Bit of bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 10:06

Wat vinden jullie...
Paarden rijden met bit of bitloos...?
Ik vind persoonlijk bitloos fijner rijden dan met bit, ook omdat ik mijn paarden al lang ken rijd ik ze zo of omdat ze niet goed zijn ingereden en het bit als stress zien en niet willen werken etc.
Ik men met mijn shetlander ook bitloos, persoonlijk vind ik dit veel fijner voor die beestjes.

Maar ik vind ook als je je paard niet goed kent niet bitloos moet gaan rijden tenzij dat paard niet anders kent.

Wat vinden jullie?


Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:43

Shetlover17 schreef:
Maar ik vind ook als je je paard niet goed kent niet bitloos moet gaan rijden tenzij dat paard niet anders kent.

Eigenlijk.... zou deze zin hierboven nou net andersom moeten zijn! je zou niet met een bit moeten gaan rijden als je dat paard niet goed kent! ;-)

Maar... Ik heb er ook 12 jaar over gedaan om over te stappen naar 100% bitloos. 10 jaar geleden zou er geen haar op mijn hoofd aan gedacht hebben om dat te doen, le-vens-ge-vaar-lijk!!
Maar toch... 10 jaar later..
Ik kan niet oordelen over een ander, en doe dat ook niet. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard. En doet dan ook wat hij of zij denkt dat het beste is....

Nu mijn paard VEEL meer buiten staat (na de verhuizing naar de Veluwe) is ze veel rustiger in het koppie geworden, en gaat het bitloos rijden dus heel makkelijk.
Maar er voor.... mennn ik had mn handen vol aan dat paard hahaha.

Nee, geen bit meer voor mijn Bella. Nouja, alleen als ik weer eens een nieuw model hoofdstel verzonnen en gemaakt heb, want dan is zij wel mijn pas-model. :-)

Afbeelding

Zo rijden wij dus nu ^^ <3

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

zhippo
Berichten: 802
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:37

Het is maar net wat fijner werkt! Ik start mijn scchimmel op zz zwaar niveau, en rijdt af en toe zonder hoofdstel of op halster. Mijn vos die ik op z1 niveau start het zelfde verhaal. Sinds kort heb ik een star hackamore aangeschaft. Een hybride hackamore. Gewoon omdat het halster verschuift en niet optimaal is. En omdat ik graag vaker bitloos wil rijden. Waarom? Mijn vos gaat makkelijker in zijn eigen balans lopen in plaats van het duwen in mijn hand. En de schimmel ontspant meer. Nu heb ik een aantal keer gereden met dit hoofdstel, en merk met de schimmel dat hij meteen meer durft aan te pakken aan het bit. Ook durft hij met bit nu echt naar beneden te lopen. Dus bij hem heeft het een positieve uitwerking. Bij de vos het zelfde, hij blijft makkelijker in eigen gedragenheid lopen! Ook kom ik met dit hoofdstel zelf fouten tegen die ik maak, maar haast niet voel met bit. Dus ook voor mij is het een eye opener!

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:46

Ik ben pro bitloos maar niet anti-bit. Mijn ruin word bitloos gereden, mijn merrie met stang omdat ze weet dat ze sterk is en ik anders niets te zeggen heb. (Bedankt vorige eigenaren!)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:55

Iedereen moet doen waar hij/zij zichzelf goed bij voelt en wat voor het paard werkt. Mijn paard heeft een korte mondspleet. Waardoor bitten eigenlijk nooit lekker liggen. Als ze goed in de mond hangen dan trekt het erg in de mondspleet. En anders hangt het te laag. Dus zij loopt al jaren met een sidepull. Maar rij ook wel eens paarden met bit. Als je zelf gewoon een goede handhouding hebt dus stille hand en vooral een zachte hand zie geen probleem. Beide is niet fijn als je een bewegende en strenge hand hebt.

Zelf denk ik niet dat bit beter zou zijn als je het paard niet zo goed kent. Zou ook niet weten waarom?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:14

Ik ben voor bit en voor bitloos. Net waar het paard fijner op loopt, want er staan hier op stal paarden waar ik niet op stap als ze geen bit in hebben (na bv tandarts) en sommige die er echt stukken fijner door lopen.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:19

Ik vind een bit nooit aanvaardbaar. Onder geen enkele omstandigheid. Kan het paard niet bitloos gereden worden, dan is er nog werk aan de winkel wat grondwerk betreft en dan doe je dat. Ik kruip niet op een paard als het niet bitloos kan.

Shetlover17 schreef:
Maar ik vind ook als je je paard niet goed kent niet bitloos moet gaan rijden tenzij dat paard niet anders kent.


Ik ben in mijn zoektocht gaan testrijden met een heel erg voorwaartse tinker die op bit gereden werd, maar ik kruip niet op een paard met bit dus ik heb gewoon bitloos getest. Zowel buitenbak, als binnenbak als een buitenrit. Ging heel goed :j ze reageerde er zelfs - zoals meestal het geval is - beter op en was minder gespannen dan met bit.

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:23

Denk dat als jij een fijne hand hebt het niet zoveel uitmaakt. Zou meer kijken naar wat bij het paard in kwestie prettiger is.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:27

Ik rij altijd met bit. Zou ook niet zomaar overstappen op bitloos. Ik heb fijne bitten erin hangen waar ze goed op reageren, dus waarom zou ik dat veranderen met kans op een paard wat in de war raakt? Er niet goed op reageert?

Ik zou geen problemen hebben met bitloos rijden op een paard dat bitloos gereden word. Maar ik ga niet zelf lopen aankloten met optomingen als ik weet dat ze er nu prettig, ontspannen en blij bijlopen.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:31

Ik vind beide niet aanvaardbaar als de ruiter er niet mee om kan gaan. Bit of bitloos, bij verkeerd gebruik veroorzaak je in beide gevallen schade. Bij goed gebruik, moet iedereen het lekker zelf weten wat ze gebruiken. Het ene is dan echt niet beter als het andere.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:36

prugelpiet schreef:
Ik rij altijd met bit. Zou ook niet zomaar overstappen op bitloos. Ik heb fijne bitten erin hangen waar ze goed op reageren, dus waarom zou ik dat veranderen met kans op een paard wat in de war raakt? Er niet goed op reageert?

Ik zou geen problemen hebben met bitloos rijden op een paard dat bitloos gereden word. Maar ik ga niet zelf lopen aankloten met optomingen als ik weet dat ze er nu prettig, ontspannen en blij bijlopen.


Dat vind ik eigenlijk maar een heel slap excuus. Alsof het paard een negatieve ervaring zou oplopen - of blijvend verward zou zijn (????) - van een bitloos hoofdstelpasservice om te kijken op welke optoming het paard goed reageert en wat het fijn vindt. Als een zadelpasservice kan, waarom zou dat dan niet kunnen met hoofdstellen. Ik ken eigenlijk enkel paarden die op de omschakeling direct goed reageerden, zelfs al werden ze al jaren met een bit gereden (zoals mijn eigen paard bvb). Geen bit is sowieso veel aangenamer dan dat je ijzer spul in je mond hebt liggen al zitten er niet eens teugels aan, dat kan je zelf ook wel bedenken, ik denk dat je zelf ook niet voor je plezier zoiets in je eigen mond hebt hangen. De vraag is niet waarom zou ik overschakelen als ze fijn lopen, de vraag is waarom niet? Niet geschoten is altijd mis ;)

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:38

prugelpiet schreef:
Ik rij altijd met bit. Zou ook niet zomaar overstappen op bitloos. Ik heb fijne bitten erin hangen waar ze goed op reageren, dus waarom zou ik dat veranderen met kans op een paard wat in de war raakt? Er niet goed op reageert?

Ik zou geen problemen hebben met bitloos rijden op een paard dat bitloos gereden word. Maar ik ga niet zelf lopen aankloten met optomingen als ik weet dat ze er nu prettig, ontspannen en blij bijlopen.



hmm ik snap wel waar je vandaan komt, maar ik denk dat je redenering iets te kortzichtig is. Mijn ervaring is dat elk paard heel makkelijk went aan bitloos rijden en zelfs dat wisselen tussen bit en bitloos geen enkel probleem is. Aankloten is daarom mijns inziens geen goede bewoording. Je zou het kunnen zien als een ontspannen variatie in je training om een keer een bitloos hoofdstel te proberen.
Probeer het een aantal keren uit om er achter te komen wat jij en je paard er van vinden.

Let er vooral op dat het hoofdstel niet schuurt/beweegt en dat het niet steeds strakker komt te zitten (dus weer goed released als je de druk weghaalt).

Ik hoop dat je dan ook kunt ervaren hoe heerlijk het is om een fijn ontspannen paard te rijden wat ook nog eens heerlijk dressuur loopt en dan zonder bit!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:41

Jammer dat dit een pro bitloos topic lijkt te worden, een durfal die met bit rijdt en meteen word erop gesprongen, doen de mensen met bit toch ook niet bij de bitlozen?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:52

Ik zie persoonlijk ook het probleem niet. Als het met bit gewoon goed gaat, paard is happy, loopt lekker. Prima toch. Als je bitloos rijdt ga je toch ook niet alle bitten uitproberen om te kijken of er eentje tussen zit waar ze beter op lopen.
Ik men ook weleens en moet er eerlijk gezegd niet aandenken om dat zonder bit te doen. Ja misschien zit het me tussen de oren maar het bevalt prima zo.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:57

Ik men, heb dus geen zit om op terug te vallen en aangezien ik geen bak heb en een pony die zelfs met bit zo af en toe even wil uitproberen of ie ook kan doen waar hij zin in heeft. Dan lijkt bitloos me zeer link, mijn jongste beleer ik nu ook met bit. In principe zit ik er niet aan bij mijn oudste pony, hij gaat links, rechts, harder en langzamer op stemcommando, maar zo af en toe heb ik dat bit toch echt nodig om even wat duidelijker door te komen. Als ik een bak had gehad had ik misschien wel eens bitloos gemend, maar bitloos de weg op, dat nooit.

Alex en Jorie <3

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:25

Polly schreef:
Jammer dat dit een pro bitloos topic lijkt te worden, een durfal die met bit rijdt en meteen word erop gesprongen, doen de mensen met bit toch ook niet bij de bitlozen?


Een durfal die met bit rijdt, nochtans is de reden waarom er met bit gereden wordt meestal omdat ze bitloos niet durven...het zou 'onveilig' zijn. Er wordt gevraagd naar meningen... dan moet je ook niet verschieten als deze er komen natuurlijk, dit is nu eenmaal een discussieforum hé.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:26

Ik rijd western en rijd met een shank, heb nooit bitloos gereden en zal dat ook nooit gaan doen, puur omdat ik nog nooit paarden heb gereden die daar problemen van ondervonden. Het is maar net met wat voor hand dat je rijd. De enige keer dat ik zonder bit rijd is met het zadelmak maken de eerste keer dat ik er op ga zitten. Maar dan kennen ze het bit al wel van het longeren. Maar nee bitloos rijden is niet mijn ding, maar ik respecteer mensen die dat wel doen, en dat is prima.

Daarnaast is het niet dat ik niet zonder bit durf te rijden, heb in Amerika een paar Bronc's (rodeo paarden) gereden en daar komt ook geen bit in de mond, puur omdat je er toch niets aan hebt als je er op zit.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

xLiez

Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:30

Ik rij zowel beide. Mijn pony loopt superfijn op zijn myler bit maar doordat hij zo weinig ruimte in zijn mond heeft (+ een dikke tong) vind hij bitloos een stuk fijner. Ik wissel het nu steeds af. Momenteel rijden we wat vaker bitloos. Mijne is niet anders zonder bit dus dat is erg fijn. Longeren etc. doe ik sowieso altijd zonder bit.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:33

Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar zijn/haar paard zich het beste bij voelt. Met beide kan je veel goed en veel kwaad doen, dus veel hangt ook af van je eigen rijstijl.

Mijn ene paard rijd ik zowel met bit als zonder, ik merk aan hem niet dat hij het een fijner vindt dan het ander. Ik vind het fijn om soms even weer de puntjes op de i te zetten qua rijden op mijn zit, dus dan is bitloos weer even goed.

Mijn andere paard echter rijd ik altijd met bit. Hij heeft een hekel aan een neusriem, dus heb ik een hoofdstel met bit maar zonder neusriem. Als hij dat blij van wordt vind ik het prima.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:43

Net wat bij jou en het paard past. Zal mij een worst wezen wat, als een paard het prettig vind om een dun bitje te hebben en het vervelend vind om druk te hebben op de neus, waarom dan het paard pesten? Zelfde met het omgekeerde. Bit vervelend vinden en neus prettig.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:46

Ilsey schreef:
Polly schreef:
Jammer dat dit een pro bitloos topic lijkt te worden, een durfal die met bit rijdt en meteen word erop gesprongen, doen de mensen met bit toch ook niet bij de bitlozen?


Een durfal die met bit rijdt, nochtans is de reden waarom er met bit gereden wordt meestal omdat ze bitloos niet durven...het zou 'onveilig' zijn. Er wordt gevraagd naar meningen... dan moet je ook niet verschieten als deze er komen natuurlijk, dit is nu eenmaal een discussieforum hé.

Discussieforum inderdaad. Geen doordramforum

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:05

Polly schreef:
Jammer dat dit een pro bitloos topic lijkt te worden, een durfal die met bit rijdt en meteen word erop gesprongen, doen de mensen met bit toch ook niet bij de bitlozen?


Die smaak krijg ik ook inderdaad, jammer.

Ik rijd met bit. Ik rijd soms ook zonder bit. Paard loopt op beiden precies hetzelfde dus voor mij geen reden om compleet te switchen. Soms zou ik haar prima bitloos kunnen rijden buiten maar soms ook totaal niet en omdat ik 90% van de tijd over drukke landweggetjes rijd vind ik het niet verstandig om gaandeweg te ondervinden wat haar humeur is. Ik vind niet dat het een per definitie beter is dan het andere. Ik zie bitloos ook zeer vaak misbruikt of verkeerd gebruikt worden, het hangt er vanaf hoe vriendelijk de persoon is die erop zit en de teugels in handen heeft.

...
Ik ben gerpiegorp

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:12

Ik rijdt meestal met shank omdat paard daar fijngevoeliger op reageerd. Loopt rechter, reageert vlotter en is beter verzameld. Zonder bit, of zonder hoofdstel, doet hij ook zeker zijn best, maar ik merk aan hem dat de signalen meer ruis bevatten. En dat vind hij lastig. Overigens rijd ik als westernruiter 99% van de tijd zonder rechtstreeks bitcontact.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:13

Ik doe beiden, maar mijn paard loopt beter op het bit. Dit komt omdat de drukpunten verschillend zijn. Daarnaast is bitloos wat minder subtiel, waardoor ik wel bitloos spring maar dressuur met bit.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Bit of bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:27

Ligt gewoon aan het paard, in het engelse rijden is het vaak gebruikelijker om met bit te starten, dus de meeste paarden zullen dit gewend zijn. Mocht je paard problemen hebben met het bit kan je natuurlijk altijd op bitloos overgaan.

Ik zelf heb geen ervaring met bitloos, rijd altijd gewoon met bit en vind dat prima werken.
Het hele verhaal dat bitloos vriendelijker is dan met een bit ligt geheel aan de ruiter{hand} mijns inziens

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers