Bitloos of met bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:16

DreamGuide schreef:
Avalanche81 schreef:
Dat kan je bitloos ook doen, he, er is zoiets als een bitloze passervice :) waar je verschillende dingen kan testen


Ik zeg toch ook niet dat dat er niet is. :')
Hartstikke goed juist, goed kijken naar wat bij je paard past.

Sorry, ik begreep je verkeerd :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:17

Runa schreef:
Avalanche81 schreef:
Als dat zo zou zijn, zouden de paarden toch meer druk durven nemen op de teugels? Want als de druk beter verdeeld is, heb je minder druk per vierkante cm, en dus zou je verwachten dat het paard meer druk in de hand durft nemen, maar het omgekeerde is waar.
Plus dat druk op de beugels helemaal niets zegt op de drukverdeling onder het zadel. Teugeldruk wel.

Ik vind je redenering zeer onlogisch.


Oké, ik ben hier eens dieper op ingedoken want ik was wel benieuwd hoe dit nu zat. Ik kon me namelijk een onderzoek herinneren dat op Bit geplaatst was waarbij bij de sidepull juist meer druk werd gemeten. Nu blijkt dat dat artikel linkte naar hetzelfde artikel op horseandhound en dus niet goed vertaald was (?).
Dat is punt 1 van de verwarring.

Toch was ik wel benieuwd naar de details van het onderzoek. Waren de paarden bijvoorbeeld gewend aan het bit? En wat voor sidepull werd er dan precies gebruikt?

Ik heb toen het document opgezocht waarin het onderzoek is uitgelegd (hier te vinden: https://equitationscience.com/media/ise ... their-eyes) en daarin staat dat de resultaten elkaar niet veel ontlopen, wat we al wisten, maar ook dat de sidepull een dunnere en hardere neusriem had... Dat vond ik interessant! En daarom is het belangrijk te weten hoeveel druk een paard dan per vierkante centimeter voelt en accepteert. Want dat is bij een dunne harde neusriem heel anders dan bij een brede zachte neusriem.

Ja, je zou verwachten dat een paard meer druk durft te zetten op een bitloos hoofdstel als de druk beter wordt verdeeld. Waarom is dat dan in dit onderzoek niet zo? Ik denk dat er meer onderzoek gedaan moet worden voordat je conclusies hieraan kunt verbinden.
Onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar de vragen:
- zijn de paarden gewend aan het bit?
- zijn de paarden gewend aan bitloos
- passen de bitloze hoofdstellen goed?
- passen de bitten goed?
- welle invloed heeft de dikte van de neusriem?

En dan nog weet je niet hoeveel druk het paard per vierkante centimeter voelt...

Oftewel, interessante bevinding? Ja, maar uiteindelijk nietszeggend voor bitloos en bit in het algemeen.

Dank voor de link, ik duik er nog even in.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:21

@Runa, de dingen die jij aanhaalt wilde ik ook aanhalen, ben het er 100 procent mee eens :j

Die 'de hand van de ruiter maakt hoe zacht de optoming is' vind ik absolute zever, want dezelfde druk zetten op een brede neusriem die leder onderlegd is en op een klein smal touwtje geeft al een serieus verschil in de druk die het paard daadwerkelijk voelt.

Ik rij op mijn Amerikaans (dus vrij stijf) touwhalster buiten met westernteugels. Zo'n harder touwhalster heeft een best scherpe inwerking, en het is me tot nu toe nog niet gelukt om de ruiters die mijn merrie getest hebben te overtuigen dat ze haar met dat contact 'op te nemen' (lees: trekken) bitloos meer pijn doen met deze optoming dan moest haar dressuur-sidepull eraan hangen. Ze snappen dat gewoon niet, want ze denken ah ja, bitloos, daar moet je nog harder aan trekken voor hetzelfde resultaat. Echt een hoop zever.

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:10

Ik vind bitloos veel vriendelijker uitzien als met bit moet ik eerlijk zeggen.
Maar zolang je er goed mee rijd en geen pijn veroorzaakt kan het met beide.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:21

Ik hoor vaak dat het de ruiterhand is die het scherp maakt of niet. Nou bij dezen een natuurkundige uitleg waarom het niet zo is.

Een harde optoming is een optoming met een klein en hard oppervlak, en is nòg harder met een hefboomwerking. 
Een zachte optoming is een optoming met een groot en zacht oppervlak, en zonder hefboomwerking. 
De inwerking van een harde optoming is scherp en pijnlijk. De inwerking van een zachte optoming is vriendelijk en zacht. 
Dit is algemeen geldend, ongeacht de ruiterhand.

Of een optoming hard of zacht inwerkt - of anders gezegd - of de inwerking door het paard als hard/pijnlijk of als zacht/vriendelijk wordt ervaren, is niet alleen afhankelijk van de soort optoming of de ruiterhand, maar ook van waar op of in het lichaam de inwerking plaatsvindt. In het geval van paardrijden zijn dit de mond en de neus, en in veel gevallen ook de nek en de kin.

Bij het paardrijden ontstaat druk, in dit geval in de mond (bit) en op de neus of het hoofd (bitloos).Druk is de kracht gedeeld door het oppervlak. Dit betekent dat op een groter oppervlak de kracht wordt verdeeld en de druk lager is dan op een kleiner oppervlak waarop de druk minder, nauwelijks of niet wordt verdeeld. Het bit heeft - mede door de ronde vorm - een zeer klein oppervlak. Een neusriem - mits niet rond gevormd of zeer smal - heeft een groter oppervlak. 
Uit diverse onderzoeken naar teugelkrachten (metingen met de teugeldrukmeter) is gebleken dat gemiddelde ruiters met een behoorlijke kracht op de teugels rijden, terwijl ze zelf in de veronderstelling zijn dat ze met zo'n 2 kg per teugel minder teugeldruk rijden dan dat ze daadwerkelijk doen. 
Tijdens een onderzoek in Nederland (De Cocq 2008) werden gemiddelde teugelkrachten gemeten van bijna 3 kg per teugel in stap, ruim 3 kg per teugel in draf en 3,5 kg per teugel in galop. Als je nu wilt weten hoeveel druk die krachten veroorzaken in de mond of op de neus van het paard, dan deel je de grootte van het oppervlak (bit of neusriem) door die kracht en dan weet je de druk per vierkant mm of cm. 
Bij een klein oppervlak is die druk dus hoger dan bij een groot oppervlak. En zo weet je ook dat de druk in de mond flink hoog kan oplopen. En weet je tevens dat hoe breder de neusriem is, hoe lager de druk op de neus zal zijn. En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 

Kortom gewoon nuchtere natuurkunde

Instagram:suena_ suus & levenvancapo

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:38

Naranja....Dank je! Daar hebben we wat aan. Feiten!
Van mij zouden ze standaard op alle teugels drukmeters mogen plaatsen! En als je boven een druk uitkomt je een geluid hoort...of een schok krijgt...haha, grapje...dat laatste dan.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:35

niet alleen op de teugels, als ik zie hoe strak neusriemen zitten!! paarden kunnen soms niet eens ontspannen kauwen of met hun kaken bewegen

terwijl paarden soms heel gevoelige zijn op de neus en als er haken zitten op het gebit dan drukt dat extra gevoelig op de wang



leuke info
https://www.paardendomein.nl/blogs/gezo ... tot-staart

https://www.bitloospaardrijden.info/tong.php

ben geen tegenstander van met bit rijden, maar met of zonder de optoming moet wel goed zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-21 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:51

Ik rijd op bosal, western. Omdat mijn paard een gebitsprobleempje had, moest ik bitloos rijden. Dat beviel zo goed dat ik met dit paard niets anders meer wil. Ik heb wel goede begeleiding gekregen bij het leren rijden op bosal want ik vind dat je bitloos hetzelfde moet kunnen vragen en verwachten van je paard als met bit. Dus alle oefeningen die van belang zijn voor het goed bewegen van je paard en het gymnasticeren moet je kunnen rijden, zoals de zijgangen etc.
Maar ik ben niet anti-bit. Al heb ik wel moeite met volledige ijzerwinkels in de mond en dan lekker dichtgesnoerd met een paar strakke riemen.....

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:04

mdhm13 schreef:
Ik rijd op bosal, western. Omdat mijn paard een gebitsprobleempje had, moest ik bitloos rijden. Dat beviel zo goed dat ik met dit paard niets anders meer wil. Ik heb wel goede begeleiding gekregen bij het leren rijden op bosal want ik vind dat je bitloos hetzelfde moet kunnen vragen en verwachten van je paard als met bit. Dus alle oefeningen die van belang zijn voor het goed bewegen van je paard en het gymnasticeren moet je kunnen rijden, zoals de zijgangen etc.
Maar ik ben niet anti-bit. Al heb ik wel moeite met volledige ijzerwinkels in de mond en dan lekker dichtgesnoerd met een paar strakke riemen.....


Dat je moeite hebt met alle ijzerwinkel en strakke neusriemen is volledig terecht!!

Maar er is met optomingen een groot grijs gebied.

Velen zeggen dat bosal ook behoorlijk streng werkt, zelf durf ik het niet te zeggen want ik heb er geen ervaring mee.

Zelf rijd ik met happy mouth appelbit.
Losse neusriem, géén sperriem.
Als ik iets vraag, en ze kan het niet aan, mag ze dit aangeven. En dat doet ze ook.

Overigens kiest mijn paard haar optoming. Zowel zadel als hoofdstel.

Heb nog een sidepull/kaakgekruist (kan je beide maken) in de kast liggen en een baby hack.

Het kan zijn dat we over n tijdje volledig over gaan op bitloos. Maar voor nu, zijn we daar gewoon nog niet aan toe.
Wel met die reden bewust gekeken naar kunststof of dat bij ons paste, en dat doet het gelukkig.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

dilemmaa
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:35

Zelf ben ik van mening dat dit per paard afhangt. Mijn vorige pony heb ik een keer bitloos gereden, maar ze werd ontzettend boos en begon te schudden met haar hoofd. De druk ligt op andere plekken.

Jenara

Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:46

naranja1 schreef:
Ik hoor vaak dat het de ruiterhand is die het scherp maakt of niet. Nou bij dezen een natuurkundige uitleg waarom het niet zo is.

Een harde optoming is een optoming met een klein en hard oppervlak, en is nòg harder met een hefboomwerking. 
Een zachte optoming is een optoming met een groot en zacht oppervlak, en zonder hefboomwerking. 
De inwerking van een harde optoming is scherp en pijnlijk. De inwerking van een zachte optoming is vriendelijk en zacht. 
Dit is algemeen geldend, ongeacht de ruiterhand.

Of een optoming hard of zacht inwerkt - of anders gezegd - of de inwerking door het paard als hard/pijnlijk of als zacht/vriendelijk wordt ervaren, is niet alleen afhankelijk van de soort optoming of de ruiterhand, maar ook van waar op of in het lichaam de inwerking plaatsvindt. In het geval van paardrijden zijn dit de mond en de neus, en in veel gevallen ook de nek en de kin.

Bij het paardrijden ontstaat druk, in dit geval in de mond (bit) en op de neus of het hoofd (bitloos).Druk is de kracht gedeeld door het oppervlak. Dit betekent dat op een groter oppervlak de kracht wordt verdeeld en de druk lager is dan op een kleiner oppervlak waarop de druk minder, nauwelijks of niet wordt verdeeld. Het bit heeft - mede door de ronde vorm - een zeer klein oppervlak. Een neusriem - mits niet rond gevormd of zeer smal - heeft een groter oppervlak. 
Uit diverse onderzoeken naar teugelkrachten (metingen met de teugeldrukmeter) is gebleken dat gemiddelde ruiters met een behoorlijke kracht op de teugels rijden, terwijl ze zelf in de veronderstelling zijn dat ze met zo'n 2 kg per teugel minder teugeldruk rijden dan dat ze daadwerkelijk doen. 
Tijdens een onderzoek in Nederland (De Cocq 2008) werden gemiddelde teugelkrachten gemeten van bijna 3 kg per teugel in stap, ruim 3 kg per teugel in draf en 3,5 kg per teugel in galop. Als je nu wilt weten hoeveel druk die krachten veroorzaken in de mond of op de neus van het paard, dan deel je de grootte van het oppervlak (bit of neusriem) door die kracht en dan weet je de druk per vierkant mm of cm. 
Bij een klein oppervlak is die druk dus hoger dan bij een groot oppervlak. En zo weet je ook dat de druk in de mond flink hoog kan oplopen. En weet je tevens dat hoe breder de neusriem is, hoe lager de druk op de neus zal zijn. En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 

Kortom gewoon nuchtere natuurkunde


Hele fijne uitleg!

Natuurlijk haalt dit het statement dat veel afhangt af hangt van de ruiterhand ook niet helemaal onderuit natuurlijk. Je kan met quasi geen druk rijden met een hele scherpe optoming of net met héél veel druk rijden met een zachte optoming, dan kan je alsnog dus meer druk uitoefenen met een zachte optoming.
Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is dat je kijkt naar je eigen rijden, je paard en dan heel bewust kiest voor een bepaalde optoming die past bij jullie samen.

Ik vind het zelf ook boeiend om te wisselen, ik rij voornamelijk met een dubbel gebroken kneveltrensje, dit bewust gekozen omdat de knevels het sturen kunnen verduidelijken bij een jong paard en omdat mijn paard een klein mondje heeft en ik geen fijne ongebroken kneveltrens vond (wat mijn eerste voorkeur was)
Af en toe stap ik ook wel eens een rondje puur op kaptoom met touwteugels, om te zien hoe veel ik kan sturen puur op zit en in hoeverre ik mijn handen nodig heb, dit leert je ook veel over je manier van rijden.

Ik hem trouwens van dag 1 de sperriem ergens ver weg onderaan een kast gegooid en heb altijd een vrij losse neusriem, paardlief kan naar hartelust kauwen :)

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:49

manubres schreef:
Naranja....Dank je! Daar hebben we wat aan. Feiten!
Van mij zouden ze standaard op alle teugels drukmeters mogen plaatsen! En als je boven een druk uitkomt je een geluid hoort...of een schok krijgt...haha, grapje...dat laatste dan.

Dankje. Ja ik vind feiten ook altijd beter hahaha.
Hqhaha nou oprecht als ik sommige mensen zie trekken denk ik een schok zal niet verkeerd zijn.. haha
En maast de druk zijn er zoveel meer redenen

Instagram:suena_ suus & levenvancapo

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:54

Jenara schreef:
naranja1 schreef:
Ik hoor vaak dat het de ruiterhand is die het scherp maakt of niet. Nou bij dezen een natuurkundige uitleg waarom het niet zo is.

Een harde optoming is een optoming met een klein en hard oppervlak, en is nòg harder met een hefboomwerking. 
Een zachte optoming is een optoming met een groot en zacht oppervlak, en zonder hefboomwerking. 
De inwerking van een harde optoming is scherp en pijnlijk. De inwerking van een zachte optoming is vriendelijk en zacht. 
Dit is algemeen geldend, ongeacht de ruiterhand.

Of een optoming hard of zacht inwerkt - of anders gezegd - of de inwerking door het paard als hard/pijnlijk of als zacht/vriendelijk wordt ervaren, is niet alleen afhankelijk van de soort optoming of de ruiterhand, maar ook van waar op of in het lichaam de inwerking plaatsvindt. In het geval van paardrijden zijn dit de mond en de neus, en in veel gevallen ook de nek en de kin.

Bij het paardrijden ontstaat druk, in dit geval in de mond (bit) en op de neus of het hoofd (bitloos).Druk is de kracht gedeeld door het oppervlak. Dit betekent dat op een groter oppervlak de kracht wordt verdeeld en de druk lager is dan op een kleiner oppervlak waarop de druk minder, nauwelijks of niet wordt verdeeld. Het bit heeft - mede door de ronde vorm - een zeer klein oppervlak. Een neusriem - mits niet rond gevormd of zeer smal - heeft een groter oppervlak. 
Uit diverse onderzoeken naar teugelkrachten (metingen met de teugeldrukmeter) is gebleken dat gemiddelde ruiters met een behoorlijke kracht op de teugels rijden, terwijl ze zelf in de veronderstelling zijn dat ze met zo'n 2 kg per teugel minder teugeldruk rijden dan dat ze daadwerkelijk doen. 
Tijdens een onderzoek in Nederland (De Cocq 2008) werden gemiddelde teugelkrachten gemeten van bijna 3 kg per teugel in stap, ruim 3 kg per teugel in draf en 3,5 kg per teugel in galop. Als je nu wilt weten hoeveel druk die krachten veroorzaken in de mond of op de neus van het paard, dan deel je de grootte van het oppervlak (bit of neusriem) door die kracht en dan weet je de druk per vierkant mm of cm. 
Bij een klein oppervlak is die druk dus hoger dan bij een groot oppervlak. En zo weet je ook dat de druk in de mond flink hoog kan oplopen. En weet je tevens dat hoe breder de neusriem is, hoe lager de druk op de neus zal zijn. En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 

Kortom gewoon nuchtere natuurkunde


Hele fijne uitleg!

Natuurlijk haalt dit het statement dat veel afhangt af hangt van de ruiterhand ook niet helemaal onderuit natuurlijk. Je kan met quasi geen druk rijden met een hele scherpe optoming of net met héél veel druk rijden met een zachte optoming, dan kan je alsnog dus meer druk uitoefenen met een zachte optoming.
Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is dat je kijkt naar je eigen rijden, je paard en dan heel bewust kiest voor een bepaalde optoming die past bij jullie samen.

Ik vind het zelf ook boeiend om te wisselen, ik rij voornamelijk met een dubbel gebroken kneveltrensje, dit bewust gekozen omdat de knevels het sturen kunnen verduidelijken bij een jong paard en omdat mijn paard een klein mondje heeft en ik geen fijne ongebroken kneveltrens vond (wat mijn eerste voorkeur was)
Af en toe stap ik ook wel eens een rondje puur op kaptoom met touwteugels, om te zien hoe veel ik kan sturen puur op zit en in hoeverre ik mijn handen nodig heb, dit leert je ook veel over je manier van rijden.

Ik hem trouwens van dag 1 de sperriem ergens ver weg onderaan een kast gegooid en heb altijd een vrij losse neusriem, paardlief kan naar hartelust kauwen :)


Dankje haha.ben blij fat mn uitleg als fijn wordt ervaren.
Natuurlijk zijn er (voor mij) naast de druk nóg veel meer redenen om geen bit te gebruiken. Naast dat de druk van een groter opperval vaak beter verdeeld wordt is de paardenmond ook veel gevoeliger vkor pijnprikkels

Instagram:suena_ suus & levenvancapo

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:14

Ik denk dat de beste optoming is die waarmee je met hele lichte hulpen kunt communiceren en waarmee je een hele snelle release kunt geven en dat kan best per paard verschillend zijn, want dat kan bitloos en met bit zijn.

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:27

Alweer zo'n discussie? Het houdt niet op, niet vanzelf tududu :')
Maar even zonder gekkigheid, het kan beide evenveel kwaad als dat het goed doet. Een bitloos hoofdstel/bit is zo scherp als dat de ruiterhand is. Hetgeen wat me wel vaak opvalt is dat de mensen die het hardst roepen dat ik, iemand die eigenlijk bijna alleen maar rij op een ontzettend zacht trensje, mijn paard daarmee mishandel, zelf rijden met de scherpste hackamore met lange scharen en veel druk. Denk dat die paarden meer pijn/stress/ongemak ervaren dan mijn paarden op een licht trensje met weinig druk. Gewoon doen wat het best werkt voor jou en je paard, want er zullen vast paarden beter lopen op een bitloze optoming dan met bit en er zijn ook genoeg paarden die beter lopen op een bit dan met bitloze optoming.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:54

katja_silke schreef:
Alweer zo'n discussie? .....


gezien de uitleg van Naranja1 is de stekking ervan niet overgekomen.

Over de IJssel

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:22

Mijn merrie bijvoorbeeld, Katja_Silke. Ik ben helemaal voor bitloos, omdat ik ook vierkant achter het verhaal van Naranja sta, maar een paardenmond of -neus is ook een levend stukje met zenuwen en verschil in gevoeligheid. Gemiddeld zijn de lagen gevoeliger dan de neus, bij mijn merrie is dat andersom. Normaal zal gelijke druk (dus kracht per oppervlak) op de lagen een grotere (pijn)reactie geven dan op de neus, omdat dat deel van de schedel nou eenmaal gevoeliger is, bij mijn merrie is dat andersom, ik doe haar dus geen plezier met bitloos. Het blijft dus paard-afhankelijk, én ruiterhand-afhankelijk, maar ik geloof dat onder gelijke omstandigheden, bitloos vriendelijker is.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:28

Het beste is om met feiten te komen. En daar zou best eens wat meer onderzoek naar gedaan mogen worden. Pak een groep groene paarden en ga kijken of ze meer stress ervaren met of zonder bit. Maar inderdaad het ene bit is de andere niet en ene bitloos hoofdstel de andere niet, dat maakt het weer lastiger. En ga eens meer drukmeters gebruiken op teugels en sporen. Ik denk dat veel ruiters denken dat ze vriendelijke handen hebben en de sporen weinig gebruiken, maar dat zou zo maar eens anders kunnen zijn. Bewustwording is het halve werk....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

JJJansen
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-21

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:16

Mijn voorkeur gaat toch uit naar bitloos. Een paardenmond is toch wel erg gevoelig, kon bij onze merrie wel merken dat ze er last van had.

Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:19

Dat ligt er zo aan hoe je rijdt. Ik rijd met beide, en mijn paard maakt het geloof ik weinig uit qua gevoeligheid. Ik merk alleen dat je met bit veel verfijnder kunt zijn in je hulpen, bitloos heb je meer ruis, moet je wat groter zijn in je hulpen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:29

JJJansen schreef:
Mijn voorkeur gaat toch uit naar bitloos. Een paardenmond is toch wel erg gevoelig, kon bij onze merrie wel merken dat ze er last van had.

Inderdaad héél gevoelig, maar weinig pijn gevoelig.
Kijk maar eens hoe paarden een boom opeten.

Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:28

lichtheid schreef:
JJJansen schreef:
Mijn voorkeur gaat toch uit naar bitloos. Een paardenmond is toch wel erg gevoelig, kon bij onze merrie wel merken dat ze er last van had.

Inderdaad héél gevoelig, maar weinig pijn gevoelig.
Kijk maar eens hoe paarden een boom opeten.

Of verse distels.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:51

naranja1 schreef:
En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 
Kortom gewoon nuchtere natuurkunde


Te kort door de bocht volgens mij, de gevoeligheid van de plek waar de druk plaats vind kan heel verschillend zijn. En het is niet persé zo dat de mond gevoeliger is dan de neus, dat verschilt enorm per paard.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:19

Oeh, hier wil ik ook wel wat zeggen :')
Ik heb sinds laatst besloten om zo goed als over te stappen op bitloos. Dit is niet omdat ik het bit haat ofzo. Maar mijn merrie reageert precies hetzelfde op het bit als bitloos. Dus waarom zou ik er dan een bit in doen? Maar dit verschilt natuurlijk heel erg per paard. Ik vind het wel nog jammer dat je nog steeds niet met dressuur op hoog niveau mag rijden bitloos terwijl het al keer op keer is bewezen dat dit wel gewoon kan. Maar ik hoop dat dit snel gebeurt.
Ik ben zelf een springruiter dus dan kan ik wel gewoon lekker bitloos op wedstrijd :)
Wat ik ook jammer vind is dat mensen vaak ervanuit gaan dat je gelijk een recreatieve ruitertje bent als je bitloos wilt rijden.
Afbeelding

Afbeelding
Negeer de wazigheid ik moet nog nieuwe rij foto's maken :')

[o]

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 02:47

Sosha schreef:
naranja1 schreef:
En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 
Kortom gewoon nuchtere natuurkunde


Te kort door de bocht volgens mij, de gevoeligheid van de plek waar de druk plaats vind kan heel verschillend zijn. En het is niet persé zo dat de mond gevoeliger is dan de neus, dat verschilt enorm per paard.

Het gaat ook niet in mijn verhaal waar de druk plaats vind maar om de oppervlakte van de druk. Dus oppervlakte bit of een brede neusriem. En een bit heeft over het algemeen minder oppervlak dan een bitloos hoofdstel
Voorbeeld. Ik rijd mn paard in met dit bitloos hoofdstel. Het oppervlak is breder dan het bit.

Afbeelding

Instagram:suena_ suus & levenvancapo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers