Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:53

horsesxme schreef:
SGorter schreef:
Dan nog, ik vind niet dat je sporen mag gebruiken omdat je zelf de tijd/moeite er niet in wilt steken om je paard fatsoenlijk aan het been te rijden. In dat geval ben ik wél tegen sporen. Dat je stille benen hebt heeft daar niks mee te maken.


Hier ben ik het volledig mee eens


Met sporen kun je het paard ook dood voor het been/ de spoor maken hoor. Dus de uitkomst blijft hetzelfde in dat geval.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Waarom rijden we met zweep, sporen, bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:18

Ik ben slecht want ik gebruik ze alle 3...

Zweep om duidelijk te maken dat ze niet door mijn been heen mag lopen (vooral in de wendingen).

Spoor omdat ze nogal eens door mijn been wil denderen en met spoortje luistert ze goed.

Bit omdat dit nu eenmaal ‘standaard’ is. Heb wel eens met een halstertje gereden en daar reageerde ze ook goed op.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:13

horsesxme schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu een heleboel haat op me af maar dit is grotendeels hoe ik er over denk.

Ik zie mensen elke dag rijden met bitten. Zelf heb ik er vrij weinig tegen zolang deze correct worden gebruikt.

Dus dan ook geen beginners op beestjes met bit laten hobbelen en trekken.

Dan heb je nog de zweep. Ergens vind ik het belachelijk. Ja alles is prima zolang je het goed gebruikt. Maar toch! Het blijft een paard op zijn achterste een tik geven. Ik vind dat de zweep alleen moet worden gebruikt voor het paard door zeer gevordenen als het ECHT niet anders kan. En dan heb ik het over aanvallen etc. En dan niet een tik geven maar een waarschuwende zwaai in de lucht.

En sporen...
Waarom gewoon.
Het is serieus gewoon NIET nodig.
Been eraan en hoppa. Luisteren ze niet zonder? Net zolang oefenen tot ze het wel doen.

Ik heb het idee dat wij mensen een beetje lui zijn en liever zoiets gebruiken dan goed en lang trainen op een goede manier.



Ik rij zonder alles omdat ik vind dat een paard naar mijn benen moet luisteren zonder alle hulp middelen

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:09

Ik vind het per paard (en ruiter) verschillen.. idd moet ne het als ruiter goed weten tr gebruiken.. en in principe rijd ik soms bitloos en soms met bit, ik rijd wel altijd met een stille hand en vrij los teugelcontact. Meestal rijd ik ook zonder zweep of sporen. Maar ik heb soms wel een zweep in de hand, gewoon zodat ik hem dan heb, gebruiken doe ik niet vaak. Ik reed wel ooit een paard dat naar binnen viel bij het aangaloperen, dus als ik aan wilde springen legde (zachtjes duwen) ik de zweep tegen de binnenkant van de hals, als jk dat deed viel hij niet naar binnen (hoorde ik van iemand anders die hem vaak reed, en het hielp inderdaad!) sporen: als je paard echt echt echt slecht aan het been is kan je denk ik beter 1x zachtjes met spoortjes drijven dan 30x moeten schoppen ^^

Oftwel: alleen als het nodig is en als je er mee om kan gaan. Getrek in de mond en littekens van de zweep/sporen moet niet kunnen!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:10

HeatherSunny schreef:
Ik vind het per paard (en ruiter) verschillen.. idd moet ne het als ruiter goed weten tr gebruiken.. en in principe rijd ik soms bitloos en soms met bit, ik rijd wel altijd met een stille hand en vrij los teugelcontact. Meestal rijd ik ook zonder zweep of sporen. Maar ik heb soms wel een zweep in de hand, gewoon zodat ik hem dan heb, gebruiken doe ik niet vaak. Ik reed wel ooit een paard dat naar binnen viel bij het aangaloperen, dus als ik aan wilde springen legde (zachtjes duwen) ik de zweep tegen de binnenkant van de hals, als jk dat deed viel hij niet naar binnen (hoorde ik van iemand anders die hem vaak reed, en het hielp inderdaad!) sporen: als je paard echt echt echt slecht aan het been is kan je denk ik beter 1x zachtjes met spoortjes drijven dan 30x moeten schoppen ^^

Oftwel: alleen als het nodig is en als je er mee om kan gaan. Getrek in de mond en littekens van de zweep/sporen moet niet kunnen!


Sporen zijn er juist NIET voor om paarden die slecht aan het been gereden zijn ‘beter te laten reageren’. Als je paard niet aan het been is werk je daar aan. Helaas doen veel ruiters dat niet, of zijn ze niet consequent genoeg.