Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:20

Kadankovitch schreef:
Avanti schreef:
Leuk om te lezen, heb zelf ook sinds 3 weken een loperig paard, hopelijk wordt deze net zo fijn met rijden.
Nu alleen bezig met tempocontrole en veel terug rijden.
Ze wordt al veel relaxter, spurt niet gelijk weg in draf, probeert nu niet meer continue harder te gaan, en ze durft weer te ademen (en ik ook) Haha. Ik merk wel dat als ze in de relax modus is dat een langzame draf lastiger is en valt dan in stap.
Ook blijkt ze nu niet zo super voor het been als leek, wel goed maar reactie is wel trager.

Het lijkt ook wel een soort bak gebonden spanning aangezien ze het tijdens het buitenrijden niet doet.

Natuurlijk, wordt ze veel meer ontspannen door uw werk. Bij al teveel ruiters die [te] grote nadruk leggen op enkel voorwaarts, waardoor een paard rennerrig wordt, gebruikt men de neiging die het van naturen toch al heeft; 'wegrennen'. Het dier begrijpt dan ook helemaal niet dat het op het been dient te reageren, het rent gewoon. En die ruiter denkt dat hij succes heeft. Deze dieren blijven in hun spanning hangen en leren heel weinig. Pas zodra ze beginnen te begrijpen [dat ze niet altijd hoeven te rennen] komt de ontspanning. Bij ons mensen zou dat feitelijk niet anders zijn.
Dat het dier de kracht nog niet heeft om de eigen massa niet door snelheid te laten zweven is normaal, maar dat komt na verloop van tijd weer terug.

De rijbak zou wel eens geassocieerd kunnen worden met het begriploze [=spanning] rondrennen wat het vroeger heeft gedaan.
Ik vermoed dat u snel meer succes zult gaan hebben.


Fijn uitgelegd! In zo'n state of mind is het paard idd niks te leren, denk ook dat er een hoge dosis stresshormoom vrijkomt. Ik ging zelf ook vrij hoog in mijn ademhaling, kan mij niet voorstellen dat mensen het op deze manier prettig rijden vinden.
Bedankt! Op dit moment zijn mijn enige doelen tempocontrole, goed lichaamsgebruik en een tevreden paard.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 02:57

Ik begrijp ook niet dat ze het volhouden. Maar men moet ook redelijk zijn. Indien je begint met paardrijden, dan ben je blij dat je geleerd krijgt zo'n groot sterk dier onder controle te krijgen. En je vertrouwt die persoon waardoor je kennis maakt met die momenten van succes. Heel vaak blijft dat vertrouwen voor eeuwig. Bij mij zou dat ook het geval zijn geweest, ware het niet dat mijn eerste instructeur zo'n grote *** was als dat ding waarover hij opschepte en hem uiteindelijk in de bak deed belanden. Daarna ben ik een keer grondig opgelicht. En toen kwam ik bij Ernest van Loon terecht, die voor mij tot heden de grootste dressuur-pedagoog is gebleken die ik ooit heb meegemaakt.
Ik heb dus geluk gehad, vind ik. Maar andere ruiters zijn ook tevreden met hun rijleraren/trainers, en vertrouwen hen totaal. En als deze beweren dat het op een bepaalde manier moet, dat het niet anders kan, dan geloven ze dat voor de volle 100%. En wellicht is dat ook een goede methode, wie kan het met zekerheid ontkennen.
In de loop der jaren heb ik succesvolle trainers leren kennen die weliswaar anders, maar ook heel eerlijk met paarden werkten, en ze ook naar enorme hoogte wisten te brengen. Op een andere manier, maar daarom niet slechter.
Waarom ik die methode niet toepas ? Soms omdat ik wel weet dat de methode anders is, maar niet precies weet hoe ze wel functioneert. Andere methode gebruik ik niet omdat ze niet bij mij persoonlijkheid passen. Ik ben geen erg handige ruiter, het snelle flitsende werk is niet mijn ding. Maar ik heb gemerkt dat ik goed ben in wilsoverdracht, een dier begrijpelijk maken wat ik van hem/haar wil. Als dat bereikt is, dan pas ga ik met meer dynamiek rijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 03:55

Dat heet referentiekader, je weet wat je weet door de dingen die je meemaakt/ziet/leest/ervaart, de mensen die je ontmoet en waarvan je iets aanneemt of leert.

En dan nog zal je van je trainer of instructeur niet ineens alles kunnen overnemen. Je hebt immers niet hetzelfde kader als hem/haar. We zijn geen computer waar je simpelweg de software op installeert en het kan.

Wat je wel kan doen is proberen je kader steeds groter te maken. Steeds meer te leren, te oefenen, te zien/ervaren/lezen. En vragen te stellen, niet om dingen te veroordelen, maar om er meer over te weten en te vinden wat je past.

En ik beken... Ernest van Loon... Ik ben een tikje jaloers....

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:10

Kelly_ann schreef:
En ik beken... Ernest van Loon... Ik ben een tikje jaloers....

Het is ook een van belangrijkste mensen in mijn hele leven geworden. Vanaf 1979 tot de dag dat hij zijn laatste les gaf [en dat was aan mij], ben ik meerdere keren per week naar Meijel gereden, meer dan 20 jaar lang.
Voor mij was hij niet alleen mijn rij-leraar, maar ook mijn mentor en tweede vader. Ik heb van hem veel meer geleerd dan alleen maar africhten. Zoals ik al zei, ik heb heel veel geluk gehad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:23

“Balans voor beweging”
Dat is klassiek.
Een paard moet eerst zijn eigen balans verkrijgen en hoe langzamer je gaat hoe beter je dat traint.
Ook voel je in een trager tempo veel beter of je paard rechtgericht is.
Een langzamer tempo maakt ook paard en ruiter veel bewuster van zijn lichaam en zijn beweging.
Je kan het eigenlijk zien als een vorm van meditatie/yoga ( lichaamsbewustzijn/bewegingsbewustzijn).
Uiteraard moeten er wel tempowisselingen gereden worden om het paard aan het been te krijgen, maar dat zit in het rijden van overgangen en niet in het constant vooruit jagen.
Wat je naar mi veel ziet is dat een paard al jong teveel over tempo word gereden.
In een later stadium gaat dan de “handrem” erop en dan ontstaat er zogenaamd verzameling.
Dit is het paard van voren naar achteren rijden ipv een paard van achteren naar voren rijden vanuit een sterke balans er rechtgerichtheid en het naar voren “denken” van het paard.
Door in balans over 4 benen te gaan krijg je lichtheid in de voorhand/ schouders en kan een paard ook naar voren weg.
Een paard kan dus ook in een sterk verzamelde stap actief voorwaards zijn

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:39

Festeropre schreef:
“Balans voor beweging”
Dat is klassiek.
Een paard moet eerst zijn eigen balans verkrijgen en hoe langzamer je gaat hoe beter je dat traint.
Ook voel je in een trager tempo veel beter of je paard rechtgericht is.
Een langzamer tempo maakt ook paard en ruiter veel bewuster van zijn lichaam en zijn beweging.
Uiteraard moeten er wel tempowisselingen gereden worden om het paard aan het been te krijgen, maar dat zit in het rijden van overgangen en niet in het constant vooruit jagen.
Wat je naar mi veel ziet is dat een paard al jong teveel over tempo word gereden.
In een later stadium gaat dan de “handrem” erop en dan ontstaat er zogenaamd verzameling.
Dit is het paard van voren naar achteren rijden ipv een paard van achteren naar voren rijden vanuit een sterke balans er rechtgerichtheid en het naar voren “denken” van het paard.
Door in balans over 4 benen te gaan krijg je lichtheid in de voorhand/ schouders en kan een paard ook naar voren weg.
Een paard kan dus ook in een sterk verzamelde stap actief voorwaarts zijn

Dat is OOK klassiek, zo het moeten zijn.
Hopelijk neemt u mij deze 'correctie' niet al te zeer kwalijk, maar er bestaan ook een andere 'klassieke' benadering.
Ik ben overigens zeer blij met uw bijdrage, omdat ik de rijkunst ook meer vanuit de Franse visie benader. Die die zin voelde ik mij wat eenzaam hier.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:55

Festeropre schreef:
“Balans voor beweging”
Dat is klassiek.
Een paard moet eerst zijn eigen balans verkrijgen en hoe langzamer je gaat hoe beter je dat traint.
Ook voel je in een trager tempo veel beter of je paard rechtgericht is.
Een langzamer tempo maakt ook paard en ruiter veel bewuster van zijn lichaam en zijn beweging.
Uiteraard moeten er wel tempowisselingen gereden worden om het paard aan het been te krijgen, maar dat zit in het rijden van overgangen en niet in het constant vooruit jagen.
Wat je naar mi veel ziet is dat een paard al jong teveel over tempo word gereden.
In een later stadium gaat dan de “handrem” erop en dan ontstaat er zogenaamd verzameling.
Dit is het paard van voren naar achteren rijden ipv een paard van achteren naar voren rijden vanuit een sterke balans er rechtgerichtheid en het naar voren “denken” van het paard.
Door in balans over 4 benen te gaan krijg je lichtheid in de voorhand/ schouders en kan een paard ook naar voren weg.
Een paard kan dus ook in een sterk verzamelde stap actief voorwaards zijn


Ik ben dit maar ten dele met je eens.
Een jong paard dat net onder het zadel is en nog moet wennen aan het gewicht van de ruiter vindt zijn balans vaak door sneller te gaan. Daar moet je dan niet aan gaan prutsen.
Afhankelijk van het individuele paard moet ook de knop voorwaarts nog bevestigd worden.
Als een paard daarbij wat over het tempo gaat vind ik dat niet zo erg. Voorwaarts is het belangrijkste.
Pas als het paard voorwaarts reageert op het (drijvende) been, dus als de knop voorwaarts erop zit en bevestigd is, en het paard aan het ruitergewicht gewend is (dus versnelt niet meer in een volte of een wending) kun je actief gaan "terug" rijden. Dat is overigens bij lange na nog geen verzameling.

Het "balans voor beweging" komt pas daarna. Ook het klassiek geschoolde paard weet dat het op het been vooruit moet. Met "balans voor beweging" wordt bedoeld dat een paard balans moet hebben en recht gesteld moet zijn wil het kunnen verruimen. Maar dan ben je al een stukje verder in de opleiding van je paard.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:01

"Paarden zijn soms net mensen": bij balansverlies is/lijkt versnellen de oplossing.
Langzaam fietsen is erg lastig.
Zo ook langzaam 'voetjes lopen' (telkens je hiel pal voor je tenen neer zetten) etc.

Die snelheid verbieden is de weg niet - ik zie het als teken: de balans is nog matig. En op allerlei manieren werk ik dan aan een betere balans - ten dele is het een kwestie van tijd en van spieren opbouwen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:13

Een belangrijk aspect dat we tijdens de gymnastisering niet uit het oog mogen verliezen om een goede balans te ontwikkelen, is het tijdsaspect.
Doordat paarden van nature werkwillend zijn en de mens van nature ongeduldig, haasten we ons vaak door het opleidingsprogramma heen.
Hierdoor krijgt het paard niet genoeg tijd en dus niet de kans voldoende bespiering en kracht te ontwikkelen, welke onontbeerlijk zijn voor een goede balans.
Spieropbouw heeft veel meer tijd nodig dan het aanleren van een oefening.
Balansproblemen kunnen ook ontstaan doordat het paard juist in het verkeerde tempo getraind wordt. Ieder paard kent zijn eigen grondtempo. De zinsnede "voorwaarts rijden" wordt echter vaak verkeerd geïnterpreteerd, waardoor het paard niet in het bij het paard passende grondtempo gereden/getraind wordt. Het paard gaat gejaagd lopen, waardoor hij gespannen raakt en zijn bewegingen niet kan afmaken.
De bewegingen van een paard krijgen zijn mooie expressie door een combinatie van stuwkracht en draagkracht in samenhang met losgelatenheid/ontspanning en balans.
Probeert men uitdrukking te verkrijgen door snelheid, dan komt altijd de aanleuning in gevaar/onbalans.
Ik werk zelf veel met grondwerk als basis voor het rijden en vind dat je een paard eerst vanaf de grond moet gymnastiseren alvorens je erop gaat zitten.
Hierdoor creeër je ook al meer zelfbewustzijn waar je met rijden je voordeel uit haalt.
Een paard zijn balans leren te vinden in stap heeft ook effect op de balans in de draf, dus waarom een paard harder laten draven voor zijn balans?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:17

Ik vrees dat we nu op het pad van 'nietes welles' terecht komen.
Voor uw argumenten dames Babootje en Janneke is zeker veel te zeggen, evenwel heb ik ervaren dat het adagium "Balans voor beweging" ook zeer effectief is. En ik sta daar niet alleen in.
Overigens, hier heeft niemand geschreven dat men "snelheid" of "beweging" wat dat betreft, zou moeten verbieden. Men kan bovengenoemd adagium ook toepassen als een soort van voorkeur, waar men eerder balans nastreeft dan absoluut er op staat dat er eerst beweging moet zijn.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:23

Ben het wel met je eens hoor Festeropre maar het is vooral theoretisch.
De praktijk is wat meer weerbarstig.

Omdat je het over "het jonge paard" had en "over het tempo lopen" reageerde ik even. Want als we het hebben over het jonge paard (als in groen, net zadelmak) dan moet die eerst balans krijgen onder de ruiter. Deze paarden zie je dan vaak juist versnellen, bijvoorbeeld in een wending. In dat proces (balans vinden onder de ruiter) is het het beste om het paard dat zelf te laten uitzoeken, d.w.z niet aan prutsen.
Maar er zijn ook paarden die met een ruiter op de rug helemaal niet vooruit willen, maar omhoog of bokken. die moeten dus eerst naar voren. In beide gevallen (ook de heel loperige paarden) moeten ze leren voorwaarts voor het been te zijn. Dan heb ik het alleen nog maar over balans vinden met iemand op je rug en de knop voorwaarts. Spieropbouw heeft uiteraard veel meer tijd nodig.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:56

Kadankovitch schreef:
Festeropre schreef:
“Balans voor beweging”
Dat is klassiek.
Een paard moet eerst zijn eigen balans verkrijgen en hoe langzamer je gaat hoe beter je dat traint.
Ook voel je in een trager tempo veel beter of je paard rechtgericht is.
Een langzamer tempo maakt ook paard en ruiter veel bewuster van zijn lichaam en zijn beweging.
Uiteraard moeten er wel tempowisselingen gereden worden om het paard aan het been te krijgen, maar dat zit in het rijden van overgangen en niet in het constant vooruit jagen.
Wat je naar mi veel ziet is dat een paard al jong teveel over tempo word gereden.
In een later stadium gaat dan de “handrem” erop en dan ontstaat er zogenaamd verzameling.
Dit is het paard van voren naar achteren rijden ipv een paard van achteren naar voren rijden vanuit een sterke balans er rechtgerichtheid en het naar voren “denken” van het paard.
Door in balans over 4 benen te gaan krijg je lichtheid in de voorhand/ schouders en kan een paard ook naar voren weg.
Een paard kan dus ook in een sterk verzamelde stap actief voorwaarts zijn

Dat is OOK klassiek, zo het moeten zijn.
Hopelijk neemt u mij deze 'correctie' niet al te zeer kwalijk, maar er bestaan ook een andere 'klassieke' benadering.
Ik ben overigens zeer blij met uw bijdrage, omdat ik de rijkunst ook meer vanuit de Franse visie benader. Die die zin voelde ik mij wat eenzaam hier.



Je hebt helemaal gelijk, het is ook klassiek idd.
Ik meen je al eens voorbij te hebben zien komen en toen vermoede ik al dat je een Franse visie had betreft het rijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:18

Vooral belangrijk is denk ik dat je niet 'star' wordt in je zienswijze of benadering naar het paard en de mensen die je traint.

Aan de andere kant is het heel menselijk om een tijdje in een tunnel te zitten van iets dat je hebt geleerd en dat heel goed past. Overtuigd zijn dat iets werkt helpt namelijk ook in je training. Je bent daardoor stabieler en consequent in wat je doet. Iets dat paarden ook best prettig vinden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:56

Afbeelding

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:15

Het schema dat Philippe Karl heeft ontwikkeld. Het is compleet logisch, maar er moet dan ook zijn uitleg bij aanwezig zijn anders zal het geen grote overtuigingskracht hebben.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:40

Kadankovitch schreef:
Het schema dat Philippe Karl heeft ontwikkeld. Het is compleet logisch, maar er moet dan ook zijn uitleg bij aanwezig zijn anders zal het geen grote overtuigingskracht hebben.


Ik vind het vooral onderscheidend omdat het een cirkel betreft.
Maar voor degene die het interessant vinden;
http://stepintodressage.com/scales.htm

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:16

Ik ben het hier ook absoluut mee eens Festeropre.
Ik kan me nog herinneren van een poosje geleden dat Anky de "knuppel" in het spreekwoordelijke hoenderhok gooide toen ze in een artikel "weg met het SKALA" zei dat het SKALA te strak gedefinieerd was in zijn opvolgende stappen.
Zelfde reden waarom ik mij niet "thuis" voel bij de hierop in het algemeen gebaseerde algemene Orun instructie; Ik en mijn paard werden er te "strak" van. Er wordt te lang gewacht met het soepel maken/buigen van het paard als het al gebeurde. Ik kon altijd precies zien welke combinaties bij mij in de buurt bij welke instructeur/trice les hadden. Allemaal strakke strijkplanken. Heeft natuurlijk ook te maken met kwaliteit van lesgever.

--------

These three points combined lead to the start of the circle of training with “Legerete”, or Lightness. From here the trainer works towards developing flexibility, defined as the ability to flex and bend left or right and to move the hind quarters. This is achieved by flexing and bending the young horse working towards suppleness. He suggests that nothing can be made supple by going forwards and straight, especially in side reins. As the diagram shows the training path is clockwise but there is a positive feedback shown by the dotted line going anti-clockwise. As the flexibility increases this will increase the lightness.

With the lightness and increased flexibility you can work on mobility and hence create straightness. The definition of straightness is not to go straight but a straight horse is one which has the same capacity to flex and bend on both sides. Then when he is supple and straight he will develop a good rhythm.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Voorwaarts rijden versus relatief laag tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:16

Ik ben duidelijk niet zo onderlegd als sommigen hier. Maar er wel van overtuigd dat het zoveel genuanceerder ligt dan dat je op papier kunt omschrijven (zonder een heel boek te typen).

Bij 2 verschillende paarden kom ik al 2 op verschillende aanpakken uit. De één moest meer voorwaarts, de ander meer terug Overigens beide om het tegenovergestelde te bereiken. De gene die meer terug gereden moest worden had dat nodig om te kunnen verruimen en het paard wat meer voorwaarts gereden moet worden heeft het nodig om te kunnen sluiten.....
Maar zelfs bij hetzelfde paard kan het per gang nog verschillen. En stap en galop is meer voorwaarts bijvoorbeeld nodig en in draf juist meer terug.

En wat ik dan nog mis: de waarde van alles even echt maximaal buigen: Eens echt (echt!) lekker voorwaarts galopperen op een lang bospad. En dan heb ik het niet over dat geneuzel van een uitgestrekte galop op 60 meter.

Overigens lees ik hier wel veel nuance. Leuke discussie _/-\o_