Paard inrijden met....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:10

Mijn overleden paard is ingereden met pad en het eerste halfjaar ook alleen maar met pad gereden. Eigenlijk omdat hij heel gevoelig reageerde als het zadel ook maar ergens niet perfect lag, aangezien de rug vooral in het begin zoveel kan veranderen hebben we ervoor gekozen later pas een zadel aan te schaffen.

Boomzadels bleven ook daarna lastig met hem en uiteindelijk ben ik na verschillende boomzadels en verschillende zadelmakers hem maar boomloos gaan rijden. Hij heeft never nooit rugproblemen gehad trouwens. Ik denk dat het gewicht van de ruiter ook wel mee speelt, ik was toen jong en erg licht.

When was the last time you did something for the first time?


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:06

Xavier: ah kijk, vanuit het topic waar dit onderzoek eerder besproken werd, was alleen het abstract (ik weet wat dat is ja :P ) zichtbaar en kon het gehele onderzoek alleen tegen betaling ingezien worden.

Het abstract wekte niet de indruk dat dat de moeite waard was maar nu je zo een link hebt er naartoe is het wel leuk om door te lezen. En dan blijkt het inderdaad beter in elkaar te zitten dan de indruk die het abstract wekte :)

Wat me wel direct opvalt:

83-86: er wordt begonnen met 7 Arabieren. Maar er blijven er al snel maar 6 over omdat nr. 7 het boomloze zadel niet verdraagt en de ruiter er af bokt. Dit geeft dus al aan dat er in de vergelijking ook meespeelt dat de paarden onwennig zijn onder het boomloze zadel terwijl ze wel bekend zijn met een boomzadel. Zoiets kan meetresultaten al beïnvloeden in het voordeel van het bekende zadel ofwel het boomzadel in dit geval :)

Citaat:
Seven Arabian riding school horses were used that scored <1/5 on the AAEP lameness grading scale when evaluated by a veterinarian. One horse had to be removed from the study because it would not tolerate being ridden in the treeless dressage saddle and bucked the rider off.



Vervolgens 92-96: waarop uitgelegd wordt dat er voldoende aandacht besteed is aan dekeuze en pasvorm van het boomzadel dat op maat gemaakt is voor "een Arabier" en op alle 6/7 paarden van de studie een nette pasvorm had.

Citaat:
The conventional dressage saddle (Lauriche, Walsall, UK) weighed 6.8 kg and it was built on a beech wood spring tree with leather-covered panels filled with proprietary foam and separated by a wide gullet (Figure 1). It was custom fit to the back shape of an Arabian horse and had been shown previously to fit acceptably well on the horses used in the study


Over het boomloze zadel staat niks vermeld over het op maat maken of iets, waardoor je weer terechtkomt in de verdenking van "kwak er maar wat op".

Hier staat nu wel vermeld dat het om een Ansur zadel gaat, daar zijn we hier in Europa jammer genoeg niet of nauwelijks bekend mee dus daarvan ken ik ook niet de belangrijkste punten van aandacht specifiek :)

Wel wordt terugkerend benoemd dat de kussens het probleem lijken te zijn, dat die te smal liggen en de randjes problemen veroorzaken. Wellicht dat dit dan merk-specifieke problemen zijn? Die ook opgelost zouden kunnen worden door iemand die verstand heeft van dat merk en die wellicht nooit dit specifieke zadelmodel op deze manier op deze paarden en onder deze ruiter zou aanraden :)

Over de specificaties van de ruiter kwam ik trouwens niks tegen of heb ik daar overheen gelezen?
Als die net zo onbekend was met "boomloos" als de paarden (of in ieder geval dat 7e paard) dan kan die ook wel wat minder prettig mee-gezeten hebben, een ieder die paardrijdt weet hoe erg je kan honkelebonkelen op een nieuw zadel waarop je je zit nog moet vinden :oo

Ook goed dat ze het nog hebben over de singel, dat die voor variabelen kan zorgen +:)+
Alleen jammer dat ik er dan niet bij zie staan of beide zadels met exact dezelfde singel gebruikt zijn?

En ook eenvoudige dingen als waar hebben ze het zadel precies neergelegd, leg je een zadel te ver naar voren of naar achteren neer dan krijg je ook al een heel ander beeld natuurlijk. Jammer dat daar geen foto's van geplaatst zijn.

Dat soort dingen is best interessant en dat ze bepaalde dingen niet noemen doet voor mij toch afbreuk aan het onderzoek Y;( Maar excuses als het er wel in staat maar aan mijn aandacht ontsnapt is hoor :)

En alleen een stukje doorzittend rechtuit draven zegt ook niet zo heel gek veel over hoe het comfort voor een paard tijdens een echte rit is onder beide zadels.

Maar ik moet inderdaad zeggen dat er in dit onderzoek al met heel veel zaken rekening is gehouden en dat het leuk is om toch het hele onderzoek er bij te lezen, bedankt voor het plaatsen van de link +:)+

De conclusie van het abstract en het gehele onderzoek lijkt me een mooie voor henzelf om mee te nemen naar een nieuw onderzoek: waarbij ze dus óók een goed passend boomloos zadel zoeken want op de foto's staan de kussens inderdaad vooral aan de schoft wel belachelijk dicht tegen elkaar.

En dit Ansur zadel kan niet bepaald model staan voor andere merken "boomloos" want het is gewoon een heel eigen ontwerp, met een eigen kussen-systeem dat niks zegt over hoe de kussens van andere merken gevuld en geplaatst zijn dus dit onderzoek aanhalen als iemand overweegt om in Europa / NL meer gebruikte merken aan te schaffen, heeft in die zin dan ook niet zo heel veel waarde zeg maar :)

Dit Ansur zadel verschil net zoveel van het geteste boomzadel, als dat het verschilt van een bvb. Barefoot of Ghost :=


GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 21:57

Jessix schreef:
Ik zou nou wachten met erop gaan, maar dat is een andere discussie.

Ik ga er meestal de eerste keer (keren) op zonder zadel. Ik vind het makkelijker op en afstappen en vaak ga ik er heel spontaan en spelenderwijs voor het eerst op. Ik heb wel een goede zit en kan goed rijden zonder zadel, laat ik dat er wel bij zeggen.

En pad vind ik voor stap 2 ook fijn. Goed contact met je paard. Niets dat in de weg zit met op en afstappen en je zit net iets steviger.

Kort daarna pak ik het zadel er wel bij. Ook gewoon omdat ze dat gevoel ook moeten leren.

Ik blijf zelf wel altijd afwisselen maar rijd ook gewoon graag zonder zadel.



Hoi ja ik heb er al een paar keer zonder zadel eventjes op gestapt dit laat ze allemaal netjes doen
Heb momenteel een barefoot arizona gehaald en de zadel maker komt het allemaal controleren ofner nog eventueel aan passingen moeten worden gedaan

Maar wil zeker straks ook lekker afwisselen zowel met als zonder zadel

GunSmoke Fay
&Noodles


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers