Beleren / opstappen zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:15

bigone schreef:
SVRL schreef:
Ieder zijn verantwoordelijkheid. Ik zet mijn cap meestal op, maar durf er ook zonder op te stappen. En ja, ik weet wat er fout kan lopen en wat de gevolgen kunnen zijn.

En altijd dat gezeur over de zorgverzekering. Jongens toch, preken jullie ook zo tegen rokers en mensen die dagelijks alcohol drinken? Die mensen, met al hun gezondheidsproblemen, kosten de staat pas veel geld.

Wat denk je wat het de maatschappij kost om jaren als kasplant in een instelling te liggen?


Wat denk je dat rokers met copd en alcohol verslaafden met leverfalen kosten? En dat zijn nog maar 2 aandoeningen dat die groep kan krijgen. Dan zwijg ik nog over de hart en vaatproblemen, de herseninfarcten en de kankers die bij die groep veel voorkomen. Wat denk je dat dat de maatschappij kost?
De groep rokers en drinkers met gezondheidsproblemen is nog altijd groter als de groep ruiters die problemen hebben doordat ze zonder cap reden.


HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:16

bigone schreef:
SVRL schreef:
Ieder zijn verantwoordelijkheid. Ik zet mijn cap meestal op, maar durf er ook zonder op te stappen. En ja, ik weet wat er fout kan lopen en wat de gevolgen kunnen zijn.

En altijd dat gezeur over de zorgverzekering. Jongens toch, preken jullie ook zo tegen rokers en mensen die dagelijks alcohol drinken? Die mensen, met al hun gezondheidsproblemen, kosten de staat pas veel geld.

Wat denk je wat het de maatschappij kost om jaren als kasplant in een instelling te liggen?


Alsof dat standaard gebeurd zodra je ook maar iets zonder cap doet...
Een ongeluk kan altijd gebeuren maar een beetje een reële kansberekening maken en je komt er al snel achter dat "hangen zonder cap op een paard" gemiddeld voor veel minder "kasplantjes" zorgt dan het aantal mensen die "tijdens het fietsen aangereden worden door een vrachtwagen".

Daarnaast moet je eens kijken hoeveel mensen overspannen zijn en daardoor veel geld kosten van de maatschappij...

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:16

We betalen voor alle mensen met risico sporten, mensen die roken, drinken, drugs gebruiken, ongezond eten en niet sporten. Dat heb je nou eenmaal als zorg maatschappij.

Persoonlijk ben ik daar voorstander van en hoef ik geen mensen uit te sluiten die geen cap op hebben. Het is niet eens wettelijk verplicht.

cursebreaker

Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:22

Nadat ik een keer een ongeluk heb gehad waarbij ik van een galopperend paard achterover op een weg ben gevallen met mijn hoofd, ben ik maar wat blij geweest dat ik die cap op heb gehad en er vanaf kwam met 'alleen' een hele zware hersenschudding (wat echt al gigantisch k*t is). Had ik 'm niet op gehad toen ik dat specifieke ongeluk gehad heb, had ik op z'n minst wel een schedelfractuur gehad, als ik het überhaupt overleefd had. Dus nee, komt er bij mij echt niet in dat mensen zonder cap op een paard stappen.

Ook hangen of met 1 voet in de beugel zou ik niet meer doen zonder cap - je hoeft maar te blijven haken en het paard gaat er vandaar en je wordt meegesleurd en tegen je hoofd getrapt. Tuurlijk kun je overal doem scenario's voor bedenken en uiteindelijk maakt iedereen die keus zelf, maar het is vooral voor jongeren erg slechte reclame als het maar afgedaan wordt als 'ach hoef toch niet altijd' en 'ik ken m'n paard Zo goed en hij zet Nooit een stap verkeerd'.

Ik heb voor dat ongeluk ook gereden zonder cap, ook buitenritten enz (ik was 15/16) en kan mezelf voor m'n hoofd slaan nu en mijn jongere tiener zelf wel verrot schelden dat ik dat gedaan heb. En ik kan van geluk spreken dat ik die dag een cap op had. Nu als mama zijnde, moest ik er ook niet aan denken dat een kind van mij zonder cap op zou stappen - nu heb ik dan geen kind wat rijdt, maar mocht dat zo zijn in de toekomst dan lijm ik die cap toch vast aan het hoofd hoor. Als ik daar als ouder zijnde achter zou komen, dat m'n kind zonder cap zou rijden of zelfs hangen of met 1 voet in de beugel zou zitten, zou ik echt ontzettend woest worden.

En ieder zijn eigen keus natuurlijk, eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het echt nogal iets om risico's mee te nemen hoor, pfoe.. Misschien omdat ik zelf heb meegemaakt hoe het dodelijk af had kunnen lopen als ik 'm niet op had gehad, maar ik kan niet anders zeggen als dat je oerstom bent als je zonder cap op stapt, of dat nu met een jong paard is wat nog beleerd moet worden of een oud rot wat zo mak als een lammetje is.

Dit is zo'n gevalletje van 'als je iets gebeurd, dan ga je pas te laat in zien dat je het wel had moeten doen' terwijl toch duidelijk genoeg is dat die cap z'n werk doet. En tuurlijk kun je ook een ongeluk krijgen, met cap op, en er iets ernstigs aan overhouden. Maar wat beschermt kan worden, zeker je hoofd, kan beschermt worden toch? Ik ben door eigen ervaring tot inkeer gekomen, maar ik zal hierdoor ook echt altijd anderen proberen te behoeden om zoiets te doen als opstappen zonder cap. Ik vind het dan ook erg jammer dat er door velen gewoon heel nonchalant/schouderophalend over gedaan wordt. En ik zag het als jonge meid ook niet in, totdat het dus echt bijna fout is gegaan. Maar ik vind het niet vreemd dat mensen elkaar proberen te behoeden voor dingen die wel vermeden kunnen worden. Tuurlijk kun je ook je rug breken door een val, waar je je niet voor kunt beschermen. Maar die cap Is er, we weten dat hij z'n werk doet en dat je in ieder geval je hoofd kunt beschermen dus ik kan echt nooit vaak genoeg herhalen tegen anderen hoe belangrijk dat ding wel niet is. Maar zo zal iedereen uit eigen ervaringen spreken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-10-19 16:33, in het totaal 7 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:24

Ik droeg altijd al een cap, ook met beleren, ook met hangen. Met jonge paarden draag ik sinds kort ook gewoon ALTIJD mijn cap, ook wanneer ik er gewoon naast sta. Dit omdat er een meisje in mijn omgeving deze zomer een klap tegen haar hoofd gehad heeft bij het uit doen van de peesbeschermers bij haar jong paard. Zij heeft dit niet overleefd. Gevaar zit in een klein hoekje, en het is en blijven dieren...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:01

Ah! Blijkt toch dat het plaatsen van twee filmpjes van ongeveer een minuut meer losmaakt dan je denkt :Y)

Het gaat over mijn topic! En ik voel me vereerd :o

Even zonder gekheid. Absoluut pro cap hier. Ik rijd altijd met cap. In tegenstelling tor sommigen van mijn stalgenoten. Beleren zonder cap? Niet doen! Maar... Even kijken naar de context achter het filmpje doet wonderen.

Ik ga mezelf hier niet verdedigen. Of verantwoorden. Het is een mooie discussie, maar ook niet meer dan dat.

Bescherm die waardevolle grijze pudding goed zeg ik alleen, je hebt het echt je hele leven nodig.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 10-10-19 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:04

_lauraaa_ schreef:
Gewoon cap op. Kost weinig moeite maar kan je wel een hoop ellende besparen ;) ik heb regelmatig zelfs met longeren een cap op als ik weet dat paard eens een keer wil bokken aan de longe of als ik het paard niet ken.


Precies dat.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:24

Ik blijf het eigen keus vinden. Is het slim om zonder cap te rijden? Vast niet. Maar ik heb liever dat mensen vrij zijn hun eigen keuze te maken dan al die wetten en verplichtingen.
Risicoloos leven bestaat nu eenmaal niet. Als je niet wilt dat jou en je dierbaren iets gebeurd moet je thuis op de bank blijven zitten, en zelfs dan kan er een meteoriet op je vallen :=

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:11

Ik ben zelf heel streng “opgevoed” wanneer het gaat om caps, die moest op en discussie was niet mogelijk. Later ben ik daar zelf en de mensen om me heen iets makkelijker in geworden. Caps zijn ontzettend belangrijk maar ik denk wel dat iedereen zelf moet weten als ze het niet doen. Mijn eigen paard stap ik nog wel eens op zonder cap, maar ook omdat ik die vertrouw en weet dat die niks zou doen. Dat weet ik omdat na 8 jaar bij mij dat paard nog maar 1 keer er vandoor is gegaan en zelfs toen was ze na 3 galopsprongen weer onder controle. Het paard van mijn zusje zou ik nooit op stappen zonder cap, gewoon omdat ik weet dat die nog wel eens opzij springt of iets raars doet. Dat kan ik uit zitten, maar dan ga ik het risico gewoon niet lopen. Mocht ik op buitenrit gaan dan gaat de cap ook weer op.
Ik hoop gewoon dat iedereen voor zichzelf een weloverwogen keuze maakt en in ziet wat de risico’s zijn van het rijden zonder cap. Ik ga ook geen beslissingen maken voor anderen, iedereen moet het wel zelf weten naar mijn mening, als diegenen maar weten wat de risico’s zijn.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:00

Gimme_Joy schreef:
Ah! Blijkt toch dat het plaatsen van twee filmpjes van ongeveer een minuut meer losmaakt dan je denkt :Y)

Het gaat over mijn topic! En ik voel me vereerd :o

Even zonder gekheid. Absoluut pro cap hier. Ik rijd altijd met cap. In tegenstelling tor sommigen van mijn stalgenoten. Beleren zonder cap? Niet doen! Maar... Even kijken naar de context achter het filmpje doet wonderen.

Ik ga mezelf hier niet verdedigen. Of verantwoorden. Het is een mooie discussie, maar ook niet meer dan dat.

Bescherm die waardevolle grijze pudding goed zeg ik alleen, je hebt het echt je hele leven nodig.


Ik had al zo'n vermoeden dat het om jou ging, maar jij bent ook begonnen met cap toch? Tenminste ik dacht fotos van jou met cap gezien te hebben.

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 06:02

Gimme_Joy schreef:
Ah! Blijkt toch dat het plaatsen van twee filmpjes van ongeveer een minuut meer losmaakt dan je denkt :Y)

Het gaat over mijn topic! En ik voel me vereerd :o

Even zonder gekheid. Absoluut pro cap hier. Ik rijd altijd met cap. In tegenstelling tor sommigen van mijn stalgenoten. Beleren zonder cap? Niet doen! Maar... Even kijken naar de context achter het filmpje doet wonderen.

Ik ga mezelf hier niet verdedigen. Of verantwoorden. Het is een mooie discussie, maar ook niet meer dan dat.

Bescherm die waardevolle grijze pudding goed zeg ik alleen, je hebt het echt je hele leven nodig.

Daar is dit topic ook om bedoeld, gewoon een goede discussie zonder een wijzende vinger :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:15

Ik heb altijd vanaf het begin een cap op gehad. Behalve bij eeb keertje hangen niet. Trainster had gehangen na het longeren en vroeg of ik ook even wilde. Ik dacht nog: "ik moet mijn cap halen". Niet gedaan. Alle voorbereiding meegenomen ben ik ernaast gaan staan, springen, voet in de beugel, 2 seconden optrekken en klaar. Niet eroverheen ofzo, dat kwam pas later.

Dat mensen daar gelijk aanstoot aan nemen moeten zij weten. Ik ben een slecht voorbeeld. Die mening deel ik overigens absoluut niet. Als je ons volgt weet je precies wie we zij en wat we hebben gedaan en dan ben ik denk ik best een heel goed voorbeeld. :)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:31

Ineke2 schreef:
Gimme_Joy schreef:
Ah! Blijkt toch dat het plaatsen van twee filmpjes van ongeveer een minuut meer losmaakt dan je denkt :Y)

Het gaat over mijn topic! En ik voel me vereerd :o

Even zonder gekheid. Absoluut pro cap hier. Ik rijd altijd met cap. In tegenstelling tor sommigen van mijn stalgenoten. Beleren zonder cap? Niet doen! Maar... Even kijken naar de context achter het filmpje doet wonderen.

Ik ga mezelf hier niet verdedigen. Of verantwoorden. Het is een mooie discussie, maar ook niet meer dan dat.

Bescherm die waardevolle grijze pudding goed zeg ik alleen, je hebt het echt je hele leven nodig.

Daar is dit topic ook om bedoeld, gewoon een goede discussie zonder een wijzende vinger :)


Zo heb ik dat ook helemaal niet opgevat. Het is goed dat deze discussie wordt gevoerd, alleen liever niet in mijn topic inderdaad :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:39

Mars schreef:
Ik blijf het eigen keus vinden. Is het slim om zonder cap te rijden? Vast niet. Maar ik heb liever dat mensen vrij zijn hun eigen keuze te maken dan al die wetten en verplichtingen.
Risicoloos leven bestaat nu eenmaal niet. Als je niet wilt dat jou en je dierbaren iets gebeurd moet je thuis op de bank blijven zitten, en zelfs dan kan er een meteoriet op je vallen :=


Ik denk ook niet dat dit gaat om het wel of niet verplichten, maar een stukje bewustwording. En nee, risicoloos leven bestaat niet. Maar als je weet dat je een hoop ellende kan voorkomen door een cap op te zetten, waarom zou je dat niet doen? Het kost je misschien 30 seconden, maar als je valt en je hebt onherstelbare schade kom je er nooit meer vanaf. Had je dan maar die 30 seconden de tijd genomen om hem op te zetten.

En tsja, de eindeloze discussie: 'Hoevaak gebeurt dat nou'. Bedenk dat maar als net jij degene met de pech bent en je in het ziekenhuis ligt/mag gaan revalideren/je werk en/of studie in gevaar is. Nu misschien een ver van je bed show, tot het je overkomt. Dat moment voorziet niemand.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 11-10-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

heb vertrouwen, houd moed

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:41

Ik zet altijd mijn cap op hoor, geen problemen mee. Maar dat moraalridder spelen wanneer een ander een andere keuze maakt zoals hier gebeurd snap ik niet zo.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:46

Mars schreef:
Ik zet altijd mijn cap op hoor, geen problemen mee. Maar dat moraalridder spelen wanneer een ander een andere keuze maakt zoals hier gebeurd snap ik niet zo.


Deels begrijp ik wat je bedoeld maar aan de andere kant zijn dit misschien juist mensen die of zelf, of dichtbij zoiets hebben meegemaakt waarbij een cap het verschil heeft gemaakt/verschil had kunnen maken waardoor je (heel erg graag) dat stukje bewustwording wil creëren.

heb vertrouwen, houd moed

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:53

Altijd cap op, zelfs met longeren van jong spul :) 1 keer zwaar gevallen en draag er nog altijd de gevolgen van dus mij zie je enkel mijn eigen paarden longeren zonder. Verder heb ik bij rijden zoiezo altijd cap op.

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 17:18

Mars schreef:
Ik zet altijd mijn cap op hoor, geen problemen mee. Maar dat moraalridder spelen wanneer een ander een andere keuze maakt zoals hier gebeurd snap ik niet zo.

Ik ben geen moraalridder aan het spelen zoals jij dat noemt hoor.
Iedereen wéét inmiddels dat met cap op veiliger is. Er worden veel verschillende gemaakt zodat er echt wel een passende goedzittende cap te vinden is.

En zeker met het beleren van jonge dieren is extra veiligheid in mijn ogen gewoon heel belangrijk. Over bepaalde dingen mag je dan best meerdere keren goed nadenken voor je iets daadwerkelijk doet.
Liefst met goede hulp cq begleiding erbij.

Mijn pony beleren is helemaal goed gegaan zonder ongelukken. Dat gun ik uiteraard iedereen maar dat is helaas een utopie en een ongeluk is zo ontzettend snel gebeurd met ( in de paarden) vaak toch wel grote gevolgen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:39

Het verplichten ervan gaat me wel erg ver, maar volgens mij is iedereen die met paarden omgaat (en al helemaal met jonge paardrn) zich vewust van de risico’s als je zonder cap bezig bent met zadelmak maken e.d. Het is een kleine moeite om een cap op te zetten, dus wat let je?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:09

Your head, your loss. Je hebt alleen jezelf ermee, het is niet zo dat je een ander ermee beschadigd als je valt zonder cap, dus lekker zelf weten.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:57

Ik rijd altijd met cap, maar moet eerlijk zeggen dat ik het beleren van mijn huidige paard tot nu toe zonder cap heb gedaan. Hangen en erop zitten. Maar dat was ook zonder zadel (en hoofdstel), met heel veel voorbereiding. Al kan er natuurlijk altijd wat gebeuren.

Vorige paard die opnieuw zadelmak gemaakt moest worden hetzelfde.
En dat terwijl ik met een ander paard met grondwerken een cap en bodyprotector droeg de eerste tijd. Die moest dan ook gecorrigeerd worden en was niet zo lief :+

Met cap is altijd slimmer. Hier is het denk ik meer omdat ik grotendeels enkel grondwerk en dan ff ga hangen dat ik daar niet mijn cap voor ga meesleuren.

Nu ik hem ook ga vragen te stappen zal ik mijn cap op doen.

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:03

Ik 'plan' de eerste keer opstappen niet, omdat ik een geschikt moment pak dat zich aandient, vaak zonder hulp. Juist daarom werk ik tijdens het laatste stukje in de voorbereiding vaak mét cap met de paarden. Het gaan halen van een cap is dan een onderbreking die niet altijd wenselijk is. Maar natuurlijk kan dat wel. Beter dan zonder cap opstappen.

Mijn moeders schedel moest eens worden uitgedeukt en bij dat ongeval liep ze naast het paard. Ik ben zelf eens bewusteloos gevonden en afgevoerd met de ambulance. Lang plezier gehad van de hersenschudding. Ik wil niet weten hoe het was zonder cap.

Het scheelt dat ik een cap dragen niet vervelend vind. Ik stap er rustig mee in de auto. Als het regent dan zet ik mijn cap op als de paarden buiten zet, zodat mijn haar/hoofd niet zo nat wordt. Is er een kans dat ik ga rijden op vakantie, dan gaat mijn cap mee in de koffer. Ik laat niks of niemand zonder cap op mijn paard. Je hoofd is zó belangrijk.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Beleren / opstappen zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:52

Ik vind een cap net zoiets als ‘s morgens je tanden poetsen eigenlijk. Gewoon een standaard die er bij hoort. Ik heb ooit 1 keer een foto gemaakt op mijn toenmalige verzorgpaard zonder cap en voelde me echt niet veilig.

Net zoals je verplicht bent een gordel aan te doen denk ik dat verplicht een cap op doen een goede zet zou zijn. Mijn paard staat op een manege dus is het sowieso verplicht.

En of je nu 1 maand of 50 jaar ervaring hebt, het is en blijft een vluchtdier, kan struikelen, kan zelfs een hartaanval krijgen etc. En dat er mensen zonder cap rijden. Mijn keus is het niet, verstandig is het niet.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:35

Ik ga heel eerlijk bekennen dat ik weinig een Tok aandoe. Het voelt deels storend aan, maar in mijn gebruik van paarden (bijvoorbeeld historisch reconstructionisme, zoals middeleeuwse evenementen) kan ik niet met cap rijden.

Ik zeg daarmee niet dat een cap geen veiligheidsverhoging impliceert. Maar voor mij zijn er een hele lijst aan voorzorgen die de veiligheid veel meer garanderen dan een cap, en waar te weinig aandacht aan wordt besteed.

maar toch even een vraag aan zij die zweren bij een cap: dragen jullie ook allemaal een ruiterharnas? zo niet, waarom niet dan?

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:14

Hier cap bp en veiligheidsbeugels met swissclip

Want hoe belangrijk is gezond blijven voor je?
Bij mij staat het op nr 1 en dat geld ook bij de kinderen!

Dat harnas even BP genoemd heeft mij al meerdere keren beschermd!

En mijn dochter toen er een staldeur open ging toen het laswerk barstte, het trekpaard had mok en schuurde op volle kracht....de staldeur van hardhout en metalen omlijsting raakte haar met vole kracht!
Echt op de eerste hulp toen was ze net 3 schrok de trauma arts van de stukken van haar cap en de gescheurdejas en BP.....Wonder boven wonder na een hele foto sessie,onderzoeken en een nachtje observatie had ze slechts Blauwe plekken,een hersenschudding en een paar schaafwondjes en ook wel wat kneuzingen.( de kat die er ook bij liep brak zijn rug en poot en overleefde het geintje niet!)

dus mijn advies dit was een kalmrustig paard van 19 en 1200 kilo....beschermen loont ook naast je paard, ongeacht wat je doet en hoe oud je bent!

Ik vind het gek dat je daarvoor een topic moet openen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 11 bezoekers