijn eigen paard :+ .
Overigens is hij in de algemene omgang ook lief, maar dominant en snel beledigd. Zijn moeder was qua rijden en omgang precies hetzelfde.

Dus bij deze het discussiepunt, het algemene gezegde 'het ligt niet aan het paard maar aan de ruiter' is soms niet van toepassing... Want soms ligt het wel aan het paard en zijn slechte bewerkbaarheid.





* overigens was er niks mis met mijn paard, op bepaalde dagen liep hij namelijk wel de sterren van de hemel en verder was alles nagekeken en bijgehouden.


Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:25

Ilse_123 schreef:
'het ligt niet aan het paard maar aan de ruiter' is soms niet van toepassing... Want soms ligt het wel aan het paard

Klopt. Maar het paard kun je niet veranderen, de ruiter wel. Dus door de oorzaak bij de ruiter te leggen leg je ook de oplossing - of in elk geval een kans op verbetering - bij de ruiter.


Zo is het trouwens in het gewone leven ook. Er gebeuren veel dingen waar je geen 'schuld' aan hebt. Door dat af te doen met "ligt niet aan mij" plaats je jezelf in een slachtofferrol en zal er niets veranderen. Als je jezelf afvraagt "hoe kan ik mij aanpassen?" om op die manier wel invloed uit te oefenen kun je veel meer zaken laten lopen zoals jij dat wilt. Of minstens meer in de richting zoals jij dat graag ziet.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 06-12-20 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:25

Dan ligt het alsnog aan de ruiter die niet genoeg kunde of gevoel heeft om met dit type paard rijtechnisch of qua karakter goed uit de voeten te kunnen :+

Of het ligt aan de ruiter omdat je doelen blijft stellen die niet bij dit type paard passen.

Overigens is een groen paard dingen aanleren soms makkelijker dan een ouder paard corrigeren :) .

Dus ik vind het bijna nooit aan het paard liggen. Hij kan er meestal niks aan doen.

Wel vind ik, dat sommige paarden niet geschikt zijn voor bepaalde doelen, kan het beest niks aan doen, want wie stelt die doelen :D .

Mijn draver was perfect geschikt als koerspaard, maar nooit geschikt voor een B proef. Als ik nu een B proef met hem ga rijden, kan hij inderdaad nooit slagen. Maar in iets anders is hij weer heel erg goed :D

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:28

Of rij je nu makkelijker weg op die andere paarden juist dankzij de ervaringen die je hebt opgedaan met je eigen paard...

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-20 19:33

Ik heb inderdaad mijn doelen aangepast, het bleek een geweldig endurance paard te zijn. Maar ik kon me soms echt heel erg gefrustreerd en zelfs een beetje verdrietig voelen. Natuurlijk moet je je niet iets aantrekken van mensen en ik rijd voor de lol, maar ik voelde me dan soms toch wel een beetje voor gek gezet :o .

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:55

En waarom moet het ene het andere weer uitsluiten??

Nee, niet elk paard is geschikt voor elk doel, dus ja, het kan weldegelijk aan het paard liggen.

Als dit namelijk niet zo was, werden er ook geen mega-bedragen voor bepaalde paarden betaald, immers elk paard zou dat kunnen.
Nee dus en daarmee ligt het wel aan het paard.

Als mens heb je namelijk precies hetzelfde probleem: niet iedereen is geschikt voor elke activiteit.
De reklame van "Pietertje" is daar een mooi geportretteerd verhaaltje van: Pieterje kon echt niet voetballen, nee, zwemmen ging 'm een stuk beter af, wat veel van die voetballertjes waarschijnlijk niet in zich hadden.

Maar als mens heb je de keuze om te kijken wat wel bij het paard past en daar je aandacht op te richten of het paard te verkopen en op zoek te gaan naar een paard wat wel kan voldoen aan je doel/wens als ruiter.
Precies zoals gesuggereerd wordt in die reklame: Pieterje stopte met voetballen en ging zwemmen (wellicht na enkele andere sporten die ook niet bevielen). Dat kon ie duidelijk wel beter dan de rest.


Voor het gemak laten we dan nog even buiten beschouwing dat niet elk paard geschikt is voor elke ruiter.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:05

Er wordt niet voor niets op meewerkend karakter en will to please geselecteerd. Natuurlijk is niet ieder paard even meegaand, het zijn immers dieren met een eigen persoonlijkheid.
Het is als (hobby) ruiter dan ook totaal geen schande om toe te geven dat je niet met alle paarden om kunt gaan.
Zelfs op het hoogste top niveau is er maar een handje vol die met paarden als Ratina Z of de Sjiem kan omgaan.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:07

Maar helaas, als het aan het paard ligt, dan moet je als ruiter omdenken.

En als je dat niet kan, ligt het alsnog aan ons als ruiter. :')


Hier ook een typetje vet onhandig gebouwd, geen dressuurpaard en loopt nou eenmaal niet zo makkelijk correct rond als de betere dressuurpaarden.

Maar toch na 5 jaar aardig wat bereikt met een hoop bloed zweet en tranen, en dan vooral aan mijn kant. Het blijft een leerweg.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:10

Het heeft inderdaad geen nut om het paard erop aan te spreken, die zal het een biet zijn :+
Maar als ruiter is het geen schande om te zeggen: dit wil/durf/kan ik niet.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:12

DreamGuide schreef:
Maar helaas, als het aan het paard ligt, dan moet je als ruiter omdenken.

En als je dat niet kan, ligt het alsnog aan ons als ruiter. :')


Hier ook een typetje vet onhandig gebouwd, geen dressuurpaard en loopt nou eenmaal niet zo makkelijk correct rond als de betere dressuurpaarden.

Maar toch na 5 jaar aardig wat bereikt met een hoop bloed zweet en tranen, en dan vooral aan mijn kant. Het blijft een leerweg.

Waarom zou die ruiter per se moeten "omdenken" en er niet voor mogen kiezen om het paard te verkopen aan iemand met ambities die wel bij het paard passen?


Sizzle schreef:
Het heeft inderdaad geen nut om het paard erop aan te spreken, die zal het een biet zijn :+
Maar als ruiter is het geen schande om te zeggen: dit wil/durf/kan ik niet.

Precies.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:47

Dat is toch ook omdenken: besluiten dat een paard niet bij je doelen past en verkopen?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 20:49

Ik heb ooit bij een zadelpasconsult tegen mijn klant gezegd: ik zou geen ander zadel kopen maar een ander paard.
Een paar weken later belde ze me op dat ze hem daadwerkelijk ingeruild had _O-

Heel verstandig overigens, ze was er doodsbang voor en had daarna een echte lieverd.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:17

ikke schreef:
DreamGuide schreef:
Maar helaas, als het aan het paard ligt, dan moet je als ruiter omdenken.

En als je dat niet kan, ligt het alsnog aan ons als ruiter. :')


Hier ook een typetje vet onhandig gebouwd, geen dressuurpaard en loopt nou eenmaal niet zo makkelijk correct rond als de betere dressuurpaarden.

Maar toch na 5 jaar aardig wat bereikt met een hoop bloed zweet en tranen, en dan vooral aan mijn kant. Het blijft een leerweg.

Waarom zou die ruiter per se moeten "omdenken" en er niet voor mogen kiezen om het paard te verkopen aan iemand met ambities die wel bij het paard passen?



Ik zeg niet dat er schande bij is om te verkopen hoor, als het niet klikt. Ik zeg nergens dat je er niet voor mag kiezen om een paard te verkopen.

Maar in een situatie zoals ts, waarin je super gek bent op je paard maar het niet het makkelijkste dier is om te rijden, zul je wel moeten omdenken als je niet wilt verkopen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:11

Er zijn muilezels die nog passage lopen bij de mensen die ze weten te motiveren..
Er valt van alles wat te maken, misschien niet met de volle expressie van een duur “sportpaard” die van nature veel talent en aanleg heeft, maar ik ben overtuigd dat je van elk beetje gezond basispaard wat kunt maken.
Ik vind dat juist een uitdaging en dat is waar het omgaat, niet een paard iets laten doen, maar het voor je willen doen, dat is denk ik het mooiste wat je kunt krijgen.
Liever een basispaard die alles voor je geeft dan een toptalent die het niet wil doen voor je.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:14

Er zijn ook basispaarden die het niet voor je willen doen. ;)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:19

Sizzle schreef:
Er zijn ook basispaarden die het niet voor je willen doen. ;)


Ik ben ze nog niet tegen gekomen, maar dat ligt dan vast aan mij
Maar snap je punt .

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:40

ruitje schreef:
Dan ligt het alsnog aan de ruiter die niet genoeg kunde of gevoel heeft om met dit type paard rijtechnisch of qua karakter goed uit de voeten te kunnen :+

Of het ligt aan de ruiter omdat je doelen blijft stellen die niet bij dit type paard passen.

Overigens is een groen paard dingen aanleren soms makkelijker dan een ouder paard corrigeren :) .

Dus ik vind het bijna nooit aan het paard liggen. Hij kan er meestal niks aan doen.

Wel vind ik, dat sommige paarden niet geschikt zijn voor bepaalde doelen, kan het beest niks aan doen, want wie stelt die doelen :D .

Mijn draver was perfect geschikt als koerspaard, maar nooit geschikt voor een B proef. Als ik nu een B proef met hem ga rijden, kan hij inderdaad nooit slagen. Maar in iets anders is hij weer heel erg goed :D


Helemaal mee eens!

Ik heb ook al eens een kwalitatief uitzonderlijk goed springpaard gehad met het bijkomende karakter (veeleisend, heel erg intelligent paard) waar ik als netjes rijdende amateur echt helemaal niks mee kon beginnen, maar waar een prof zo mee weg reed. En ik deed het paard echt niks aan, maar was gewoon niet ervaren en snel genoeg om hem vijfentwintig stappen voor te zijn. En zo heb ik ze ook weer gehad waar de vorige eigenaar niks mee kon en ik juist wel. Op elk potje past een dekseltje. Uiteraard maakt het het wel makkelijker als ze van nature graag willen en simpel zijn, maar ook dan is er wel weer iets waar je tegenaan loopt in je training.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:43

Clasical schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn ook basispaarden die het niet voor je willen doen. ;)


Ik ben ze nog niet tegen gekomen, maar dat ligt dan vast aan mij
Maar snap je punt .

Ik ben er met eentje door allerlei gebieden in NL gereden.
Die deed het ook niet bij een vorige eigenaar en er is zelfs aan de huidige eigenaar gevraagd of ze daar VRIJWILLIG op ging zitten??

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: 'Het ligt aan de ruiter' VS bewerkbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:46

@ikke dat paard had kennelijk ook de behoefte om er lekker op uit te trekken
Het is natuurlijk ook een hele mooie basis om met een paard aan de slag te gaan.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:58

Clasical schreef:
@ikke dat paard had kennelijk ook de behoefte om er lekker op uit te trekken
Het is natuurlijk ook een hele mooie basis om met een paard aan de slag te gaan.

Ehm, ze was bij de huidige eigenaar M2 met winst, in Brabant...

Je moest de juiste toon aanslaan bij dat paard en dat luisterde best wel nauw, zijn diverse mensen achter gekomen.
Maar als ze je echt lief vond, kon alles. Ik behoorde tot die vrij selecte groep......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:06

Ik ben van menig dat paarden in de essentie zeer universeel zijn.
Daarbij wil ik ze zeker niet tekort doen voor het feit dat ze een persoonlijkheid zijn met de daarbij horende karaktereigenschappen.
Maar veel gedragingen worden gekoppeld aan karakter maar dat is vaak onterecht.
Veel gedragingen komen voort uit diverse omgevingsfactoren en kunnen het paard anders laten reageren dan hoe ze in de essentie zijn

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:13

Clasical schreef:
Ik ben van menig dat paarden in de essentie zeer universeel zijn.
Daarbij wil ik ze zeker niet tekort doen voor het feit dat ze zeker een persoonlijkheid hebben met de daarbij horende karaktereigenschappen.
Maar veel gedragingen worden vaak gekoppeld aan karakter maar dat is vaak niet terecht.
Veel gedragingen komen voort uit diverse omgevingsfactoren en kunnen het paard anders laten reageren dan hoe ze in de essentie zijn

Nope, dat deel ik volstrekt niet met je.
Karakter is wel degelijk een belangrijke factor in het gedrag. Daar kun je wat aan schaven en opvoeden maar dat is beperkt.

Punt is veel meer of bepaalt karakter/gedrag bij jou past. Daarin verschillen mensen net zoveel als de paarden. Mijn instructrice is best wel heel gecharmeerd van Bria-lijntjes. Ik denk als jij honderd Bria-lijntjes bij elkaar zet er met wat geluk eentje tussen zit waarvan ik denk: dat kan misschien nog net. Ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Omgeving: ik had een Epilotje en bijrijdstrer bracht haar uit op wedstrijd. Komt er op enig moment de fanfare langs het wedstrijdterrein (gewoon wandelen, niks lawaai) en echt alle paarden volledig over de zeik, behalve mijn Epilotje. Die stond gewoon te kijken wat dat voor raar gedoe was.
Alleen ex-mijn-Welsh-Cob die er ook bij was deed dapper zijn best om niet bang te zijn omdat ie mijn Epilotje net genoeg vertrouwde.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:27

Een paard is te noemen een dier met een zeer sterk aanpassingsvermogen, dit is ook de reden waarom ze al honderden jaren “samenwerken” met de mens.
Een paard is een individu met bijbehorende eigenschappen maar hij is ook onderdeel van een groter orgaan, namelijk een kudde.
Een persoon hoeft op het werk niet goed bevriend te zijn met een collega om een goed samenwerkingsverband aan te kunnen gaan, daar spelen weer andere factoren.
Zo werkt het mi ook met paarden.
Er zijn in de essentie veel meer overeenkomsten dan dat er verschillen zijn.
Uiteindelijk hebben wij ook allemaal liefde en veiligheid nodig, hoe verschillend wij ook zijn, dit zijn essentiële basisbehoeften

Dierenbos
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:28

Het ligt soms aan de combinatie ruiter-paard. Vooral bij de meer extremere persoonlijkheden en rijstijlen.

Ikzelf was (ik rijd niet meer) bijvoorbeeld een hele technische, sensitieve amazone. Mijn vriendin was een wat minder gevoelige, minder elegante ruiter maar met veel meer lef en leiderschap dan ik had.

Waar ik op gevoelige, technisch uitdagende (scheve, loperige of slome) paarden zo wegreed, had zij daar altijd ruzie mee of kreeg ze er niets uit. Andersom reed zij weer super op sterke, dominantere paarden waar ik niks mee kon.

Jouw rijstijl moet passen bij het paard.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:31

Clasical schreef:
Een paard is te noemen een dier met een zeer sterk aanpassingsvermogen, dit is ook de reden waarom ze al honderden jaren “samenwerken” met de mens.
Een paard is een individu met bijbehorende eigenschappen maar hij is ook onderdeel van een groter orgaan, namelijk een kudde.
Een persoon hoeft op het werk niet goed bevriend te zijn met een collega om een goed samenwerkingsverband aan te kunnen gaan, daar spelen weer andere factoren.
Zo werkt het mi ook met paarden.
Er zijn in de essentie veel meer overeenkomsten dan dat er verschillen zijn.
Uiteindelijk hebben wij ook allemaal liefde en veiligheid nodig, hoe verschillend wij ook zijn

Ja, maar de manier waarop is voor al die individuele mensen en paarden verschillend.

Stippel staat al ruim een jaar met en naast Zwart maar ze vechten elkaar nog steeds de hut uit. Gaat niet goed komen. Twee karakters die niet passen en dat ook nooit zullen doen.
In de natuur waren ze al lang uit elkaar gegaan maar omdat wij eigenaren zo nodig op dezelfde stal willen staan, zijn Stippel en Zwart tot elkaar veroordeelt. Zelfs nu ze apart staan, lopen ze over het draad nog steeds te bekvechten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 8 bezoekers