Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 15:03

Ik ben mij de laatste tijd steeds meer aan het richten op de juiste bespiering van paarden. Toen ik mijn pony kocht had hij een mega onderhals. Dit wordt wel al minder, maar blijft nog iets zichtbaar. Ik vroeg mij af, wat is nou de juiste bespiering van een paard in de hals, rug en billen? Toen ik in Engeland werkte op een Spaanse stal hadden de paarden een mega hals, maar weinig bilspier.. Wat zijn jullie meningen daarover? Wat voor bespiering (eventueel plaatjes) zien jullie als de ideale bespiering voor de bevordering van het welzijn van je paard? Ik ben overigens geen wedstrijdruiter, maar ik vind het wel erg leuk om mij bezig te houden met de beweging van het paard.

Moderatoropmerking:
Op pagina 12 staat een moderatoropmerking : A_nouk @ [RT-D] Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Het plaatsen van foto's en het vragen om advies van de bespiering van je eigen paard kan hier : [RT-D] Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:11

Afbeelding
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:21

Het ligt ook enorm aan de bouw en ras van je paard. Ik vind dit een mooie bespiering bijvoorbeeld:

Afbeelding

En sommigen dit:

Afbeelding


Je kan pas zeggen wat correct is als je aangeeft welk ras het om gaat en wat je doel is met het paard. Voor een dressuur paard heb je een andere optimale bespiering dan voor een koets paard bijvoorbeeld.

Mijn voorbeelden zijn trouwens beide quarters maar voor andere doeleinden gefokt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 15:59

Kabayo schreef:
[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal


Mooi dier hoor! Ja een fries heeft een lange hals, die van mij een korte, omdat hij springgefokt is..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:00

troi schreef:
Het ligt ook enorm aan de bouw en ras van je paard. Ik vind dit een mooie bespiering bijvoorbeeld:

[ [url=m/Pr2Zgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

En sommigen dit:

[ [url=m/cJvxFM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kan pas zeggen wat correct is als je aangeeft welk ras het om gaat en wat je doel is met het paard. Voor een dressuur paard heb je een andere optimale bespiering dan voor een koets paard bijvoorbeeld.

Mijn voorbeelden zijn trouwens beide quarters maar voor andere doeleinden gefokt.


Ik heb een connemara pony, korte hals, vrij korte rug.. Maar wel compact gebouwd.. Hij is springgefokt..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:01

Afbeelding
Afbeelding

Ter verduidelijking..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:08

Als een paard dressuurmatig goed getraind word dan ontwikkeld de bovenste halsspier, die vertrekt vanuit de schoft zeg maar. En de middelste en onderste horen los en soepel te zijn, een paard die bijv. met veel hand gereden word krijgt ter hoogte van de nek bij de middelste spier "bespiering". Zo kun je dus ook zien hoe een paard gereden is/ word.

Daarnaast als een paard goed over de rug loopt trekt het zijn buikspieren aan, dus ook die gaan ontwikkelen. En als de achterhand actief gebruikt word ga je bovenop en aan de achterkant wat meer ronding krijgen.

Je kan een heleboel paarden een stuk mooier krijgen met de juiste training en bespiering.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:10

Kabayo schreef:
[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal


Sorry, ik gebruik deze even als vergelijkingsmateriaal. Maar dit is dus een onbespierde hals, je ziet dat de bovenste halsspier nauwelijks ontwikkeld is. {kan het nog steeds een ideale hals zijn hoor, wil alleen even wat zeggen over de bespiering :) }

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:10


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:14

Elisa2 schreef:
Kabayo schreef:
[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal


Sorry, ik gebruik deze even als vergelijkingsmateriaal. Maar dit is dus een onbespierde hals, je ziet dat de bovenste halsspier nauwelijks ontwikkeld is. {kan het nog steeds een ideale hals zijn hoor, wil alleen even wat zeggen over de bespiering :) }

Wat ik zie: een klont spieren aan de bovenkant van het voorste deel van de hals en tweede deel hals (van halverwege tot de schoft) onderbespierd. Een paard wat niet vanuit de schoft zakt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:20

Elisa2 schreef:
Als een paard dressuurmatig goed getraind word dan ontwikkeld de bovenste halsspier, die vertrekt vanuit de schoft zeg maar. En de middelste en onderste horen los en soepel te zijn, een paard die bijv. met veel hand gereden word krijgt ter hoogte van de nek bij de middelste spier "bespiering". Zo kun je dus ook zien hoe een paard gereden is/ word.

Daarnaast als een paard goed over de rug loopt trekt het zijn buikspieren aan, dus ook die gaan ontwikkelen. En als de achterhand actief gebruikt word ga je bovenop en aan de achterkant wat meer ronding krijgen.

Je kan een heleboel paarden een stuk mooier krijgen met de juiste training en bespiering.


Ik ben het met je eens! Goede training is natuurlijk essentieel. Ik heb mijn pony nog maar een paar maandjes..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:20


~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:31

Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-04-18 07:20, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Niet meer dan 2 foto's ter illustratie

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:34

Even "no offence" maar dat is duiken wat dit paard doet, om zich te ontrekken aan de aanspanning. Op die manier train je dus de bovenste halsspier niet..daarvoor moeten ze dus de hals laten vallen vanuit de schoft {rond maken} en tegelijkertijd het neusje er naar voren uit hebben.

Dat kan alleen als een paard van achter naar voor loopt, nageeflijk is maar ook opgevangen/ ondersteund word aan de voorkant door de ruiterhand.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:36

Zakken vanuit de schoft is niet het zelfde als het hoofd laag houden. De bespiering verraadt dat er iets mis gaat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:39

Beestje is 3. Die veel in eigen houding loopt. Die hoeft nog niet in een Z houding

Elisa paard traint op deze manier super zijn bovenlijn
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-04-18 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd. niet meer dan 2 ter illustratie

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:41

Júíst bij een fries en júíst bij een jong dier wil je dat het over vier benen lang en laag en met de neus iets er uit loopt. Wat het paard op geen van de foto's in bovenstaande post doet. Vandaar de verkeerde bespiering.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:42

Koper schreef:
Júíst bij een fries en júíst bij een jong dier wil je dat het over vier benen lang en laag en met de neus iets er uit loopt. Wat het paard op geen van de foto's in bovenstaande post doet. Vandaar de verkeerde bespiering.

Sorry maar ben ik met je on eens.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:44

Kabayo schreef:
Koper schreef:
Júíst bij een fries en júíst bij een jong dier wil je dat het over vier benen lang en laag en met de neus iets er uit loopt. Wat het paard op geen van de foto's in bovenstaande post doet. Vandaar de verkeerde bespiering.

Sorry maar ben ik met je on eens.

Dat is me duidelijk. Maar hoe veel foto's je ook plaatst, het probleem wordt er niet mee opgelost.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:44

Met Koper eens, maar goed een jong paard dus daar word hopelijk nog naar toe gewerkt.

Vind haar wel een heel mooi front en mooie hals hebben trouwens, denk dat als die bovenste halsspier wat meer ontwikkeld is dat ze een front krijgt waar je U tegen zegt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:45

Kabayo schreef:
Beestje is 3. Die veel in eigen houding loopt. Die hoeft nog niet in een Z houding

Hier nog plaatjes
Neem aan dat je dit bedoeld
[ [url=m/4FXJEX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PEvj7B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21bKcz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MZYhZ1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xaeoZF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y8kzj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rwk7YH.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WHIQVh.png]Afbeelding[/url] ]
En haar geliefde houding....[ [url=m/91Hd5h.png]Afbeelding[/url] ]

Elisa paard traint op deze manier super zijn bovenlijn


Ik vind het wel een enorme mooie fries.. Veel Friezen willen achter de loodlijn lopen. Deze valt heel erg mee! :)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:45

Gelukkig zie je het paard in het echt om er wat zinnigs over te zeggen :) Fysiotherapeuten,trainers, dierenartsen en zadelmaker heeft zelden zon goed bespierd soepel paard gezien

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:46

missende bespiering bij de schoft heeft imo meer te maken met linkse en rechtse doorbuiging dan laag. Mijn quarter heeft hier ook problemen mee momenteel (oppakken na lang weinig doen) en de missende bespiering bgint bij te trekken door veel doorbuigen links en rechtsom. In frame (laag) loopt ze automatisch dus daar ligt t niet aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-18 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:46

Elisa2 schreef:
Met Koper eens, maar goed een jong paard dus daar word hopelijk nog naar toe gewerkt.

Vind haar wel een heel mooi front en mooie hals hebben trouwens, denk dat als die bovenste halsspier wat meer ontwikkeld is dat ze een front krijgt waar je U tegen zegt.

Dankjewel!
Ja dat komt vast goed. Heb er nog maar 6x opgezeten dus veel kan je er nog niet van zeggen.
Wil nou niet direct zeggen dat ze verkeerd bespierd is. Mocht wel wat meer inderdaad.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:49

Bovenstaande foto’s: paard oogt slap en jeugdig en als het drie is, is dat logisch. Persoonlijk zou ik er niet eens op willen met drie. De vorm van de hals is echt helemaal niet verkeerd, maar nog wel onbespierd en kijkend naar de titel van dit topic, dan gaat het juist om de juiste bespiering.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers