Bit of bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:13

Ligt eraan op welke paard je rijdt en wat je zelf fijner vindt. Zelf vind ik met bit wat fijner

Whitney en Birthday


xRaisin

Berichten: 1753
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:24

Ik heb op verschillende ponies en paarden zowel met als zonder bit gereden en merk eigenlijk nauwelijks verschil. Wanneer ik zelf een paard koop denk ik dat wel voor bitloos zal gaan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:56

Ik rij heel verschillend met mijn 4 jarige. Met gewoon wat rondhobbelen of cowhorsen pak ik vaak een billy allen ,voor echt fine tuning een baby correctional en voor buiten ritten vaak een touwhalstertje. Maar wanneer ik neckreining wil oefenen of uittesten hoe goed hulpen zijn bevestigd dan een neckrope. Soms combinatie van neckrope en een bit. Maar het kan ook weleens andersom. Mijn 21 jarige standaart billy Allen andere bitten of vormen van bitloze hoofdstellen zijn een no go. Accepteert ze gewoon niet.

Met de neckrope rijden doe ik ook al vrij vlug in de opleiding van mijn eigen paarden. Maar wel in combinatie met een bitje erin. Ikzelf vind dat fijner om ze meer gevoelig te maken op druk tegen de hals. En dan langzaam maar steeds minder dat hoofdstel gebruiken en meer zit. Ik probeer altijd een balans te vinden wat het paard het fijnste vind.

In mijn opinie kunnen bit en bitloos beide even onvriendelijk zijn. Zelfs hoofdstelloos kan heel onvriendelijk zijn heb ik laatst gemerkt. Diegene die ik zag reed het paard op een zeer dunne halsring. Hing de halve tijd paard op en botste ondertussen tegen de andere paarden op terwijl het paard bokkend en steigerent rondsprong. En diegene maar rukken en schoppend op het paard. Paard stond slecht onder appél en dan maar mopperen over wat voor ondingen bitten en sporen zijn.
Dat vind ik nu erg jammer want met de neckrope rijden kan zo mooie vorm van rijden zijn. Net zolas dat op het bit of een bitloze optoming kan.

Be happy eat a snackkie

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:59

Ik rij zelf ook allebei.

Mijn paard doet zijn mond ook echt niet vrijwillig open bij een bit die hij niet fijn vind en die hij wel fijn vind pakt hij zo aan zonder dat je zelf het bit maar hoeft aan te raken of zijn mond.
Ik merk altijd als ik regelmatig afwisselt hij het fijnste blijft.
Je kan mijn paard ook met of zonder bit gewoon op dezelfde manier rijden. (gebruik mijn bit/geen bit puur voor stellen en tempo controle)

Iemand anders laat ik hem niet meteen met bit rijden omdat hij een gevoellig mondje heeft en ik zeker wil zijn dat hij geen last krijgt.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

xRedshift

Berichten: 150
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:55

Het ligt eraan wat voor paard ik rijd. De haflinger die ik het meest rijd, rijd ik het liefst bitloos.
Dit omdat hij hier gewoon beter op reageert. hij reageert er beter op en is fijner in de hand.
Echter is het bitloos rijden bij een ander paard die ik rijd totaal geen succes. Wellicht als ik hier wat meer tijd in steek dat het nog kan, maar dan hebben we nog een lange weg te gaan. en zo lang rijd ik 'm niet meer.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:18

Ik vind dat je echt goed naar je paard moet kijken naar wat die het prettigst vindt.
Het lijkt tegenwoordig steeds meer alsof bitloos persé vriendelijker is, wat niet het geval hoeft te zijn.

Ik heb die van mij bitloos geprobeerd, gevolg: boos, chagrijnig en niet meewerkend paard.
Dus bij ons hangt er gewoon een bit in, daar is ze happy mee en ontspant ze van.
Mijn tip: Luister naar je paard!

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:10

Ligt eraan welk paard je hebt.... mijn welsh en arabier rijd ik toch liever niet zonder bit (al eens geprobeerd, geen succes) terwijl het bij mijn tinker super gaat. Bitloos vind ik niet altijd beter als je dan bijv een scherpere neusriem hebt dus een beetje aanvoelen wat je zelf fijn vind...

Mirthe94

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:52

Ik rij mijn pony met bit . Met mijn vorige pony merendeels bitloos. Hangt van paard tot paard af wat het best werkt . Ook denk ik dat je met beide evenveel pijn kan doen bij het paard. Ligt gewoon aan je eigen hand meestal.

Cathan<3

Anoniem

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:56

Wij rijden ook beide, al rijden we al eventjes niet meer bitloos, ben wel van plan dat weer op de pakken.
Ik wissel het af, puur omdat ik met springen en op de weg een bit in wil anders is de controle ver te zoeken ;) Ik ben niet anti-bit of pro-bitloos, kijk gewoon waar je paard zich het fijnst bij voelt/het beste mee loopt :)

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:43

Ik denk dat iedereen echt voor zichzelf en zijn/haar paard moet kijken wat voor hen het beste werkt. Ik heb jaren met allerlei verschillende soorten bitten gereden op allerlei paarden van maneges. Ook een verzorgpaard gehad die ik met bit reed. Sinds een jaar nu een verzorgpaard die bitloos wordt gereden en eerlijk? Ik merk geen verschil. Met een bitloos hoofdstel kan je een paard ongever net zoveel pijn doen als met bit. Vaak wordt bitloos wel als vriendelijker gezien, maar het hangt er net maar vanaf.
Ik ben persoonlijk wel een fan van bitloos. Ik vind het gewoon een fijner idee, zit in m'n hoofd. Maar als mijn verzorgpaard niet goed zou reageren op bitloos zouden we lekker met bit gaan rijden. (Ze reageert niet goed op t bit dus rijden we bitloos). Dus: ieder z'n ding! Lekker anderen het voor zichzelf laten uitvogelen.
(Al ben ik eerlijk gezegd geen fan van scherpe Hackamores of scherpe stang&trens bitten)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:51

Beiden, afhankelijk van ruiter én paard.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:08

Ik heb mijn paard bitloos ingereden, daarna met bit gaan rijden. Mijn paard lijkt er geen last van te hebben. Zolang je maar goed de tanden van je paard bij houdt, vriendelijk rijdt en ook goed kijkt naar de kwaliteit van je materiaal zie ik er weinig nadelen van. Ik denk echt dat het per paard en combinatie verschilt.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:21

Ik wissel sinds kort lekker af. Vind dat bitloos voordelen maar ook z'n nadelen heeft. Hetzelfde geldt voor mét bit. Vind het in ieder geval heel leerzaam om af te wisselen en mijn paard doet het op haar eigen manier goed op beiden!

Binnenkort komt ook de bitfitter langs voor een simpel trensje en ben niet van plan daarop te bezuinigen zodat ál het harnachement perfect komt te zitten en liggen!

Oh heeft iemand toevallig een of twee tips voor me? (kan ook in pb)
Het bitloze hoofdstel wat ik gebruikt had leende ik van een stalgenootje en dat zat echt niet optimaal. Het schuift en sluit naar mijn mening niet mooi aan. (ze heeft ook al een paar schuurplekken op haar neus helaas)
Wat is het meest vriendelijke (ja, ik weet, dat is ook afhankelijk van de ruiterhand) bitloze hoofdstel?

Eigenwijs is ook wijs.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:44

wat de beste keuze is hangt niet alleen af van ruiter, paard en de combinatie hiervan maar zeker ook van de siruatie.

Ik rijd met verschillende bit en bitloze optomingen. Ik heb hiervoor een biothane hoofdstel laten maken (bij Dabo design) waarbij ik gemakkelijk kan wisselen van neusriem. Ik kan in principe alle optomingen in iedere situatie gebruiken maar ik heb zeker mijn voorkeuren. Ik gebruik geen kruislings werkende hoofdstellen want dat vind ik niet duidelijk voor het paard.

Voor lange/vlotte ritten gebruik ik het liefst de hackmore. Mijn paard is vrijwel altijd prima terug te rijden op zit en stem met losse teugels maar de keren dat het echt nodig is wil ik een goede rem hebben. Ik ben liever een keer te streng dan onder een auto te belanden zegmaar.

Dressuur rijd ik meestal op een trens, zowel met als zonder neusriem. Ik heb ook veel met sidepull gereden maar miste toch net wat finetunning.

Aan de dubbele lange werk ik wel graag met sidepull. Zo is de invloed van mijn houding duidelijker.

Mochten er vreemde woorden tussen staan, de telefoon heeft een eigen mening over wat er geschreven moet worden

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:18

Nouja ik wil er dressuur mee rijden, een sidepull is dan de beste optie lijkt me?

Eigenwijs is ook wijs.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:21

Hangt gewoon van je paardje af @ borstnoot. Ik reed een merrie die echt het best loopt op kaakgekruist. Die druk is anders. Zou gewoon verschillende hoofdstellen proberen!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:21

borstnoot schreef:
Nouja ik wil er dressuur mee rijden, een sidepull is dan de beste optie lijkt me?

Voordeel van een sidepull is dat je daarvan ook een losse neusriem kan kopen.
Die kan je aan de bakstukken van je huidige hoofdstel vastmaken.
Dan kan je testen of het bevalt zonder gelijk een heel hoofdstel te moeten aanschaffen.

Sevillana
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:05

Het hangt inderdaad echt af van hoe je zit met je handen, waar je een bit door zn mond kan rossen kan je ook zn neus breken, om het zo te zeggen :). Ik rijd lekker met bitje, en wissel het af met neckrope!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:28

Bij ons heel verschillend, in de wedstrijden zware tuigage ( zijn polo paarden) met galop training ligt bitje, gewone training bitloos en met buitenrijden altijd bitloos

Roze schoentje

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:27

borstnoot schreef:
Ik wissel sinds kort lekker af. Vind dat bitloos voordelen maar ook z'n nadelen heeft. Hetzelfde geldt voor mét bit. Vind het in ieder geval heel leerzaam om af te wisselen en mijn paard doet het op haar eigen manier goed op beiden!

Binnenkort komt ook de bitfitter langs voor een simpel trensje en ben niet van plan daarop te bezuinigen zodat ál het harnachement perfect komt te zitten en liggen!

Oh heeft iemand toevallig een of twee tips voor me? (kan ook in pb)
Het bitloze hoofdstel wat ik gebruikt had leende ik van een stalgenootje en dat zat echt niet optimaal. Het schuift en sluit naar mijn mening niet mooi aan. (ze heeft ook al een paar schuurplekken op haar neus helaas)
Wat is het meest vriendelijke (ja, ik weet, dat is ook afhankelijk van de ruiterhand) bitloze hoofdstel?



Hangt er echt vanaf! Sidepull is over t algemeen zacht, maar kan zijn dat je paard er totaal niet fijn op loopt. Liever dat hij goed reageert op lichte gulle van bijvoorbeeld een radje, dan dat je heel veel in je hand hebt bij een sidepull vind ik.

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:13

Ik rij mijn paard sinds kort bitloos en ik merk dat het hem veel meer rust biedt. Hij vindt het bit gewoon niet zo prettig, dus toen maar zonder geprobeerd. Ik heb gelijk weer een stuk blijer paard onder me en hij loopt een stuk beter. Ik heb overigens niks tegen bitten, maar ik ben er wel achter gekomen dat mijn paardje de voorkeur voor bitloos heeft :)* Dit heeft trouwens niks met zijn tanden te maken. Hij heeft prachtige tanden en hij gaat dan ook jaarlijks naar de tandarts.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:19

photophoebe schreef:
Ik rij mijn paard sinds kort bitloos en ik merk dat het hem veel meer rust biedt. Hij vindt het bit gewoon niet zo prettig, dus toen maar zonder geprobeerd. Ik heb gelijk weer een stuk blijer paard onder me en hij loopt een stuk beter. Ik heb overigens niks tegen bitten, maar ik ben er wel achter gekomen dat mijn paardje de voorkeur voor bitloos heeft :)* Dit heeft trouwens niks met zijn tanden te maken. Hij heeft prachtige tanden en hij gaat dan ook jaarlijks naar de tandarts.


Heerlijk toch? Dat je paardje het zo goed aangeeft! Als het voor jullie beide werkt is dat top! Bij mijn verzorgpaard hangt ook een bottenverzameling van jawelste. Alle mogelijke soorten geprobeerd maar ze vond het echt niet fijn, gooide overal haar tong overheen (ook over anti-tong-eroverheen-bitten). Maar bitloos werkt prima voor haar, dus dan is t toch goed!

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:14

Horizonnig schreef:
photophoebe schreef:
Ik rij mijn paard sinds kort bitloos en ik merk dat het hem veel meer rust biedt. Hij vindt het bit gewoon niet zo prettig, dus toen maar zonder geprobeerd. Ik heb gelijk weer een stuk blijer paard onder me en hij loopt een stuk beter. Ik heb overigens niks tegen bitten, maar ik ben er wel achter gekomen dat mijn paardje de voorkeur voor bitloos heeft :)* Dit heeft trouwens niks met zijn tanden te maken. Hij heeft prachtige tanden en hij gaat dan ook jaarlijks naar de tandarts.


Heerlijk toch? Dat je paardje het zo goed aangeeft! Als het voor jullie beide werkt is dat top! Bij mijn verzorgpaard hangt ook een bottenverzameling van jawelste. Alle mogelijke soorten geprobeerd maar ze vond het echt niet fijn, gooide overal haar tong overheen (ook over anti-tong-eroverheen-bitten). Maar bitloos werkt prima voor haar, dus dan is t toch goed!


Ja absoluut! Fijn dat het voor jullie ook zo fijn werkt. :)

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:22

Ik rij recreatief en vind bitloos daarom erg fijn. Als we gewoon ontspannen rondrijden heeft hij dan namelijk niks wat hem hindert. Ik ben wel zeker van mening dat een bitloos hoofdstel net zo scherp, dan wel niet scherper, in kan werken dan een bit. De ruiter bepaalt veel.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:58

Ik rijd altijd als ik "bovenop zit" ;) wel efkes met de balansteugel en de gewone teugels los.

Ik gebruik het bit voor 2 dingen: voelen in welke teugel het dier meer gewicht geeft (ik neem 1 gram aan, momenteel krijgikrechts 2 gram) - daar'op' ga ik recht richten;
en in spannender situaties om te voelen wat het kaakgewricht doet. (Als dat verstrakt, verstrakt de rest van het dier ook.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers