Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:50

Sjolvir schreef:
Ik gebruik de bewegingen van het paard, ga niet zelf actief iets doen. Op Sjol zelfs wel eens gehad dat een jury had neergezet, dat ik moest lichtrijden, ja duh..let dan op! dat deed ik ook, maar die gooide nauwelijks op, dus kwam je ook maar minimal uit het zadel (en korte pasjes). Kortom ook hoe hoog ik wel of niet kom wordt bepaald door het paard.


Dit heb ik ook eens op mijn protocol gehad... :?

Ik moest duidelijker lichtrijden volgens hun, ik dacht bij mezelf, joh tis een B proef _O- uiteraard rijd ik licht, als het een L proef was met stukjes doorzitten en stukjes lichtrijden, kan ik er nog wel inkomen :+

Ze gooit redelijk hoog op, maar op wedstrijd Blijf ik op een een of andere manier dichter bij het zadel :')

Every accomplishment starts with the decision to try.


Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:40

Wat een interessant topic. Sinds ik een tuiger rij die nogal kan gaan 'sjauwen' ben ik ook veel meer aan het spelen met lichtrijden. Ik reed eerst op manier 1 maar merk dat ik dan nauwelijks contact heb met het paard en dus ook niet het tempo kan controleren. Nu ik veel meer bezig ben met manier 2 gaat het beter, krijg haar beter in tempo gecontroleerd met mijn zit en is ze dus rustiger en verzamelder.

Ik typ het wel zo 123 makkelijk maar de praktijk is nog wel eens een ander verhaal :')

fjordjes

Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:03

Interessant topic. Heeft iemand voorbeeldfilmpjes van manier 1 en 2?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:21

fjordjes schreef:
Interessant topic. Heeft iemand voorbeeldfilmpjes van manier 1 en 2?


Dit wilde ik ook vragen! Ik zou het ook tof vinden als iemand het verschil zou kunnen laten zien.

For the past belongs to both its own time and to the future it creates.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:36


LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:37

Volgens de houding en zit instructrice die bij mij nog wel eens langs komt is het zo dat veel mensen teveel uit het zadel komen tijdens het lichtrijden. De oefeningen die ik met haar doe zijn er vaak op gebaseerd dat je core (buik en rug spieren) aangespannen is en dat je mee veert in de beweging van het paard. Je gaat dus niet staan (dan gebruik je namelijk teveel je beenspieren, maar meer kort "op" door de beweging van het paard en het actief aanspannen van je core.
Hierdoor heb je meer contact met je paard, krijg je een beter gevoel voor wat er onder je gebeurd en kan je juist makkelijker mee in de beweging.

Het belangrijkste hiervan is dat je actief zit, dus je laat je niet als een zak omhoog gooien door het paard, maar doordat je met een actieve houding zit, zorgt de beweging van het paard ervoor dat je iets omhoog komt.


Edit; het filmpje van kinke laat duidelijk deze methode ook zien.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:24

Ik heb heel lang best veel reacties zitten lezen en ben tot een conclusie gekomen:

Ervanuitgaande dat het gross van degenen die op deze topic reageren ervaren ruiters zijn die netjes kunnen lichtrijden, denk ik dat het niet gaat om twee verschillende manieren van lichtrijden, maar dat iedereen het gewoon anders “denkt”.

Ik rij ook veel jonge paarden en laat me zeer veel filmen tijdens het trainen zodat ik altijd kan zien of ik iets moet corrigeren.

Ik rij ook zo nu en dan op oudere paarden, paarden van vrienden en nu ook m’n eigen paard.

Als ik op de jonkies zit denk ik inderdaad vooral in t begin vanuit het staan en zo lich mogelijk rijden.

Maar zit ik op een Pinto dat al Lichte Tour kan, als ik dan stukjes lichtrijd denk ik vanuit het zitten.

Als ik de filmpjes vergelijk ziet het er precies hetzelfde uit.
Ondanks dat bij de jonkies mn beugels wat korter zijn, kom ik evenver uit het zadel (scheelt per paard natuurlijk)

Ik geef voor mn werk ook zangles, en heb tijdens mn muziekopleiding geleerd om leerlingen nieuwe technieken aan te leren door te “denken” bijvoorbeeld: “het geluid moet uit je oren komen” en dan gaan ze ineens anders zingen. Dit doen we omdat we niet in je keel kunnen kijken of voor doen hoe je je stembanden moet gebruiken.

Ok dit is een heel lang verhaal geworden, maar ik vind het lastig om mijn punt goed toe te lichten haha!

Mijn punt is gewoon, manier 1 en manier 2 hebben waarschijnlijk in de praktijk hetzelfde resultaat vanuit een andere gedachte. (Nogmaals, zolang je niet een beginner bent die daadwerkijk nog in t zadel ploft of juist veel te ver uit het zadel komt.) als je zelf te lang wil staan of te laat wil staan juist, merk je vanzelf dat t eigenlijk niet kan en ga je in t zadel ploffen etc..

Je kunt natuurlijk wel je bovenlichaam naar voren kantelen en heel licht vanuit een verlichte zit nog lichtrijden en dan voelt het al meer als staan. Beetje als een jockey of met hunters enzo. Maar dat hoort dan weer bij die stijl.
Laatst bijgewerkt door OliverTwist op 17-03-18 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:30

Ik val even binnen en heb niet alles gelezen.
Maar lang lang geleden, toen de batavieren nog met zijn vijven waren zeg maar toen ik leerde rijden
is me verteld, het paard gooit je als het ware de lucht in en dan ga je staan en dan weer zitten.
Nu enkele jaren ( 38 ofzo) later is bij mij het principe nog steeds hetzelfde , als je je paard goed aanvoelt gaat het vanzelf. Als je vanuit jezelf gaat heb je kans het paard tegen te werken, dus ga vanuit het paard en dat is bij ieder paard verschillend, het ene paard gooit hoger op dan het andere.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 15:32

Ik was van plan om mezelf te laten filmen en beide manieren te laten zien, maar ik rijd vaak alleen dus dat is nog niet gelukt. Daarom heb ik even op youtube rondgespeurd en ik heb 2 filmpjes gevonden die het denk ik beter ondersteunen.

Manier 1: https://m.youtube.com/watch?t=108s&v=bXsh3OWFr4Q
Beide ruiters blijven het grootste gedeelte boven hun paard, houden de bovenbenen aangespannen, zitten iets voorover om hun evenwicht te bewaren en raken het zadel licht aan. Ze gaan dus wel in het ritme van het paard mee, maar gaan deels op eigen kracht staan, te zien aan het feit dat ze echt voorover buigen bij het 'uit het zadel komen'.

Manier 2: https://m.youtube.com/watch?v=te4YF9Z3W80
Deze ruiter gaat echt 'zitten', je ziet ook dat haar benen daardoor naar voren afsteken. Verder heb ik het idee dat ze haar benen even ontspant maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. En ze hangt wat meer achterover, zodat ze meer 'vaart' krijgt door de beweging van het paard, en dus het paard laat opgooien.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Mijn voorkeur gaat dus uit naar 1.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:00

Weet je zeker dat de 1e link klopt? Ik krijg een verkoopfilmpje te zien voor een springpaard met 1 amazone die lichtrijdt in de galop.

Interessant topic trouwens! Tweede filmpje toont imo een amazone die niet in balans is - niet de juiste uitvoering van het lichtrijden vanuit het opgooien. Denk dat OliverTwist het bij het juiste eind heeft.

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:56

Ik zie en denk het zelfde als JorineV hier boven.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:08

Toen ik het eerste filmpje opende, startte deze al halverwege de video. Even terugspoelen tot het begin en daar draven ze :) dénk dat dat bij jullie ook zo is

Every accomplishment starts with the decision to try.

Dalie
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-08-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:27

Zodra ik voel dat het paard me dus omhoog ‘ gooit ‘ ga ik staan. Heb al vaak genoeg gehad op de manege dat ik dan zat te draven en de voorste paarden dan langzamer gingen en dus mijne stopte, dus dat ik eigenlijk nog zat te lichtrijden terwijl mijne al half zat te stappen. Voelt ook niet echt lekker en heb je gelijk de ritme kwijt ;(

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:03

Verrek je hebt gelijk Melewel, helemaal niet gemerkt!

Op zich logisch om springruiters te kiezen als voorbeeld voor lichtrijden vanuit het staan - maar ik meen toch ook te zien dat ze wel gebruik maken van de impuls van het paard in het omhoog naar voren bewegen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:06

Ja moeilijk hoor dit. Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is wat voor soort paard je rijd. Bij titus gebruik ik zo veel mogelijk manier twee. Omdat ik het gevoel heb dat dat hem het minste stoort ivm dat hij veel hoger opgooit dan de arabier.

Bij de arabier moet ik mezelf dus echt het zadel uit helpen anders kan ik net zo goed gaan doorzitten.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:13

Tweede filmpje zit de ruiter uit balans waardoor ze in het zadel ploft en er ook iets achter blijft.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:41

Ik zou zelf niet weten welke manier ik gebruik, ik heb er nooit echt opgelet. Als ik echter uit ga van verstand, lijkt het me logisch dat je op eigen kracht omhoog gaat zodra je voelt dat je paard je omhoog gooit, dus een combi van beide manieren. Hoe zouden jullie doorzitten uitleggen als je je eigen kracht niet gebruikt? Bij doorzitten vang je weliswaar ook deel van de beweging op, waardoor je minder omhoog komt, maar je kunt niet de hele voorwaartse/opwaartse beweging die je bij lichtrijden hebt "opvangen". Dit kan alleen als de beweging die je krijgt van het paard niet te groot is en je de rest van de beweging met je eigen kracht maakt.

Maar goed, ik wilde ook even reageren op een aantal reacties.

Francii schreef:
Maar tegelijkertijd kom je bij manier 2 wel minder uit het zadel en dat is wat ik bij alle dressuur ruiters zie. Ik merk dat ik vaak wat meer voorover zit om balans te krijgen zodat ik mezelf uit het zadel kan tillen. Al komt dit misschien ook doordat ik altijd met springzadel rijd.

Een dressuurzadel nodigt inderdaad meer uit om te blijven zitten (want in de hogere dressuur zit je vooral door) en een springzadel om juist uit het zadel te komen (want je moet in de verlichte zit kunnen komen). Het is dus ook logisch dat je bij een springzadel verder uit het zadel komt.

tennan schreef:
Ik vraag me af waarom staan in de beugels lichter zou zijn dan zitten. Er rust in beide gevallen toch nog evenveel gewicht/beweging op de rug?

Het totale gewicht is hetzelfde, maar de verdeling is anders. Een paard wil zijn rug kunnen opbollen, zowel om zijn rug los te kunnen laten, het gewicht van de ruiter te kunnen dragen als om bijvoorbeeld meer gewicht op de anderhand te kunnen nemen. De bolling van de rug zit voor een groot deel in de onderrug en in de verlichte zit komt er minder druk op de onderrug omdat je je gewicht naar voren plaatst en omdat je meer gewicht in de beugels zet en de beugels zijn aan de voorkant van het zadel bevestigd. Echter zou je hem daarmee ook op de voorhand kunnen drukken wanneer je dus je gewicht te veel naar voren plaatst en niet in balans bent

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:28

Interessante discussie!
Het voorbeeld filmpje van manier 2 is echt niet representatief. Zij blijft achter in de beweging en ploft daardoor neer.

Ik maak gebruik van manier 2 maar uiteraard ga je vloeiend in de beweging mee en daardoor is het niet alsof het paard je uit het zadel 'gooit'.

Ik blijf zelf graag zo dicht mogelijk bij het zadel zodat ik betere hulpen kan geven en een betere balans heb.
Maar het is niet alsof ik 'plof' ga zitten. Je raakt het zadel licht aan. :j

Zal even een filmpje zoeken!


Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:38

Ook ik gebruik versie 2

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 21:48

Ik heb een hele leuke update!! *\o/*

Afgelopen weekend werkte ik voor een webshop op Equiday en tegenover ons stond Fiona Meilink van Remedio met een paarden simulator. Ideaal moment dus om eens te vragen hoe het nu zit!

Ik heb Fiona uitgelegd dat ik me afvraag wat nou de juiste manier is van lichtrijden. Ze vertelde dat het in ieder geval niet de bedoeling is om te blijven zitten tot het paard je omhoog duwt, en vervolgens heb ik zelf op de simolator gezeten om het uit te testen. 

De simulator is gebouwd op een soort veer waardoor je op eigen kracht de beweging in stand kan houden (zie filmpjes Heather Moffett hier boven), als je in het goede ritme lichtrijdt gaat de simulator dus door en als je het niet goed doet valt hij langzaamaan stil. Daardoor kon ik mooi testen op welk moment ik moet opstaan!

Het is heel lastig om daar één antwoord op te geven, omdat je wel deels meegaat met de beweging en deels op eigen kracht omhoog komt. Ze vertelde erbij dat ik dus eigenlijk ging staan voordat het paard zijn rug helemaal omhoog gaat, het is duidelijk niet de bedoeling dat je je echt omhoog laat gooien (zoals de instructeur uit de openingspost zei, die mij de overdreven vorm van manier 2 wilde leren). Ik merkte dat ik het zadel meer en langer aanraakte, maar dat kan ook komen doordat het een dressuurzadel is waardoor je sowieso minder hoog en naar voren hoeft op te staan. Ik heb in ieder geval de bevestiging dat ik het goed doe als ik mijn eigen feeling volg!

Ik kan iedereen die dit onderwerp interessant vindt echt aanraden om een keer op zo'n simulator te gaan zitten. Ik ben onwijs blij dat ik bevestiging heb gekregen dat ik niet slecht bezig was en zeker weet hoe het moet voelen. Want als je het op een paard oefent kan een paard nog een deel van je beweging compenseren, nu kan je geheel objectief naar jezelf kijken. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik mijn buikspieren meer moet aanspannen op het moment dat ik bijna in het zadel ga zitten. Ook zei Fiona dat ik mijn spieren niet geheel moet ontspannen op het moment dat ik sta, want op het moment dat ik naar beneden ging had ik eigenlijk te weinig spanning in mijn benen. En verder heb ik de slechte gewoonte om mijn bovenbenen te klemmen, dit had ze gelijk door en gaf me de tip om te visualiseren dat ik mijn knieën in het zadel draai. En dat heeft nu al zo veel positief effect gegeven!

Als laatste vroeg ik me af of het erg was om iets naar voren te zitten met je bovenlichaam. En toen vertelde Fiona dat het belangrijkst is dat je goed meekomt met de beweging van het paard, en dat je (als je met een springzadel rijdt) dus beter iets naar voren kan zitten als dat nodig is. Op de simulator lag echter haar zelf ontworpen dressuur zadel, waardoor ik heel fijn in balans zat en me niet naar voren hoefde op te tillen om omhoog te komen (zoals in een springzadel) waardoor ik netjes rechtop zat.

En om antwoord te geven op welke manier goed is: Ik bedoelde bij manier 2 dat je echt overdreven naar achter zit en omhoog geduwt wordt door het paard, waardoor je eigenlijk achter de beweging zit, en je vervolgens 'neerploft' in het zadel. Dit is wat de instructeur uit de openingspost mij wilde leren en ik kon me niet voorstellen dat dat goed was.
Echter, merk ik dat ik in mijn springzadel het zadel alleen aanraak terwijl ik in het dressuurzadel van Fiona even een 'zit' momentje had, en vervolgens wel weer mijn beenspieren aanspande om met de beweging mee omhoog te gaan. De meeste mensen die 2 hebben gekozen, zeggen dit vanwege het 'zit momentje', die ik bij manier 1 niet beschreven heb. Het is mijn fout geweest dat ik niet doorhad dat je in een dressuurzadel wel meer zit, waardoor mensen manier 2 kozen. Het komt er dus op neer dat je sowieso je eigen spieren moet aanspannen om omhoog te komen, en het is volkomen logisch dat je met een springzadel een korter zit moment hebt dan met een dressuurzadel. Zolang je maar niet achter de beweging gaat zitten.

Mocht iemand meer willen weten over dit onderwerp kan ik Fiona Meilink dus enorm aanraden, zei is de eerste persoon in Nederland die zo'n simulator heeft waardoor je zelf kan testen of je goed rijdt.

Ik ben in ieder geval helemaal blij dat al mijn vragen beantwoord zijn!! :D

ZKD

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:09

Francii schreef:
Ik heb een hele leuke update!! *\o/*

Afgelopen weekend werkte ik voor een webshop op Equiday en tegenover ons stond Fiona Meilink van Remedio met een paarden simulator. Ideaal moment dus om eens te vragen hoe het nu zit!


De simulator is gebouwd op een soort veer waardoor je op eigen kracht de beweging in stand kan houden (zie filmpjes Heather Moffett hier boven), als je in het goede ritme lichtrijdt gaat de simulator dus door en als je het niet goed doet valt hij langzaamaan stil. Daardoor kon ik mooi testen op welk moment ik moet opstaan!

Ik kan iedereen die dit onderwerp interessant vindt echt aanraden om een keer op zo'n simulator te gaan zitten. Ik ben onwijs blij dat ik bevestiging heb gekregen dat ik niet slecht bezig was en zeker weet hoe het moet voelen. Want als je het op een paard oefent kan een paard nog een deel van je beweging compenseren, nu kan je geheel objectief naar jezelf kijken. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik mijn buikspieren meer moet aanspannen op het moment dat ik bijna in het zadel ga zitten. Ook zei Fiona dat ik mijn spieren niet geheel moet ontspannen op het moment dat ik sta, want op het moment dat ik naar beneden ging had ik eigenlijk te weinig spanning in mijn benen. En verder heb ik de slechte gewoonte om mijn bovenbenen te klemmen, dit had ze gelijk door en gaf me de tip om te visualiseren dat ik mijn knieën in het zadel draai. En dat heeft nu al zo veel positief effect gegeven!

Mocht iemand meer willen weten over dit onderwerp kan ik Fiona Meilink dus enorm aanraden, zei is de eerste persoon in Nederland die zo'n simulator heeft waardoor je zelf kan testen of je goed rijdt.

Ik ben in ieder geval helemaal blij dat al mijn vragen beantwoord zijn!! :D


Wat fijn dat je meer duidelijkheid hebt gekregen. Eigenlijk zou iedereen z'n (zit)lessen op een simulator moeten beginnen, veel fijner voor de ruiter en voor het paard!!

Anything forced and misunderstood can never be beautiful (Xenophon)

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Lichtrijden: zelf staan of laten opgooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:44

ZKD helemaal mee eens!
Vooral voor mensen die voor het eerst leren paardrijden kan zo'n simulator een hoop paardenruggen gebonk besparen!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers