Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:42

Aan het paard van Bigben is goed te zien dat - ook al heb je geen ideaal basismateriaal - je toch tot een mooi resultaat kan komen. Ziet er goed getraind uit. Kan niet anders zeggen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:49

atilla schreef:
Kadankovitch schreef:
Klopt dat wordt wel gezegd. maar waarom ziet men dan tal van paarden die intensief getraind zijn, bijzonder sterk bewegen , maar dan toch met zulke verschillende halzen?
Ik vrees dat men een te simplistische maatstaf zoekt om te beoordelen of men goed gewerkt heeft.
Volgens mij is de enige maatstaf een harmonisch bewegend paard dat in het werk niet negatief gespannen is. Maar dat is een moeilijk hanteerbaar criterium, dus grijpt men maar al te graag naar simpele maatstaven, zoals de dikte of vorm van de hals.
Inderdaad moet de opperspierbundel meer zichtbaar zijn dan de onderste halsspier, maar alleen in aanspanning. In rust is daar geen noodzaak toe. Meer dan zat paarden die correct getraind zijn en prima functioneren, staan in de stal te dromen als een oude schillenpaard. Die onderhalsspier mogen wij dan wel niet graag zien, deze heeft in de bewegingsafloop nog steeds een absoluut noodzakelijke functie. En wordt bijgevolg ook in correcte training nog steeds onderhouden. En in rust is deze spier ook noodzakelijk, dus ook zichtbaar.



Ook in rust lijkt mij dat de bovenste spier meer zichtbaar is simpelweg omdat deze meer getraind is. Spectaculair bewegen is niet hetzelfde als het lijf goed gebruiken toch?

Ik denk te zien dat het paard van bigben minder goed zijn bovenlijn gebruikt. Ik vind de rijfoto er overigens mooi uitzien. Volgens mij zie je op die standfoto ook wat bespiering missen bij de rug/schoft. Vandaar de wat iele hals.


Ik denk toch dat u nu een beetje abuis bent.
Nergens in de door u aangehaalde tekst van mij, gebruik ik het woord "spectaculair". Ik begrijp in dit verband uw opmerking niet. Kunt u dat even verduidelijken ?

Volgens mij worden geen paarden van meneer BigBen besproken, dus weet ik niet over welk paard u het hebt.
Het is volgens mij een grote fout om een ideaal beeld te projecteren op een individueel paard. Daar voldoen de minste aan. En op die manier praat men paarden de grond in en trekt men conclusies die vaak bij nader inzien niet te verantwoorden zijn. Dit in het algemeen gezegd.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 16-04-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:58

Hmmm ik verschil toch ook van mening hoor. Ik vind juist bij het paard van Bigben dat gezien zijn bouw, het meest haalbare wordt behaald. Bespiering kan nog toenemen, maar op zich ziet dit er correct uit.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:01

Meneer BigBen heeft foto van twee verschillende personen in zijn post opgeladen, daardoor ontstaat de indruk dat het om zijn paard/paarden gaat. Ik vrees dat het een vergissing is.
Hij wilde, als ik mij niet vergis, slecht aangeven wat hij van beide paarden [en een conclusie] vond.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 16-04-18 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:05

Ooo echt? haha ben ik even op het verkeerde been gezet dan. Het had maar goed dezelfde kunnen zijn, want door correct rijden kan dat resultaat, ook met de eerste zeker behaald worden. Het zal dan nooit een paard zijn dat dan veel front maakt, maar dat geeft in dat opzicht ook niet.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:10

Ik denk dat we daar niet van mening verschillen.

Mirjam1311

Berichten: 68
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:15

FleurSandro schreef:
[ [url=m/QaywAq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0FKeQV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind mijn 20 jarige haflinger er op dit moment ook mooi uit zien qua bespiering, mag wel weer wat vetjes kwijt


Mooi beeld! En prachtige haflinger!

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:16

Kadankovitch: Die Nimble van u is ook niet echt een ideaal dressuur gebouwd type; op de tweede foto zie je daar toch bijna niets (meer) van. In dat opzicht dus ook mooi in de bespiering en het optimale wat je kunt bereiken volgens mij.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:40

Babootje schreef:
SinneJ schreef:
Een hals en een bouw kan zo enorm vertekenen en veranderen. Ik heb alles behalve ideaal puppypaard gekocht toen ik zelf 15 was;

[ [url=m/nNumHN.jpg]Afbeelding[/url] ]



Nu:

[ [url=m/K7g1Sy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gsLZxg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij zal nooit perfect worden, maar er kan echt heel veel gedaan worden met training en in aanspanning ziet het er zooo anders uit. Deze foto's zijn dan nog met spelen genomen, dus geen ideale aanspanning maar het schept een beeld; hij is enorm veranderd.

Ik geloof niet zo in paarden kopen op bouw. Ze tonen vaak hun talenten pas in beweging. En daar bedoel ik niet mee dat de mijne een gigantisch talent te noemen is :')


Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van goede bespiering trouwens. Dat heb je maar mooi voor mekaar gebokst SinneJ. Ik bedoel, een paard zo mooi in de bespiering krijgen vanaf puppy-paard is echt een verdienste.



Dankjewel! Die van jullie begint ook knap in de spieren te komen en vooral; glanst als een spiegeltje. Je ziet er heel snel aan of ze gezond zijn zo en genoeg binnenkrijgen om ook echt die spieren op te bouwen. (hoewel mijne toch net wat te veel binnenkrijgt vrees ik hehe).


Ik ben het met de laatste reacties eens: een ideaal paard bestaat niet en wordt niet gemaakt, maar met goed werk kan je dichtbij het ideale functioneren komen dat dat paard kan bereiken en dat is the next best thing.

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:02

Mijn paard zit ook wel goed in zijn bespiering, hals zou wat langer mogen maar bespiering is oke. Gebruikt zijn lichaam ook goed onder het zadel

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:58

Wat ik heel interessant vind... welke paard in de sport of dekking vinden jullie nou de perfecte hals hebben?
Mag een natuurlijk perfecte en bespierde hals zijn of een goede "werkhals" die in rust niet zo goed lijkt maar in het werk uit blinkt.
Ik heb Jazz altijd een mooie hals vinden hebben.
Maar een echt goede "werkhals" (ja ik ga er straks patent op aanvragen) vind ik Sunrise van Bartels... die was OHZ opvallend beter qua lijn en spierspanning dan in rust. Viel me op toen ik de merrie in het echt zag :Y) nog steeds een mooie hals hoor maar zeker minder perfect qua richting dan je zou denken als je haar ohz zag.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 00:03

Kadankovitch schreef:
Meneer BigBen heeft foto van twee verschillende personen in zijn post opgeladen, daardoor ontstaat de indruk dat het om zijn paard/paarden gaat. Ik vrees dat het een vergissing is.
Hij wilde, als ik mij niet vergis, slecht aangeven wat hij van beide paarden [en een conclusie] vond.

Niet mijn paard, wél hetzelfde paard.
Diallo van CalipsoLover, vorige eigenaresse xTitanic.
Zie eerder in dit topic.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 01:12

BigBen schreef:
Kadankovitch schreef:
Meneer BigBen heeft foto van twee verschillende personen in zijn post opgeladen, daardoor ontstaat de indruk dat het om zijn paard/paarden gaat. Ik vrees dat het een vergissing is.
Hij wilde, als ik mij niet vergis, slecht aangeven wat hij van beide paarden [en een conclusie] vond.

Niet mijn paard, wél hetzelfde paard.
Diallo van CalipsoLover, vorige eigenaresse xTitanic.
Zie eerder in dit topic.

Aha, dat was mij dus niet duidelijk.
Het is toch duidelijk dat ik uw standpunt deel? Diagnose m.b.t. spierproblemen is onzin ?

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:08

Aantrekkelijk paard Nula. Even off topic, maar wat zit daarin?

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:09

Babootje schreef:
Aantrekkelijk paard Nula. Even off topic, maar wat zit daarin?

Het is een Willem van Nassau x Optimist x Samber.
Er zit 25% fries bloed in en de rest KWPN

Afbeelding
Foto is van paar jaar geleden

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:12

Afbeelding
Dit is meer hoe hij nu is (en met mijn instructrice er op)

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:16

ik vind het een heel leuk ding :D Niet alleen zijn hals :+

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:27

Thanx, ben ook blij met mijn koetje :D }:0

Even nog on topic, je ziet aan een hals wel of een paard zijn spieren goed gebruikt maar een goed werkhals(goed woord)hoeft niet per definitie een zwaar bespierde hals te zijn.
Er zijn paarden (net als mensen) die nu eenmaal geen zware bespiering hebben maar er wel goed gebruik van maken.

En dan heb je ook nog van die paarden met van nature een onmogelijke hals en als je ze op stal ziet denkt van.... dit wordt het niet en dan in het werk, door inzet en waarschijnlijk andere goede pluspunten toch de hals optimaal gebruiken

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:30

oh nee zeker, kijk bijvoorbeeld naar Uzzo voorheen van Patrick, die heeft ook een hele slanke maar goed bespierde hals

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:35

Ik dacht er al wat Fries in te zien Nuka. Verbaast me niet dus. Wat een stoer beest is dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:36

Misschien geen handige foto maar ik ben benieuwd, ze zag weer kabouters op haar manier dus stond gespannen te kijken...
Erg benieuwd wat jullie hier van vinden...

Afbeelding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:45

c_alsemgeest schreef:
Wat ik heel interessant vind... welke paard in de sport of dekking vinden jullie nou de perfecte hals hebben?
Mag een natuurlijk perfecte en bespierde hals zijn of een goede "werkhals" die in rust niet zo goed lijkt maar in het werk uit blinkt.
Ik heb Jazz altijd een mooie hals vinden hebben.
Maar een echt goede "werkhals" (ja ik ga er straks patent op aanvragen) vind ik Sunrise van Bartels... die was OHZ opvallend beter qua lijn en spierspanning dan in rust. Viel me op toen ik de merrie in het echt zag :Y) nog steeds een mooie hals hoor maar zeker minder perfect qua richting dan je zou denken als je haar ohz zag.

Alexandro en Gunner. Jazz had wat langer gemogen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:46

Maar kabouters zijn helemaal niet gevaarlijk !!! In de regel zijn het vegetariërs. Het enige wat ze doen, is het gereedschap wegleggen als je aan de auto of motor aan het knutselen bent.

Ben erg benieuwd hoe ze de hals gebruikt onder het zadel. Ik vermoed dat het heel verrassend zou kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:47

Afbeelding

De hals van mijn merrie. Ben daar erg tevreden mee. Bespiering is mooi (was het niet) en ze gebruikt haar hals inmiddels weer goed in het werk.

Ik ben nu heel erg bezig met voorwaarts neerwaards neus eruit aan de longe, dat gaat steeds beter (merrie is jaren enkel op slof en met een verkeerd zadel gereden). Ze zakt mooi en haar rug gaat goed:

Afbeelding

Afbeelding

Zadelmaakster en fysio waren ook erg blij met haar ontwikkeling.

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:58

Voor mij persoonlijk is deze pony erg mooi in zijn spieren en het gebruik er van.


Afbeelding
Afbeelding