Paard inrijden met....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 00:04

Wat vinden jullie?

Kan je een jong paard inrijden met een goeie barebackpad Ja of nee?
Wat zijn de voor en na delen hiervan?

Ik was het zelf aan het overwegen ik heb een rustige zit beschik over een goed balans

Ik heb 2,5 jaar grond werk (parelli) met haar gedaan tot nu nog elke week
Heb al een paar keer op haar mogen stappen ( zonder zadel)

Ze word in april 5

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:05

puur alleen een pad zou ik persoonlijk niet doen, een zadel verdeeld de druk beter. Ook al zit je rustig, zonder tussenkomst van zadel, zit je toch vrij direct op de ruggegraat, juist datgeen wat ze omhoog moeten gaan brengen onder je.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:08

Ik ga mee met elena, je zou het wel ter afwisseling kunnen doen, of de eerste paar keer omdat je er makkelijker vanaf kan als er iets mis gaat, maar verder, vooral met zo'n jong dier, lekker zadeltje erop +:)+

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:09

Als je al 2,5 jaar grondwerk doet dan ken je jouw paardje zelf het beste. Ik zie niet in waarom niet met de juiste voorbereiding. Ik zou alleen niet teveel uren maken dan vanwege de drukverdeling.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:13

CrazyCat schreef:
Als je al 2,5 jaar grondwerk doet dan ken je jouw paardje zelf het beste. Ik zie niet in waarom niet met de juiste voorbereiding. Ik zou alleen niet teveel uren maken dan vanwege de drukverdeling.


maar hoe moet hij z'n rug dan gaan loslaten als je daar rechtstreeks bovenop zit.. hoeveel grondwerk je ook gedaan heeft, hij heeft nooit leren loslaten met een vol gewicht erboven op?

ook met betrekking tot het eerdere antwoord.. ' er makkelijker af kunnen als t misgaat'. je wordt er ook makkelijker afgezet als t misgaat.. juist als je een goede stille onafhankelijke zit hebt, is een zadel beter.. omdat je zelf beter blijft zitten als t paard t ineens op de heupen krijgt.. er snel afgaan is dan eigenlijk t laatste wat je wilt toch?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:21

Ben ik het inderdaad mee eens, ik doel ook echt op de allereerste keren, als de ruiter zelf ook nog moet wennen aan het paard en andersom. Met een barebackpad kan je je er vrij rustig af laten glijden, met een zadel gaat dat wat lastiger vanwege de lepel, maar wellicht is dat hele obstakel wel te voorkomen door eerst een tijd te gaan trainen met hangen ipv werken met een barebackpad.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:09

De eerste keren waarin je eigenlijk alleen maar meelift kunnen zeker met barebackpad. Het kan je zelfs helpen om sneller spanning bij je paard aan te voelen. Daarna zou ik toch al snel een zadel pakken

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 01:11

Ik zou dan gaan voor een (goed) boomlooszadel. Die is wel flexibel en past zich aan aan de vormen van je paard/extra bespiering etc etc maar verdeeld de druk ook goed

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 02:10

Ik heb de mijne ook met een barebackpad en bitloos hoofdstel beleerd hoor. Geen enkel probleem.. bij de 2e ook gedaan. Beide pas gedaan op leeftijd 4 4,5 en rustig aan. Nu ik met zadel en bit rij merk ik geen verschil met me eerste die wel beleerd is direct met bit en hoofdstel.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:05

Ja hoor kan best
Heb mijn pony en paard beleerd zonder zadel.. misschien wel verkeerd maar krijgen ze echt geen rug schade van hoor. Voor die 5 minuutjes. Daarna had ik erg snel een zadel. Dus denk dat een pad nog beter is dan niks :+

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:13

Allereerst; respect dat je pas begint bij 5!
dat zou wat mij betreft de nieuwe norm mogen worden.
Eerste jaren grondwerk en paard ook al gymnastiserend voorbereiden aan de hand.
Wat betreft het zadel; een boomzadel wat niet goed past kan ook zeer belastend zijn voor de rug.
Waarom wil je graag op een pad beginnen?
Er zijn ook veel tussenoplossingen, zoals een boomloos of een semi-boomloos zadel.
Deze hebben ook het voordeel dat ze kunnen meegroeien met je paard, en hebben niet het zelfde kostenplaatje als dat van een boomzadel

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:54

Ja hoor dat kan best. Beide tinkers beleerd met een barebackpad omdat een gewoon zadel nog niet paste. Ik heb er een keertje of 3 zonder zadel op mijn paardjes gezeten in het weiland daarna met barebackpad erop gelegd en met mijn paardjes aan de hand na de bossen gelopen, een boomstronk opgezocht op mijn paardjes gaan zitten en zo op mijn dooie gemak mijn paardjes verder beleerd.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:28

Maartje1990 schreef:
Ik zou dan gaan voor een (goed) boomlooszadel. Die is wel flexibel en past zich aan aan de vormen van je paard/extra bespiering etc etc maar verdeeld de druk ook goed


Ook een boomloos zadel moet gewoon passen, kan te krap zijn en kan drukken.

Dus om het zo te stellen vind ik het een slecht advies.

Ik zou gewoon kijken naar een passend zadel, boomloos of met boom is net wat je eigen voorkeur is en wat het mooiste op je paard ligt.
Zadel moet zowel paard als ruiter passen.

Pad is een mooie extra maar zou ik niet alleen gebruiken voor het inrijden. Lichtrijden en verlichte zit en later een sprongetje bijvoorbeeld vind ik best belangrijk om er bij te pakken, dit gaat niet op een pad, dan zit je altijd aan je paard geplakt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:37

Aan een barebackpad had ik te weinig steun zodra ze door hadden dat er ook een beetje geklooid kon worden. Een (kwaliteits) boomloos zadel ging wel super, als je een braaf paard hebt zou ik niet weten waarom het niet met een bbp kan. Je zit er immers niet met een een half uur en langer erop neem ik aan.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:38

Bij ons is een pony ingereden met bbp. Hij heeft een paar keer een zadel op gehad maar merendeel werd hij met bbp gereden.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:25

Ik ben er wel voor, mits goede barebackpad met vilt, die enigszins druk verdeeld. Het voordeel vind ik dat het meebeweegt en een zadel niet goed kan liggen. Je kunt er inderdaad makkelijker af en je voelt beter aan. En het is een mooie opbouw naar een zadel. Zou inderdaad geen uren gaan rijden met de barebackpad maar daar begin je toch ook niet mee als het goed is.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:20

Festeropre schreef:
Waarom wil je graag op een pad beginnen?
Er zijn ook veel tussenoplossingen, zoals een boomloos of een semi-boomloos zadel.
Deze hebben ook het voordeel dat ze kunnen meegroeien met je paard, en hebben niet het zelfde kostenplaatje als dat van een boomzadel


Ik denk dat je met een goede boomloze of semi-boomloze wel degelijk naar een zelfde kostenplaatje kijkt. Bovendien moeten deze net zo goed passen als een boomzadel. Meestal zijn ze wel iets meer aan te passen. Maar dat is het dan ook.

Furst
Berichten: 582
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Paard inrijden met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:33

Ik zou het inrijden wel met een gewoon zadel doen, daarna kan je nog altijd afwisselen :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:56

Malenka schreef:
Festeropre schreef:
Waarom wil je graag op een pad beginnen?
Er zijn ook veel tussenoplossingen, zoals een boomloos of een semi-boomloos zadel.
Deze hebben ook het voordeel dat ze kunnen meegroeien met je paard, en hebben niet het zelfde kostenplaatje als dat van een boomzadel


Ik denk dat je met een goede boomloze of semi-boomloze wel degelijk naar een zelfde kostenplaatje kijkt. Bovendien moeten deze net zo goed passen als een boomzadel. Meestal zijn ze wel iets meer aan te passen. Maar dat is het dan ook.


Uitgaande van het feit dat het makkelijker mee kan met de groei van een paard.
Ik stel de vraag omdat ik benieuwd bent waarom haar voorkeur uit gaat naar een pad.
Want er bestaat vandaag de dag veel meer onder de noemer “pad”.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:58

Malenka schreef:
Festeropre schreef:
Waarom wil je graag op een pad beginnen?
Er zijn ook veel tussenoplossingen, zoals een boomloos of een semi-boomloos zadel.
Deze hebben ook het voordeel dat ze kunnen meegroeien met je paard, en hebben niet het zelfde kostenplaatje als dat van een boomzadel


Ik denk dat je met een goede boomloze of semi-boomloze wel degelijk naar een zelfde kostenplaatje kijkt. Bovendien moeten deze net zo goed passen als een boomzadel. Meestal zijn ze wel iets meer aan te passen. Maar dat is het dan ook.


Serieus, kosten die zadels bijna €2000 - €2500,= ? :wow:

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:03

Ik heb mijn paard wel ingereden met een bbp (de christ iberica gebruikt en daarna een brockamp support aangeschaft) en dit ging op zich prima. Dit heb ik gedaan omdat er voor mijn pony eigenlijk geen passend zadel te vinden was. Meerdere zadelpassers met hun handen in het haar gezien. Inmiddels heb ik een Ghost boomloos zadel (+/- 700 euro) besteld, en dat zit wel vele malen beter en voor mijn paard ook beter denk ik.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:04

Kaitlyn schreef:
Malenka schreef:

Ik denk dat je met een goede boomloze of semi-boomloze wel degelijk naar een zelfde kostenplaatje kijkt. Bovendien moeten deze net zo goed passen als een boomzadel. Meestal zijn ze wel iets meer aan te passen. Maar dat is het dan ook.


Serieus, kosten die zadels bijna €2000 - €2500,= ? :wow:


Boomzadels kan je ook prima in een prijsklasse onder de 1000 vinden hoor...

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:05

Als je een goede vertrouwensbasis hebt, jij bent rustig en paard is rustig, dan vind ik de eerste keren er op met een goede BBP alleen maar heel verstandig :)

Zit je lekker dicht en soepel op je paard, je kan elkaar goed voelen en het is een mooie volgende stap na het grondwerk.

Gewoon wat basis wennen aan het gewicht en gevoel van een ruiter op je rug en als het wat intensiever wordt dan ga je over op een fijn zadeltje. Dat je dan tenminste ook een beetje kan passen en proberen omdat je paard al wat gewend is :)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:20

silversomali schreef:
Ik heb mijn paard wel ingereden met een bbp (de christ iberica gebruikt en daarna een brockamp support aangeschaft) en dit ging op zich prima. Dit heb ik gedaan omdat er voor mijn pony eigenlijk geen passend zadel te vinden was. Meerdere zadelpassers met hun handen in het haar gezien. Inmiddels heb ik een Ghost boomloos zadel (+/- 700 euro) besteld, en dat zit wel vele malen beter en voor mijn paard ook beter denk ik.

Ik heb al een oude ghost (zeker 8 jaar oud) echt een heerlijk zadel dat tot nu toe echt op alle paarden past. (rij een flink aantal paarden voor de vereniging door) Mijn eigen bijna 5 jarige heeft ook een goed passend dressuurzadel dat ik het liefste gebruik nu ik aan het inrijden ben, maar ik zit er ook wel eens 10 minuutjes op met BBP.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:52

Het is vooral belangrijk HOE je een paard inrijd en op welke leeftijd.
En of je hem goed voorbereid met goed grondwerk.
Met respect, tijd en rust kom je denk ik prima weg met een Barebackpad.
Genoeg paarden die worden verkloot met een zadel, wel of niet passend