Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:53

Ik rijd al heel lang met endurancebeugels, EZ sites, met korf. Daar kan je dus niet doorheen met je voet. Mooi is het niet maar wel comfortabel.

Overigens zijn de manager hier in de buurt ook veelal overgestapt op beugels met korf. Aanleiding, of bewustwording, was een dodelijk ongeval met een kind die dus bij een val vast bleef zitten met haar voet in de stijgbeugel.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:56

Hier was ik zeker 25 jaar geleden al bewust van, ik ben wat uit gelachen schijterd, angsthaas, bangerik etc
Maar het is mij al kind 1x overkomen en dat wil je echt niet dat je vast zit en letterlijk met je hoofd tussen de benen van je paard hangt!
Ik gebruikte destijds de swissclip en dat werkte perfect,je kon er zelfs mee springen. al rijdt ik zelf niet meer ik heb echt het veiligheidsding ook bij de kinderen er meteen van begin af aan bij gedaan!.
de zadelhaken staan open en ik heb met opzet ook dunne beugelriemen dat ze er ook echt uit kunnen schuiven, dat vergeten veel mensen vaak.Als het er niet uit kan schuiven hang je nog vast!
En nu met de barefoot kan dat dus niet dus Heb ik de haken zelf open gezaagd,in geval dat dan is die actie dus ook mogelijk. Ook heb ik bewust korfjes voor de kinderen hun beugels gekocht!
En ik laat ze dus ook met opzet vaak zonder beugels rijden, dan leren ze ook hoe dat dus voelt en moet
goed voor balans en zit.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:57

Lukasje schreef:
@ roodvos : hey dat ken ik niet. Wat is de werking van die swiss clips? Is er dan geen gevaar dat ze zo maar los schieten als je bv met je voet ergens tegenaan rijdt?

Nee, ik heb er zelfs springwedstrijden mee gereden!
gebruik ze ook nu bij de kinderen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:17

kwita schreef:
Lukasje schreef:
@ roodvos : hey dat ken ik niet. Wat is de werking van die swiss clips? Is er dan geen gevaar dat ze zo maar los schieten als je bv met je voet ergens tegenaan rijdt?

Nee, ik heb er zelfs springwedstrijden mee gereden!
gebruik ze ook nu bij de kinderen!


Na een flinke val ben ik extra op veiligheid gaan letten. Deze clips zijn een goede tip!

Don't take anything for granted

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:26

Ja....veiligheid wordt ondergewaardeerd. Mede door het prijskaartje wat er vaak aan hangt. Hier zelfs aan het western zadel veiligheidsbeugels.

https://youtu.be/nvbC3--ifoE

Maar ja....wat is de prijs die je betaalt als je geen veiligheid in acht neemt?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-06-18 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:31

Ik ben me er in ieder geval wel bewust van.. ik heb grote paarden en ben zelf niet zo groot, dus als ik zou blijven hangen in een beugel na een val, dat word een drama..

Ik vind gewone beugels veel mooier, maar reed eerder altijd kwik outs, nu met free jumpsuit omdat ik bij de kwik outs altijd weinig grip had. Aan mijn westernzadel hangen ook veiligheids westernbeugels die open kunnen klappen.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:51

De manege waar ik rijd gebruikt ook al sinds ik mij kan herinnneren veiligheidsbeugels met elastiekjes. We worden er af en toe wel een beetje gek van want die elastiekjes gaan kapot of zijn opeens foetsie tijdens het rijden.

Al heb ik ook wel eens meegemaakt dat een vriendin van een pony af viel en met haar voet bleef haken, in zulke veiligheidsbeugels. Was heel naar en eng om te zien, hersenschudding als gevolg.
Dus een ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs met veiligheidsbeugels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:59

mino1 schreef:
Denkt er nu niemand aan de beugelriemophanging die aan je zadel zit of die goed werkt .

Die heb ik vele jaren terug nog wel getest, en die werkte... Ging springen met een dressuurzadel, veiligheidsclipje zat niet dicht, waardoor ik in de afzet ineens eruit schoot. Belandde uiteindelijk onder mn paard :') Dus altijd even het clipje dicht doen. :P

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:15

Wij zijn op mijn werk wel bezig met de veiligheid van de beugels (en bodyprotectors en caps enz.)
Alle kinderen hebben kapjes op de beugels zitten. Om doorschieten te voorkomen. En bij de grote pony's/paarden hebben we beugels met elastiek. Dus mocht er wat gebeuren, dat het elastiek knapt.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:32

Weet er trouwens iemand of die beugelkappen van Compositi op de Compositi Reflex beugels?

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:40

Hier hebben we nu gekozen voor flexibele beugels en daar komen dan korven bij (beugels zijn besteld). Straks met het tweede zadel (1 paard, 2 ruiters waarbij de één dubbel zoveel weegt als de ander) ga ik denk ik voor safestyle beugels, of voor extra brede endurance-beugels met korven. Ik rij bij voorkeur met kisten, maar zolang ik nog geen korven heb, rij ik met jodphurs.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

nicole_floor

Berichten: 3211
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:49

Ik rij al wel 15 jaar met die kwik out veiligheidsbeugels en ik moet zeggen dat ze ook al best vaak zijn open geklapt bij een val. Mijn heeft ze toen die tijd voor mij gekocht.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:23

Bravura schreef:
Ja....veiligheid wordt ondergewaardeerd. Mede door het prijskaartje wat er vaak aan hangt. Hier zelfs aan het western zadel veiligheidsbeugels.

https://youtu.be/nvbC3--ifoE

Maar ja....wat is de prijs die je betaalt als je geen veiligheid in acht neemt?


super oplossing zeer profesioneel. Vooral als je leven er van afhangt ;50 sec. tot circa 1 minuut 30.
doet me denken aan de song; bang bang van nancy sinatra.
lang leve YT

mooi stukje techniek ;)
sorry voor het afdwalen en fijn dat jullie dit delen.

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:35

mino1 schreef:
Denkt er nu niemand aan de beugelriemophanging die aan je zadel zit of die goed werkt .


uiteraard, naast de kwikout beugels heb ik die haakjes altijd openstaan.
ik heb nog nooit een beugelriem onbedoeld verloren. maar bij een val waarbij ik bleef haken ging de stijgbeugel keurig open en daarna viel de riem ook nog af. hiermee is mij veel ellende bespaard.

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:38

In de geposte video wordt zelfs gezegd dat cowboys vroeger een wapen bij zich hadden als veiligheidsmaatregel om in geval van "dragging" (meegesleurd worden door hun eigen paard na valpartij) hun paard dood te kunnen schieten om het tot stilstand te brengen!
Zo'n serieus risico was het voor hen om meegesleurd te worden… niet te vergelijken dus met een knappend riempje aan het hoofdstel of teugel zoals iemand noemde.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:38

Lukasje schreef:
@ roodvos : hey dat ken ik niet. Wat is de werking van die swiss clips? Is er dan geen gevaar dat ze zo maar los schieten als je bv met je voet ergens tegenaan rijdt?

Even voor jou (en de meelezers) een plaatje gezocht:
http://www.equestrianhouse.co.za/produc ... fety-clip/

De beugel wordt geborgd door een flexibel metalen plaatje die je naar beneden schuift om de beugel "vast te zetten". Zodra de hoek tussen de beugel en de houder te groot wordt buigt het plaatje naar buiten en schuift omhoog, en komt de beugel los.

Het schijnt dat bij mensen met een zeer onrustig onderbeen/heel hoog opgooiend paard, dat wel eens spontaan gebeurt.
Ik reed toen ik ze gebruikte op een behoorlijk extreem bewegend paard, en het probleem van spontaan los schieten heb ik nooit gehad.
Laat ik het zo zeggen: als je onderbeen zo onrustig is dat deze clips spontaan los schieten ben je wel ernstig aan een paar zitlessen toe :Y) .

De constructie reageert in principe niet op stoten, behalve uiteraard als de klap zo groot is dat de clip stuk gaat. Het principe is echt gebaseerd op de hoek die de beugel met riem maakt als je meegesleurd dreigt te gaan worden.

Het is een relatief goedkope oplossing om je gewone beugels veiliger te maken.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:47

Klipjes gaan bij mij dicht. Ik ben al eens met stijgbeugelriem en al in galop van mijn paard gevallen tijdens een Endurance wedstrijd. Gelukkig alleen blauwe plekken aan overgehouden maar wel erg geschrokken...

Heb wel IJslander stijgbeugels met de welbekende slag erin zodat je er makkelijker uitschiet als dat nodig is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:53

Ja ik maak me ook altijd druk over de stijgbeugels
Bij de kwik out ben ik bang dat ze niet omklappen omdat er wat tussen kan zitten
Bij met die elastiekjes ben ik bang dat de elastiek knapt
Bij van die half open ben ik bang dat ik eruit val
En die van 200 euro vind ik erg prijzig en ook daarbij denk ik, wat als die niet open gaat.
Die korfjes zitten gewoon echt verschrikkelijk, en zo kun je bij elke beugel en ook bij cap wat bedenken.

Ik heb zelf ook gewoon ijzeren, puur omdat die bij mijn zadel zaten, anders was ik nog helemaal naar de perfecte beugel aan het zoeken nu.

If you dream it, you can do it!

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:28

Wicky schreef:
Ik rij al jaren met ijslandse beugels, veel comfortabeler en veiliger dan gewone beugels.


Wel grappig dat bijna iedereen dat soort beugels IJslander beugels noemt, terwijl er volgens mij niks IJslands aan is... Alleen bijna alle IJslander ruiters rijden met dit soort veiligheidsbeugels :+

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:34

Ik heb geen veiligheidsbeugels. Ik ga er vanuit dat de haakjes van mijn zadel gewoon z'n werk doen als ik zou blijven haken.
Verder probeer ik niet al teveel stil te staan bij de risico's want dan kan ik straks niet meer met een gerust hart opstappen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:17

Ik heb de wat duurdere van BR & Schockemohle Sports, zelfde model Titanio. Die vind ik echt super fijn! Groot, breed grof voetbed. Tegenwoordig heb je er ook goedkopere modellen van, maar die vind ik minder qua kwaliteit.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:22

Ik rij altijd met veiligheidsbeugels en als ik ze op een vreemd paard niet heb, ben ik erg voorzichtig met hoe ver ik mijn voeten steek.

Toen mijn moeder jong was had ze een vriendin die is blijven hangen in een stijgbeugel, het paard is op hol geslagen en ze is overleden. Toen ik mijn eerste eigen pony kocht was het eerste wat ik kreeg van mijn moeder, veiligheidsbeugels.

When was the last time you did something for the first time?

Tribunals

Berichten: 2681
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Worden stijgbeugels ondergewaardeerd qua veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 01:01

Een keer blijven hangen en meegesleurd dus voor mij altijd veiligheidsbeugels. Heb nu sinds 3 jaar deze van Safestyle. Hele fijne beugels maar wil graag een wat breder voetbed en iets meer grip

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 01:36

Van mij mag het verplicht worden vanuit de FNRS voor maneges.
Gewoon alle zadels beugels met elastiekjes, en als je elastiekjes i.v.m. knappen niks vind investeren in korfjes.
Hier rijden er nu twee kinderen met korfjes, sowieso mogen klanten met eigen beugels en beugelriemen rijden, maar niemand die veiligheidsbeugels heeft.
Dat verbaasd me echt, maar dat zal denk ik om het geld gaan: een stel kunstof stijgbeugels en beugelriemen kost in totaal €25 bij de decathlon.
Ik denk dan: hup gooi er korfjes op of koop gewoon die dingen met elastiekjes.

Maar algemeen, ik zie mensen die met onvoorspelbare paarden werken ook nooit veiligheidsbeugels gebruiken.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:30

evelien352 schreef:
Ja ik maak me ook altijd druk over de stijgbeugels
Bij de kwik out ben ik bang dat ze niet omklappen omdat er wat tussen kan zitten
Bij met die elastiekjes ben ik bang dat de elastiek knapt
Bij van die half open ben ik bang dat ik eruit val
En die van 200 euro vind ik erg prijzig en ook daarbij denk ik, wat als die niet open gaat.
Die korfjes zitten gewoon echt verschrikkelijk, en zo kun je bij elke beugel en ook bij cap wat bedenken.

Ik heb zelf ook gewoon ijzeren, puur omdat die bij mijn zadel zaten, anders was ik nog helemaal naar de perfecte beugel aan het zoeken nu.

Misschien is de SmartRider Escape dan wat voor jou? Niet heel bekend (zeg maar gerust: helemaal niet bekend), ze werden een poosje geleden gepost in een ander topic wat over veiligheidsbeugels ging.
https://www.dehuisdiersuper.nl/smartrider-escape-zwart
Betaalbaar en in allerlei (hippe) kleuren te verkrijgen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Googlebot en 3 bezoekers