Is dit 50 of 60 cm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:08

Als ik een sprongetje maakte vroeger, bijv op het vijfde gaatje, noemde ik het altijd 50cm.
Maar als je indd de balk meerekent (Waar ik niet eens over nadacht) zou je dus uitkomen op de 60, wat mij ook logischer lijkt aangezien je óver de balk gaat. Dus ik stem voor 60 cm, :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:39

Hier genoeg geholpen bij concours bouwen voor regionale wedstrijden en je meet de bovenkant van de balk. In dit geval betreft het dus 60 cm.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:49

Lara_Silver schreef:
Hier genoeg geholpen bij concours bouwen voor regionale wedstrijden en je meet de bovenkant van de balk. In dit geval betreft het dus 60 cm.

Misschien moet je even de reactie's lezen dan weet je ook waar deze discussie over gaat.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:51

mag ik gewoon een stipje zetten om deze cliffhanger te volgen? :Y) 8-)

Isa2003
Berichten: 31
Geregistreerd: 06-02-17
Woonplaats: Overrijsel

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:58

Ik zou ook 60 cm zeggen, maar ben benieuwd naar de meting. Beterschap eerst met de migraine!

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:52

Het is natuurlijk simpel als je geen meetlat in de buurt hebt, ik schat de hoogte van iets ook altijd in met mijn eigen lengte, ik ben 1m66 dus bij bv een paard als ik erover heen kan kijken is ie rond de 1m50 en kan ik dat niet is ie hoger.

Als je weet hoe hoog een staander is zeg 1m50 en je wil een sprong hebben van 75 kies je het middelste gaatje dan zit je gemiddeld op 75 cm. Tegenwoordig maakt iedereen zijn eigen springmateriaal, maar ik weet nog van vroeger, ehh 30/35 geleden dat de staanders allemaal 1 maat hadden en dan was het makkelijk onthouden welk gaatje, welke hoogte was voor een sprong. Maar officieel gemeten in een wedstrijd is wel de hoogte van de balk.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:19

pillow schreef:
Lara_Silver schreef:
Hier genoeg geholpen bij concours bouwen voor regionale wedstrijden en je meet de bovenkant van de balk. In dit geval betreft het dus 60 cm.

Misschien moet je even de reactie's lezen dan weet je ook waar deze discussie over gaat.


Even op je vingers gaan zitten hoor. Zelfs als een reactie je niet bevalt, niet ontopic genoeg is naar jouw smaak en/of niet genoeg op het nieuwe verzonnen discussiepunt in gaat.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat een staander fabrikant die staanders levert met voorgenoteerde hoogtematen dit doet zonder daarbij een supplement voor de balk te rekenen.

Iedereen gebruikt immers andere balken die zeer zeker niet allemaal dezelfde maat hebben, niet alleen ronde balken trouwens, als je een plank hindernis opbouwt is het ophangpunt meestal max. 5 cm breed.

Als de maten van de staander uit de OP niet door de fabrikant genoteerd zijn dan is het beste, zoals al vele keren aangegeven, de bovenkant van de balk te meten. Meten is weten.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:33

Ik weet bijna zeker dat die staanders bij ons vandaan komen. Zal eens kijken of we momenteel staanders kant en klaar in het magazijn hebben staan zodat ik het antwoord kan geven aan jullie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:40

Kaitlyn schreef:
Ik weet bijna zeker dat die staanders bij ons vandaan komen. Zal eens kijken of we momenteel staanders kant en klaar in het magazijn hebben staan zodat ik het antwoord kan geven aan jullie. :)




zou leuk zijn als u de meetstok er ook even bij houd op de foto, er is hier al vaak gezegd in het midden en de hoogste balk meten


los van alles: hoe ver zit het eerste gat van de grond gemeten??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:10

Ik zou ook zeggen; ik hang hem in gat van 50cm, dus dan is er rekening gehouden met de balk en spring je 50cm.

Vroeger hadden we hele andere lepels, dus zat de lepel in het gat van 60cm en hing de balk in de lepel eronder en kwam de balk tm het gat. Dat was heel anders dan die platte lepels van nu.

Bij ons was een kruisje ook gewoon vanaf het gat gerekend en niet het midden van de balken volgens mij.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:59

Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:25

Kaitlyn schreef:
Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.


Wat goed dat je het even hebt nagekeken!

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:56

Mooi dan weten we dat, had ik het verkeerd beredeneerd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:39

Kaitlyn schreef:
Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.


Maar zijn alle lepels en staanders dan zo?

Vroeger kwam de balk tot het gat.

( ja, lig er al iets van 25jr uit )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:45

superpony schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.


Maar zijn alle lepels en staanders dan zo?

Vroeger kwam de balk tot het gat.

( ja, lig er al iets van 25jr uit )




het gaat niet om de lepelhoogte maar om de balk, je meet de bovenkant van de balk
je hebt veel verschillende staanders en soorten lepels, maar ongeachte het model van de lepel
het is de bovenkant van de balk waarover je springt, dat meet de parcoursbouwer

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:54

De lepels van vroeger waren gebogen en gingen daardoor weer 10 cm naar beneden.
Afbeelding

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:55

superpony schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.


Maar zijn alle lepels en staanders dan zo?

Vroeger kwam de balk tot het gat.

( ja, lig er al iets van 25jr uit )

Nee niet alle lepels en staanders zijn zo. De balk kan wel tot het gat gaan, maar dan moet je wel weten hoe hoog dat gat zit. Alle staanders die ik ken hebben de hoogte er niet op staan. En daar ging het hier over. Normaal gesproken meet je de hoogte met een meetlat. Ik doe het met mijn lichaam. De knie is 50 cm de navel 100 cm.

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 22:00

Kaitlyn schreef:
Ik ben even snel naar het magazijn gerend want toevallig stonden er staanders klaar om te versturen. Ik wist het eigenlijk wel, maar wilde het voor de zekerheid even nameten om een zeker antwoord te kunnen geven. Zoals op de foto van TS is de hoogte van de sprong inclusief balk 60 centimeter.


En ik heb het vanavond gemeten en kom op hetzelfde uit; 60 cm bovenkant balk :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 01:13

MCE schreef:
het gaat niet om de lepelhoogte maar om de balk, je meet de bovenkant van de balk
je hebt veel verschillende staanders en soorten lepels, maar ongeachte het model van de lepel
het is de bovenkant van de balk waarover je springt, dat meet de parcoursbouwer


Ja, dat je de balk meet bij officiele dingen snap ik.

Het ging mij erom dat je nu dus onderaan 50cm hebt staan, dan de balk en dan 60cm.

Vroegerm dus in mijn tijd hing de lepel in het gat van 60 cm en ging de lepel omlaag. De balk daarop kwam je weer uit op die 60cm.
Dus maat gat, was maat balk.

Nu was er dus twijfel over en dat snap ik ergens wel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 01:14

pillow schreef:
Nee niet alle lepels en staanders zijn zo. De balk kan wel tot het gat gaan, maar dan moet je wel weten hoe hoog dat gat zit. Alle staanders die ik ken hebben de hoogte er niet op staan. En daar ging het hier over. Normaal gesproken meet je de hoogte met een meetlat. Ik doe het met mijn lichaam. De knie is 50 cm de navel 100 cm.


Wij telden vroeger gewoon de gaten :) 60cm was de onderste en dan telde je er steeds 10cm bij. Voor hele kleine kinderen lieten we de lepels op de rand van de staanders hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:51

superpony schreef:
MCE schreef:
het gaat niet om de lepelhoogte maar om de balk, je meet de bovenkant van de balk
je hebt veel verschillende staanders en soorten lepels, maar ongeachte het model van de lepel
het is de bovenkant van de balk waarover je springt, dat meet de parcoursbouwer


Ja, dat je de balk meet bij officiele dingen snap ik.

Het ging mij erom dat je nu dus onderaan 50cm hebt staan, dan de balk en dan 60cm.

Vroegerm dus in mijn tijd hing de lepel in het gat van 60 cm en ging de lepel omlaag. De balk daarop kwam je weer uit op die 60cm.
Dus maat gat, was maat balk.

Nu was er dus twijfel over en dat snap ik ergens wel.

Ik niet, eigenlijk. Je ziet duidelijk dat de bovenkant van de balk op 60 cm uitkomt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:51

_San87_ schreef:
Ik niet, eigenlijk. Je ziet duidelijk dat de bovenkant van de balk op 60 cm uitkomt.


Nee, dat was niet de vraag.

TS vroeg dat als ze de lepel in 50cm hangt, of die maat dan aangeeft hoe hoog de balk hangt. Dan zou de fabrikant rekening hebben gehouden met de maat van de balk en de maat op de staander laten aangeven hoe hoog je hindernis is.
Dat kan ook een logische gedachte zijn. Het is nu nagemeten, maar die 60cm had ook 60cm vanaf de lepel kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:57

superpony schreef:
_San87_ schreef:
Ik niet, eigenlijk. Je ziet duidelijk dat de bovenkant van de balk op 60 cm uitkomt.


Nee, dat was niet de vraag.

TS vroeg dat als ze de lepel in 50cm hangt, of die maat dan aangeeft hoe hoog de balk hangt. Dan zou de fabrikant rekening hebben gehouden met de maat van de balk en de maat op de staander laten aangeven hoe hoog je hindernis is.
Dat kan ook een logische gedachte zijn. Het is nu nagemeten, maar die 60cm had ook 60cm vanaf de lepel kunnen zijn.

Ja, lees nog eens waar ik op reageer ;).

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Is dit 50 of 60 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:02

Omdat deze discussie beter past op Rijtechnisch-Discussies (RT-D) verplaats ik het topic daarheen.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:16

Citaat:
Ja, lees nog eens waar ik op reageer ;

Dat heeft superpony wel gedaan want haar reactie klopt.