Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:36

Zebraatje schreef:
dems75 schreef:
Als ik buitenrijd, heb ik nooit een zweep bij me. Vind dat echt onhandig, zo’n ding vasthouden. Maar als ik dressurmatig train altijd. Ik tik nooit maar begrens de schouder ermee, dan leg ik hem tegen de schouder. Of ik vraag, met een aanraking, zijn achterbeen meer opzij bij zijgangen. That’s it.


Dan neem ik juist mijn zweep mee. Maar meer voor het idee van mijn eigen veiligheid. Ga altijd alleen en je weet nooit wat voor enge of rare mensen je tegenkomt. :') Of gevaarlijke honden.


Of van die vervelende vliegen/dazen die onder de buik gaan zitten, die je weg kan vegen met je zweep.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived


NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:05

Anouska schreef:
NAV schreef:
Ik heb trouwens een rete flegmatiek paard, liever lui dan moe. Ik maak hem vlugger door veel overgangen, constant wisselen in wat ik vraag. Dan moet hij op mij letten en voor ons werkt dit goed.



Dat is ook de enige manier om een paard goed aan het been en voorwaarts te krijgen. Echter is een zweep een tool die, wanneer goed gebruikt, helemaal geen angst of pijn hoeft te veroorzaken. Als dat wel gebeurt dan gebruik je het verkeerd en moet je hem inderdaad vooral niet meer gebruiken tot je ermee om leert gaan.


Ik zie in de praktijk een heleboel zwepen die niet als tool gebruikt worden maar als correctiemiddel. Veel mensen kunnen er absoluut niet mee omgaan. Ik verbaas me er dan ook over dat een zweep voor veel ruiters bij de basisuitrusting hoort. Ik zou liever zien dat je die pas mag gebruiken als je gevorderd bent.

Zelf kies ik er dus voor om het anders op te lossen en gelukkig werkt dat goed

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:35

Helemaal mee eens!

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:57

Wij zijn mijn paardje aan het inrijden zonder zweep. In het begin heeft mijn moeder er naast gestaan met een zweep zodat als ze mocht ontploffen ze haar voorwaarts kon houden,maar dat was gelukkig niet nodig ze heeft nog niks raars gedaan. We hebben ook wel veel grondwerk gedaan en daar gebruiken we de zweep vooral als aanwijs stok.

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

Nairua
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-20

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:05

Zweep als correctiemiddel is niet van deze tijd; maar als aanwijzer, geen probleem...

alwinlove123
Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:26

Ik gebruik gewoon een dressuur zweep omdat ik niet zoveel kracht heb rechts

Alwin 15-10-'19
Tinky 18-11-'21
My stars in heaven

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:35

Ik heb dit soort gedachten steeds vaker bij paard-gerelateerde dingen. Als ik bijvoorbeeld filmpjes zie van paarden die hun hoofd omhoog doen zodra het hoofdstel in de buurt komt, paarden die weigeren voor een hindernis en dan een tik krijgen, singelnijd waar om gelachen wordt, dat soort dingen. Dan vraag ik me toch af: waarom zou je een paard dwingen om dingen te doen die het niet leuk vindt? Hoe leuk is paardrijden nou echt voor het paard? Is dit allemaal wel nodig? Bit, sporen, zweep? En dan doe ik daarna lekker hypocriet en kruip ik toch op een paard. Met een zweepje in mijn hand en in de mond van ‘t paard een bit. :=

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:11

Jeika schreef:
Ik heb dit soort gedachten steeds vaker bij paard-gerelateerde dingen. Als ik bijvoorbeeld filmpjes zie van paarden die hun hoofd omhoog doen zodra het hoofdstel in de buurt komt, paarden die weigeren voor een hindernis en dan een tik krijgen, singelnijd waar om gelachen wordt, dat soort dingen. Dan vraag ik me toch af: waarom zou je een paard dwingen om dingen te doen die het niet leuk vindt? Hoe leuk is paardrijden nou echt voor het paard? Is dit allemaal wel nodig? Bit, sporen, zweep? En dan doe ik daarna lekker hypocriet en kruip ik toch op een paard. Met een zweepje in mijn hand en in de mond van ‘t paard een bit. :=


Eens wel een beetje. Ik denk dat de rijkundigheid van de ruiter en de kunst om een paard goed te motiveren iets te laten doen ook belangrijk is.

Het valt mij op dat jonge paarden altijd zo hun koppie naar beneden doen voor het hoofdstel en vaak gemotiveerd lijken om te werken. Ik denk dat die paarden bij elke scheet de hemel im worden geprezen en dat verwaterd na een tijdje: plezier gaat weg. De verhouding werken/belonen raakt wellicht wat zoek. Dan zou ik er ook weinig zin in hebben: als ik alleen maar dingen moet en mensen zeuren aan mn kop. Er zijn vast meer oorzaken maar ik denk dat belonen/plezier vaak meer naar de achtergrond gaat.

Terugkomend op het onderwerp, ik denk dat een zweep hier bij past. Het hoeft niet eens een tik te zijn maar slechts even een klap je op de bips. Dit lijkt mij juist fijn en duidelijk naar een paard toe in plaats van constant beenhulpen. Dit lijkt mij ruim voldoende ook. Denk dat het juist essentieel is een paard geen pijn te doen maar enkel duidelijkheid te bieden. Als een paard aangeeft iets niet leuk te vinden zou ik de oorzaak niet direct zoeken bij een zweep (oké bit/zadel wel) maar eerst bij mijzelf en hoe ik mijn paard motiveer.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 02:09

Ik heb leren rijden met een zweepje in m’n linkerhand. Dat is nu misschien wel vloeken in de kerk, maar 30 jaar geleden was het nu eenmaal zo.
Mijn huidige paard rij ik dus met sporen én een zweep. Maar nu komt de grap: de zweep gebruik ik echt zelden tot nooit, maar moet mee voor m’n eigen psychische gesteldheid _O- Het slaat echt nergens op, maar als ik geen zweep in m’n linkerhand heb, weet ik als het ware niet meer wat ik met m’n hand moet. Ik ga hem dan veel te veel bewegen en dan vooral omhoog. Ik “mis” echt iets.

Paardlief heeft er geen last van, dus de zweep gaat mee, maar meer voor de show

Reneegorka
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:18

Ik gebruik de zweep amper. Inderdaad alleen voor de duidelijkheid voor het paard :)

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:43

Lara_Silver schreef:
Paardrijden is ook niet meer van deze tijd, en we doen het toch.


Ik denk dat dit in de toekomst ook gaat veranderen...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:56

Ik gebruik nu met grondwerk afentoe een zweepje als aanwijsstok, en nee ik heb hem echt niet nodig om te straffen.

Ik kan dan ook zonder enige reactie in het rond zwaaien met een zweep, zolang ze geen opdracht krijgt doet ze helemaal niks met dat ding. Zoals het hoort :D

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:51

Bij mij wordt de zweep nog aardig veel gebruikt in de africhting van Skippy... ~~}>


Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:03

Vraagje rijden de zweep loze voorstanders in dit topic ook allemaal zonder sporen?

Met een zweep werk je incidenteel in en de felheid is goed te doseren.

Gepord worden met een dunne botte/scherpe knop, is ook geen feestje voor een paard.
Ik rij al jaren paard en zie helaas maar weinig ruiters wiens benen stil genoeg zijn voor het gebruik van sporen van welke soort dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:18

c_alsemgeest schreef:
Bij mij wordt de zweep nog aardig veel gebruikt in de africhting van Skippy... ~~}>

[ Video ]



dat is het juiste gebruik *\o/*

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:28

Met grondwerk gebruik ik soms een stick.

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:30

c_alsemgeest schreef:
Bij mij wordt de zweep nog aardig veel gebruikt in de africhting van Skippy... ~~}>

[ Video ]


Geweldig! Heb er ook zo 1. Alleen daarom hou ik altijd een zweepje vast.. kan meneer er lekker mee spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:35

Hier altijd een zweep mee op buitenrit, maar gebruik hem eigenlijk zelden. Ik heb hem alleen bij voor het geval ik agressieve honden of mensen tegen kom. Paard maalt er niet om, die staat zelfs met de zweep te spelen als hij er toevallig aan kan.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:46

Ik vind een zweep prima van deze tijd, net zoals sporen. De manier waarop beiden gebruikt worden, dat is wat ter discussie moet staan.

Slaan en schoppen zijn nooit ok en helaas begint die 'opvoeding' op veel maneges en bij veel instructeurs dus al verkeerd.

Ik heb eigenlijk altijd wel een zweep bij me, maar echt niet om te slaan. Ik heb er een met een fijn lang touwtje en als ik bijvoorbeeld een zijgang inzet tijdens het rijden en het wil net niet lekker, dan wrijf ik als het ware dat touwtje over bijvoorbeeld haar kont. Ze kent die commando's omdat ik veel aan de hand werk met haar en daar de zweep ook als aanwijsstok/verlenging hand gebruik.

En op buitenrit omdat ik graag een extra zekerheid heb voor als ik zo'n *piep* hond tegen kom die mijn paard aanvalt. Goddank maar 1 keer gebeurd in al die tijd, maar ik was heel blij met mijn zweep toen.

[o]

dAAn2410
Berichten: 21
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:54

hier heb ik ook altijd een zweep bij, vooral omdat het paard nog jong is, en best dominant in de omgang. en ja af en toe geef ik hem wel een tik/klap als hij zichzelf, mij of andere in gevaar brengt. want als hij er vandoor gaat dan krijgt hij een klein tikje om zijn aandacht af te leiden, het kan ook heel vaak zonder en dan doe ik het ook zonder natuurlijk!
ik gebruik hem niet vaak, maar als je het als correct middel gebruikt dan kan het geen kwaad volgens mij. ook als een paard niet doorloopt zelfs niet met je been en stem (en je weet dat er niks mis is) dan vindt ik ook dat je de zweep mag gebruiken van ''let op, aandacht hier''.
maar als je de zweep onder de loep neemt nu, moet je ook kijken naar bit, teugels, bitloos (dit kan zeker ook heel schadelijk zijn, met oncorrect gebruik) spoortjes, enz.
mijn mening hierover is dat mits met geod gebruik het wel kan!

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:00

Fortitude schreef:
Ik vind een zweep prima van deze tijd, net zoals sporen. De manier waarop beiden gebruikt worden, dat is wat ter discussie moet staan.

Slaan en schoppen zijn nooit ok en helaas begint die 'opvoeding' op veel maneges en bij veel instructeurs dus al verkeerd.
...

En dit zeg je heel goed!

Het lijkt er op dat tegenwoordig niet meer geleerd hoort hoe dingen te gebruiken en dan maar de makkelijke weg pakken door het af te schaffen. -O-

- Zie het ook in het topic over de sperriem, ja verkeerd gebruik dan snoer je hem aan.
-Idem over bitten, bij verkeerd gebruik is het pijnlijk
-Bij verkeerd gebruik is bitloos op de gevoelige neus ook pijnlijk (maar dat hoor je dan weer zelden :?)
- En ja bij verkeerd gebruik zijn sporen en zwepen ook pijnlijk.

Misschien moeten we weer eens leren rijden zoals ik vroeger bijna 40 jaar geleden heb geleerd.
Zitles, op een zadel zonder dikke wrongen, dus zelf in balans leren zitten.
Handen ontspannen, paard loopt op of voor de looddlijn.
Paard is aan het been van achteruit! Niet zoals de top tegenwoordig laat zien in de krul op de voorhand.
En als het paard niet doet wat je wilde was het geen rotknol, nee dan gaf je al ruiter de verkeerde informatie aan je paard en moest je meer oefenen.
En vooral geduld, niet menen dat een paard iets kan in 2 keer oefenen, kleine stapjes.

En ja een zweep werd gebruikt maar niet om te meppen, want dan mepte de instructeur je eerder van het paard af :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:18

DuoPenotti schreef:
Fortitude schreef:
Ik vind een zweep prima van deze tijd, net zoals sporen. De manier waarop beiden gebruikt worden, dat is wat ter discussie moet staan.

Slaan en schoppen zijn nooit ok en helaas begint die 'opvoeding' op veel maneges en bij veel instructeurs dus al verkeerd.
...

En dit zeg je heel goed!

Het lijkt er op dat tegenwoordig niet meer geleerd hoort hoe dingen te gebruiken en dan maar de makkelijke weg pakken door het af te schaffen. -O-

- Zie het ook in het topic over de sperriem, ja verkeerd gebruik dan snoer je hem aan.
-Idem over bitten, bij verkeerd gebruik is het pijnlijk
-Bij verkeerd gebruik is bitloos op de gevoelige neus ook pijnlijk (maar dat hoor je dan weer zelden :?)
- En ja bij verkeerd gebruik zijn sporen en zwepen ook pijnlijk.

Misschien moeten we weer eens leren rijden zoals ik vroeger bijna 40 jaar geleden heb geleerd.
Zitles, op een zadel zonder dikke wrongen, dus zelf in balans leren zitten.
Handen ontspannen, paard loopt op of voor de looddlijn.
Paard is aan het been van achteruit! Niet zoals de top tegenwoordig laat zien in de krul op de voorhand.
En als het paard niet doet wat je wilde was het geen rotknol, nee dan gaf je al ruiter de verkeerde informatie aan je paard en moest je meer oefenen.
En vooral geduld, niet menen dat een paard iets kan in 2 keer oefenen, kleine stapjes.

En ja een zweep werd gebruikt maar niet om te meppen, want dan mepte de instructeur je eerder van het paard af :D


Hier dus iemand met een paard die een gevoelige neus heeft, tijdens een les de opdracht gekregen om het paard maar aan de druk te laten wennen, want alle paarden kunnen bitloos. Dikke spijt dat ik mijn instructrice gevolgd heb, heb mijn beest veel leed aangedaan. Rij nu terug met bit en paard lief is veel relaxer.

DuoPenotti

Berichten: 28828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:19

Precies, gewoon kijken naar je paard.
Luisteren, voelen naar wat hij zegt. Paarden zeggen zoveel! Je moet alleen willen en durven luisteren.
Ook als het tegen je "stroming is van wat je liever zou willen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Oskarrino
Berichten: 780
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:25

Ik rij in de bak altijd met een zweepje maar gebruik hem eigenlijk zelden. En als ik hem gebruik is het een klein kriebeltje achter mijn kuit mocht ze niet goed reageren op het been. Meestal als ik hem alleen al vast heb is ze al meer voorwaarts.

Op buitenrit neem ik hem altijd mee tegen honden. Ik heb vaak genoeg dingen meegemaakt buiten waardoor ik hem standaard mee heb.

Met grondwerk gebruik ik hem om aanwijzingen te geven.

Oskar <3

Eef_k

Berichten: 6
Geregistreerd: 30-10-17
Woonplaats: Noord Holland

Re: Zweepgebruik, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:29

Ik gebruik nog regelmatig een zweep. Vooral als verlengstuk van mijn arm. Altijd in de linkerhand want daar valt hij naar buiten. Ik hoef hem alleen aan te tikken en hij begrijpt wat ik bedoel. Hij was bang van zwepen toen ik hem kreeg (niet zozeer heel bang, maar hij werd er zenuwachtig van). Toen mijn instructrice het een goed idee vond om het te proberen hebben we hem er langzaam aan laten wennen. Ook met longeren gebruik ik een lange zweep, om de laten zien waar hij moet, of hij moet remmen of versnellen etc. Ook tik ik hem wel eens aan op zijn schouder als hij aan de longe naar binnen valt. Zwepen zijn, in mijn ogen, super handig!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Petunia27, SemrushBot en 7 bezoekers